Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte kollat igenom hela tråden, men är det någon här som angav att de drabbats av allergisk reaktion i hälsodeklarationen? Hur länge fick ni sitta kvar efteråt? :)

Har inte kollat igenom hela tråden, men är det någon här som angav att de drabbats av allergisk reaktion i hälsodeklarationen? Hur länge fick ni sitta kvar efteråt? :)
Min mamma gjorde det. Då vågade inte sköterskan vaccinera alls. Sedan hamnade hon mellan stolarna. Men din region är kanske mer ansvarsfull. Tror de som har haft reaktioner tidigare enbart får vaccineras på vårdcentraler.

Inte längre än de andra
Dock svarade jag inte ja på allergisk reaktion på vaccin utan bara på annan reaktion

Inte längre än de andra
Dock svarade jag inte ja på allergisk reaktion på vaccin utan bara på annan reaktion
Hoppas på samma för min del! Har bara fått allergisk reaktion mot pencillin och aldrig vaccin så håller tummarna att det inte blir något krångel imorgon, varken med administrationen eller själva sprutan :D

Jag har en historia av anafylaktiska reaktioner av annat, men även reaktion mot svininfluensavaccinet då det begav sig sist med pandemi. Jag fick vänta ganska länge på vaccination trots att jag hör till den grupp som blev erbjuden vaccination väldigt tidigt, det talades om att jag skulle få ta vaccinet på allergiavdelning på sjukhus, men efter utredning av allergiläkare bestämdes det att jag skulle få ta vaccinet på allmän vaccinationsplats. Det innebar, att medan mina kollegor fått blandade vaccinationsdoser, Astra första och Pfizer andra, så 'undkom' jag Astra och fick pfizer på båda och det räckte med obligatoriska kvarten.

Jag antar att en av dom som blev vaccinerade samtidigt som mig hade uppger något liknande. Personalen kom förbi var 5e minut och frågade hur hon mådde och hon blev ombedd att stanna 10 minuter extra.

Så är det naturligtvis i hela landet. Det ska finnas resurser för att hantera anafylaxi helt enkelt, och det finns på vårdcentralerna.

Jag menade att här får allergiker gå till speciella mottagningar just för allergiker när de ska vaccineras. Alltså INTE en VC. Iaf var det så min bekant som har reagerat på bl.a. vaccin innan berättade.

Dos 1 avklarad 💪 Rädd för sprutor så känner mig hemskt duktig, firar modigheten med goda kakor och godis 🥳
Sköterskan var superfin, jag sa att jag var rädd och hon fick mig avslappnad och trygg, sticket kändes knappt och det var klart på några sekunder. (har en massa piercingar vilka är något jag gjort för att komma över nålfobin, funkat helt okej men jag får ändå ångest när det börjar närma sig olika typer av stick. Jag kan hantera det bättre nu i allafall, känns toppen att ha vågat ta första sprutan)

Att det kan vara så olika, angående allergiker. Min man har tidigare fått en anafylaktisk chock, visserligen mot ett födoämne, men ändå.
Han fick vaccinera sig på vanlig vårdcentral, blev ombedd att stanna utanför i en halvtimme, men det var ingen som frågade hur han mådde.

Nu hände inget så det spelar ingen roll.
Men återigen visar det hur olika det är mellan regioner..

Jag har ont i huvudet och känt mig lite dåsig mer eller mindre konstant sedan några dagar-en vecka tillbaka. Huvudvärken har varierat i intensitet över dagarna.
Jag har hela tiden tänkt att det är min ”vanliga” huvudvärk som spökar då jag har kronisk huvudvärk, men sen kom jag på att det började ju faktiskt redan någon timme efter covid-vaccinet förra veckan, och jag har ju faktiskt varit i princip huvudvärksfri i två månader innan vaccineringen då jag fått testa en ny förebyggande medicin mot huvudvärk.

Så nu tänker jag att det nog kan vara en biverkning av vaccinet ändå. En kollega berättade att hon fått huvudvärk i 5-6 dagar efter båda sina vaccinationer.
Hoppas i alla fall att det går över snart…

Fick första sprutan (Pfizer) för en vecka sedan, inga större biverkningar utom väldigt trött dagen efter och lite ont i armen på kvällen. Har ett runt blåmärke på stickstället fortfarande.

Däremot blev jag dålig medan jag satt kvar efteråt, väldigt yr, svimfärdig och illamående. Lågt blodtryck men 100% syresatt. Det gick över med soffvila och saft, men jag fick sitta kvar länge efteråt innan de släppte ut mig. De sa att det var många som mått dåligt just den dagen, fler än vanligt (jag var inte ensam, det var iallafall 3 andra som fick saft samtidigt, och en som låg och vilade på den enda britsen (därav soffan till mig))

Nu har jag fått min första sos, Pfizer. Nästa blir i slutet av augusti.

Känner av piss i handen på den sida jag fick sprutan, men det är typ allt. Än så länge.
Sticket kändes inte ens! Men jag är blodgivare så jag är inte så brydd ändå.

Uppdatering: Blev inget vaccin idag, utan jag måste tydligen få godkännande av en allergigrupp och vaccinera mig på sjukhus.

Lite trist bara att jag kunde fylla i hälsodeklaration (där jag svarade ärligt på allt), boka tid och sedan sitta i gassande sol och vänta i 1h pga. förseningar innan jag fick den informationen 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar