Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min svägerska var inne på samma spår ett tag (förvisso främst för att hon vill ha barn inom det närmsta året och var lite orolig för hur det ev. skulle påverka fertiliteten) och vi fick kämpa rätt hårt för att få henne att sluta lyssna på sina anti-vaxxers till kompisar. Som tur är lyckades vi och hon vaccinerade sig till slut, men jag känner igen den där känslan av hopplöshet och ilska. Jag blir otroligt provocerad av sådana människor. Lider med dig (och din sambo)!Jag håller på att bli galen. Min sambos familj är full-on-konspirationsteoretiker och kommer inte vaccinera sig. Nu har hans mamma även bönat och bett om att han ska avstå vaccinet. Hon är ju genuint rädd för att vaccinet är farligt så det är av omtanke, men jag håller fan på att explodera av ilska. Så onödigt. Och sambo blev orolig, även om han ändå kommer ta vaccinet.
En kollega till mig fick samma typ av rodnad men också nässelutslag.
Någon vecka tror jag hen sa. Ingen aning nu då hen är på semester. Hen är en ganska rejäl historia av andra sjukdomar så hen gissade att dennes biverkningar berodde på att hen redan är ganska så nedsatt och känslig mot det mesta.Spännande att höra! Jag fick mer eller mindre hela kroppen full av nässelutslag efter vaccinationen. Hur länge hade din kollega utslag? Mina sitter fortfarande i 3,5 vecka efter vaccinationen trots Betnova.
Hur är det tänkt att fungera immunologiskt?Sen var det ju det här med att alla inte bildar antikroppar men kan vara skyddade ändå
Hur är det tänkt att fungera immunologiskt?
Fast jag tror att det är B-celler som man talar om är viktiga för just producera antikroppar? Sedan finns ju T-cellsvar (jag har reducerade B-celler av behandling, därför som jag försöker få visst grepp själv).Det finns B-celler också och andra mekanismer som jobbar i immunförsvaret. Anledningen till att man pratar så mycket om antikroppar är för att de är lätta att mäta.
Precis så är det.Fast jag tror att det är B-celler som man talar om är viktiga för just producera antikroppar? Sedan finns ju T-cellsvar (jag har reducerade B-celler av behandling, därför som jag försöker få visst grepp själv).
Jag tänkte på lite mer detaljnivå. Normalt pratar man ju mest om IgM/IgG-svar efter en vaccination. Har det inte med antikroppar att göra så bör det vara någon form av T-cellssvar.Det finns B-celler också och andra mekanismer som jobbar i immunförsvaret. Anledningen till att man pratar så mycket om antikroppar är för att de är lätta att mäta.
Det finns andra celler än B-celler (antikroppar), exempelvis olika typer av T-celler som också hjälper till att skydda mot sjukdom.Hur är det tänkt att fungera immunologiskt?
Jo, men som jag skrev var jag mer intresserad av hur det fungerar på detaljnivå. Har inte orkat engagera mig tillräckligt för att sitta och läsa studier men tänkte att någon annan kanske gjort det.Det finns andra celler än B-celler (antikroppar), exempelvis olika typer av T-celler som också hjälper till att skydda mot sjukdom.
Det har ju varit mycket snack om just T-cellssvar och covid-19.
Jag orkar inte sitta och förklara hur immunförsvaret fungerar på detaljnivå, och har inte heller läst några studier men däremot de artiklar i DN som handlade om bristande antikroppssvar/T-cells svar gällande covid. Det borde inte vara så svårt att hitta om du är intresserad.Jo, men som jag skrev var jag mer intresserad av hur det fungerar på detaljnivå. Har inte orkat engagera mig tillräckligt för att sitta och läsa studier men tänkte att någon annan kanske gjort det.
Jag vet hur immunförsvaret fungerar på hyfsad detaljnivå så du behöver inte förklara det. Det var specifikt i relation till vaccinationer och hur enbart T-cellssvar ska ge god effekt jag var intresserad av. Men blir jag tillräckligt intresserad för att lägga tid på det så får jag väl rota på pubmed.Jag orkar inte sitta och förklara hur immunförsvaret fungerar på detaljnivå, och har inte heller läst några studier men däremot de artiklar i DN som handlade om bristande antikroppssvar/T-cells svar gällande covid. Det borde inte vara så svårt att hitta om du är intresserad.
Jag har läst ett antal artiklar, jag saknar egentligen grundläggande kunskaper, men försöker läsa ut så mycket information det går ändå. Artiklarna jag läst granskar dock patienter på Anti-CD20 behandling, som ju då reducerar antalet B-celler. Det har rört både patienter som haft Covid-19 och efter vaccination. Många har inte fått antikroppar efter varken eller, men samtidigt så är inte mortaliteten så värst förhöjd. Som jag förstått det visar studier att många får ett gott T-cellsvar (även om vissa får ett försämrat sådant också) och både de bristande antikropparna och T-cellsvaret är nog ungefär i led med hur det brukar vara vid andra vaccinationer också (exempelvis säsongsinfluensa). Så det går kanske inte att säga att enbart T-cellsvar ger god effekt, men det verkar som det spelar viss roll för utkomsten vid en infektion och uppenbarligen är det bättre än inget (annars hade nog mortaliteten hos patienter på Anti-CD20 varit högre än den är, tror jag!). Och jag fattar att du ville ha ett mer detaljerat svar än såhär egentligen!Jag vet hur immunförsvaret fungerar på hyfsad detaljnivå så du behöver inte förklara det. Det var specifikt i relation till vaccinationer och hur enbart T-cellssvar ska ge god effekt jag var intresserad av. Men blir jag tillräckligt intresserad för att lägga tid på det så får jag väl rota på pubmed.