Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Fast hur skulle den kommunikationen ske? Är barnet sjukt så är det. Inte mycket att göra åt. Vi var på förskolan för att vi tyckte att deras rutiner inte var ideala hygienmässigt. T.ex. Så hade de handdukar istället papper att torka händerna med. Visst, miljövänligt men det sprider ju också bakterier mycket effektivare. Men de bytte en smittfylld vinter till pappershanddukar. Vi hade i princip all VAB mellan okt-mars. Mellan april-sept var det lugnt! Men det var ångest varje sensommar när hösten närmade sig och man visste att det skulle bli mycket VAB. Plus att jag också blev sjuk jätteofta under de åren! Rejäla förkylningar med feber på det flera gånger om året! Det fanns liksom inte utrymme för diskussion med kollegor. Det var bara att gilla läget och göra det bästa av det och längta till förskoleåldern tog slut. Då slutade den extrema mängden VAB över en natt kändes det som! Förskolan var en smitthärd av episka proportioner!
Haha, jag håller med. Vad ska jag kommunicera om? Hur mycket snor eller kräk eller febergrader? Det gör jag med min sambo men tror ingen kollega är intresserad.. däremot har vi oftast kontakt via Mail när det behövs om det tex är ngt akut som behöver lösas på jobbet och märker jag att det lutar mot vab har jag oftast försökt kommunicera det i god tid. Jag är själaglad för mina kollegor som så många gånger erbjudit sig att komma förbi med mat/snus/glas när vi varit sjuka bägge två och pappan varit iväg och jobbat.
 
Fast man fyller fortfarande i de uppgifterna digitalt varje gång man ansöker om vab och iaf här är det jättenoga att anmäla orsak till frånvaro hos förskolan. Jag har blivit uppringd en gång när jag råkade fylla i dagar på fel månad. Om man med fusk menar att lämna barnet på förskola och ta ut vab som ledighet från jobb?

Och FK hör också av sig till förskolan för att kontrollera om barnen varit där. Inte i varje enskilt fall men som jag förstått det av personalen på vår förskola så är det rätt ofta ändå.
 
Och FK hör också av sig till förskolan för att kontrollera om barnen varit där. Inte i varje enskilt fall men som jag förstått det av personalen på vår förskola så är det rätt ofta ändå.
Ja precis, antar att det var det de gjort när jag fyllde i mars istället för februari.. snart bör väl allt sånt vara digitaliserat tycker man..🙈
 
Fast hur skulle den kommunikationen ske? Är barnet sjukt så är det. Inte mycket att göra åt. Vi var på förskolan för att vi tyckte att deras rutiner inte var ideala hygienmässigt. T.ex. Så hade de handdukar istället papper att torka händerna med. Visst, miljövänligt men det sprider ju också bakterier mycket effektivare. Men de bytte en smittfylld vinter till pappershanddukar. Vi hade i princip all VAB mellan okt-mars. Mellan april-sept var det lugnt! Men det var ångest varje sensommar när hösten närmade sig och man visste att det skulle bli mycket VAB. Plus att jag också blev sjuk jätteofta under de åren! Rejäla förkylningar med feber på det flera gånger om året! Det fanns liksom inte utrymme för diskussion med kollegor. Det var bara att gilla läget och göra det bästa av det och längta till förskoleåldern tog slut. Då slutade den extrema mängden VAB över en natt kändes det som! Förskolan var en smitthärd av episka proportioner!
Jag borde skrivit både föräldrarledighet och VAB, och jag tänkte mer på planerad ledighet inte akut frånvaro.
Komunicera kan man alltid man alltid, åtminstone efteråt. Och kommunikation behöver inte betyda att man alltid ger upp sin rätt, men kollegor i en jobbig sits kan få stor hjälp av att man ruckar på ledigheten en vecka eller släpper en dag under julen eller vad det kan vara. De som alltid pekar ut sina dagar och veckor ovilkorligt och kompromisslöst utan någon hänsyn till andra är nog inte alltid populära.
 
Jag borde skrivit både föräldrarledighet och VAB, och jag tänkte mer på planerad ledighet inte akut frånvaro.
Komunicera kan man alltid man alltid, åtminstone efteråt. Och kommunikation behöver inte betyda att man alltid ger upp sin rätt, men kollegor i en jobbig sits kan få stor hjälp av att man ruckar på ledigheten en vecka eller släpper en dag under julen eller vad det kan vara. De som alltid pekar ut sina dagar och veckor ovilkorligt och kompromisslöst utan någon hänsyn till andra är nog inte alltid populära.

VAB är oftast inte planerad. Den bara händer. Den kan inträffa dagen innan ett arbetspass, 5 min innan arbetspasset börjar eller mitt under det.
 
VAB är oftast inte planerad. Den bara händer. Den kan inträffa dagen innan ett arbetspass, 5 min innan arbetspasset börjar eller mitt under det.
Nu förtydligade jag att jag syftade både på VAB och föräldrarledighet och mer på planerad sådan och allså inte akut ledighet.

Det jag tryckte på var komminikation, kommunicera kan man göra även vid skut lediget, om inte annar så i efterhand.
 
Nu förtydligade jag att jag syftade både på VAB och föräldrarledighet och mer på planerad sådan och allså inte akut ledighet.

Det jag tryckte på var komminikation, kommunicera kan man göra även vid skut lediget, om inte annar så i efterhand.

Vad vill du veta? Hur många gånger barnet kräktes? En tabell över hur febern utvecklades?
 
Vad vill du veta? Hur många gånger barnet kräktes? En tabell över hur febern utvecklades?
För att flytta din föräldrarledighet en vecka? Eller boka om tandläkartiden så din kollega kan få gå på sin bästis begravning för båda inte kan vara borta samtidigt?

Och om det gäller något akut- förskolan ringde - min sambo veckopendlar så jag får ta det mesta VAB-andet.

Hur får du det till att komunikstion måste vara redogörelser om detaljer. Det är inget jag frågat efter.
 
@Inte_Ung Nix, som @Terqa (Tjena, Kollega!) sa.
Men många tar sin semester däremot på sommaren, på min del där jag jobbar så vill chefen att dom tar semester på sommaren, där jag ska täcka upp (semesterersättare) eftersom min del inte påverkas av höststoppet.

Hos oss måste vi var x antal så påverkar inte med om nån vabbar och tar FL ofta, men lite drygt om flera skulle ha behov av det då inte kan stanna produktionen och måste ta in någon från annat lag.
 
Senast ändrad:
På ett jobb jag haft så var jag den enda som inte hade barn, de andra hade småbarn. Tredje sommaren jag inte kunde få semester när jag ville på grund av att de andra tog föräldraledighet så valde jag att säga upp mig lagom till sista maj. Hade fått ett nytt jobb då. Chefen undrade då hur han skulle lösa semestrarna jag talade om att det inte var mitt problem.

Vad en del arbetsgivare inte verkar bry sig om är att man får dela upp föräldraledighet på max tre perioder under ett år. På en del arbetsplatser jag varit på hade det definitivt blivit bättre för alla om arbetsgivaren var tydlig med det och tillämpade det mer strikt. Det fanns en del ställen där föräldraledighet fick läggas ut fem, sex gånger på ett år i extremfall trots att det var svårt att få ihop bemanningen.
 
Vad en del arbetsgivare inte verkar bry sig om är att man får dela upp föräldraledighet på max tre perioder under ett år. På en del arbetsplatser jag varit på hade det definitivt blivit bättre för alla om arbetsgivaren var tydlig med det och tillämpade det mer strikt. Det fanns en del ställen där föräldraledighet fick läggas ut fem, sex gånger på ett år i extremfall trots att det var svårt att få ihop bemanningen.

Så länge arbetsgivare och arbetstagare är överens så ”får” man vara föräldraledig hur många perioder som helst. Dock är det ju väldigt märkligt agerande av arbetsgivaren att hävda att föräldraledighet period 4 går före semester.
 
Så länge arbetsgivare och arbetstagare är överens så ”får” man vara föräldraledig hur många perioder som helst. Dock är det ju väldigt märkligt agerande av arbetsgivaren att hävda att föräldraledighet period 4 går före semester.


Jo det är jag fullt medveten om. Därför menar jag att bemanningen ibland hade fungerat bättre om ag tillämpat max tre perioder för alla rakt över för då hade det inte blivit några diskussioner.
 
Kan ju också tillägga att på en arbetsplats jag har haft där tillämpade de tre perioder för alla som ville ta FL. Där var också det enklare att få ihop bemanningen upplevde jag. Sen är det ju naturligtvis inte enda fakty utan det beror ju också på hur många i arbetsgruppen som jobbar som har rätt att ta FL och inte o.s.v
 
Det kanske hade blivit ännu värre annars?
Ty "Men då så tar jag hela perioden på ett bräde".
Det finns inte oändligt med dagar. Tar man ut hela sommaren+jul, /nyår, sportlov och påsklov varje år så går dagarna åt snabbt och man får samma rätt som devutan barn. Åtminstone i teorin.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp