Jo, man kan faktiskt både klaga på att föräldrar är hemma mycket och även förstå att små barn måste vara hemma mycket av olika anledningar. Man KAN faktiskt se båda sidorna av saken. Det är inte alls omöjligt. Man klagar därför att man blir drabbad, därför att det i längden kan vara tungt att göra mer än sitt eget jobb på arbetsplatsen, man klagar inte per se på att föräldrarna vabbar utan på att det är en osäkerhet i arbetsgruppen på hur många som jobbar, vem som är på plats, om man kan lita på att man kan få sitt jobb gjort och bara sitt eller om man måste göra flera andra personers jobb också. Man klagar eftersom det ger en ökad stress, en ökad arbetsbelastning osv. Man klagar inte på föräldrarna som är hemma eller barnen som är sjuka. Man klagar på situationen som blir av det.
Jag kan inte fatta att det är så svårt att förstå?
Avseende just föräldraledigheten så kan det också vara slitigt att uppleva det som tex
@Islandshästryttare som berättade att hon tredje året hon inte fick semester när hon ville för att föräldrar tog föräldraledigt sa upp sig, att alltid vara den som står tillbaka för att föräldrar kan utnyttja föräldraledigt för att få vara lediga när de vill är rätt trist det med. Semestern skulle vara inne i februari på mitt jobb, det ger en förälder tid att lämna in ansökan om föräldraledigt om den inte får semester när den vill och då blir det klurigt för de andra. Jättetrist, och det sker ju helt enkelt.
Att föräldrar i tråden verkar ha jäkligt svårt att se hur ens egen föräldraledighet år efter år efter år påverkar kollegorna negativt i längden tycker jag är väldigt talande faktiskt.
OBS! I det här inlägget hart jag nämnt både vabb och föräldraledigt. Vabb är svårt att påverka då barnet blir sjukt, men det går kanske att dela på mellan föräldrarna lite jämnare så att det inte bara går ut över en persons jobb, men annars finns inte mycket att göra åt saken tyvärr. Det är ett chefsproblem, men inte desto mindre faktiskt ett problem, som man behöver lyfta utan att föräldrar ska bli kränkta.
Föräldraledigt går ju att planera och man behöver inte alltid sätta sig själv helt först, före andra med barn på jobbet osv utan lite samarbete vore på sin plats kanske.
OBS! Det finns undantag, barn som inte kan vara på sammanslagen förskola, föräldrar som inte kan vara ensamma med barnen osv.... men de är ju just undantag kanske, men jag kan tänka mig att kollegorna kanske till sådan föräldrar vet om sådana saker så där är det nog inga problem, problemen är ju.... tja, när man sätter sig själv först. Får jag inte semester då tar jag föräldraledigt-mentaliteten.