Vad ångrar du-tråd?

Sv: Vad ångrar du-tråd?

Jag ångrar att jag köpte mitt Humbaursläp i dec-04. Transportens bakläm har gått sönder många gånger både låsen och gångjärnen i lämmen. Just nu hämtade jag hem den från reparation i torsdags den 27 april, körde min häst den 28:e och kommer hem och ska lasta ur så har låset gått sönder igen. Ska nu försöka häva köpet och köpa något annat märke.

tintilar skrev:
Menade inte att hoppa på dig men det jag menade var att sätta dig i hästens situation för att du skulle förstå varför hon gjorde rätt och jag fel. Människor har en förmåga att särbehandla sig själv och se oss som mer värda varelser. Varför är det så? Har inte hästen samma rätt till respekt som vi?

Du behöver inte svara, det kanske är lite OT.. :o Men du kan ju fundera på det. Jag menar inte att du är en dålig människa nu, men att vi gärna handlar väldigt orättvist utan att tänka på det.

Om en häst biter mig säger jag defenitivt till, hellre att man säger till en gång ordentligt så att hästen förstår att det den gjorde var FEL (för i mina ögon är det aldrig rätt för en häst att bita en människa (o då menar jag, för att undvika missförstånd, alltså inte tillfällen då männsikan exempelvis misshandlar hästen eller dyl, då får den bitas bäst den vill!), det är en ful ovana som tyder på att hästen inte respekterar en och ofta leder till andra otrevliga ovanor. Sen är det klart att hästen bör visas respekt, men bitas får de iaf inte! Det ska de veta att är fel.

Så tycker jag iaf

Mvh Pixies

precis så är det..

hästarna i flocken biter ju varandra, tex de ranghöga hästarna.
så det är helt rätt.

Tofflan skrev:
En sak jag inte kommer göra om är att låna ut någon häst på foder eller liknande.

Me and all!!! Jag fick hem min i uselt skick:crazy:
Kallade på vet för blodprov men han tyckte att han såg ok ut....
Sa åt honom att: Jag ser ju att glansen har försvunnit från ögonen, han tog blodprovet och det konstaterades att han hade låga vita! Som tydde på en infektion, typ herpesvirus eller abortvirus.. Det hade han fått(enl. vet) Av för mkt träning i kombination med dåligt foder!!!!
Å en sån skickade jag iväg min häst till:eek: :eek:

Över det kommer jag alltid att må dåligt!!/C

*knapplån*

Ångrar att jag inte började träna för en tränare för ca 1 år sedan, då hade jag kanske haft en häst som gått bra nu och inte stått på bakbenen hela tiden. Och som kanske hade lyssnat på mig.

Sen så ångrar jag att jag inte började rida tidigare och att jag inte köpte Viktor innan han såldes till en som bara sålde vidare till ett ställe som hon inte ens vet vart det ligger. :S:mad:

Precis, de utstår ju betydligt värre i hagen, o då helt oprovocerat. O om man lär hästen att det är okej att bitas (även om den har en "anledning" till det), vad händer då när ett barn kommer och inte riktigt vet hur man handskas med hästar?

Oh my, man gör ju hela tiden misstag, men det mesta lär man sig utav och får inte alltför allvarliga följder.
Vissa saker däremot...

Jag ångrar...

• Att jag inte hindrade mamma från att låna ut sin ögonsten till en vän för att ta ett föl på, hon fick matförgiftning och avled. :cry:
  • Att jag inte förstod att Karta skulle vilja ta sig igenom två staket för att ta sig ut på isen, på intill liggande sjö, som brast, hon drunknade och fölet i magen dog också :cry:
  • Att jag skickat iväg mitt sto till hingst TVÅ gånger , till proffs med mycket gott rykte, och båda gångerna fått hem en mager häst utan glans i ögonen. Aldrig mer.
  • Att jag sålde min lovande unghingst Kaktus.
  • Att jag aldrig tog reda på på riktigt var min första häst hamnade någonstans i slutändan
  • Att jag lät mamma sälja Isak och Ismael.
  • Att jag idag tog det felaktiga beslutet att binda ett sto i transporten, som två år tidigare slagit en kullerbytta över bommen, samma otäcka olycka hände igen.
  • Att jag inte kommit ut och låtit Glitnir få visa framfötterna på tävlingsbanan

det som jag ångrar mest av allt är att jag gav min ponny 1kg havre samtidigt som han gick på bete... detta resulterade i hans första fånganfall som jag dessutom trodde var en vanlig hälta. jag visste inte vad fång var... han fick vila ettt tag(med samma havremängd!!!) och jag tyckte att det blev bättre, men sedan blev det bara värre och till sist kunde han inte gå knappt så då ringde jag veterinären(typ 2 veckor senare). detta ångrar jag så mkt att jag kan dö eftersom min älskling nu inte finns mer pga återkommande fånganfall :cry: jag fattar inte hur man kan vara så dum...

jag ångrar att jag inte satte på honom skor i höstas.

jag ångrar att jag inte körde honom till skara mkt tidigare när jag märkte att medicinen inte hjälpte.

jag ångrar att jag inte satt med honom längre innan jag åkte hem

jag ångrar att jag ibland var för hård mot honom som unghäst(jag var 11år när vi köpte honom som 3 åring)

jag ångrar att vi sålde hans bästa kompis, min arab

jag ångrar att jag inte ringde och frågade om jag fick köpa tillbaka araben innan jag köpte mitt sto

jag ångrar att jag började röka igen samma dag som min älskling avlivades

precis!
tycker samma sak det där med att ge godis, även som belöning (det finns andra, naturliga belöningar), ger hästarna varandra godis?

Jag ångrar att jag inte flyttar från det stall där vi står på nu eftersom det sköts så dåligt och att de inte mockar mer än var annan vecka :eek: där det slutar med att jag står och mockar natte tid :(

Men det jag ångrar mest är nog att jag inte har mer tålamod

Jag ångrar att jag ibland får ångest och depritionsattacker och låter det gå ut över min älskade häst.

Jag ångrar att jag inte åkte iväg på clinicen som var i april. (men jag ska åka den 20 istället)

Jag ångrar att jag inte försöker mer i markarbetet.

Jag ångrar att jag på tävling blir så feg.

Jag ångrar så fruktansvärt mycket att jag satte ut min ponny på foder...tyvärr så blev en skröna sanning då "det är bara jag som kan ta hand om min häst". Jag skäms så jag mår illa varje gång jag tänker på det.Stackars lilla älskade ponny...

Ångrar att jag inte sa till i fredags på en uteritt (på ridskolan) att ena hästen var halt och absolut inte borde ridits.hade en vikarie istället för den vanliga ridlärarn, en häst hade tappat en sko (och dem går oskodda bak så han hade alltså bara en sko) och ändå reds han med på turen (ganska lång) på underlag som jag inte ridit nån häst alls på (stening med stora stenar, även connemaran jag red hade svårt att gå där så stod upp nästan hela vägen för att underlätta lite)

jag red sist och såg på långt håll att hästen var halt (och sa inget hur dum får man bli) redan i skritten, ridlärarn sa inte ett ljud utan sa bara att "han behöver komma ut och lyfta på fötterna) både skrittade och travade (hade blivit gallop med men en i gruppen ville inte gallopa) och hoppade dike med den.
Sa till efteråt men fick till svar att "ja han är lite ömfotad men det är ingen fara":crazy: Skulle
Skäms som en hund över att jag inte sa ifrån:cry: En greje till och jag slutar där för gott!
Att man ska vara så FEG! *skämmas*

Senast ändrad:

ångrar också att jag inte köpte en mer lätthanterad och utbildad ridhäst på en hgång istället för att köpa en häst som jag inte klarar av och nu ändå får sälja (som dessutom visat sig bara kan gå som sällskap alt körhäst om nån vill köra in honom, om det går)

Jag ångrar att jag galopperade på en äng på en häst som jag inte kände alls och som jag inte hade någon bra koll på. Jag gjorde det bara för att jag kom ihåg det som så himla roligt. Men efter tag så blev hästen rädd och svängde snävt åt sidan i galopp och jag ramlade av och slog i min överarm i en hård grästuva så den gick av helt. Sen kunde jag inte rida på 3 månader...:cry: :mad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 022
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama