Jag håller med dig. Däremot har ju de flesta av oss anställda ett ansvar för att gå till jobbet när inte giltig skäl till frånvaro finns, arbetsgivaren köper vår tid och leder och fördelar arbetet. Dvs det är arbetsgivaren och ditt ansvar gentemot den som blir problemet, inte att du tar ansvar för de barn vars föräldrar nyttjar rätten att ta giltig frånvaro. Är det semester de tagit så hade jag precis som du varit ganska sur över att ständigt bli nedprioriterad, men ingenstans där jag jobbat har det varit personalen som fastslår semestrar..Problemet är väl också att kommuner i all sparhets stänger ner förskolor och fritids. I vår kommun stänger förskolan veckan 28-29. Då vill alla som är föräldrar ha semester, vilket innebär att på min arbetsplats blir det krig om de semesterveckorna. Det i sin tur innebär att jag måste avstå att åka till Falsterbo eftersom jag inte fick semester beviljat den helgen. Det tycker inte jag om. Jag har inte satt några barn till världen och jag tycker ärligt talat inte att det är mitt ansvar att ta heller.