Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Oj vilken diskussion det blev...

Jag börjar med att följa den foderstat jag användet nu med andra ord Thoras...sen får vi se hur det yttrar sej.
Han får ju motion nu oxå som han inte kunde få innan när han hade ont. Så det borde ju göra sitt till.(när han hade ont gick han bara på bete fick inge annan mat)

Vad är den bästa fettförbrännings träningen för en häst?

Senast ändrad:

Hur mycket ungefär ska en fjording väga?

Enligt mitt nyinköpta måttband vägen min ca 518kg.

Måste bara fråga: Vad menas med att hästen är bukig? :)

Att själva magen är stor. Ibland kan den t o m ses sticka ut på båda sidor samtidigt när du tittar på hästen bakifrån. MEN trots att den har en stor mage, så känns manke, rygg och höfter magra och halsen är ofta smal och tanig. Hästen är kantig i sitt utseende, förutom just magen.

Nussikan och Minternet!

Vad är er erfarenhet av andra lättfödda raser?

Konstigt att inte SLU:s Foderstatsprogram inte har ett val Fjordhäst förutom Svårfödd, Normalfödd och Lättfödd, om nu just Fjordhäst skulle ha mindre proteinbehov (relativt sin kroppsvikt) än t ex shettis, russ, islänning m fl. :angel:

Hej hopp!

Jag har aldrig exakt sagt att en fjording SKA ha mindre protein eller hur? ;)
Vad jag menar är att det oftast inte är riktigt lika petigt som med vissa andra hästar.
Man får också den kommentaren på Internets foderstatsprogram, typ: Din häst får för lite protein men om det är en vuxen häst.....bla, bla, bla...så är det inget problem. :)

Men vi måste väl återigen komma ihåg allihop att det alltid handlar om individer... :laugh:

// M

Hur mycket ungefär ska en fjording väga?

Enligt mitt nyinköpta måttband vägen min ca 518kg.

Våra väger mellan 400-500 kg, beroende på hull, byggnad, muskler, ålder mm. Men "normalt" för en fjording är väl ca 425-450 kg, om den inte är väldigt grov.

betfor är ju bara rent socker. det brukar man ge för att håll hullet ller har jag fel?
Nej, för att sockret (sukros) är utvunnet och har blivit till socker i våra sockerbitar. Det socker som är kvar är till största delen det socker som finns i melassen som betfibrerna har blandats med. häller man bort vattnet som man svällt betforn i följer det mesta av melassen med. Sedan handlar detta om 100 g om dagen vilket är försumbart i sammanhanget.

Är det någon förändring från de första bilderna i denna tråd??

DSCF0003-7.jpg

DSCF0007-3.jpg

Gör så här då...

FÖRR
DSCF0002-3.jpg

NU
DSCF0007-3.jpg

Skiljer typ en månad på bilderna....har det hunnit blivit nån skillnad än??

Jag tycker faktiskt att hästen ser lite mindre ut nu. Ser liksom inte riktigt lika fläskig ut.

Jag tycker också att han ser slankare ut på den undre bilden.
Kämpa på på bara:banana:

Jag vet vad ni går igenom.Har nämligen också en tjockis här hemma , som dessutom blir som en:devil: när han är hungrig.

Och nu på höst och vinter har det inte blivit lika mycket motion som på sommaren, så det är lite knepigt minsann.

Min äter idag 5-6 kg hö, 1dl mineraler med linfröolja och be vitamin. och 2 morötter och ett knäckebröd till nattamat:p

kallblod e ju av den grövre typen. manga är fet grova fast man gör allt i sin väg att fa den smalare om man minskat foder givan, motionerat mycket och den ej gar der i vikz kommer den inte att göra det, det ligger i hästen natur i hästens arv i hästens kropp.
bara att acceptera kallblod är grovare än ex halvblod för att de e avlade pa det sättet
kallblod e mysiga särskilt nord bruks hästarna

kallblod e ju av den grövre typen. manga är fet grova fast man gör allt i sin väg att fa den smalare om man minskat foder givan, motionerat mycket och den ej gar der i vikz kommer den inte att göra det, det ligger i hästen natur i hästens arv i hästens kropp.
bara att acceptera kallblod är grovare än ex halvblod för att de e avlade pa det sättet
kallblod e mysiga särskilt nord bruks hästarna

:bow:

Håller med :-)

// M

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka