Sv: Vad ångrar du-tråd?
Tack för ett genomtänk inlägg.
Människan måste alltid vara ledaren. Det spelar ingen roll hur söt eller snäll din häst är gentemot dig, i en flock är ledaren den som tar beslut, som har ansvar och de andra hästarna ska lita på. Om du inte är ledaren kommer din häst alltid att ifrågasätta dina beslut och anse att du ska "tuktas" som en mindre ranghög häst i flocken. Dte komer också vara förvirrande för hästen om du underkastar dig vid tex hantering och sedan ska bestämma och villl ha ledarrollen från ryggen.
Men du har ju helt missförstått detta med att vara ledare. En ledare blir du inte genom att kuva hästen. Tror du på allvar att en ledare är den farligaste individen i en flock? Då skulle ju hästen också se vargar som ledare, eller? Vet du vad en ledare har för uppgifter? Hästar söker trygghet hos en stark individ, en psykiskt tark individ. Som är där för att BESKYDDA honom. Hur kan du tro att en häst är så dum att den tror att ett rovdjur ska beskydda den? För du har väl inte missat att du, människan, är lika mycket rovdjur som en varg?
En av de reglerna är att en häst inte får utnyttja sin storlek och styrka för att skada en människa
Varför? Vi utnyttjar ju vår intelligens för att skada hästen.
Hästens bästa är inte att låta den styra och bestämma ena stunden för att sedan få problem tex vid ridning för att den inte längre får följa sin naturliga insinkt och leda, när ryttaren visat sig underkasta hästen och gjort den till sin ledare.
Problem? Vad är det som räknas som problem då? Jag menar, att hästen tycker att det är jättetråkigt eller är orolig under ryttare, är det inte ett problem? Då är vi där igen, vems bästa är det egentligen vi ser till här? Det handlar om att samarbeta. Varför söker vi inte VILJA från hästen? Är det bara vår vilja som är viktig? Du verkar utgå (som jag upplever det) från att det i en relation häst-människa lltid finns en ledare/en högre i rang. Det är helt fel. Du är ingen häst, du är ett rovdjur! En ledare har många gånger större inflytande än en människa(ett rovdjur).
Här har vi en grundfråga i all ridning/hästhantering.
Är det okej att vi använder hästar för vårt egna höga nöjes skull?
Än en gång, hästar är inte gjorda för att ridas på, stå på stall etc etc.
Flertalet hästar är på grund av det sätt vi håller dem på mer eller mindre deprimerade.
Fantastiskt bra frågor! Det är ju just precis här vi måste börja. Och det är här hela synen på hästhanteringen grundas. Varför har jag rätt att hålla häst? Det har jag inte, jag har ingen rätt att hålla den fången mot sin vilja. Och det har jag inte heller. Jag ger min häst möjligheter och jag ser helt enkelt till att han VILL stanna hos mig. Jag ger honom en flock, stora ytor, mat och allt det han behöver. Och jag behandlar honom med respekt och kärlek. Varför skulle han inte vilja stanna? Jag rider inte heller min häst om han inte vill. Det handlar hela tiden om att JAG måste få honom att vilja göra det jag ber om. Därför rider jag ofta utan träns, för då ger jag honom större möjligheter att lyckas om han sätter sig emot mig, och då vågar han säga ifrån. Jag vill alltid att han säger ifrån om han inte vill, hur ska jag annars veta? Jag rider inte för att jag vill, utan för att vi vill. Jag njuter av tiden VI spenderar TILLSAMMANS. Jag njuter av vårt samspel och framförallt njuter jag av att se min häst må bra. Det är allt jag strävar efter.
Men för att återgå till frågan, om en häst biter mig, måste jag säga ifrån, tydligt, på hästspråk. Hur ofta ser du en ranghög häst vika undan när en ranglåg gör utfall? Nej det händer aldrig.
Även i hästvärlden finns det ranglåga hästar som inte ger sig, som trotsar sin ledare och försöker klättra i rang.
Aldrig att en flockledare skulle tolerera det.
Detta är något som jag många gånger funderar över. Varför hästar gör som de gör. Och det är också här som det för människan kan bli så fel. Ingen vet hur många signaler en häst ger innan den ger den signal som vi människor ser. En häst talar nästan hela tiden och det den säger betyder inte heller alltid det vi tror att det gör. Att slå en häst är inte ett sätt att säga ifrån på, det är ett sätt att tala om för den att du är farlig. En bra ledarindivid i en flock är den som slåss allra minst. Varför? För att den talar med sin självkänsla och sin intelligens. Det är de ranglåga hästarna som vill ta sig uppåt som biter, tjyvnyper, kickar etc. Dock handlar det sällan om att träffa den andre.
Sen ska jag tillägga att återigen är du ett rovdjur inte en häst. Att ett rovdjur slår är hotfullt, att en häst nyper är en helt annan signal. För att inte tala om omständigheterna. Du tvingar din häst att vara hos dig. Inte ger du den en smäll och låter den springa sin väg? En häst ger många signaler som vi inte ser, när den säger ifrån. Om hästen inte svarar så kan den hästen säga till mer tydligt och detta är det vi ser med våra ögon. Den andra hästen har då möjlighet att gå unda, vilket är precis vad signalen menade att den skulle göra. Du slår för att straffa och hästen har ingenstans att ta vägen. Dessutom är du ett rovdjur, det som hästen instinktivt ska fly ifrån. Och till sist så har du varken givit hästen tydliga signaler (oftast) och inte heller svarat på hans! Ser du inte skillnaden?
Hur tillrättavisar ledarhästen ett sådant beteende?
Med ett utfall, spark eller hugg. Ibland räcker det med att backa upp och lägga öronen bakåt. Ibland räcker det inte förrän hästen ifråga är bortjagad från flocken och får inte komma tillbaka förrän den beter sig på rätt sätt. Det kan ta dagar. Att tro att hästar är mesiga mot varandra innebär bara att man aldrig sett flockuppväxta hästar i storflock uppfostra varandra.
Det du syftar på är en häst som utmanar ledaren. I det här fallet har ledaren 2 val; ge svar på tal, eller vika undan. En ledare tar oftast det första alternativet efter som att för flocken är det en stor risk med ledarbyte. Och flocken gör allt för att inte vara sårbar. Oftast bemöts detta svar från ledaren (antag av utmaningen) med att den andre viker undan. Om inte så slåss de tills en av dem dör eller flyr. I naturen flyr denna häst från flocken oftast och får aldrig återvända. Hur gör du? Låter du hästen fly från flocken när ni utmanats? Eller tvingar du den kvar hos dig?
Jag kan nästan lova att om du går tillväga som du brukar, medan hästen är helt lös på bra ytor, så lämnar den dig. Hästen vill inte vara hos sin fiende (hos ett rovdjur), den vill vara hos hästflocken. Sen känner inte jag dig, och jag vet inte vilken relation du har till din häst. Jag pratar främst om människor i allmänhet.
Du frågar "Vem bestämmer vad som är fel?"
Det är självklart ledaren i flocken som bestämmmer vad som är godtagbart beteende eller ej.
I min flock, där jag är ledare vet alla hästar att våld mot människa är aldrig okej. Inte ens på lek. För jag kan skadas bra mycket mer av en spark, än vad de skadar varandra när de leker.
Skulle någon av mina hästar visa tendenser till våld, så skulle jag göra som en ledarhäst skulle ha gjort, utfall.
Beronde på hur allvarlig situationen är, desto hårdare tillrättavisning.
Så är vi där igen. Du är inte ledare bara för att du har kuvat din häst. Tvärt om. Du är allt som en ledare inte är. Så jag frågar igen, vem bestämmer vad som är fel? Varför? Dessutom är det inte ledaren som bestämmer allt. Alla hästar har individuella relationer till olika individer. En häst får äta ur samma höhög som en annan, men inte den tredje. Och om det nu var så att ledaren bestämde allt - varför får hästarna slåss med varandra men inte med människor?
Sen får man ta sig en funderare varför det hände, har jag varit svag i min ledarroll på sista tiden?
Har jag inte varit konsekvent?
Vad fick hästen ifråga att tro att det var okej att bryta de regler som är starkt inetsade från början?
Är det samma problem ute i hagen?
Har hästen en period där den testar om den kan klättra i rang?
Det är ingens "fel", hästen handlar efter sina instinkter, som vi hämmar genom att ha den som ridhäst, ha den på stall, ha den i ofta för små hagar och i ofta för små flockar.
Jag anser att du helt och håller missförstått vad ledarskap är överhuvudtaget. Du sätter dig själv på en mycket högre position än du förtjänar med all sannolikhet. Och du ser världen ur en människans synvinkel. Du kanske försöker förstå hästarna, men du försöker förstå dem ur fel synvinkel. Och det blir bara fel. För att kunna använda dig av hästars språk och förstå dem måste du se världen som en häst ser världen.
OM vi människor nu ska hålla på med hästar, så är det vårt ansvar att lära hästarna reglerna i människovärlden, så att hästarna ska kunna förstå oss och smidigt kunna lära sig hur man beter sig i människor sällskap, för att livet ska vara så behagligt som möjligt för hästen.
OM någon är intresserad så får ni gärna komma ut och få er en lektion av proffsen i hästhantering, hästarna själva.
Detta kallar jag dubbla budskap. "Vi måste lära hästarna hur det fungerar enligt människans regler, och det lär vi oss bäst av hästarna själva.. Vad?
Jag anser att OM vi människor nu ska hålla på med hästar, så är det vårt anvar att lära OSS reglerna i hästvärlden, så att hästarna ska kunna förstå oss OCH vi dem (!), och smidigt kunna samarbeta med ömsesidig respekt och vilja, för att livet ska vara så behagligt som möjligt för hästen.
Och precis som du säger - de som bäst vet hur hästarnas värld fungerar är hästarna själva.
Tillägger att allt jag skriver är mina åsikter. Jag ser att jag gått på som om jag menar att såhär ÄR du. Vill poängtera att jag inte känner dig och att jag inte anser att alla ska tro/tycka som jag. Tvärt om, alla ska utveckla sin egen åsikt, på så sätt har världen största möjlighet att bli så rätt som möjligt.
Mina ord är INTE lag.