Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar lite vad som händer med coronapassen om man haft anledning att kolla upp vaccinsvaret, och fått reda på att man inte har något? Jag har inte gått tillräckligt lång tid för mig att testa än, men vet några stycken som inte utvecklat antikroppar. Är man ändå fri att åka runt, om man har vaccinerats?

Jag undrar lite vad som händer med coronapassen om man haft anledning att kolla upp vaccinsvaret, och fått reda på att man inte har något? Jag har inte gått tillräckligt lång tid för mig att testa än, men vet några stycken som inte utvecklat antikroppar. Är man ändå fri att åka runt, om man har vaccinerats?
Ja du ska antingen ha fått vaccin, ha bevis på antikroppar alternativt intyg på att du haft covid och tillfrisknat eller negativt PCR-test ej äldre än 72 h och det ska finnas i ”passet”. Så är det i alla fall för de flesta EU-länder men alla har rätt att själv välja egna krav.

Ja du ska antingen ha fått vaccin, ha bevis på antikroppar alternativt intyg på att du haft covid och tillfrisknat eller negativt PCR-test ej äldre än 72 h och det ska finnas i ”passet”. Så är det i alla fall för de flesta EU-länder men alla har rätt att själv välja egna krav.
Okej, tack för informationen! Det är både bra och dåligt, antar jag. Bra för att det skulle bli diskriminerande mot personer med sänkt immunförsvar annars, men också potentiellt dåligt ur ett smittspridningsperspektiv.

Okej, tack för informationen! Det är både bra och dåligt, antar jag. Bra för att det skulle bli diskriminerande mot personer med sänkt immunförsvar annars, men också potentiellt dåligt ur ett smittspridningsperspektiv.
Sen var det ju det här med att alla inte bildar antikroppar men kan vara skyddade ändå :)

Sen var det ju det här med att alla inte bildar antikroppar men kan vara skyddade ändå :)
Ja, såklart. Jag råkar bara ha nördat ner mig i studier som berör anti-CD20behandling, som jag själv står på, och vet med mig att det inte är jättepeppiga siffor. Bland annat så visar en Israelisk studie (de har ju vaccinerat ganska många, så hyfsat stort underlag) att bara ca. 22% utvecklade antikroppar.

Och det är nog inte bara nivån antikroppar som granskats i alla studier utan "humoral immunity response" (vet inte riktigt om man bara säger det humorala immunförsvaret på svenska). Jag har ju liksom bara läst humaniora, så jag har få förkunskaper men jag om jag uppfattat det rätt så syftar humoral immunitet främst till bildandet av antikroppar etc, men även... t-cellsaktivering (som man väl pratat om kan vara ett skydd). Eller så är jag helt ute och cyklar nu, det kanske är antikroppar man menar när man pratar om det humorala immunförsvaret... haha. Men vill iaf minnas att man talat om t-cellsvar när man talat om uteblivna antikroppar, alltså rent generellt sett, inte knutet till någon av de studierna jag läst.

Försökt boka men min region släppte 18-40 samtidigt vilket ledde till överbelastning som gjorde det omöjligt att ens komma in i systemet. Många sidor hade också fel på bokningen, visade fel åldersgrupp eller tider som inte fanns. Så nu blir det först i Agusti jag kan vaccinera mig, om det finns några tider då.

Försökt boka men min region släppte 18-40 samtidigt vilket ledde till överbelastning som gjorde det omöjligt att ens komma in i systemet. Många sidor hade också fel på bokningen, visade fel åldersgrupp eller tider som inte fanns. Så nu blir det först i Agusti jag kan vaccinera mig, om det finns några tider då.
Men är inte det enligt tidsplan, tror väl att den gruppen (från 18 och uppåt) hela tiden varit inplanderad till augusti?

Jag har själv inte behövt boka mina vaccineringstider, men det här med att det visas fel åldersgrupp kanske har med att göra att alla åldersgrupper inte är 'färdiga' och vissa tider är fortfarande reserverade för vissa åldersgrupper?

1 v sen spruta 1. Fick direkt efter ont och blev röd på stället. Smärtan lade sig på 2 dagar, det var bara just där. Ingen feber eller annat som direkt påverkade mig. Men jag är fortfarande röd. Och det är lite hårdare under där med.

Hur länge innan det försvinner, nån som haft samma? Svårt att få på bild 🙄
20210702_121059.webp

1 v sen spruta 1. Fick direkt efter ont och blev röd på stället. Smärtan lade sig på 2 dagar, det var bara just där. Ingen feber eller annat som direkt påverkade mig. Men jag är fortfarande röd. Och det är lite hårdare under där med.

Visa bifogad fil 72834
Inget jag har varit med om eller hört talas om. Jag har inte den blekaste aning om var någonstans mitt stick var. Det var nästan omöjligt att se redan samma dag efter att jag hade tagit av plåstret. Det var en mini-liten röd prick bara. Det är nog nästan en biverkning som du kanske borde rapportera, tänker jag?

Visa bifogad fil 72834
Jag var som mer hård och kompakt i överarmen i säkert en vecka. Inte svullen eller varm, bara som att "konsistensen" skiljer sig om man jämför med den andra armen. Vållde inget obehag och jag tänkte aldrig att det var mer än någon naturlig reaktion av att man sprutat in något och att det sker processer där.

Jag var som mer hård och kompakt i överarmen i säkert en vecka. Inte svullen eller varm, bara som att "konsistensen" skiljer sig om man jämför med den andra armen. Vållde inget obehag och jag tänkte aldrig att det var mer än någon naturlig reaktion av att man sprutat in något och att det sker processer där.

Jag har heller inga problem, bara att det syns ett rött märke där. Känner jag på det, är det lite som ett myggbett. Annars märker jag inget av det. Så jag är inte orolig, mera nyfiken.

Visa bifogad fil 72834

Jag hade ett runt rött märke (storlek som ett större mynt och mycket rödare än ditt) i en vecka efter första dosen och nog 1,5 vecka efter andra dosen, då kliade märket som satan hela den tiden också. Vet flera andra som också haft det så tror inte det är något ovanligt men det ska ju absolut rapporteras in som biverkning! 🙂

Jag hade ett runt rött märke (storlek som ett större mynt och mycket rödare än ditt) i en vecka efter första dosen och nog 1,5 vecka efter andra dosen, då kliade märket som satan hela den tiden också. Vet flera andra som också haft det så tror inte det är något ovanligt men det ska ju absolut rapporteras in som biverkning! 🙂

Bra, då vet jag att det finns flera. Mitt är rödare än på bilden, som jag skrev var det svårt att få med ordentligt.

Senast ändrad:
Jag är väldigt miserabel och gnällig just nu. Jag fick dos 2 av Modernas igår. Samma biverkningar fast mycket värre än första sprutan. Vid första blev jag i sängen hela dagen efter. Feber, huvudvärk, ont i hela kroppen och leder. Samma nu fast mycket mer intensivt. Fasar för att gå ut och rasta hunden som drar vid hundmöten och mot bilar, rädd att jag ska tappa för att jag är så svag 😪 Vid första sprutan gick det över på någon dag så hoppas det går över snabbt. Hatar att ligga i feber under helgen när det är så här varmt och skönt. Det värsta är att jag också prickade in mens precis den här helgen buhu.

Visa bifogad fil 72834
Min mamma blev röd och svullen, det kliade även lite, efter andra dosen (Moderna). Hon kände ingenting efter första. Så det verkar vara en hel som haft liknande?

Här släppte de på min ålderskategori (personer födda 81-91) för ett par veckor sen, och ska släppa på nästa omgång nästa vecka. Fattar dock inte hur de får ihop det, för varenda gång jag går in och försöker boka en tid så är det fullt så långt som tiden sträcker sig. Tänker att eftersom jag enbart ska vara hemma på semestern och enbart träffa "innersta kretsen" ändå, så avvaktar jag tills efter semestrarna och hoppas att de som är allra mest ivriga har hunnit vaccinera sig då och att det ska vara lättare att få tider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar