Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror man får ta dom där foderstats uträkningarna med en nypa salt. Din häst är FET och behöver banta. Mer motion och mindre mat, så länge du ger hästen hö att tugga på så brukar inte magen ta stryk. Det är inte inte hälsosamt att hästar är så tjocka!
Jag tror man får ta dom där foderstats uträkningarna med en nypa salt. Din häst är FET och behöver banta. Mer motion och mindre mat, så länge du ger hästen hö att tugga på så brukar inte magen ta stryk. Det är inte inte hälsosamt att hästar är så tjocka!
Det är klart att det är mkt ohälsosamt för en häst att vara fet.
Men för att envisas lite så har den här hästen haft fång om jag har förstått det rätt. Då kan hästens tarmar vara extra känsliga för ex gräs som innehåller mkt socker eller fruktan och för kraftfoder med stärkelse i. Det kan ställa till med mer eller mindre kaos i tarmen. Jag tror inte att det hjälper en sådan häst att den har tillräckligt med hö att tugga på! Du måste ta bort det som är farligt. Men så menar du kanske?
Om du är intresseradav hur det fungerar så läs gärna lite om fång.
Sedan är det naturligtvis självklart att hästen ska ha tillräckligt med grovfoder. Men det är inte alltid en garanti för att magen ska må bra.
Men lucern klassas ju som ett grovfoder, men när hästen är så fet så blir ju det en "hälsofara" och då kan jag tycka att 8kg hö och ½kg lucern är lite mkt mat till en fet häst med fång. Bättre då att byta ut lite av höet mot lucern och en del av höet mot halm tex.
Jag är jättedålig på att förklara så jag hoppas du förstår min tanke.
Ditt hö har ju låga värden av proteiner. Kvoten är 4,7, så lucern bör du fortsätta ge så pass mycket att det täcker proteinbehovet. Blir det för mcyket MJ så kan du byta ut en del av höt till lucern. Men tänk också på att betfor ger nästan bara energi. Det tillför nästan inget protein. Nu ger du ju bara 1 hg så det är försumbart i detta läget. Mineralerna slinker säkert ner bättre utblandat med betfor.
Proteinet bygger muskler, och din häst är ju muskelfattig och fet, så med motion och en väl uträknad foderstat med hög kvot (över 6 helst) så kommer fettet att så småningom minska och det blir muskler istället.
Det finns ju några trådar här nu där det finns många tips om hur man minskar magomfånget och bygger muskler. Skogspromenader med klättring och kliva över stock och sten är mumma för tjocka fjordingar. Jag har själv haft fjording tidigare, så jag vet.![]()
Jag hade ju inte gett en fånghäst betfor tex, men det finns säkert en massa olika tankar om det också![]()