Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Nästan så jag undrar om du jobbar på mitt jobb :D Kollegan med äldre barn blir dessutom djupt upprörd om någon planerar viktiga möten/motsvarande när det faktiskt är LOV! Eller för den delen skolavslutning.

Jag blir inte upprörd om nån bokar in möten på skolavslutningen. Men jag informerar vänligt att jag är ledig den dagen. Jag är alltid ledig på höstlovet så vill nån boka in ett möte med mig får de göra det ena annan vecka.
 
Jag blir inte upprörd om nån bokar in möten på skolavslutningen. Men jag informerar vänligt att jag är ledig den dagen. Jag är alltid ledig på höstlovet så vill nån boka in ett möte med mig får de göra det ena annan vecka.
Vi (en av Sveriges största arbetsgivare) har t.o.m. mötesfria veckor de veckor det är höst och sportlov. Det kan ju ses som lite diskriminering av oss som inte har skolbarn än 🙈;)
 
Nästan så jag undrar om du jobbar på mitt jobb :D Kollegan med äldre barn blir dessutom djupt upprörd om någon planerar viktiga möten/motsvarande när det faktiskt är LOV! Eller för den delen skolavslutning.
Haha, det är nog inte samma jobb men defintivt samma tendens här🤪
 
Vissa skriver att man ska lämna ansvaret till arbetsgivaren. Och ja- rent teoretiskt håller jag med.
Problemet är bara att arbetsgivare lever i en ekonomisk verklighet. Och deras lösning är ofta att inte anställa mammor eller kvinnor i barnafödande ålder.
Och det är en utveckling jag inte vill se.

Visst har vi skydd mot diskriminering men fallen kommer oftast inte dit. Utan beslut tas på personalchefens rum. Jag har tidigare jobbat inom HR och har hört hur det resoneras. (Mammor är besvärliga och det blir dyrt eftersom andra måste gå in och jobba över för att täcka upp, vikarier behövs till föräldraledighet och det kostar med rekrytering- och att lära upp vikarien. Dessutom blir den gravida ibland sjukskriven.)

Jag tror det viktiga vi kan göra är att försöka få pappor att ta större del. Jag kan tycka att kvinnodominerande arbetsplatser tar en för stor del av detta. Mansdominerande företag får egentligen en konkurrensfördel eftersom det finns så många kvinnliga partners som finns där och backar upp och tar vab/ läkartider etc.

Ja och att tro att man som kollega på något vis kan påverka en arbetsgivare i det här är ju rätt korkat. Det går inte.

Men vad är det för bedrövliga arbetsgivare ni har erfarenhet av?

Jag arbetar för en (stor) arbetsgivare som har det som uttalat mål att underlätta för att kombinera arbete och föräldraskap. Frågor kring detta är alltid en del av medarbetarundersökningarna som görs och vi lockar med flexibilitet kring detta på anställningsintervjuer.

Och oavsett så är det ju en märklig syn att medarbetarna ska ta ansvar i frågan eftersom den som egentligen har ansvaret struntar i det. Lite som att anse att man som anställd bör ta ansvar för att skaffa sig egen arbetsutrustning om inte arbetsgivaren tillhandahåller det som är nödvändigt.
 
Hur löser man när någon tar föräldraledigt för att slippa undan där?
Jag tror nog att sådant är svårt att helt komma bort från, men man skulle kanske kunna komma åt de där "du som är så ung och inte har familj, du kan ju jobba på julafton. Ja se du min dotter och hennes familj kommer ju upp då och det skulle ju vara så trevligt ifall vi kunde få äta frukost tillsammans på morgonen allihopa, och sedan spendera hela dagen ihop..."

Eller ja, jag vet inte, men jag tycker inte det känns helt rättvist att det är något som ska bestämmas arbetstagare emellan om man inte kan komma överens, blir ju lätt "roffa åt dig så har du" då.

Är ju iofs kanske lite onödigt att jag som barnfri finländare sitter och diskuterar hur ni gör i sverige :)
 
Jag tror nog att sådant är svårt att helt komma bort från, men man skulle kanske kunna komma åt de där "du som är så ung och inte har familj, du kan ju jobba på julafton. Ja se du min dotter och hennes familj kommer ju upp då och det skulle ju vara så trevligt ifall vi kunde få äta frukost tillsammans på morgonen allihopa, och sedan spendera hela dagen ihop..."

Eller ja, jag vet inte, men jag tycker inte det känns helt rättvist att det är något som ska bestämmas arbetstagare emellan om man inte kan komma överens, blir ju lätt "roffa åt dig så har du" då.

Är ju iofs kanske lite onödigt att jag som barnfri finländare sitter och diskuterar hur ni gör i sverige :)
Jag tänkte mer på hur chefer brukar agera, om de som fått semester får sin semester indragen när någon begär FL istället. Överallt kan och vill man ju inte anställa vikarier så tänkte om det till och med blev så orättvist. Om A ska jobba julafton 2023 och istället tar FL medan B som jobbade julafton 2022 och är ledig 2023 då måste hoppa in? Eller samma på sommaren typ.
 
Jag tänkte mer på hur chefer brukar agera, om de som fått semester får sin semester indragen när någon begär FL istället. Överallt kan och vill man ju inte anställa vikarier så tänkte om det till och med blev så orättvist. Om A ska jobba julafton 2023 och istället tar FL medan B som jobbade julafton 2022 och är ledig 2023 då måste hoppa in? Eller samma på sommaren typ.
Ja, så blir det ju antar jag, lite beroende på företaget och resurserna.
 
Jag tänkte mer på hur chefer brukar agera, om de som fått semester får sin semester indragen när någon begär FL istället. Överallt kan och vill man ju inte anställa vikarier så tänkte om det till och med blev så orättvist. Om A ska jobba julafton 2023 och istället tar FL medan B som jobbade julafton 2022 och är ledig 2023 då måste hoppa in? Eller samma på sommaren typ.
Ja, jag är fortfarande bitter när jag glatt jobbat flera julaftonar ville ha ledigt en och fick höra att det var mitt fel att någons unge skulle behöva gråta efter föräldern på jul.
Kan ju säga att min motivation till att jobba storhelger för cashen tog sig en rejäl smäll.
 
Jag blir inte upprörd om nån bokar in möten på skolavslutningen. Men jag informerar vänligt att jag är ledig den dagen. Jag är alltid ledig på höstlovet så vill nån boka in ett möte med mig får de göra det ena annan vecka.
Ja är man beviljad semester så är man ju det, inget konstigt. Men har man semester så händer det att man missar saker. År jobbet dessutom periodvis väldigt intensivt så är det lite dumt att en hel massa veckor ska hållas fria och ingen annan får göra något då heller. Och det där med skolavslutning förstår jag inte alls. Det är ju inte föräldrarna som slutar skolan? Det är barnens högtidsdag.
 
Ja, jag är fortfarande bitter när jag glatt jobbat flera julaftonar ville ha ledigt en och fick höra att det var mitt fel att någons unge skulle behöva gråta efter föräldern på jul.
Kan ju säga att min motivation till att jobba storhelger för cashen tog sig en rejäl smäll.
Det förstår jag verkligen! Antar det sades av en förälder där en annan förälder till barnet skulle vara hemma ändå...?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tycker det är intressant att det jämförs med att chefen ska vara förberedd på bortfall på personal för det kan ju vara som dör eller blir långsiktigt sjuk.
Företag jag jobbar på är tillräckligt bemannade för både dödsfall och sjukdom men inte för att hälften eller fler tar fl samtidigt och att hälften skulle trilla av pin känns inte realistiskt.
 
Tycker det är intressant att det jämförs med att chefen ska vara förberedd på bortfall på personal för det kan ju vara som dör eller blir långsiktigt sjuk.
Företag jag jobbar på är tillräckligt bemannade för både dödsfall och sjukdom men inte för att hälften eller fler tar fl samtidigt och att hälften skulle trilla av pin känns inte realistiskt.
Vid långvarig sjukdom går det ju dessutom att ta in en långtidsvikarie eller korttidsanställd, och vid dödsfall anställer man förhoppningsvis en ersättare.
 
Ja, jag är fortfarande bitter när jag glatt jobbat flera julaftonar ville ha ledigt en och fick höra att det var mitt fel att någons unge skulle behöva gråta efter föräldern på jul.
Kan ju säga att min motivation till att jobba storhelger för cashen tog sig en rejäl smäll.
Det fattar jag inte, inte tog mina kusiner skada för att deras mamma jobbade varannan jul på Konsum. Någon pappa fanns/ finns inte med i bilden då han gick bort när yngsta var 2 år.

Båda är idag vuxna och är höginkomsttagare så kan ju inte varit något tragiskt dom burit med sig genom livet.
 
Det fattar jag inte, inte tog mina kusiner skada för att deras mamma jobbade varannan jul på Konsum. Någon pappa fanns/ finns inte med i bilden då han gick bort när yngsta var 2 år.

Båda är idag vuxna och är höginkomsttagare så kan ju inte varit något tragiskt dom burit med sig genom livet.
Jag har många vuxna höginkomsttagare som vänner som inte för den sakens skull behöver må toppen., vad har det med varandra att göra? Utgår dessutom ifrån att någon tog hand om barnen? Den här tråden har ju liksom spårat lite. Och återigen, jag personligen jobbar gärna både storhelger och attraktiva sommarveckor. Två år på rad gick jag in och jobbade på sjukhus v 28-29 under pandemin (vilket u också var att lämna mina ordinarie kollegor i sticket lite). Men jag har ändå och har alltid haft förståelse för att någon måste ta hand om barn när inte barnomsorgen är öppen.. och precis som det kändes viktigare för mig att gå in i covidvården 2020 och 2021 så känns mitt barn viktigare än mina kollegor och mitt jobb (och min sambo fick vara en sån där dålig kollega som tog föräldraledigt de veckorna.. ) Perspektivet jag försökt ge i tråden är att många inte har något val varken till vab eller föräldraledigt ibland. Den perioden tar slut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp