Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Det har säkerligen diskuterats tidigare. Men för mig blir det där snubblande nära whatabout-ism.
Varför är det så besvärande att acceptera att det för vissa är ett problem när föräldrar "drar FL-kortet" och att det drabbar andra?
Nej det är det inte? Har ju själv varit drabbad av det på olika sätt i många år. Vad vi tänker olika om är ifall det är ett problem och isåfall ett problem som beror på egoism och ovilja att kompromissa.
 
Nej det är det inte? Har ju själv varit drabbad av det på olika sätt i många år. Vad vi tänker olika om är ifall det är ett problem och isåfall ett problem som beror på egoism och ovilja att kompromissa.

Om det handlar om att tvinga igenom en ledighet för att "ta hand om" en 11-åring så jo, då handlar det om egoism. En vanlig 11-åring behöver ingen barnpassning utan kommer kunna klara sig själv. Då är det faktiskt enbart egoism för att man själv vill vara ledig vecka si eller så.
Samma sak om det handlar om en vecka där barnet sen visar sig vara bortrest till farmor och farfar eller vara på ridläger en hel vecka.
Ja, det är fullt möjligt att ut FL men det är också enbart egoistiskt.
 
Om det handlar om att tvinga igenom en ledighet för att "ta hand om" en 11-åring så jo, då handlar det om egoism. En vanlig 11-åring behöver ingen barnpassning utan kommer kunna klara sig själv. Då är det faktiskt enbart egoism för att man själv vill vara ledig vecka si eller så.
Samma sak om det handlar om en vecka där barnet sen visar sig vara bortrest till farmor och farfar eller vara på ridläger en hel vecka.
Ja, det är fullt möjligt att ut FL men det är också enbart egoistiskt.
Ja kanske vill personen bara ha ledigt den veckan.. och vad ska vi göra åt det? Jag vet inget om personen i ditt fall men jag har alltid utgått ifrån att mina kollegor och underställda inte gör saker för att vara egoistiska. De kanske behövde just den veckan när barnet var ledigt för att vila?
 
Om det handlar om att tvinga igenom en ledighet för att "ta hand om" en 11-åring så jo, då handlar det om egoism. En vanlig 11-åring behöver ingen barnpassning utan kommer kunna klara sig själv. Då är det faktiskt enbart egoism för att man själv vill vara ledig vecka si eller så.
Samma sak om det handlar om en vecka där barnet sen visar sig vara bortrest till farmor och farfar eller vara på ridläger en hel vecka.
Ja, det är fullt möjligt att ut FL men det är också enbart egoistiskt.
Eller att först ha semester hela juni och sedan fl hela Juli för då har partner semester och man måste ju "vårda relationen också", istället för att låta någon julivecka gå åt någon annan som också önskar ledigt då, det känns också egoistiskt.
 
Håller med. Nu har jag ju blivit anklagad för att ta upp mig själv som ”undantag” i tråden, men det verkar svårt för en del att förstå att föräldrar faktiskt måste sätta barnen först ibland. Och att vuxna kollegors önskemål behöver prioriteras ner då.
Mitt barn har engagerade morföräldrar men de bor långt bort och en engagerad pappa men som har svårt att få ett jobb där han är hemma mer. Är julafton en lördag och vi är ensamma måste jag ta ledigt på fredagen. Innan barn kunde jag ta tåget upp fre kväll eller lör fm.
Det låter mer som ett vill, än ett måste att åka bort med tåget. Varför måste du åka bort?
 
Ja kanske vill personen bara ha ledigt den veckan.. och vad ska vi göra åt det? Jag vet inget om personen i ditt fall men jag har alltid utgått ifrån att mina kollegor och underställda inte gör saker för att vara egoistiska. De kanske behövde just den veckan när barnet var ledigt för att vila?
Grejen är väl inte att någon med barn vill ha en viss vecka. Det finns de som vill ha FL typ alla attraktiva veckor. Har man flera barn så har man rätt till många dagar.
 
Ja kanske vill personen bara ha ledigt den veckan.. och vad ska vi göra åt det? Jag vet inget om personen i ditt fall men jag har alltid utgått ifrån att mina kollegor och underställda inte gör saker för att vara egoistiska. De kanske behövde just den veckan när barnet var ledigt för att vila?

Kanske vill bara någon annan också ha ledigt just den veckan? De kanske också behöver vila?
 
Jo men att ta föräldraledigt samtidigt som barnen är hos släktingar. Föräldrarna åkte två veckor ensamma på semester.
Jag har sett rätt många såna exempel och det är ju sånt folk i tråden protesterar mot. Inte att den enastående föräldern som inte har något annat val tar FL.
Eller som sagt trots att partnern är hemma.
Jag ser mycket sådan vab här - även kollegor som måste hem tidigt för att hämta barnen trots att partner är arbetslös till exempel.

(jag vet att det naturligtvis kan förekomma situationer där partnern kanske inte är förmögen att ta hand om ungarna av olika anledningar, men det kan tamesjutton inte vara så himla vanligt med oförmögna vuxna.)
 
Kanske vill bara någon annan också ha ledigt just den veckan? De kanske också behöver vila?
Precis.
Och någon kanske har ett bröllop att gå på den veckan eller sjuka föräldrar som behöver hjälp.
Men jag vet folk som blivit nekade semester då pga för låg bemanning. Samtidigt var det folk som tog FL men inte var med barnen.

Märkligt att sitta på ett möte och någon är ledsen för att inte kunna gå på ett bröllop och andra inte bryr sig att de tagit fl utan att de planerar att ha barnen hemma.
 
Här är en till som aldrig har upplevt att föräldrar är ena giriga jävlar som roffar åt sig allt på andras bekostnad. Och jag undrar hur vanligt det är egentligen? Det blir lite som råttan i pizzan av det.

Sen tänker jag att som vettig förälder så går barnet alltid först. Målet måste liksom vara högre än att de ska överleva och göra karriär. För mitt barn så innebär det att att sommarförskola aldrig har varit aktuellt, inte heller att stanna 10 timmar eller mer varje dag. (Samma barn får massor av positiv energi av att resa, och veckorna efter en intensiv semester mår han alltid bättre i skola/förskola på tal om det är viktigt eller ej att åka på semester). MINA möjligheter att vara flexibel på arbetsplatsen är jättestora, ungen har en bra pappa som tar mer än 50 % av ansvaret, jag har båda mina föräldrar boendes nära mig och de är dessutom pensionärer OCH villiga att hjälpa till. Min unge vägrar förvisso att sova med någon annan än mamma eller pappa och visst kan jag låta honom vara orolig och gråta sig till sömns och tänka "det överlever han nog", men igen: ribban måste vara högre. Finns det risk för nattjobb så får pappan rycka in även på mina veckor (och det gör han, för han är en sån där bra person). Jag har möjlighet att jobba hemifrån så jag tar i princip aldrig ut vab utan jag jobbar minst halvdagar (8 h i sträck framför mobilen är lite väl mycket för en 7-åring tycker jag). Jag är väldigt, väldigt priviligierad.

Min vän har samma ribba som jag, men helt andra förutsättningar. Hon har två barn, och pappan sa tack men nej tack till dem när hon ville skiljas. Sedan dog hennes mamma och bara ett halvår efter dog även hennes pappa. Nu står hon ensam i världen med två skolbarn. De är stora nog att anse att julafton är viktig, lite extra så eftersom morfar dog dagen innan julafton. Att prioritera kollegors ledighet framför egna barn i ett sådant läge gör att hon kommer ganska långt från önskad lägstanivå på föräldraskapet. Hon har dock tur i oturen att ha en bror och en granne som ställer upp, och de får sova hos mig när hon ska iväg över natten.

Mitt ex hade bara ett barn, med en mamma som inte ens kunde ta hand om sig själv och hans föräldrar tyckte det var jobbigt att passa barn så det var ytterst sällan de sa ja, och helt opålitligt eftersom de kunde ångra sig i sista sekund. Han hade inga vänner, ingen snäll granne och inga syskon som ställde upp. Han är helt extremt lojal mot sin arbetsplats vilket gör att barnet spenderat långa stunder sovandes i bilen på jobbet och skickats till barnomsorg i tveksamt skick, men trots det måste han ju ta ut ledighet ibland. Vem ska liksom passa hans unge på julafton? Det finns inget fritids som är öppet då.

Normen kan inte vara så strikt att bara barn som har mamma, pappa och far- och morföräldrar tillgängliga har rätt till en barndom som är snäppet bättre än okej. Lobba för att höja nivån på storhelgs-OB för att göra det mer attraktivt att jobba då? Inför lönepåslag för den som jobbar under industrisemestern? Tänk kompensera istället för begränsa helt enkelt.
Men det är ju just i sådana situationer som du beskriver i senare stycken som det är viktigt att FL får förtur. Ingen argumenterar emot det.
Det är när förturen Inte går till personer som behöver den utan när den utnyttjas för bekväma semesterveckor, högtider och till exempel partnertid som det skaver.
 
Det låter mer som ett vill, än ett måste att åka bort med tåget. Varför måste du åka bort?
Ja vill såklart. Man måste inte fira jul, jag har låtit bli rätt många år. Men det måste väl ingen (och för mig känns det lite som ett ”måste”). Men sitta själv hemma på julafton med bara mamma alt att mamma jobbar och man får vara hos helt okända människor (eftersom man inte kan åka tåg själv som 4-åring) känns lite värre för ett barn än det kändes för mig som vuxen de åren. Tror jag iaf, kommer inte utsätta barnet för det.
 
Jo men att ta föräldraledigt samtidigt som barnen är hos släktingar. Föräldrarna åkte två veckor ensamma på semester.
Jag har sett rätt många såna exempel och det är ju sånt folk i tråden protesterar mot. Inte att den enastående föräldern som inte har något annat val tar FL.
Men då är det ju ett exempel. Jag har aldrig varit med om det som sagt. Och hade någon gjort det hade jag nog inte reagerat nämnvärt.
 
Problemet är ju att föräldrar kan se till att de får förtur till "semester", och ibland gör de det lite fult och kör över sina kollegor år efter år.
Njae. Om någon tvingar fram sådant med hjälp av reglerna efter semester är beslutad får jag för mig att arbetsgivare gärna ser till att noll flexibilitet återstår för denna arbetstagare framåt. Det är ganska strikta regler för hur FL får tas ut om inte överenskommelse om annat kan nås med arbetsgivare, så det lär ingen arbetstagare tjäna på.

Till exempel får man ta max 3 perioder på ett år.
 
Njae. Om någon tvingar fram sådant med hjälp av reglerna efter semester är beslutad får jag för mig att arbetsgivare gärna ser till att noll flexibilitet återstår för denna arbetstagare framåt. Det är ganska strikta regler för hur FL får tas ut om inte överenskommelse om annat kan nås med arbetsgivare, så det lär ingen arbetstagare tjäna på.
Vad menar du? Du kan ju inte ge en person sämre möjligheter pga föräldraledighet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 002
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp