Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Det kan inte vara kul med alla olika svar!
Betfor innehåller bra fibrer för tarmarna vilket är bra för en fånghäst. Det är klart att det innehåller en del energi men lite betfor kan ju inte vara farligt. Om du häller bort vattnet så får du bort själva sockret. Då har du bara de nyttiga fibrerna kvar. Jag ger betfor till min fånghäst. Men jag häller bort vattnet för jag vill minska på sockret. Om jag vill göra det blötare så häller jag i så fall nytt vatten ovanpå.

Njä man blir lite huvudvill...men jag testar med betforen så får vi se hur det går!:)

5kg hö, 1kg strå lusern å mineraler e vad min tjockis ska äta...

Vill ni roa er med något annat kan ni ju räkna på en flodhäst...:oeller jag menar ardennern som är hagkompis åt min häst...hon väger lungt 800kg. Och MÅSTE gå ner i vikt NU!! Hon behöver oxå Dietfoderstat...inte min häst men jag fixar med maten ändå...synd om henne som det ser ute nu och inte får hon röra på sej nå mycket heller...men det ska ja oxå försöka hinna med!

Ger du honom 8 kg hö när han inte ens är igång?? Inte konstigt att han blir fet ;) Jag har hållt på med fjordingar hela mitt liv och visst är det svårt att hitta bra foderstater till dem. Jag hade inte gett mer än 4-5 kg hö, även om det inte är så bra, och sedan blandat ut med halm så tuggbehovet får sitt. Ge honom liiiiite betfor, bara nog för att blanda ut mineralerna med, mer behövs inte. Jag rider för tillfället en fjord-hingst, han är väl i hyffsad kondition nu, alltså igång, går 3-4 dagar i veckan och som hingst så behöver han ju mer än vallacker/ston. Han får 6 kg hö om dagen + halm samt lite betfor och mineraler, det räcker gott och väl för honom :)

Nu såg jag att du gått ner till 5 kg. Men vill du få ner honom i vikt så ge 4 kg hö + halm, inget lusern och pytt lite betfor. Mitt tips :)

Nu såg jag att du gått ner till 5 kg. Men vill du få ner honom i vikt så ge 4 kg hö + halm, inget lusern och pytt lite betfor. Mitt tips :)

Halm har han i hela boxen att fixa med! Jag testar som Thora räknat ut får se om man behöver ändra på det sen. Han vägen väl typ 536 kilo nu och skulle ha trivsel vikt på 475kg typ...

jag får fram att han får för lite av allt på bara 5kg och 1 kg lusernhack..

5,1kg ts är rätt lite oxå

testade att öka till 6 kg och då blev programmet gladare och tycker att grovfoder givan är rimlig men liiite lågt i energi och protein

på 5,5kg hö och 1,5kg hack så är det lite lågt på energi med kommentaren "OK om hästen är/förblir i lagom hull."

Senast ändrad:

på 5,5kg hö, 1 kg halm (såg att han stog på det och lite lär han ju äta av det?), 1,5kg hack (kraffts) och sen 50g miner vit så blev programet lyckligt och sa OK på allt (utom selen)

Såg att ingen svarat dig angående bakjästen. Jag ger min lilla exemshettis ett halvt paket jäst om dagen för att hålla tarmarna i trim. Har även sett här på buke att det rekommenderats av veterinärer till fånghästar. Vet ej vad ni andra som har erfarenhet av fåghästar säger om detta?
Lycka till med bantandet!
Har också haft en tjockis till fjording en gång så jag lider med dig!:)

Nej då, en fjording passar som sagt inte in i några "räkneverktyg" som man kan räkna ut foderstater på internet med, dom är bygda för att klara en otroligt fattig kost och får väldigt lätt ett överflöd istället. Där jag har min häst står det bara fjordingar, två av dem har tävlat på internationell nivå i körning och är i en otrolig kondition, hon som äger dem är även utbildad djursjukvårdare och dessa hästar har aldrig varit varken bukiga eller muskelfattiga (eller sjuka i övrigt heller, dom är 13 och 22 år), tvärt om har jag aldrig sett en så musklad fjording som den hon tävlar för tillfället. Detta är en foderstat enligt hennes rekommendationer (alltså för en häst som inte är igång, självklart får tävlingshästarna betydligt mer) och som jag själv som har fött upp fjordingar är helt enig i. Jag har haft mina fjordingar i stall med halvblod och andra "ädlare" hästar och folk som inte är insatta i rasen har väldigt svårt för att förstå hur "lite" mat dom egentligen behöver, och mår bra av, detta märks ju oerhört väl eftersom när dom flesta tänker på en fjording så tänker dom på en fet häst, men det beror på att många inte vet hur dom ska utfodras.

Senast ändrad:

*KL*
Off topic...jag vet...

Men hur skulle ni lösa detta:
Fet fjordning och mullig shettis MÅSTE gå ihop med 7 månaders föl som helst ska ha fri tillgång. Åtminstone ska hon har mkt mer än de andra 2 :crazy:

Jag sliter mitt hår snart. :eek:
Hon är för hög för att kunna "creep-feed" (gå under ett stängsel in till eget foder)

// M

Oj, ja det är inte lätt, vi har samma problem när vi släpper unghingstarna på bete ihop med vallackerna, då ser vallackerna ut som tunnor i slutet av sommaren...

Om ni tar in alla på natten så skulle jag försöka med att ge det mest energirika fodret på kvällen/natten/morgonen, och sedan fodra så energifattigt som möjligt i hagen. T.ex. ge henne enbart massa energirikt hö inne, och ge hö uppblandat med halm ute, om hennes mage klarar det (det beror ju lite på ras och känslighet).

Förstår att du har problem... :crazy:

Just nu så får hon fritt med kraftigt hö på kvällen och natten.
Lusernpellets, betfor, morötter och vitamineraler i krubban när hon kommer in.

Ska försöka ge lite mer energifattigt hösilage ute från och med idag...

Skulle vilja komma på någonting bra som gör att bara hon kommer åt maten på ett visst ställe.....
(Tänker så det knakar dygnet runt)

// M

Ja det hade ju varit väldigt bra... Du får sätta på henne ett sånt där halsband som korna har, så när dom går in i ett foderbås så läser en dator av hur mycket foder just den kon ska ha och så hälls det ut i krubban :idea: ;)

Ditt bantningstips är säkert ok, men med tanke på att höt har en låg kvot så behövs lucernet för att täcka upp proteinet. Hänsyn är taget till enerigintaget. Hästen går ju även på bete delsvis ännu så rådet från mig var att börja stödfodra med lucern och hö i små givor morgon och kväll. Tuggbehovet bör förhoppningsvis tillfredställas ute i hagen med höstgräs.

Det är svårt att fodra fjording. Har själv haft en lättfödd madam, och har nu två matglada lättfödda islandsston. Jag har själv ett "jättebra" hösilage med hög kvot (drygt 7) men skyhöga värden. (har en egen tråd om det) Skulle säkert passa en mager avelsmärr som diar. Så problemet för mig är att ge så lite hösilage som det är möjligt och hoppas att det gamla gräset i hagarna räcker till för att täcka strå och tuggbehov.

betfor är ju bara rent socker. det brukar man ge för att håll hullet ller har jag fel?

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka