Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Jag tror inte jag känner mer än någon i min ålder 30-40, som kan lämna barn till någon i en vecka. Det ska seglas, semestras, träffas vänner osv. Och behöver jag en vecka så sparar jag den till när jag verkligen behöver jobba (tex åka utomlands och föreläsa). När jag var liten var jag jättemycket med mina mor och farföräldrar (mina syskon och kusiner också). Men min föräldrageneration vill ofta (med all rätt) hinna med annat.
Ja alltså de får ju med barnet på seglingen/semestern/stugan såklart :)

En vecka med farmor och segla och en med mormor i stuga och en med farfar i stuga osv, och så dagläger en vecka.
 
Jättenyfiken, men vad jobbar man med om kvinnor i barnafödande ålder väljs bort? Känner inte alls igen mig så nyfiken på vad man har för typ av jobb där övriga egenskaper skattas så lågt att man tar sådana kortsiktiga beslut?
och @stjarnhimmel som jag håller med lite. Nu gör skolor inte det, dvs väljer bort, men lärare kan ju bli problem. Vårt barn bytte lärare fem gånger första tre åren.
Måste erkänna att jag satt och önskade att lärarna hade tagit 8 månaders föräldraledigt och delat med sin man istället för att ta 1,5 år själva och komma tillbaka i tre månader mellan barnen. 8 månader hade varit nästan helt utan blipp, en höst med vikarie liksom.
 
Ja alltså de får ju med barnet på seglingen/semestern/stugan såklart :)

En vecka med farmor och segla och en med mormor i stuga och en med farfar i stuga osv, och så dagläger en vecka.

Det förutsätter ju att mormor och farfar är intresserade av att spendera hela sin seglingsvecka/stugvecka med att passa ett litet barn.
 
Det förutsätter ju att mormor och farfar är intresserade av att spendera hela sin seglingsvecka/stugvecka med att passa ett litet barn.
Ja absolut, jag hade ju tur och vi hade föräldrar som tyckte det var roligt och gav extra att umgås med ett litet barn en vecka om året. De andra seglingsveckorna och stugveckorna var ju utan litet barn.
 
Jag gjorde en liten enkät på kul i barnforumet, och sisådär 60-70% av de svarande skulle överväga att flytta sin semester/FL om förskolan hade andra öppetveckor. Om hälften av föräldrarna i ditt exempel skulle tillhöra den gruppen så skulle problemet inte finnas ifall det stämmer och man ändrade lite i hur förskolan/fritids "alltid gjort" med sina öppettider. Kanske något för nån politiker att hugga tag i?
De har ju oftast också sommarförskola, dvs att de slår ihop flera, det har vi också utnyttjat.

(Det verkar inte anses så "fint" men de hade urgullig verksamhet)
 
Och då bara...."FETGLÖM ALLT VAD JUL ELLER JUNI/JULI HETER, nu är det din tur att ställa upp och ta jul och nyår fram till 2050":banana:"Otur Kalle och Stina ville ha semester samtidigt som du och nu har de ju stått tillbaka i 12 år" "Jaså du hade inte bokat med avbeställningsskydd... så slarvigt av dig"
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Jag stör mig dock på annan kollega som alltid tar ledigt på lov osv trots att hennes barn är i högstadie/gymnasieåldern. Stackars tonåringar liksom, aldrig få vara hemma själva när de är lediga från skolan🤪
Nu är ju inte det föräldraledighet längre men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..
Nästan så jag undrar om du jobbar på mitt jobb :D Kollegan med äldre barn blir dessutom djupt upprörd om någon planerar viktiga möten/motsvarande när det faktiskt är LOV! Eller för den delen skolavslutning.
 
Men jag tjatar väl inte om mig och mitt var . Och hon är inget undantag, utan en väldigt välfungerande liten unge. Kolla tråden i barn så får du se hur många föräldrar som resonerar som jag. Man tar inte föräldraledigt för att man vill utan för att man måste. Hade någon sagt till mig tex att jag inte får vara ledig v.28 hade jag utan problem slängt fl-kortet, absolut inte för egen del utan för barnet och för att jag tycker de utan eller med större barn kan jobba då. Har haft kollegor som gjort precis samma och har aldrig haft problem med det själv.. nu hade du ju vabbat väldigt lite, men jag som både varit den som täcker upp för 3 vabbande kollegor och vabbat själv vet fortfarande precis vad jag föredrar att göra. Täcka upp för kollegor alla dagar i veckan. Jag tror det som provocerar mig så mycket är att det snackas om vilja och om kollegor som lämnar i sticket, det är
Fortfarande en arbetsgivarfråga, man hinner det man hinner och blir jobbet inte gjort får chefen fixa det så det blir hållbart. Eller hjälpa till att prioritera så det som blir gjort rent krasst i ”våran” business är det som folk kan dö av att det inte blir gjort.
Tja du skrev väl att du behövde ha barnets pappa hemma också på semestern. Så jo jag ser det lite som undantag när man dels inte kan vara ensam med barnet och dels inte kan lämna på annan förskola någon gång alls, jag vet ju föräldrar som tar olika veckor var för att det ska lösa sig med förskolestängning, men då hävdade du att du behövde ha pappan hemma. Det behöver ju inte alla. Medan flera i tråden upplevt olika saker föräldrar gör när de begär föräldraledigt drar du upp om dig själv som ett argument om varför si eller så. Alla är inte som du. Det finns föräldrar som inte fungerar som du.

Jag vet precis hur det är att vabba så kom inte och säg att jag inte vet vilket man föredrar! Det handlar inte om vad man föredrar att göra utan om förståelse för kollegorna, inget annat.

Det som provocerar mig är att du inte kan se att det finns föräldrar som verkligen utnyttjar sin rätt till föräldraledighet utan att på något vis prata med kollegorna om när det kanske kan passa och gör så år efter år.

Nu har jag aldrig sagt nej till att hjälpa en kollega och det skulle aldrig falla mig in, men när chefen frågade varför min korttidsfrånvaro var lite högre än vanligt var jag tvungen att tala om varför och vad jag såg att den berodde på. Hur en annan persons arbete/frånvaro påverkar mig i längden, i en situation som var kämpig på olika sätt länge på arbetsplatsen. Man kan skydda sig själv väldigt väldigt länge, men någonstans brister det till slut.
Må så vara att det är arbetsgivarens ansvar, men ingen här har väl anklagat eller klagat på vabbande föräldrar, att de har det så lätt som vabbar och ligger och slappar hemma medan de gör det?

Men den här diskussionen har vi tagit tidigare i tråden. Jag tar den inte igen med dig. Faktiskt.
 
Och då bara...."FETGLÖM ALLT VAD JUL ELLER JUNI/JULI HETER, nu är det din tur att ställa upp och ta jul och nyår fram till 2050":banana:
Jag tänkte mer på vad arbetsgivaren gör. Semestrarna är ju bestämda, men så kan man ju ansöka om föräldraledigt, vad händer med de som egentligen har semester den perioden då? Får de hoppa in istället och så blir det ingen semester? tex jul.
 
Jag tänkte mer på vad arbetsgivaren gör. Semestrarna är ju bestämda, men så kan man ju ansöka om föräldraledigt, vad händer med de som egentligen har semester den perioden då? Får de hoppa in istället och så blir det ingen semester? tex jul.
Nej, Problemet är ju att sommarsemestrarna måste bestämmas redan i april - om då föräldrar med dagar kvar får nej på slutet av juni och juli kan de istället begära föräldraledigt och då måste cheferna börja återkalla semestrar för dem som fick ledigt :meh:

(Jag hör ju till skolan - kommunicera och ömsesidig hänsyn. Jag tror ju att de flesta kan försöka anpassa sig om de vet i god tid att en kollega måste vara ledig för att dagiset t.ex. stänger, Men jag tror att ett sådant synsätt inte fungerar om det inte betalas igen i samma valuta, dvs att en förälder t.ex. kan avstå julafton med barnen om en kollegas gamla mor ligger för döden)
 
Tja du skrev väl att du behövde ha barnets pappa hemma också på semestern. Så jo jag ser det lite som undantag när man dels inte kan vara ensam med barnet och dels inte kan lämna på annan förskola någon gång alls, jag vet ju föräldrar som tar olika veckor var för att det ska lösa sig med förskolestängning, men då hävdade du att du behövde ha pappan hemma. Det behöver ju inte alla. Medan flera i tråden upplevt olika saker föräldrar gör när de begär föräldraledigt drar du upp om dig själv som ett argument om varför si eller så. Alla är inte som du. Det finns föräldrar som inte fungerar som du.

Jag vet precis hur det är att vabba så kom inte och säg att jag inte vet vilket man föredrar! Det handlar inte om vad man föredrar att göra utan om förståelse för kollegorna, inget annat.

Det som provocerar mig är att du inte kan se att det finns föräldrar som verkligen utnyttjar sin rätt till föräldraledighet utan att på något vis prata med kollegorna om när det kanske kan passa och gör så år efter år.

Nu har jag aldrig sagt nej till att hjälpa en kollega och det skulle aldrig falla mig in, men när chefen frågade varför min korttidsfrånvaro var lite högre än vanligt var jag tvungen att tala om varför och vad jag såg att den berodde på. Hur en annan persons arbete/frånvaro påverkar mig i längden, i en situation som var kämpig på olika sätt länge på arbetsplatsen. Man kan skydda sig själv väldigt väldigt länge, men någonstans brister det till slut.
Må så vara att det är arbetsgivarens ansvar, men ingen här har väl anklagat eller klagat på vabbande föräldrar, att de har det så lätt som vabbar och ligger och slappar hemma medan de gör det?

Men den här diskussionen har vi tagit tidigare i tråden. Jag tar den inte igen med dig. Faktiskt.
Ja jag föredrar absolut att ha min semester när min sambo är hemma. Jag är ensam med mitt barn mycket mer än de flesta, så visst kan jag vara det, men det blir inte riktigt den återhämtning jag behöver eftersom jag är ensam så mycket.
Och du hade vabbat mindre än 20 dagar /3 barn så jag utgår ifrån att du inte vet hur det varit att ha småbarn senaste åren..
Det är väl ingen som inte visat förståelse, tvärtom tycker jag alla som argumenterat för att man både ska få vabba och vara fl har skrivit att de själva minns hur det var när man var barnlös/fri men att det inte går att göra så mycket åt vissa saker..
Själv tycker jag det är asjobbigt med en kollega som har mycket korttidsfrånvaro vilket stör vårat jobb betydligt mer än mitt vabbande/vobbande. Men det är inget jag tycker hen behöver be mig om ursäkt för eller att hen ska vara tacksam mot mig för att jag gör extra jobb. Utgår från att det är legitimt och värst gör hen. Däremot har jag sagt till hens chef att det blir ohållbartTt bara en person med så mycket frånvaro ska vara ensamt ansvarig för saker som stoppar upp andra…
 
Nej, Problemet är ju att sommarsemestrarna måste bestämmas redan i april - om då föräldrar med dagar kvar får nej på slutet av juni och juli kan de istället begära föräldraledigt och då måste cheferna börja återkalla semestrar för dem som fick ledigt :meh:

(Jag hör ju till skolan - kommunicera och ömsesidig hänsyn. Jag tror ju att de flesta kan försöka anpassa sig om de vet i god tid att en kollega måste vara ledig för att dagiset t.ex. stänger, Men jag tror att ett sådant synsätt inte fungerar om det inte betalas igen i samma valuta, dvs att en förälder t.ex. kan avstå julafton med barnen om en kollegas gamla mor ligger för döden)
Så det är verkligen så att man kan återkalla semester för att någon annan tjurar för att den inte fick semester X vecka och då tar ut FL istället? Så att man tex får 4 veckor istället för 5 eller 3 veckor istället för 5 osv?

Jag tillhör samma som du- kommunikation och samtal och kompromiss leder långt, och det känns som jag traglat detta igenom tråden och mötts av en massa undantag till varför föräldrar inte kan kommunicera, visa hänsyn och kompromissa någonsin alls.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och då bara...."FETGLÖM ALLT VAD JUL ELLER JUNI/JULI HETER, nu är det din tur att ställa upp och ta jul och nyår fram till 2050":banana:
Ja precis. Då blir det på lika villkor inför lagen. Jag har btw aldrig varit i diskussion om semesterdagar någonsin och jobbat många somrar och storhelger. Så för min del hade det varit helt fine bara jag inte behöver ha ensamt ansvar för ett litet ledigt barn samtidigt.
 
Ja jag föredrar absolut att ha min semester när min sambo är hemma. Jag är ensam med mitt barn mycket mer än de flesta, så visst kan jag vara det, men det blir inte riktigt den återhämtning jag behöver eftersom jag är ensam så mycket.
Och du hade vabbat mindre än 20 dagar /3 barn så jag utgår ifrån att du inte vet hur det varit att ha småbarn senaste åren..
Det är väl ingen som inte visat förståelse, tvärtom tycker jag alla som argumenterat för att man både ska få vabba och vara fl har skrivit att de själva minns hur det var när man var barnlös/fri men att det inte går att göra så mycket åt vissa saker..
Själv tycker jag det är asjobbigt med en kollega som har mycket korttidsfrånvaro vilket stör vårat jobb betydligt mer än mitt vabbande/vobbande. Men det är inget jag tycker hen behöver be mig om ursäkt för eller att hen ska vara tacksam mot mig för att jag gör extra jobb. Utgår från att det är legitimt och värst gör hen. Däremot har jag sagt till hens chef att det blir ohållbartTt bara en person med så mycket frånvaro ska vara ensamt ansvarig för saker som stoppar upp andra…
Jag skulle däremot hävda att mycket kortidsfrånvaro och mycket vabbande är lika störigt i så fall faktiskt. Det är ju samma sak. En person som inte är på jobbet.

Jag behöver inte ha vabbat mycket eller de senaste åren för att veta hur det är att vabba och att man hellre föredrar att jobba än att ha sjukt barn.
 
Jag skulle däremot hävda att mycket kortidsfrånvaro och mycket vabbande är lika störigt i så fall faktiskt. Det är ju samma sak. En person som inte är på jobbet.

Jag behöver inte ha vabbat mycket eller de senaste åren för att veta hur det är att vabba och att man hellre föredrar att jobba än att ha sjukt barn.
Ja precis. Och inget av det är kollegan som är frånvarandes fel?
 
Ja precis. Och inget av det är kollegan som är frånvarandes fel?
INGEN i tråden har sagt det.

Varför klagade du ens till chefen? Det är trots allt precis samma sak där, något som påverkar ditt jobb (antar jag då du klagade hos chefen). Varför, om det är så här det är och inte är någons fel?
 
INGEN i tråden har sagt det.

Varför klagade du ens till chefen? Det är trots allt precis samma sak där, något som påverkar ditt jobb (antar jag då du klagade hos chefen). Varför, om det är så här det är och inte är någons fel?
Därför att det är chefens ansvar att minska sårbarheten i organisationen. Det var inte att klaga, utan bara ett konstaterande. Personer kan dö, säga upp sig eller bli sjuka. Det var inget klagomål på kollegan eller dennes frånvaro utan på organisationen. På samma sätt som man bör klaga till chefen om det är för mycket arbetsbelastning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp