Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

betfor är ju bara rent socker. det brukar man ge för att håll hullet ller har jag fel?

Är inte betfor en restprodukt från sockerbetan när man utvunnit sockret. Sockerhalten ska väl vara försumbar vad jag förståt. Däremot är betfor väldigt fiberrikt samt innehåller en del enerig. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Att betfor ska användas till TS häst är endast för att mineralerna bättre ska slinka ner. Det är knappt att det ger någon energi i detta fallet.

Är inte betfor en restprodukt från sockerbetan när man utvunnit sockret. Sockerhalten ska väl vara försumbar vad jag förståt. Däremot är betfor väldigt fiberrikt samt innehåller en del enerig. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Att betfor ska användas till TS häst är endast för att mineralerna bättre ska slinka ner. Det är knappt att det ger någon energi i detta fallet.

Visst är det som du skriver. Jag förstår inte varför så många tror att det innehåller socker. Det är ju en restprodukt dvs det som blir över vid sockerframställningen. Det innehåller fibrer som dessutom är bra för tarmarna. Dessa fibrer innehåller en hel del energi. Men den omvandlas till fettsyror i grovtarmen.

Ditt bantningstips är säkert ok, men med tanke på att höt har en låg kvot så behövs lucernet för att täcka upp proteinet. Hänsyn är taget till enerigintaget. Hästen går ju även på bete delsvis ännu så rådet från mig var att börja stödfodra med lucern och hö i små givor morgon och kväll. Tuggbehovet bör förhoppningsvis tillfredställas ute i hagen med höstgräs.

Det är svårt att fodra fjording. Har själv haft en lättfödd madam, och har nu två matglada lättfödda islandsston. Jag har själv ett "jättebra" hösilage med hög kvot (drygt 7) men skyhöga värden. (har en egen tråd om det) Skulle säkert passa en mager avelsmärr som diar. Så problemet för mig är att ge så lite hösilage som det är möjligt och hoppas att det gamla gräset i hagarna räcker till för att täcka strå och tuggbehov.

På vuxna fjordingar behöver man sällan orora sig för proteinet.
Så är det bara, det går inte att förklara varför. :)
Håller man bara koll på överlinjen så blir det bra.

// M

Ja det hade ju varit väldigt bra... Du får sätta på henne ett sånt där halsband som korna har, så när dom går in i ett foderbås så läser en dator av hur mycket foder just den kon ska ha och så hälls det ut i krubban :idea: ;)

Åh vad bra det vore att kunna ha det så!.....
.....sen skrapar det till och drömbilden försvinner till förmån för bilden av hur fjordingen biter till henne i rumpan så hon hoppar ut och han raskt kan äta upp det som är kvar...
ha ha ha :D ;)

Hur "dåligt" kan det vara att redan vid ca 15-16 tiden (De går ut vid 07.00) flytta över henne i egen hage så att hon kan äta extra? Det känns inte som om det kan bli social "skada" av det.....
// M

Nej proteinet behöver man som sagt inte oroa sig för hos en fjording, jag försökte mixtra med foderstaten en gång eftersom en väldigt "kunnig" människa påpekade att mina hästar fick ALLDELES för lite protein (bara fjordingar nu då), fast alla enligt mig mådde prima, så jag ökade på proteinet men det blev inte alls bra, så jag gick tillbaka till min gamla foderstat och dom har levt lyckliga sedan dess ;) Man ser ju själv om ens häst mår bra eller inte, det kan inget program på internet räkna ut åt en.

Har du hagarna brevid varandra så är det ju ingen fara alls, det är ju bara bra att hon lär sig att kunna gå ensam ibland utan att tycka att det är besvärligt, så det är ju en utmärkt lösning :)

På vuxna fjordingar behöver man sällan orora sig för proteinet.
Så är det bara, det går inte att förklara varför. :)
Håller man bara koll på överlinjen så blir det bra.

// M

Vad menar du med det? Blir överlinjen dålig fattas det protein. Blir magen hängig, för lite protein. Fyller du på proteinet så musklar sig hästen korrekt. Proteinet är ju byggstenar till muskelcellerna. För mycket energi i förhållande till proteinet så blir hästen bukig och tjock + att den har svårt att bygga upp musklerna, då oftast på ryggen = överlinjen.

Detta gäller även gälla fjordingar. Har själv upplevt det med min förra häst som var fjording. Har haft fjording i 25 år innan så jag vet.
Det låter lika dumt som att islandshästar ska ha så lite mat som möjligt. En fördom som är svår att slå hål på i många lägen. Har haft islandshästar de senaste 6 åren och de äter precis lika mycket som en vanlig häst i samma storlek och viktklass.
Rätta mig igen någon om jag har fel.

Nej proteinet behöver man som sagt inte oroa sig för hos en fjording, jag försökte mixtra med foderstaten en gång eftersom en väldigt "kunnig" människa påpekade att mina hästar fick ALLDELES för lite protein (bara fjordingar nu då), fast alla enligt mig mådde prima, så jag ökade på proteinet men det blev inte alls bra, så jag gick tillbaka till min gamla foderstat och dom har levt lyckliga sedan dess ;) Man ser ju själv om ens häst mår bra eller inte, det kan inget program på internet räkna ut åt en.

Har du hagarna brevid varandra så är det ju ingen fara alls, det är ju bara bra att hon lär sig att kunna gå ensam ibland utan att tycka att det är besvärligt, så det är ju en utmärkt lösning :)

Varför skulle fjordingar ha ett betydligt mindre proteinbehov än andra?
Hur vet du att det var proteinet han blev dålig av. Sedan undrar jag verkligen om alla kan se på sin häst att den mår bra.

Ja fast det tog jag för självklart..... att balansen där emellan inte ska vara alltför ojämn. De ska ju överhuvudtaget inte ha ett hö (foder) med mycket energi i. Det jag menar är att man faktiskt inte behöver vara lika petig med proteinet som på andra hästar. Jag har också haft att göra med fjordingar sedan drygt 20 år tillbaka och de har alla varit likadana. De blir tjocka av att se mat på vykort banne mig ;)

Sedan finns det ju undantag....det gör det ju alltid.... men jag förutsätter att vi pratar generellt här.

Som jag sa....Det går inte att förklara varför fjordingar inte har samma behov som andra hästar, det bara är så. Det kommer jag alltid att vidhålla och det gör mina veterinärer också. Om det innebär att jag har fel så gör det det. Då får jag väl ha fel då. :)

Eller vad tycker ni...ska jag prova ge min fjording fri tillgång på ett fint hösilage i vinter? ;)
Det sägs ju att ALLA hästar kan gå på fri tillgång :grin:

// M

Varför skulle fjordingar ha ett betydligt mindre proteinbehov än andra?
Hur vet du att det var proteinet han blev dålig av. Sedan undrar jag verkligen om alla kan se på sin häst att den mår bra.

Varför vet jag inte, som minternet skrev "det bara är så", och det är det. En fjording är byggd för att klara ett helt annat klimat och närinsintag än t.ex. ett varmblod, dom kan gå och beta torr mossa uppe på fjällen i Norge och ändå hålla hullet utan problem. Dom tar upp var enda liten gnutta näring som finns i fodret, det gör inte en "vanlig" häst, eller iaf inte en häst som inte är byggd för att klara de förhållanderna.

Varför vet jag inte, som minternet skrev "det bara är så", och det är det. En fjording är byggd för att klara ett helt annat klimat och närinsintag än t.ex. ett varmblod, dom kan gå och beta torr mossa uppe på fjällen i Norge och ändå hålla hullet utan problem. Dom tar upp var enda liten gnutta näring som finns i fodret, det gör inte en "vanlig" häst, eller iaf inte en häst som inte är byggd för att klara de förhållanderna.

Det är klart att olika hästraser är anpassade efter olika förhållanden.
Men det jag undrar över är vad det i så fall är för skillnad mellan en fjording och ex en islandshäst? Jag tycker att båda dessa borde vara anpassade på ungefär samma sätt. Eller du menar att en islandshäst inte heller behöver så mkt protein?

Jag har aldrig kommenterat islandshästar, har aldrig haft någon och kan inte mycket om dom så det kan jag inte uttala mig om, det var fjordingar diskusionen gällde.

Nussikan och Minternet!

Vad är er erfarenhet av andra lättfödda raser?

Konstigt att inte SLU:s Foderstatsprogram inte har ett val Fjordhäst förutom Svårfödd, Normalfödd och Lättfödd, om nu just Fjordhäst skulle ha mindre proteinbehov (relativt sin kroppsvikt) än t ex shettis, russ, islänning m fl. :angel:

Diskussionen om proteinbehovet gällder väl ändå fjordingar jämfört med andra hästar. Jag gjorde en jämförelse.

Skulle man kunna lita på ett sådant program så skulle det behöva finnas en variant för varje individ, eftersom alla är olika (inte bara när det gäller proteinbehov). Jag undrar hur folk förr i tiden fick sina hästar att överleva, när man inte kunde räkna ut på internet hur mycket hästen skulle äta :angel:

Ja, och min fjording som har haft ordentlig fång för många år sedan, står på ca 12 kg hösilage och 2 kg havre varje dag.
För att inte gå ner i vikt eftersom hon jobbar.

Självklart är avmaskning och liknande ordnat, hästen har inga tandproblem, avföringen är normal och hästen är frisk och pigg och glad.

När jag fick henne för 3 år sedan var hon fet som en flodhäst, fick inte så mycket foder (lite, lite havre eftersom vi var rädda för fånget, och så ca 10 kg hösilage drygt 60% torrt) och gick ner i vikt fort som attan när hon fick börja jobba ordentligt.

Hästen är idag i fin tävlingskondition och trevligt hull, en årsgammal bild på hästens hull med 12-14 kg hösilage och 3 kg havre per dygn finns att se på www.scw.se (om inte bilden är flyttad så finns den längst ner under "bilder").

Kontentan är att man nog har för lätt att lita till fyrkantiga foderstatsprogram och de är ofta fel för den individuella hästen och man måste titta på hästens hull. Som TS har gjort och kommit fram till att den är för fet.

Men att banta ner en häst hastigt i vikt genom att undanhålla den mat, kan ge upphov till hyperlipidemi som kan vara riktigt allvarligt.
Bättre att ge vettigt med foder och ordentligt med motion!

Hej skulle vilja veta hur hyperlipidemi yttrar sig?

Ja visst är det så, men 4-5 kg hö (beroende på kvalité) + halm att tugga på tycker inte jag är någon extrem bantningskur för en fjording, det är vad våra normalt får när dom inte jobbar.

Han som tävlas för tillfället har så gott som fri tillgång på bra hö samt får ganska mycket kraft, så visst skiljer det sig otroligt från häst till häst. Bilder på honom finns på http://www.pixbox.se/alb_show_id749348_page0.html

Senast ändrad:

En fjording är lika mkt häst som alla andra raser, har samma sorts matsmältningssysten o tarmsystem oxå. En fjording ska inte ha mindre proteiner än nån annan ras. En kvot på 6 är minimum även för dom, mao 6g smrp/mj

Jag håller med dig. jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara på ett annat sätt. den måste behöva sina proteiner lika mkt som vilken annan häst som helst. Sedan är det klart att olika hästraser kanske kan tänkas ha olika omsättning i kroppen. Men jag tror inte att den skillnaden är så stor mellan olika raser. Det är ju energibehovet som kan variera och det desto mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka