Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Så överlag knullar pappor till sig barn de inte vill ha och mammor accepterar att bo ihop med män som inte tar hand om sina avkommor?

I alltför hög grad ja. Jag lever i en relation där vi delat på föräldraledigheten och min man tog mer VAB än jag (för att mitt jobb var mer karriär medan hans var bara ett jobb). Men jag tog också VAB men lite mindre än honom. Vi fick nästan fullt jämställdhetsbidrag för uttagna föräldradagar. Jag tror inte att det bidraget finns längre.

Men jag har ju pratat med kvinnor vars män velat ha barn för att det ska man ha. Lite som en statussymbol att visa upp. Men som varit totalt ointresserade av barnen när de väl är födda (förutom att visa upp vid lämpliga tillfällen) och inte ens kunde natta sina egna barn. Tyvärr är de männen nog fler än man tror. Sen finns det de som bara faller in i gamla mönster och tycker att det är bekvämt att den lilla hemmafrun (som inte är hemmafru utan jobbar heltid) tar hand om hemmet och barnen.
 
Det har jag funderat på natt. Om mamma måste vara föräldraledig när förskolan stänger i juli varje år, vad gör pappan då?
Jobbar?
När har mamman sin semester då?
I juni?
Vad gör pappan då?
Jobbar?
När har pappan semester och kan ta hand om sitt barn medan förskolan stänger? Varför måste det vara samma förälder år efter år som först får semester och sedan föräldraledigt så att @Ramona tex inte kan gå på Falsterbo?

Har alla barn i Sverige en förälder i livet och en död så att det här inte stämmer? Eller två föräldrar i livet där en jobbar utomlands så att de klart blir undantag? Har inga barn en mamma och pappa som bor och lever ihop mer? Är alla barn undantag numera så att samarbete och hänsyn inte fungerar?
Jag tar aldrig ledigt under stängningsveckorna, och vet att min sambos kollegor stör ihjäl sig på att han gör det nu fjärde året på rad, det är liksom den dealen vi har, han får maxa föräldradagarna men jag sköter annat. På mina arbetsplatser har det nog varit lik stor andel män/kvinnor som tar ut föräldraledigt.
Men det hjälper ju inte den som vill ha semester samtidigt, om nu inte båda jobbar på samma arbetsplats. Eller det finns flera barn.
 
Just det är något helt annat att lösa. Enligt mig kan vi inte ha ett system som bygger på att vi blir fler och fler hela tiden, det om något är inte hållbart för planeten.
Då så är vi tillbaka på avdelningen systemfel.
Nåväl några i arbetsför ålder måste ju finnas om vi inte skall behöva införa kollektiv ättestupa när vi blir för gamla för att kunna arbeta.
 
Precis som massor av människor.
Skitstövlar är skitstövlar oavsett om de är föräldrar eller inte.
På mina arbetsplatser så sjukskrev de sig om de inte fick som de ville.
Fast flertalet har berättat om exempel på föräldrar som beter sig som skitstövlar och då fått svar efter svar med olika undantag och att så är det inte och att föräldrar har rätt till det här och X och Y och så vidare.

Ingen i tråden angriper föräldrars föräldraledighet eller behov av föräldraledighet. Ingen angriper deras vabb eller behov av vabb. Bara när det missbrukas eller när det blir tungt för kollegorna och då hävdas det gång på gång att man inte har upplevt det under sina X antal år i yrkeslivet så det kan inte stämma att det är så.

Med andra ord, alla som upplever att föräldrar utnyttjar föräldraledigheten har fel. Deras upplevelse är inte giltig, för föräldrar gör inte fel. Att uppleva stress och ökad arbetsbelastning av att föräldrar är frånvarande är däremot fel för det är inte föräldrars fel, det är inte giltigt. Igenom hela tråden har det varit så här.

Det enda som egentligen hävdas är kommunikation, samarbete och hänsyn, men det är fel för föräldrar behöver inte fixa något av de bitarna för det är alltid undantag till varför man skulle behöva bry sig om någon annan. Nu är det stora undantaget att män inte bryr sig om sina barn utan sysslar med sina fritidsaktiviteter utan dem så mammor måste vara föräldralediga.
 
Jag är inte säker på att jag förstår vilka framtida fördelar jag är tvungen att avstå om ett av barnens föräldrar åtminstone någon gång kan tänka sig att jobba vecka X så att jag och Ramona får åka till Falsterbo
Fast flertalet har berättat om exempel på föräldrar som beter sig som skitstövlar och då fått svar efter svar med olika undantag och att så är det inte och att föräldrar har rätt till det här och X och Y och så vidare.

Ingen i tråden angriper föräldrars föräldraledighet eller behov av föräldraledighet. Ingen angriper deras vabb eller behov av vabb. Bara när det missbrukas eller när det blir tungt för kollegorna och då hävdas det gång på gång att man inte har upplevt det under sina X antal år i yrkeslivet så det kan inte stämma att det är så.

Med andra ord, alla som upplever att föräldrar utnyttjar föräldraledigheten har fel. Deras upplevelse är inte giltig, för föräldrar gör inte fel. Att uppleva stress och ökad arbetsbelastning av att föräldrar är frånvarande är däremot fel för det är inte föräldrars fel, det är inte giltigt. Igenom hela tråden har det varit så här.

Det enda som egentligen hävdas är kommunikation, samarbete och hänsyn, men det är fel för föräldrar behöver inte fixa något av de bitarna för det är alltid undantag till varför man skulle behöva bry sig om någon annan. Nu är det stora undantaget att män inte bryr sig om sina barn utan sysslar med sina fritidsaktiviteter utan dem så mammor måste vara föräldralediga.
Jag har inte sett någon som skrivit att föräldrar beter sig som skitstövlar, bara att det är jobbigt att vara kollega till någon som vabbar mycket och tar föräldraledighet när det behövs..
Har aldrig heller upplevt att föräldrar beter sig som skitstövlar, trots mina många år som barnlös i arbetslivet.
 
Är väl himla tur att det nu mer tas tag i av arbetsgivaren om någon är sjuk mer än 6 perioder på ett år och där sjukintyg från första dagen kan bli aktuellt.
Jo fast vissa hade bara den sjukskrivningen i samband med semestern varje år.
I övrigt så var de friska.
Så just dem kommer man inte åt så.
 
Då så är vi tillbaka på avdelningen systemfel.
Nåväl några i arbetsför ålder måste ju finnas om vi inte skall behöva införa kollektiv ättestupa när vi blir för gamla för att kunna arbeta.
Som inte har något att göra med hur vab eller fl har med att göra. Är lixom ett helt annat problem.
 
Men det har i dagens Sverige oerhört litet med barnafödande att göra.
Med dagens preventivmedel och fria aborter så är inte sex längre = barn.
Det är faktiskt fristående från vart annat numera.
Spermadonator?
Ekonomisk säkerhet?
Det föds ju trots allt barn som mammor lämnas att ta hand om trots att de bor ihop.
 
Jo fast vissa hade bara den sjukskrivningen i samband med semestern varje år.
I övrigt så var de friska.
Så just dem kommer man inte åt så.
Som då blir 1 vecka max sjuk och 4 veckor semester och inte som på mitt jobb förra året med 4 veckor semester och 4 veckor fl som vissa tog.
 
Som då blir 1 vecka max sjuk och 4 veckor semester och inte som på mitt jobb förra året med 4 veckor semester och 4 veckor fl som vissa tog.
Det är ju 3 tillfällen på ett halvår och 6 på ett år om jag förstått rätt så man kan ju ta en vecka sjuk, sedan semester och sedan en vecka sjuk tex.

Jag vet att på ett tidigare jobb jag hade när jag verkligen mådde riktigt dåligt-av jobbet, tog jag en vecka sjuk och jobbade typ 2,5 veckor, sedan en vecka sjuk igen och jobbade igen, sedan sjuk igen, innan jag slutade, för att helt enkelt överleva sista tiden in i mål.

Tyvärr är det ju lite så att vården är lite kinkiga med det här att sjukskriva en stressad utmattad person där anledningen till stressen och utmattningen grundar sig i en dålig arbetsmiljö...
 
Att andra människor skaffar barn.
I Japan är det kris angående barnafödande och vi ligger inte långt efter.
https://www.dagensps.se/investerardygnet/kris-i-japan-det-fods-alldeles-for-lite-barn/

Okej, så om mina kollegors barn tvingas vara hemma med enbart ena föräldern under den sommarvecka jag önskar semester allra mest, så kommer de i sin tur inte skaffa barn i framtiden med resultatet att ingen kommer kunna ta hand om mig i framtiden. Då förstår jag.
 
Japp, din önskade semstervecka leder till samhällskollaps, tänk på det ☝️

:D
Det är intressant det där, jag har aldrig tänkt på att barnafödandet sitter ihop med huruvida barnen har en eller två föräldrar hemma hela sommaren eller firar jul med en eller två föräldrar på julafton, utan mer numera med klimatavtryck. Att man helt enkelt inte vill skaffa barn eftersom det finns för många av dem redan.

Vi gör våra barn klimatmedvetna, på gott och ont. Och även det som kan tolkas som ont här, att inte föda fler barn till en redan full värld kan ju också tolkas som gott.
 
Jag tycker att det är lite sorgligt att läsa om alla mammor som fortfarande tar eller förväntas ta huvudansvaret för barnen. Själv är jag född -67 och min pappa vabbade minst lika mycket som min mamma. På somrarna gick de omlott i ledighet så att en först hade ett par veckor medan den andra jobbade, sen två veckor tillsammans och därefter var den andra föräldern med oss i några veckor. Vi hade fördelen att ha en sommarstuga så den som var kvar i stan fick ledigt från barnen.
Sen jobbade båda mina föräldrar på myndigheter som inte hade stängt på sommaren men hade dragit ner på verksamheten.
 
Jag tycker att det är lite sorgligt att läsa om alla mammor som fortfarande tar eller förväntas ta huvudansvaret för barnen. Själv är jag född -67 och min pappa vabbade minst lika mycket som min mamma. På somrarna gick de omlott i ledighet så att en först hade ett par veckor medan den andra jobbade, sen två veckor tillsammans och därefter var den andra föräldern med oss i några veckor. Vi hade fördelen att ha en sommarstuga så den som var kvar i stan fick ledigt från barnen.
Sen jobbade båda mina föräldrar på myndigheter som inte hade stängt på sommaren men hade dragit ner på verksamheten.
Jag är född 80 och vet inte hur det såg ut de åren jag bodde i Malmö och gick på förskola där, men i skolålder sedan när jag var sjuk vet jag att mamma lämnade oss till pappa när vi var sjuka, han hade ju ändå eget företag hemma och borde kunna ta hand om oss den halvtid hon var borta. Hon slutade med det när hon fann oss i verkstaden med honom där han lagade sina bilar medan vi var sjuka. Så hon vabbade sedan alltid.

Men det var liksom då och han var liksom inte normalt funtad heller, jag är förvånad att dagens kvinnor på något vis finner sig i att pappa härjar omkring på sin semester och jobbar medan hon bär föräldrarollen dubbelt upp. Fortfarande liksom?!
 
När jag läser den här tråden känner jag mig väldigt lyckligt lottad över mina arbetsplatser. Jag arbetade ungefär 10 år innan jag fick barn för drygt två år sedan och har aldrig varit med om att det varit så stora problem med att folk sökt föräldraledighet om de inte fått semester. Visst har det hänt att vissa personer skrivit FL på de bästa veckorna när man ska önska semester men då har det också reagerats på detta. En gång hade jag en kollega som tyckte att de ”med familj” behövde gå före vid semesterplanering och som var helt oförstående när jag och en annan kollega sa att vi faktiskt har familj vi också även om vi inte hade barn.
Detta har dock verkligen varit undantag och jag upplever nog att alla gjort sitt för att försöka lösa somrarna. Då har jag ändå arbetat på socialtjänsten med akutverksamhet där vi behövt vara tio personer på plats varje dag. Ensamstående föräldrar har förstås fått företräde när de inte haft någon att lämna sina barn till, men jag upplever överlag att man verkligen försöker hjälpas åt. I år har jag tagit massa semester men går in den svåraste veckan mitt i för att andra ska kunna vara lediga då, och jag har också varit väldigt öppen för att ta bort en vecka vid behov. Så upplever jag att många gjort på mina arbeten.
Kanske har jag bara haft tur med kollegor.
Sen har mina chefer också skrivit upp vilka som flyttar sin semester så att de får företräde nästa år, eller till julledigheten eller liknande.
 
Man kan aldrig göra alla nöjda, men det vore ju trevligt om det gick att diskutera utan att många föräldrar gick i försvarsställning.
Även här där det inte finns ett system att utnyttja på samma sätt syns ofta samma typ av attityd, som sagt.
Är man inte förälder kan man tydligen gott offra hela sin vardag och fritid eftersom man inte har bättre för sig - man har ju inga barn att sköta och det finns ingenting viktigare än andras ungar i hela världen. :D

... och som tidigare nämnts ger ju just föräldrastadgarna i Sverige ett unikt spelrum för just den som vill utnyttja systemet. Jag förstår helt och hållet att folk tröttnar och att det blir bittert på visa arbetsplatser. För barn Måste få vård, självklart. Föräldraledighet är viktigt, självklart, men även om både kollegor och AG råkar veta att det utnyttjas finns det ingenting man kan göra. Bara att anpassa sig.
Även om systemet Inte utnyttjas kan det slita som sjutton på arbetsplatsen och medarbetarna. Så är det bara. Det är inte bara slitigt att vara hemma med sjukt barn, det är slitigt att rodda på jobbet också och till slut kan man tröttna när det inte bjuds till.

Jag har inga som helst problem att se nackdelarna som uppstår för de som ”drabbas” av att kollegor tar föräldraledigt. Största delen av mitt arbetsliv har jag varit en person utan barn. Jag inledde också mina inlägg i tråden med att jag anser att man ska nyttja sin rätt att ”tvinga” till sig föräldraledighet med sunt förnuft och bara när man faktiskt måste. Men när detta är vet ju bara den enskilde.

Och jag anser också att en inskränkning av dagens system skulle medföra nackdelar som vore sämre än hur det är idag. Och jag kan inte påstå att jag tycker föräldrar som gör som systemet medger gör fel. Arbetsgivarens ansvar är större. Och om det är slitigt på arbetsplatsen pga vabb, sjukskrivningar, föräldraledigheter, personalomsättning eller vad det än på vara så är det dennes sak att lösa.

Eftersom du också beskrev det svenska systemet och som att där fanns en obalans i det, så undrade jag om du hade några ideer om hur det skulle fungera bättre. Inte mer än så. Man har ju förstås all rätt att klaga utan att ha en lösning, det var för diskussionens skull jag frågade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 003
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp