Jag tror att många föräldrar känner att de och deras barn inte ska behöva betala för att chefen/företaget inte hanterar det på ett bra sätt och tar in folk när det behövs. Ska de och deras barn avsäga sig rättigheter de har för att chefen är inkompetent? Och betala för dennes inkompetens istället för att chefen skärper sig och gör sitt jobb så att alla får den sommarsemester de har rätt till enligt lagen? Men samtidigt måste ju alla inse att alla inte kan vara lediga under just industrisemestern. Sommaren är längre än så och jag tror att många hänger upp sig på just vecka 28-32 för att det är nåt de bara fått för sig.
Det är exakt så på mitt jobb. Ett par föräldrar hävdar benhårt sina rättigheter och lyfter inte finger för att försöka samarbeta till att försöka få ihop en planering som gör att teamet kollektivt får till sina önskemål i så stor utsträckning som möjligt. Det sägs uttryckligen just att det inte är deras problem att lösa.
Lösningen blir dock ofta istället att några andra kompromissar med sina rättigheter till 4 veckors sammanhängande semester och delar upp den, för att alla ska få åtminstone de viktigaste veckorna av sina önskade. För om någon förskjuter hela sin sammanhängade period så skapar det följdproblem någon annan vecka så att någon ytterligare måste förskjuta, osv osv...
Såklart hade även dessa personer kunnat hävda "det är chefens problem att lösa" och lutat sig tillbaka, men chefens lösning hade då varit att beordra att "du och du" får flytta dina semesterveckor till "då och då" vilket för vissa individer hade blivit ett betydligt större avsteg från det de helst vill ha.
Så vissa av oss är villiga att göra denna kompromiss, för att det ska bli så bra som möjligt för de flesta av oss. Inga problem, och för mig personligen gillar jag uppdelad semester så jag drabbas inte jättehårt. Men, det ger ändå en viss bitter eftersmak när det är exakt samma personer som år efter år är villiga till kompromiss medan en annan grupp hävdar "det är inte mitt problem".
Bilden visar årets semestrar i vårt team där ALLA från början önskat ledigt v.29-v.30. Detta är alltid de mest eftertraktade veckorna och som synes har de som kan lagt FL just dessa veckor. Vi behöver vara åtminstone två på plats hela tiden, och de rödmarkerade är de som i någon form gjort avsteg från sina önskemål för att schemat skulle gå ihop.