Vad ångrar du-tråd?

Sv: Vad ångrar du-tråd?

Jag ångrar att jag skaffade medryttare (hon har slutat sen en vecka tillbaka.)

Vilken bra trådidé!
Jag ångrar att jag "smygridit" så länge. Att jag inte vågat trycka FRAM hästen! Detta är nog en stor orsak till att hans ryggmuskulatur är alltför klen...:(

Sirisiri, menar du inte att du inte misstänkte att din häst hade ont? Det blir liksom mer logiskt att läsa då... Annars får du utveckla... ;)

buschiq skrev:
Sirisiri, menar du inte att du inte misstänkte att din häst hade ont? Det blir liksom mer logiskt att läsa då... Annars får du utveckla... ;)
Såklart... ;) Tänk att ett litet ord som trillat bort gör att det kan bli så fel... :o

Jag ångrar att jag vid försäljning av min häst gick med på att anlita en transportfirma.Hästen skulle från Uppsala till Jällivare och det tog 12 timmar, nonstop utan vatten och hö. Hästen vinglade ur när hon väl var framme och svimmade i boxen.
Men som sagt, man lär sig av sina misstag och nästa gång kör vi själva hur långt det än är.

:cry:

Hade ett föl på 5 dgr som plötsligt blev halt. Vet kom o gav medicin, men de "äldre" i stallet sade att det var livsfarligt att ge ett så litet för så stark medicin,(pga av magen) så det slutade med att fölet inte fick medicin. Senare visade det sig att fölet hade en inflammation runt kotsenbenet och inflammationen hade förstört både ledvätska o ledbrosk. Hade han fått medicinen hade det kanske inte gått så långt o gett så stora skador. Hästen avlivades vid 1 års ålder då han aldrig blev bra. DET ångar jag, att jag inte litade blint på veterinären..

- Jag ångrar att jag envisades med att åka iväg och träna med hästen en snöig vinterdag, så vi välte med transporten, och älsklingen blev skadad, som nu aldrig går att lasta.

- Jag ångrar att jag köpte ett fd. galoppsto, som visade sig vara ALLVARLIG krubbitare, allvarlig senskada, och säkert ont både här och där.

- Att jag inte satsade på hästen jag börjat tävla nu, tidigare.

- Att jag inte köpte ett föl för tre år sen som jag kunnat börja med NU.

tintilar skrev:
Min första spontana tanke är när jag blev biten av ridskolans tjurhäst och smällde till henne på halsen två gånger. Gud vad jag skämdes och det var precis rätt åt mig. Helt onödig, rakt igenom orättvis handling.
skulle också smälla till det! så det är inget att skämmas för..

det jag ångrar var att när jag var ca 14 år,skulle ha insläppet i stallet hos fd medishästaen.
vi brukade göra så att sätta lina från hagen till stallet å alla 5 hästarna gick själva in i stallet..

MEN så kom den nya hästen Ronny som stog i en av uteboxarna..hittade inte linan men litade starkt på att ledarstoet skulle ta täten å gå in i stallet med flocken medans jag ledde in nya hästen..
ack så fel jag hade,den jäveln smet förbi.UT mot åkern/motorvägen Med ALLA hästarna efetr sig!:eek: (bortsett från min då han stog inne!)
det var bäcksvart ute (vintertid) så där hade jag 5 hästar på rymmen..jag sprang runt som en stungengris av panik!!!..sen hämtade jag havre å ficklampa å gav mig på jakt ut!

av nån konstig anledning sprang jag runt den 4 h stora sommarehagen på mindre än 5 min på jakt efter hästarna!!!

som TUR var så var dom där när jag kom tillbaka å dom åt från varandra:angel:
antar att ledarstoet ville hem å äta å ledde flocken runt..dock så skadade sig ledastoet =stallets ägarens häst:o benet lite..dock bara en liten svullnad...men ändå,jag skämdes som en hund å darrade som ett löv !
men inget värre hände och ingen vart arg på mig SOM tur var! (jag var en favorit i stallet hihi) å sen fick hästarna sig en räjäl motion innan maten dessutom..:angel:

Så det ångrar jag kraftigt att jag inte var mer noga med det..men man lär sig av sina misstag ..

Senast ändrad:

skulle också smälla till det! så det är inget att skämmas för..
Jag visste bättre redan då. Står jag utanför hennes box och hon ger signaler till mig att gå undan som jag totalt nonchalerar så är det ju inte konstigt att jag får mig ett nyp. Jag gav tillbaka endast för att jag blev så plötsligt förolämpad av händelsen (framför en kille dessutom). :smirk: Så själviskt och korkat av mig, men jag tänkte inte alls, och ångrade mig i samma stund. Hur gör du när din häst inte "ser" dina signaler?

1) Jag glömmer att sätta på två väckarklockor på helgerna ibland. Hästarna ska ha mat kl 06 och man får som lite panik när man vaknar 08..Tur är väl det att man har en morronpigg mamma som hinner matar dom i någorlunda tid iaf.

2) Att jag började ge belöningar till Lilleman från handen, nu har man ett helvete med hans bitande efter godis.
Jag, i hans ögon = Godisautomat.

hm, finns ju massor man ångrar. Som när man varit skötare på hästar, slarvat bort ägarens saker osv. Inte så hemska grejer, men kan lova att man hade ingen bra förklaring till vart dom tagit vägen. PINSAMT.

Sen är det väl bara smågrejer, hängt högafflar med vassa sidan utåt, och såna saker. Lite slarvigt gjort, hade ju kunnat sluta illa, men lyckligtvis aldrig gjort det.

Men också som nån tidigare nämnt, glömt att lossa grimman innan man lastar ur. duuumt gjort. Förstörd ny svart lädergrimma och en väldigt ond hand och fot. ajaj.

lasseman skrev:
Att jag gav mig in i hästsporten överhuvudtaget och nu är så fast att jag inte kan ta mig ur!

Jag läste "att jag gav mig in i hästTRANSporten överhuvudtaget och nu är så fast att jag inte kan ta mig ur".

jag fick läsa flera gånger innan jag förstod vad det stod egentligen och många roliga bilder passerade revy för mitt inre.

Får skylla på att här inne på Hästhantering handlar det ofta om lastning av hästar...:angel: :rofl:

Jag ångrar att jag lyssnade på min tränare för 12 år sedan som sa åt mig att piska min ponny när han inte hoppade, och då menar jag med vinklat spö varv efter varv... tränaren tillhör för övrigt den svenska eliten... Ponnyn är idag utdömd pga kotledsinflammation i båda fram, hade troligtvis början till detta redan när jag satt och piskade honom... :( :cry: jag var 15 år själv, tränaren var gud i klubben!!

vet inte ifall du uppfattade mitt svar rätt där...? men jag menade att det du gjrode INTE var fel..

iaf inte enligt mig..gör hästen ngt elakt mot mig (spc med "flit") så det kalrt att den får tillbaka utav mig! utan tvekan..jag säger till på skarpen när hästen gör ngt den inte borde...isynnerlighet att bitas el så! (inte för att många hästar jag haft hand om bitits men ändå!)

Enda hästen/gången jag blivit biten av häst var ett litet föl som precis fått sina tänder den lilla :devil: , så jag antar att den ville smaka på lite kött hehe...:angel:
men då lät jag det bara va å gjrode inget då det var helt anorlunda omständigheter å ett föl...men hade det varit en stor häst så då skulle det smälla till...

förstog itne riktigt din fråga däremot...?
tintilar skrev:
Hur gör du när din häst inte "ser" dina signaler?

Menade inte att hoppa på dig men det jag menade var att sätta dig i hästens situation för att du skulle förstå varför hon gjorde rätt och jag fel. Människor har en förmåga att särbehandla sig själv och se oss som mer värda varelser. Varför är det så? Har inte hästen samma rätt till respekt som vi?

Du behöver inte svara, det kanske är lite OT.. :o Men du kan ju fundera på det. Jag menar inte att du är en dålig människa nu, men att vi gärna handlar väldigt orättvist utan att tänka på det.

Jag förstår Precis vad du menar,å måste säga att jag inte är den typen av människan som du beskrev..

kan ta ett bra exempel från en händelse som skedde igår i stallet så får du se hurdan jag är :p

stog i boxen å borstade hästen,boxdörren är helt öppen och boxen som vi har är precis några meter ifrån utgången som stog vidöppen..
Jag vet att hästen min aldrig skulle sticka sin väg så jag kan gott lämna dörren öppen (inte för att jag brukar göra det men ändå) när jag borstar å förbereder..
men det hindrar inte honom från att vilja ta ett steg ut från boxen..:angel:

Men just igår var han lite väl "busig" av sig..å "tänkte" ta ut en hov el två för att ba stå där sen..men inga risker vill jag ha å säger åt han "NEJ" stanna där liksom..å visst han stannade men vissa gånger tog han ett steg IAF!:mad:

jag sa återigen nej å tryckte tillbaka han in igen..
jag vill inte att han står sådära för blir han rädd så kan han fasta å dra av sig skon ( i bästa fall) eller nåt värre om han fastar i "kanten" som är där..

men jag kan inte hela tiden säga "nej nej nej" när han gör ngt jag Inte vill att han gör å sen när han gör det iaf å kommer undan , ja då fortsätter han ju bara..
så nästa gång han gjorde om det fick han sig 2 hårda slag mot bogen utav mig ,å TADA han gjorde inte om det varken igår el idag,räckte bara med ett "nej" för att han skulle fatta konsekvenserna om han inte lyssnade.

så sån är jag..jag är väldigt snäll mot hästarna men jag får aldirg glömma att det just är Hästar jag håller på med..ibland måste hårdhandskarna på för att Jag ska få tillbaka den respekt dom får av mig..
sen när det gäller i korrigeringssyfte får får man även där ta till hårdhandskarna..isynnerlighet när hästarna gör ngt som vi människor Inte tolererar såsom bitande,sparkande el dummheter..sånt som kan sluta illa om dom inte får "stå sitt kast" i olydnaden utan bara kommer undan med det..livsfarligt ju..

mycket man ångrar...
Mest att man sålde sin drömhäst... "Magic":cry:

Jag ångrar att jag tog bort snösulorna sist jag skodde om min häst, det var i och för sig vår då och jag trodde att han skulle kunna klara sig utan... men sen kom det snöstorm i typ två veckor och bara underlag som gav snöstyltor.
Hästen fick vila, vilket inte gjorde han något alls :banana:
och jag fick skämmas lite som inte tänkte på att den norrländska våren egentligen betyder senvinter :o

det finns tusen saker man ångrar... Skulle nog kunna hålla på i all evighet...

Jag ångrar att jag inte anmälde en ägare som hade en häst som uppenbarligen var halt. Jag vet inte hur många månader jag tjatade på ägaren att göra nåt (som förvisso tog ut en hovslagare vid ett tillfälle men sedan bara kom med "bra" ursäkter) Idag finns nog inte den hästen lägre...

Synd att man inte var klok nog att få hästens lidande avslutat tidigare...

//Lillan

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 022
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama