A
Allimac76
Sv: Vad ångrar du-tråd?
Den är jättegammal jag vet men läste den för första gången och
jag gör allt för att min häst ska vilja göra det jag vill göra. och jag tvingar honom inte till något. Han ville inte ha sprutor när vi behandlade mot lymfangit, men ändå, trots att han hade möjlighet att gå, stod han kvar och lät mig göra honom illa. Varför? För att han litar på mig, för att jag ger honom ett val. För att jag anpassat mitt beteende och inte längre är ett rovdjur. Han vågade tala om för mig att han inte ville, men han stannade av egen vilja.
Mao. gör jag saker som han ogillar, men han kan alltid gå om han vill. Han väljer att göra det som i hans huvud blinkar "farligt" för att det i mitt huvud blinkar "tryggt". Han litar på mitt omdömme. Och han vet att i de allra flesta fall så släpper jag om han visar att han ogillar det. Vill han inte rida så slipper han, men varför skulle han inte vilja? Det är både enkelt, roligt och efteråt känner han sig starkare psykiskt. Om jag gör min hantering och min ridning till någonting som gynnar honom (som han ser gynnar honom) och aldrig bråkar, och dessutom är en trygg individ, varför skulle han då inte tycka om det? Allt jag gör, gör jag med syfte att öka hans vilja att vara med mig. Jag försöker göra allting roligt, lätt och givande.
Mitt mål är att få min häst att växa som individ, att bli mer självsäker, trygg och välmående. Jag gör honom alltså till en individ som skulle kunna hota min höga "satus" - jag är ingen ledare än, så långt har jag inte kommit än - och ta över min starka roll i vår flock. Men det bekommer mig inte. Det handlar inte om att vara störst och starkast, det handlar om samarbete som gör vår flock än mer trygg.
Den är jättegammal jag vet men läste den för första gången och