Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Jag tror att många föräldrar känner att de och deras barn inte ska behöva betala för att chefen/företaget inte hanterar det på ett bra sätt och tar in folk när det behövs. Ska de och deras barn avsäga sig rättigheter de har för att chefen är inkompetent? Och betala för dennes inkompetens istället för att chefen skärper sig och gör sitt jobb så att alla får den sommarsemester de har rätt till enligt lagen? Men samtidigt måste ju alla inse att alla inte kan vara lediga under just industrisemestern. Sommaren är längre än så och jag tror att många hänger upp sig på just vecka 28-32 för att det är nåt de bara fått för sig.

Det är exakt så på mitt jobb. Ett par föräldrar hävdar benhårt sina rättigheter och lyfter inte finger för att försöka samarbeta till att försöka få ihop en planering som gör att teamet kollektivt får till sina önskemål i så stor utsträckning som möjligt. Det sägs uttryckligen just att det inte är deras problem att lösa.

Lösningen blir dock ofta istället att några andra kompromissar med sina rättigheter till 4 veckors sammanhängande semester och delar upp den, för att alla ska få åtminstone de viktigaste veckorna av sina önskade. För om någon förskjuter hela sin sammanhängade period så skapar det följdproblem någon annan vecka så att någon ytterligare måste förskjuta, osv osv...

Såklart hade även dessa personer kunnat hävda "det är chefens problem att lösa" och lutat sig tillbaka, men chefens lösning hade då varit att beordra att "du och du" får flytta dina semesterveckor till "då och då" vilket för vissa individer hade blivit ett betydligt större avsteg från det de helst vill ha.

Så vissa av oss är villiga att göra denna kompromiss, för att det ska bli så bra som möjligt för de flesta av oss. Inga problem, och för mig personligen gillar jag uppdelad semester så jag drabbas inte jättehårt. Men, det ger ändå en viss bitter eftersmak när det är exakt samma personer som år efter år är villiga till kompromiss medan en annan grupp hävdar "det är inte mitt problem".

Bilden visar årets semestrar i vårt team där ALLA från början önskat ledigt v.29-v.30. Detta är alltid de mest eftertraktade veckorna och som synes har de som kan lagt FL just dessa veckor. Vi behöver vara åtminstone två på plats hela tiden, och de rödmarkerade är de som i någon form gjort avsteg från sina önskemål för att schemat skulle gå ihop.
 

Bifogade filer

  • 1683025538562.png
    1683025538562.png
    2,4 KB · Visningar: 82
Nä, det beslutet får arbetsgivaren ta ansvar för. Jag tycker att du och en del andra lägger över ansvaret som borde ligga på arbetsgivaren på föräldrarna. Lägg ansvaret där det hör hemma. T.ex. så kan ju arbetsgivare börja med att bara tillåta de tre perioder av f-ledighet man kan ha per år. Det verkar ju som att alla inte ens gör det lilla som de får göra. Lägg ansvaret där det hör hemma: På arbetsgivaren och på systemet som har gjort att vissa veckor är mer eftertraktade än andra. Ifrågasätt varför v28-31 är mest populärt istället för att bara per automatik vilja ha de veckorna. Förra året var första året nånsin som jag var ledig de veckorna. Min semesterplanering gör jag själv numera och jag anpassar mig efter när min man får semester och de stänger hans jobb just de veckorna eftersom de inte är så många så det hade blivit jobbiga somrar om alla skulle ha semester på olika perioder.
En del av ansvaret kan föräldrarna ta faktiskt. Det är trots allt de som tar föräldraledigt när de inte får som de vill. Flera har beskrivit i tråden om olika tillfällen när föräldrar anser de bara ska vara lediga, tex vid jul osv. Lite samarbete hade ju suttit på sin plats kanske? Det kan föräldrar själv bidra till. Man är förälder och behöver väl ändå inte sin chef som någon pappa/mamma som berättar "du får inte göra så här".

Jag lägger ansvaret på cheferna också, vilekt går att läsa i många av inläggen. Jag har förklarat att det inte är föräldrarna elelr deras sjuka barn man är trött på eller att de är föräldralediga, elelr att man vill att de inte ska vara det och att det ska ta bort, utan att det är situationen. Detta är tyvärr rätt vanligt på rätt många jobb. Det är inte "bara" satt klaga hos chefen så blir det en förändring elelr att byta jobb så blir det en förändring. Ledsen, men då lever vi inte i samma värld.
 
Det är exakt så på mitt jobb. Ett par föräldrar hävdar benhårt sina rättigheter och lyfter inte finger för att försöka samarbeta till att försöka få ihop en planering som gör att teamet kollektivt får till sina önskemål i så stor utsträckning som möjligt. Det sägs uttryckligen just att det inte är deras problem att lösa.

Lösningen blir dock ofta istället att några andra kompromissar med sina rättigheter till 4 veckors sammanhängande semester och delar upp den, för att alla ska få åtminstone de viktigaste veckorna av sina önskade. För om någon förskjuter hela sin sammanhängade period så skapar det följdproblem någon annan vecka så att någon ytterligare måste förskjuta, osv osv...

Såklart hade även dessa personer kunnat hävda "det är chefens problem att lösa" och lutat sig tillbaka, men chefens lösning hade då varit att beordra att "du och du" får flytta dina semesterveckor till "då och då" vilket för vissa individer hade blivit ett betydligt större avsteg från det de helst vill ha.

Så vissa av oss är villiga att göra denna kompromiss, för att det ska bli så bra som möjligt för de flesta av oss. Inga problem, och för mig personligen gillar jag uppdelad semester så jag drabbas inte jättehårt. Men, det ger ändå en viss bitter eftersmak när det är exakt samma personer som år efter år är villiga till kompromiss medan en annan grupp hävdar "det är inte mitt problem".

Bilden visar årets semestrar i vårt team där ALLA från början önskat ledigt v.29-v.30. Detta är alltid de mest eftertraktade veckorna och som synes har de som kan lagt FL just dessa veckor. Vi behöver vara åtminstone två på plats hela tiden, och de rödmarkerade är de som i någon form gjort avsteg från sina önskemål för att schemat skulle gå ihop.
Ja precis...
Om ingen vill kompromissa och diskutera så kommer ju chefen tillslut bestämma. Jag vet en sån arbetsplats. Tillslut tröttnade cheferna och gjorde tre perioder- juni, juli, augusti. och sen roterade de perioderna varje år. Så första året hade jag kanske semester i juni, nästa år i juli och tredje året i augusti.

Så om inte alla (även de som tar FL) är villiga att diskutera och samarbeta så kan det bli sämre för alla då chefen tar över.
 
Bra kommentar.

Jag har funderat på det där hur det ska gå ihop.
Jag slutade på tex jobbet jag beskrev ovan för att jag helt enkelt inte orkade. Jag orkade inte fysiskt med den stress det blev att sköta andras jobb samt att behöva stanna kvar och stänga när föräldrar behövde gå hem pga vab eller lägga barnens läkatider etc då.

Jag hade egentligen en rätt konstig anställning "på timmar" så jag hade ingen uppsägningstid och valde då att inte ta fler timmar när jag de frågade. Ska säga att det var arbetsgivaren som hade valt att inte ge mig en tillsvidare/ fast anställning. Och jag fick sen höra att det hade varit stora problem efter att jag lämnat. Både med stress och att en annan person blev sjukskriven och inte orkade. Samt att det blev problem med vem som skulle ta sena pass och att ett par tillfällen fick de stänga när ingen kunde göra det.

Tillslut anställde de fler personer. Men även där blev det en intressant situation- för det här var ett jobb som många kvinnor i barnafödande ålder söker. Och man får inte diskriminera föräldrar men samtidigt så ville föräldrarna i allmänhet inte jobba vid stängning då de ska hämta på dagis eller behöver gå hem för vab.

I alla fall det jag vill säga är att man ska vara rädda om de där personerna som alltid ställer upp... För de personerna är ofta drivna och då är man eftertraktad även på andra ställen. Och även de personerna kan gå in i väggen om det blir för mkt.
Du skulle kunna beskriva mitt jobb. Eller kollegors jobb. Det är märkligt hur vanligt det är faktiskt.

Jättetrist! Men det kommer sig väl av att det är dyrt med personal.... snålheten bedrar visheten, brukar jag tycka.
 
Ja precis...
Om ingen vill kompromissa och diskutera så kommer ju chefen tillslut bestämma. Jag vet en sån arbetsplats. Tillslut tröttnade cheferna och gjorde tre perioder- juni, juli, augusti. och sen roterade de perioderna varje år. Så första året hade jag kanske semester i juni, nästa år i juli och tredje året i augusti.

Så om inte alla (även de som tar FL) är villiga att diskutera och samarbeta så kan det bli sämre för alla då chefen tar över.
Ja jag tog faktiskt upp med chefen om just semestern under mellandagarna i jul. Under två år var resten av gruppen assnabba med att boka resor och bestämma semester och när vi väl skulle fylla i våra semesterveckor (jul) så fyllde de i pappret när jag hade jobbat mina fyra timmar så när jag kom dagen efter låg pappret på mitt skrivbord så det var bara att fundera på när jag kunde trycka in mina önskemål. Ett år jobbade jag på plats, ett år jobbade jag hemma för det skulle bli någon form att lättare ändå och nu senast gjorde jag klart tidigt när jag skulle ha semester. Jag berättade för chefen vad som tidigare hade hänt och att de andra ju bokat resor och så och jag kunde ju inte begära deras dagar då, och fick veta att de bestämmer inte semester utan det gör chefen så om det inte fungerar att bestämma i gruppen gör de det, för det är inte ok att boka resor innan semestern är bestämd av chefen....
 
Ja precis...
Om ingen vill kompromissa och diskutera så kommer ju chefen tillslut bestämma. Jag vet en sån arbetsplats. Tillslut tröttnade cheferna och gjorde tre perioder- juni, juli, augusti. och sen roterade de perioderna varje år. Så första året hade jag kanske semester i juni, nästa år i juli och tredje året i augusti.

Så om inte alla (även de som tar FL) är villiga att diskutera och samarbeta så kan det bli sämre för alla då chefen tar över.

Exakt! Det är ju där det kommer hamna till slut om det inte kan lösas på annat sätt. Och åtminstone jag ser ju mycket hellre att jag, med lite samarbetsvilja, kan få 80% av den semester jag helst önskar varje år än att vissa år få 0%.

(Sen antar jag att de med FL skulle kunna fylla ut deras "icke semesterperioder" med det, så att det oavsett blir vi utan FL som drabbas hårdast av en sådan lösning. Så jag ser ca noll personlig vinning i att benhårt hävda att det är arbetsgivarens sak att lösa.)
 
Ja jag tog faktiskt upp med chefen om just semestern under mellandagarna i jul. Under två år var resten av gruppen assnabba med att boka resor och bestämma semester och när vi väl skulle fylla i våra semesterveckor (jul) så fyllde de i pappret när jag hade jobbat mina fyra timmar så när jag kom dagen efter låg pappret på mitt skrivbord så det var bara att fundera på när jag kunde trycka in mina önskemål. Ett år jobbade jag på plats, ett år jobbade jag hemma för det skulle bli någon form att lättare ändå och nu senast gjorde jag klart tidigt när jag skulle ha semester. Jag berättade för chefen vad som tidigare hade hänt och att de andra ju bokat resor och så och jag kunde ju inte begära deras dagar då, och fick veta att de bestämmer inte semester utan det gör chefen så om det inte fungerar att bestämma i gruppen gör de det, för det är inte ok att boka resor innan semestern är bestämd av chefen....

Jag tycker att det är fult att göra så men vet också att om man vill till ett visst hotell/resmål så kan man behöva boka resan månader innan chefen ens bett om att få in allas önskemål. T.ex. charterresor till populära hotell. Frågan är hur man i så fall ska lösa det. Min man fick inte sin sommarsemester i år spikad förrän för en månad sen ungefär. Då är oftast de populära charterfamiljehotellen redan i princip fullbokade. För oss gjorde det inget i år. Vi ska inte resa nånstans i sommar. Men när vi åkt på charterresa på sommaren så har vi bokat resan redan på hösten innan.
 
Det är exakt så på mitt jobb. Ett par föräldrar hävdar benhårt sina rättigheter och lyfter inte finger för att försöka samarbeta till att försöka få ihop en planering som gör att teamet kollektivt får till sina önskemål i så stor utsträckning som möjligt. Det sägs uttryckligen just att det inte är deras problem att lösa.

Lösningen blir dock ofta istället att några andra kompromissar med sina rättigheter till 4 veckors sammanhängande semester och delar upp den, för att alla ska få åtminstone de viktigaste veckorna av sina önskade. För om någon förskjuter hela sin sammanhängade period så skapar det följdproblem någon annan vecka så att någon ytterligare måste förskjuta, osv osv...

Såklart hade även dessa personer kunnat hävda "det är chefens problem att lösa" och lutat sig tillbaka, men chefens lösning hade då varit att beordra att "du och du" får flytta dina semesterveckor till "då och då" vilket för vissa individer hade blivit ett betydligt större avsteg från det de helst vill ha.

Så vissa av oss är villiga att göra denna kompromiss, för att det ska bli så bra som möjligt för de flesta av oss. Inga problem, och för mig personligen gillar jag uppdelad semester så jag drabbas inte jättehårt. Men, det ger ändå en viss bitter eftersmak när det är exakt samma personer som år efter år är villiga till kompromiss medan en annan grupp hävdar "det är inte mitt problem".

Bilden visar årets semestrar i vårt team där ALLA från början önskat ledigt v.29-v.30. Detta är alltid de mest eftertraktade veckorna och som synes har de som kan lagt FL just dessa veckor. Vi behöver vara åtminstone två på plats hela tiden, och de rödmarkerade är de som i någon form gjort avsteg från sina önskemål för att schemat skulle gå ihop.
Jag gjorde en liten enkät på kul i barnforumet, och sisådär 60-70% av de svarande skulle överväga att flytta sin semester/FL om förskolan hade andra öppetveckor. Om hälften av föräldrarna i ditt exempel skulle tillhöra den gruppen så skulle problemet inte finnas ifall det stämmer och man ändrade lite i hur förskolan/fritids "alltid gjort" med sina öppettider. Kanske något för nån politiker att hugga tag i?
 
Jag tycker att det är fult att göra så men vet också att om man vill till ett visst hotell/resmål så kan man behöva boka resan månader innan chefen ens bett om att få in allas önskemål. T.ex. charterresor till populära hotell. Frågan är hur man i så fall ska lösa det. Min man fick inte sin sommarsemester i år spikad förrän för en månad sen ungefär. Då är oftast de populära charterfamiljehotellen redan i princip fullbokade. För oss gjorde det inget i år. Vi ska inte resa nånstans i sommar. Men när vi åkt på charterresa på sommaren så har vi bokat resan redan på hösten innan.
Så din rätt till charterresa, för att du har råd till det, ska gå ut över min rätt till att ha semester, trots att jag kanske behöver det?

Men som sagt. Det går igen. Fy fasen vad sådant går igen. När man är trött och sliten, alltid ställer upp, alltid är den som är där medan det vabbas, den som står tillbaka för semestern för att fl krävs osv... ja vad ska jag säga, man slutar ställa upp.

"Jag har inte hunnit med den här uppgiften i dag, det har varit SÅÅÅÅ stressigt och mycket att göra, skulle du vilja...?"
"Nej."
 
Jag gjorde en liten enkät på kul i barnforumet, och sisådär 60-70% av de svarande skulle överväga att flytta sin semester/FL om förskolan hade andra öppetveckor. Om hälften av föräldrarna i ditt exempel skulle tillhöra den gruppen så skulle problemet inte finnas ifall det stämmer och man ändrade lite i hur förskolan/fritids "alltid gjort" med sina öppettider. Kanske något för nån politiker att hugga tag i?
Du får väl lämna in ett medborgarförslag helt enkelt?
 
Så din rätt till charterresa, för att du har råd till det, ska gå ut över min rätt till att ha semester, trots att jag kanske behöver det?

Men som sagt. Det går igen. Fy fasen vad sådant går igen. När man är trött och sliten, alltid ställer upp, alltid är den som är där medan det vabbas, den som står tillbaka för semestern för att fl krävs osv... ja vad ska jag säga, man slutar ställa upp.

"Jag har inte hunnit med den här uppgiften i dag, det har varit SÅÅÅÅ stressigt och mycket att göra, skulle du vilja...?"
"Nej."

Nä, men jag undrar mest hur man ska göra då? Om man vill åka på semester, man vill anpassa sig men behöver boka i god tid. Att få veta sin sommarsemester i april kan ju vara för sent i det läget.
 
Nä, men jag undrar mest hur man ska göra då? Om man vill åka på semester, man vill anpassa sig men behöver boka i god tid. Att få veta sin sommarsemester i april kan ju vara för sent i det läget.
Kanske prata med sina kollegor? Ett himla bra sätt.
"Hörni, nästa sommar skulle vi vilja åka till X under Y veckor, skulle vi kunna få de veckorna, vi behöver boka nu? Givetvis kan ni få första tjing nästa sommar igen/julen/vad som kan vara rimligt för kollegan".

Prata. Inte att gång på gång sätta sig och sitt först och rycka på axlarna åt kollegorna som alltid täcker upp. "Sorry, vi har redan bokat en härlig semester och får vi inte semester blir det föräldraledigt, vi har tre ungar att ta ut för dagar har vi gott om".

Och förstås vara lyhörd när någon kollega skulle vilja göra liknande, att kanske ta ett steg tillbaka och välja annan semestervecka osv.
 
Ja jag förstår att det är jobbigt/ tufft för föräldrar med FL/ vab. Så varför kan inte de se att samma? dvs att det också kan vara tufft för de andra? Istället blir det bara kommentarer som "Men vad ska vi GÖÖÖÖRA då? Vi måste ju vara hemma."

Det räcker ju att en förälder ibland bara också kan säga att "vad bra att du täckte upp för mig då jag fick gå hem. Tack" Tex när jag förut jobbade som ensam barnfri bland flera småbarnsföräldrar. Någon var tvungen att stänga verksamheten och stanna tills stängning. Det var flera gånger som jag skulle gått hem vid ca två och åka till stallet och fodra, gå ut med hund etc men så blev någons barn sjukt och jag var tvungen att stanna. Och jag fick i panik ringa runt och fixa någon annan som skulle fodra. Detta var anledningen att jag sen inte ville jobba kvar.

Jag var aldrig anklagande mot föräldrarna för det. Men- de visste om läget och förstås även chefen som också var småbarnsförälder och som jag tänkte upp för. Så jag tycker än i dag att det var konstigt att ingen någonsin kommenterade det? Frågade om det ordnade sig och sa tack?
Eller när jag under någon period jobbade mkt övertid pga att jag täckte upp för föräldrar- varför kollade inte arbetsgivaren med mig att det var okej att jag jobbat så mkt.

Varför kan vi inte bara säga tack till varandra och kolla av läget? Vi förstår att små barn blir sjuka- men varför kan det inte finnas lite omtanke om varandra?
Jag tror, utifrån mig själv, som faktiskt ofta tackar, att man just varit båda delarna och 1000 gånger hellre hade varit på jobbet än behövt gå hem. Det är ju inte så på de flesta jobb att någon annan hinner/kan göra hela ditt jobb utan högarna blir ju kvar och gör det jobbigare för alla, även för den som varit hemma när den är tillbaka. Mina kollegor på den tiden jag var utan barn sa ofta tack när jag fixade något, men de hade ju ändå ett helvete att komma ikapp sen.
 
Ja jag förstår att det är jobbigt/ tufft för föräldrar med FL/ vab. Så varför kan inte de se att samma? dvs att det också kan vara tufft för de andra? Istället blir det bara kommentarer som "Men vad ska vi GÖÖÖÖRA då? Vi måste ju vara hemma."

Det räcker ju att en förälder ibland bara också kan säga att "vad bra att du täckte upp för mig då jag fick gå hem. Tack" Tex när jag förut jobbade som ensam barnfri bland flera småbarnsföräldrar. Någon var tvungen att stänga verksamheten och stanna tills stängning. Det var flera gånger som jag skulle gått hem vid ca två och åka till stallet och fodra, gå ut med hund etc men så blev någons barn sjukt och jag var tvungen att stanna. Och jag fick i panik ringa runt och fixa någon annan som skulle fodra. Detta var anledningen att jag sen inte ville jobba kvar.

Jag var aldrig anklagande mot föräldrarna för det. Men- de visste om läget och förstås även chefen som också var småbarnsförälder och som jag tänkte upp för. Så jag tycker än i dag att det var konstigt att ingen någonsin kommenterade det? Frågade om det ordnade sig och sa tack?
Eller när jag under någon period jobbade mkt övertid pga att jag täckte upp för föräldrar- varför kollade inte arbetsgivaren med mig att det var okej att jag jobbat så mkt.

Varför kan vi inte bara säga tack till varandra och kolla av läget? Vi förstår att små barn blir sjuka- men varför kan det inte finnas lite omtanke om varandra?
Frågade du hur dom mådde?
 
Nä, men jag undrar mest hur man ska göra då? Om man vill åka på semester, man vill anpassa sig men behöver boka i god tid. Att få veta sin sommarsemester i april kan ju vara för sent i det läget.
Finns det inte att man kan betala extra för att kunna avboka?
Eller välja en period som är mindre populär så det är större chans att få semester...
Annars vet jag inte...
 
Om chefen bestämmer roterande semesterschema så kan man i flera år på förhand räkna ut när man kommer att ha semester.

Ja, det är ett exempel på hur det kan styras upp. Jag vet arbetsplatser inom vården där de har ett roterande schema för jul och nyår. Om man jobbat julafton ena året så är man ledig på julafton nästa. Och samma med nyår och andra attraktiva dagar. Då blir det ju rättvist.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag tar inte diskussionen om sammanslagen förskola igen- jag anser bara att det inte kan gälla alla barn i Sverige.

Och jag tänker att föräldrar ska väl ändå inte bestämma när barnfria ska ha semester?! Verkligen?
Jag föredrar tidig semester, det är tufft att jobba när man har funktionsnedsättningar så tidig semester är skönt tycker jag, för sedan har "alla andra" semester och det är lugnare på jobbet, innan allt drar igång igen till mitten av augusti. tycker inte att någon förälder ska komma och anse när jag ska ha semester bara för att jag inte har några hemmavarande barn? Jag är trots allt den kollegan som gör dubbelt jobb pga evigt vabbande, man kanske ska vara lite mån om även min hållbarhet....
Men nu är vi ju där igen.. föräldrar bestämmer inte det. Någon måste vara med barnet/barnen.. att du jobbar dubbelt är inte föräldrars fel utan din arbetsgivares. Sen att du hade släkt som ställde upp var ju toppen. Hade jag kunnat lämna mitt barn en vecka på sommaren till någon annan hen känner hade jag gjort det om det behövdes. Nästan ingen jag känner har det så nuförtiden.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp