Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Problemet är väl också att kommuner i all sparhets stänger ner förskolor och fritids. I vår kommun stänger förskolan veckan 28-29. Då vill alla som är föräldrar ha semester, vilket innebär att på min arbetsplats blir det krig om de semesterveckorna. Det i sin tur innebär att jag måste avstå att åka till Falsterbo eftersom jag inte fick semester beviljat den helgen. Det tycker inte jag om. Jag har inte satt några barn till världen och jag tycker ärligt talat inte att det är mitt ansvar att ta heller.
Jag håller med dig. Däremot har ju de flesta av oss anställda ett ansvar för att gå till jobbet när inte giltig skäl till frånvaro finns, arbetsgivaren köper vår tid och leder och fördelar arbetet. Dvs det är arbetsgivaren och ditt ansvar gentemot den som blir problemet, inte att du tar ansvar för de barn vars föräldrar nyttjar rätten att ta giltig frånvaro. Är det semester de tagit så hade jag precis som du varit ganska sur över att ständigt bli nedprioriterad, men ingenstans där jag jobbat har det varit personalen som fastslår semestrar..
 
Är det semester de tagit så hade jag precis som du varit ganska sur över att ständigt bli nedprioriterad, men ingenstans där jag jobbat har det varit personalen som fastslår semestrar..
Men såklart är det inte semester de tar för då hade ju systemet varit lika för oss alla. De tar ut föräldraledighet, vilket innebär att de i praktiken går före oss i ledighet. Och nej, kom inte och säg att det är ett jobb att ha barn för det är ärligt talat inget jobb, det är en lyx Sverige betalar föräldrar att vara lediga för eftersom vi behöver fler människor som betalar skatt och pensioner.
 
Men såklart är det inte semester de tar för då hade ju systemet varit lika för oss alla. De tar ut föräldraledighet, vilket innebär att de i praktiken går före oss i ledighet. Och nej, kom inte och säg att det är ett jobb att ha barn för det är ärligt talat inget jobb, det är en lyx Sverige betalar föräldrar att vara lediga för eftersom vi behöver fler människor som betalar skatt och pensioner.
Nej det är inte ett jobb utan en lyx att man kan få betalt för att vara hemma med barn, håller helt med dig. Och då är det ju inte semester som fördelas snett utifrån förälder/inte förälder utan just den lyxen (rätten till betald ledighet). Jag vet precis hur det känns då jag jobbat barnfri många år i offentlig sektor, men jag har aldrig känt att det varit föräldrarnas fel. Och tillägger igen, har aldrig som förälder tagit föräldraledigt för att trumfa, däremot gör min man det varje sommar då någon av oss måste i några år till. Vi längtar tills vi är mer flexibla.
 
Och nej, kom inte och säg att det är ett jobb att ha barn för det är ärligt talat inget jobb, det är en lyx Sverige betalar föräldrar att vara lediga för eftersom vi behöver fler människor som betalar skatt och pensioner.
Och i framtiden utföra den samhällsservice som vi alla behöver.

Är det då så oerhört förskräckligt att även du ibland behöver stå för omaket med samhällets barn?
Du kommer ju att få del av den kaka som de kommer att producera.
 
Jag tänkte mer på hur chefer brukar agera, om de som fått semester får sin semester indragen när någon begär FL istället. Överallt kan och vill man ju inte anställa vikarier så tänkte om det till och med blev så orättvist. Om A ska jobba julafton 2023 och istället tar FL medan B som jobbade julafton 2022 och är ledig 2023 då måste hoppa in? Eller samma på sommaren typ.
Jo, det är en knepig situation som är svår att koma förbi oavsett schemalagd ledighet eller enligt önskemål 🤔
 
Och i framtiden utföra den samhällsservice som vi alla behöver.

Är det då så oerhört förskräckligt att även du ibland behöver stå för omaket med samhällets barn?
Du kommer ju att få del av den kaka som de kommer att producera.
Hade det varit ibland så tror jag inte att Ramona hade gnällt, men om hon aldrig kan få ledigt för att få gå på Falsterbo förstår jag om hon blir less och vill byta jobb.
 
Och i framtiden utföra den samhällsservice som vi alla behöver.

Är det då så oerhört förskräckligt att även du ibland behöver stå för omaket med samhällets barn?
Du kommer ju att få del av den kaka som de kommer att producera.
Ibland - Såklart, det är ju en självklar del av en kompromiss. Att ens egna önskemål ibland får stå tillbaka.
Oftast - Fine. Jag köper att föräldrar har mer långtgående rättigheter än jag, och att jag, oftast, kan vara mer flexibel sett till min livssituation.
Alltid - Nej tack, jag skulle också bli jäkligt less om jag aldrig kunde åka till Falsterbo för att det skulle vara en självklarhet att just jag alltid ska jobba då, för att jag inte fött något barn.
 
Hade det varit ibland så tror jag inte att Ramona hade gnällt, men om hon aldrig kan få ledigt för att få gå på Falsterbo förstår jag om hon blir less och vill byta jobb.
Jag tänker på det här påståendet i allmänhet
Jag har inte satt några barn till världen och jag tycker ärligt talat inte att det är mitt ansvar att ta heller.
Det rimmar illa med att sedan vilja ha del av den framtida samhällsnyttan som dagens barn är.
 
Ibland - Såklart, det är ju en självklar del av en kompromiss. Att ens egna önskemål ibland får stå tillbaka.
Oftast - Fine. Jag köper att föräldrar har mer långtgående rättigheter än jag, och att jag, oftast, kan vara mer flexibel sett till min livssituation.
Alltid - Nej tack, jag skulle också bli jäkligt less om jag aldrig kunde åka till Falsterbo för att det skulle vara en självklarhet att just jag alltid ska jobba då, för att jag inte fött något barn.
Men det är ju egentligen barnens rättigheter som det handlar om.

Vilka framtida fördelar som dagens generation barn skall tillhandahålla är du villig att avstå ifrån?
 
Problemet är väl också att kommuner i all sparhets stänger ner förskolor och fritids. I vår kommun stänger förskolan veckan 28-29. Då vill alla som är föräldrar ha semester, vilket innebär att på min arbetsplats blir det krig om de semesterveckorna. Det i sin tur innebär att jag måste avstå att åka till Falsterbo eftersom jag inte fick semester beviljat den helgen. Det tycker inte jag om. Jag har inte satt några barn till världen och jag tycker ärligt talat inte att det är mitt ansvar att ta heller.
Man skulle ju önska att någon av dessa barns andra förälder tog ledigt dessa veckor något år så att du kunde få åka till Falsterbo. Alla kan väl inte vara ensamstående utan kontakt med den andra föräldern.
 
Och i framtiden utföra den samhällsservice som vi alla behöver.

Är det då så oerhört förskräckligt att även du ibland behöver stå för omaket med samhällets barn?
Du kommer ju att få del av den kaka som de kommer att producera.
Inte med säkerhet - väldigt, väldigt få av de som skriker om att utan barn tar ingen hand om dig när du blir gammal ser en framtid inom åldringsvården som sina barns framtid. Barnen är inte heller livegna och kan de facto välja att flytta utomlands - vi kan lägga ned miljoner av skattepengar på mödravård, föräldraledighet, utbildning etc och så drar bara barnet...eller blir nolltaxerare.

Vi ska hjälpa barn (och föräldrar) för att det är rätt sak att göra - om man tittar på hur det ser ut i vården är invandring ett mer kostnadseffektivt sätt att bli omhändertagen som gammal på.
 
Inte med säkerhet - väldigt, väldigt få av de som skriker om att utan barn tar ingen hand om dig när du blir gammal ser en framtid inom åldringsvården som sina barns framtid. Barnen är inte heller livegna och kan de facto välja att flytta utomlands - vi kan lägga ned miljoner av skattepengar på mödravård, föräldraledighet, utbildning etc och så drar bara barnet...eller blir nolltaxerare.

Vi ska hjälpa barn (och föräldrar) för att det är rätt sak att göra - om man tittar på hur det ser ut i vården är invandring ett mer kostnadseffektivt sätt att bli omhändertagen som gammal på.
De som inte faktiskt arbetar med att utföra vården får ju istället se till att arbeta med annat för att betala för den. Samhällsapparaten försörjer ju sig inte själv, så för varje usk:a som vårdar mig krävs det väl tre andra ungar minst som arbetar med annat för att kunna betala för vårdplatsen?
 
Inte med säkerhet - väldigt, väldigt få av de som skriker om att utan barn tar ingen hand om dig när du blir gammal ser en framtid inom åldringsvården som sina barns framtid. Barnen är inte heller livegna och kan de facto välja att flytta utomlands - vi kan lägga ned miljoner av skattepengar på mödravård, föräldraledighet, utbildning etc och så drar bara barnet...eller blir nolltaxerare.

Vi ska hjälpa barn (och föräldrar) för att det är rätt sak att göra - om man tittar på hur det ser ut i vården är invandring ett mer kostnadseffektivt sätt att bli omhändertagen som gammal på.

Det handlar ju inte bara om åldringsvården. Det handlar om hela samhället och alla funktioner i samhället. Dagens barns generation är de som kommer se till så att samhället fungerar när vi är för gamla för att bidra.
 
De som inte faktiskt arbetar med att utföra vården får ju istället se till att arbeta med annat för att betala för den. Samhällsapparaten försörjer ju sig inte själv, så för varje usk:a som vårdar mig krävs det väl tre andra ungar minst som arbetar med annat för att kunna betala för vårdplatsen?
Men de kan inte betala skatt heller om de inte är här och de är inte livegna, de är i sin fulla rätt att flytta (utan att kompensera statskassan), de kan ha otur och bli sjuka - att barnen är samhällets fortlevnad är en trevlig bieffekt, men vi ska ta hand om dem för deras alldeles egna skull
 
Man skulle ju önska att någon av dessa barns andra förälder tog ledigt dessa veckor något år så att du kunde få åka till Falsterbo. Alla kan väl inte vara ensamstående utan kontakt med den andra föräldern.
Man kanske i vart fall kunde tänka sig att arbetsgivaren kunde ta ett lite aktivt ansvar för att värna om de barnfria anställda som år ut och år in anpassar sig för att verksamheten ska gå runt och försöka rodda så att i vart fall den aktuella långhelgen går att lösa, istället för att se på semester som något i alla lägen odelbart i form av minst två veckor i sträck? Det går ju att vara lite flexibel från alla håll tänker jag, men det stora ansvaret ligger ändå på ag som bör inse att det är just de barnfria som under vissa perioder bär verksamheter.

Själv fick just den där insikten om svarte-petter-kortet vid semester mig att börja plugga och byta arbetsplats, vilket jag i efterhand är väldigt tacksam för i och för sig. Nu är jag aldrig helt ledig visserligen, och har dessutom valt att skaffa barn, men påverkas inte av andras idéer om obligatoriska semesterperioder tack och lov.
 
Inte med säkerhet - väldigt, väldigt få av de som skriker om att utan barn tar ingen hand om dig när du blir gammal ser en framtid inom åldringsvården som sina barns framtid. Barnen är inte heller livegna och kan de facto välja att flytta utomlands - vi kan lägga ned miljoner av skattepengar på mödravård, föräldraledighet, utbildning etc och så drar bara barnet...eller blir nolltaxerare.

Vi ska hjälpa barn (och föräldrar) för att det är rätt sak att göra - om man tittar på hur det ser ut i vården är invandring ett mer kostnadseffektivt sätt att bli omhändertagen som gammal på.
Jo men invandringen är ju totalt förbjuden enligt många, så det får vi ju inte ha.
Varför låta produktiva ungdomar stanna i Sverige, de kan ju ta jobben från " en hederlig Svensk"?

Nåväl det är ju inte bara åldringsvården som skall fungera när vi andra går i pension.
Jag för min del förväntar mig att där skall finnas Poliser, Läkare, Jurister, Lärare, Bönder, Snöröjare, Lokförare o.s.v. också.
Så att hela samhället kan gå runt och fungerar även när jag blir gammal.
Så det är ju alla funktioner i ett samhälle som behöver bemannas.

Så utan vuxna i arbetsför ålder när du går i pension så kan du inte få vad du behöver.
 
Men det är ju egentligen barnens rättigheter som det handlar om.

Vilka framtida fördelar som dagens generation barn skall tillhandahålla är du villig att avstå ifrån?
En
Man kanske i vart fall kunde tänka sig att arbetsgivaren kunde ta ett lite aktivt ansvar för att värna om de barnfria anställda som år ut och år in anpassar sig för att verksamheten ska gå runt och försöka rodda så att i vart fall den aktuella långhelgen går att lösa, istället för att se på semester som något i alla lägen odelbart i form av minst två veckor i sträck? Det går ju att vara lite flexibel från alla håll tänker jag, men det stora ansvaret ligger ändå på ag som bör inse att det är just de barnfria som under vissa perioder bär verksamheter.

Själv fick just den där insikten om svarte-petter-kortet vid semester mig att börja plugga och byta arbetsplats, vilket jag i efterhand är väldigt tacksam för i och för sig. Nu är jag aldrig helt ledig visserligen, och har dessutom valt att skaffa barn, men påverkas inte av andras idéer om obligatoriska semesterperioder tack och lov.
Men det är ju egentligen barnens rättigheter som det handlar om.

Vilka framtida fördelar som dagens generation barn skall tillhandahålla är du villig att avstå ifrån?
Tänker tex att man jobbar ännu mer för ett jämnställt uttag av föräldraledigheten så att pappor sedan tar ut vabb i samma utsträckning som kvinnor. Mer jämnställd lön så att argumenten "vi har inte råd att pappan är hemma" osv
 
Förstår inte hur diskussionen går från "det vore bra om föräldrar inte missbrukar FL för att de inte får semester där de vill ha den" till "JaMeN sKa Vi SluTa FöDa BaRn Då OcH lÄgGa NeR hElA sAmHäLlEt??!!!".

Nyanser, någon?
 
Man skulle ju önska att någon av dessa barns andra förälder tog ledigt dessa veckor något år så att du kunde få åka till Falsterbo. Alla kan väl inte vara ensamstående utan kontakt med den andra föräldern.

Ja precis.

Ingen säger att ett litet barn ska ställas på bar backe.
Men om man har ett trevligt samtal på jobbet där man säger att vi behöver vara bemannade med X personer och en person ( eller om tex Ramona vill säga sitt namn) så undrar man om någon annan har möjlighet att jobba. Någon kanske inte är ensamstående? Eller någon kanske har en partner som kan ta FL i några dagar/ en vecka för att hjälpa till.

Visst måste barnet bli omhändertaget. Men jag tycker också att arbetsgivare måste ta initiativ till samtal på jobbet om sådant här. Jag tror på en arbetsplats som behöver bemanning så behöver vi alla fundera vad vi kan bidra med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp