Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Fast det lär kosta massor i resurser, betydligt mer än att betala ut för vab som är en ganska låg ersättning.

Vet man att någon tar ut ersättning olagligt går det ju att anmäla detta till Försäkringskassan.

När min dotter var liten (är i tonåren nu) så var man tvungen att få en lapp från förskolan om att barnet var sjukt som man sen skulle skicka in till Försäkringskassan. Man valde att ta bort det. Förmodligen för att det kostade mer än det smakade.
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Jag stör mig dock på annan kollega som alltid tar ledigt på lov osv trots att hennes barn är i högstadie/gymnasieåldern. Stackars tonåringar liksom, aldrig få vara hemma själva när de är lediga från skolan🤪
Nu är ju inte det föräldraledighet längre men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Jag stör mig dock på annan kollega som alltid tar ledigt på lov osv trots att hennes barn är i högstadie/gymnasieåldern. Stackars tonåringar liksom, aldrig få vara hemma själva när de är lediga från skolan🤪
Nu är ju inte det föräldraledighet men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..

Det kan ju arbetsgivaren sätta gränser för. Det har ju inget med föräldraledighet och VAB att göra.

Hur samlar hon på sig plusflex på ett icke ok sätt? Mest nyfiken
 
Ingen. Jag passade bara på att ta upp mina barn som undantag, eftersom du vabbat långt mer än jag. Det är ju populärt att dra upp undantag i tråden när andra diskuterar generellt, så jag drog bara mitt strå till stacken. Uppskattade inte det menar du?
Men min dotter är inget undantag. Ingen aning om din barn eftersom vi inte är småbarnsföräldrar i samma kontext (pandemitider, närhet till anhöriga, syskon som underlättar sommartid osv) jag gissar att den kollega som gör att det blir så tjockt på jobbet för er andra har småbarn i betydligt mer samma kontext som mig än dig. Men det vet jag inget om :)
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Jag stör mig dock på annan kollega som alltid tar ledigt på lov osv trots att hennes barn är i högstadie/gymnasieåldern. Stackars tonåringar liksom, aldrig få vara hemma själva när de är lediga från skolan🤪
Nu är ju inte det föräldraledighet längre men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..
Har också såna kollegor (nu rör det inte mig när de tar ledigt, men hur fan lyckas de med så mycket plusflex när jag alltid är före och inte sällan efter dem på jobbet och jag ligger alltid på +-10🙄?) men håller med i övrigt, min mamma var lärare och det var ju asjobbigt att hon jämt var hemma på loven 😂
 
Men min dotter är inget undantag. Ingen aning om din barn eftersom vi inte är småbarnsföräldrar i samma kontext (pandemitider, närhet till anhöriga, syskon som underlättar sommartid osv) jag gissar att den kollega som gör att det blir så tjockt på jobbet för er andra har småbarn i betydligt mer samma kontext som mig än dig. Men det vet jag inget om :)
Mina barn är givetvis undantag. Mina barn har haft tur att vara ovanligt friska och skadefria. När äldsta sonen 21 år gammal för någon månad sedan var hos läkare frågade hon "Men har du aldrig varit sjuk? Din journal är tom.", han har varit listad på samma vc sedan födseln. Han svarade att han haft öroninflammation när han var 10, någon enstaka riktig förkylning, men annars inget. Det ser likadant ut för syskonen, och vi är alla medvetna om att de är ovanligt friska.
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Jag stör mig dock på annan kollega som alltid tar ledigt på lov osv trots att hennes barn är i högstadie/gymnasieåldern. Stackars tonåringar liksom, aldrig få vara hemma själva när de är lediga från skolan🤪
Nu är ju inte det föräldraledighet längre men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..
Plusflex är annars bra tycker jag :D Det är lätt att komma upp i mycket med kort ansträngning :D Jag hade en förmåga att glömma använda den, vilket inte alls var fel nu en månad efter jag slutade, och fick ut lön.... men fick påminnelse ibland om att ta ut flex för att jag slog i taket, så det gjorde jag när jag ändå behövde vara ledig :D
 
Jag har en kollega med tre småbarn och det går verkligen smitta runt runt runt hos dem. Tycker synd om dem, inte kul alls! Skulle aldrig sura på henne för det. Nu vet jag dock att båda föräldrarna vabbar och att de även tar hjälp av pensionerad mormor, annars hade vi nog aldrig sett henne🫣

Men exakt, tror det är ytterst få som tycker det är kul att vara hemma mycket med sjuka barn! Dels märks det rätt rejält i plånboken, dels är det sällan lugnt och avslappnande, små barn brukar ha lika mycket energi ändå, inte direkt så de ligger på soffan och vilar en hel dag. 😅
 
Det kan ju arbetsgivaren sätta gränser för. Det har ju inget med föräldraledighet och VAB att göra.

Hur samlar hon på sig plusflex på ett icke ok sätt? Mest nyfiken
Ett icke ok sätt är som på mitt jobb. Där ska man :
1. Kommer till jobbet
2. Byter om
3. Stämplar in.
Ett icke ok sätt är att byta om efter man stämplat in och samma när man stämplar ut för dagen.

Eftersom jag inte bytte om så stämplade jag in och hämtade posten i mitt fack, gick till mitt rum och startade datorn först av allt, hängde av mig, loggade in, fortsatte ta av mig, loggade in på nästa ställe, packade ur min väska på saker jag behövde, loggade in på ytterligare ställe. Ingen såg det som fusk eftersom jag gjorde detta medan andra som var ombytta och klara satt stilla och stirrade på datorn hela tiden medan de loggade in, ingen tid gick till spillo för min del alls.
 
Det kan ju arbetsgivaren sätta gränser för. Det har ju inget med föräldraledighet och VAB att göra.

Hur samlar hon på sig plusflex på ett icke ok sätt? Mest nyfiken
Ja det vet jag, men det ska mycket till för att någon ska nekas ledighet om det går att pussla ihop bemanningen. Det var ett litet sidospår.

Jag vet tex att hon kommer till jobbet tidigt pga busspendlar men att det inte brukar ske så mycket arbete där på morgonen. Mycket surfa på nyhetssidor och även fixa håret mm.

Nu sedan pandemin är det en del jobb hemifrån och då har jag såklart ingen koll. Men jag kan ju gissa..
 
Plusflex är annars bra tycker jag :D Det är lätt att komma upp i mycket med kort ansträngning :D Jag hade en förmåga att glömma använda den, vilket inte alls var fel nu en månad efter jag slutade, och fick ut lön.... men fick påminnelse ibland om att ta ut flex för att jag slog i taket, så det gjorde jag när jag ändå behövde vara ledig :D
Jag ligger också alltid på plus, men försöker plocka ut regelbundet så det hålls nere. Tar ofta lite sovmorgon om jag inte har ngt bokat på morgonen tex 😊
 
Mina barn är givetvis undantag. Mina barn har haft tur att vara ovanligt friska och skadefria. När äldsta sonen 21 år gammal för någon månad sedan var hos läkare frågade hon "Men har du aldrig varit sjuk? Din journal är tom.", han har varit listad på samma vc sedan födseln. Han svarade att han haft öroninflammation när han var 10, någon enstaka riktig förkylning, men annars inget. Det ser likadant ut för syskonen, och vi är alla medvetna om att de är ovanligt friska.
Ja då har ni ju haft tur med det. Men vad har det med mitt vabbande att göra?
 
Nej, och vad var poängen i förhållande till tråden?
Inget. Bara att undantag är rätt drygt att någon diskuterar, och inte det man menar när man pratar generellt om något, typ som tidigare i tråden när det diskuterades om att det finns en förskola som är öppen på sommaren tex. Eller att båda föräldrarna inte behöver vara hemma samtidigt år efter år med barnen.

Men jag släpper det, inte värt det.
 
Tar den här statistiken hänsyn till vabbade barn per förskolebarn? Eller räknar den vab per barn registrerat hos skatteverket? För det är två helt olika saker.

Min äldsta har t ex inte vabbats sen dec-21 eftersom det finns föräldraledighet på yngre hemmavarande yngre syskon. Innan det vabbades (vobbades) det nog i snitt 5 dagar i månaden, minst. Men det var också under pandemin när friska barn med t ex kvarvarande host var tvungen att vara hemma i sju dagar.

Jag utgår från att det är per barn hos Skatteverket totalt sett. Annars skulle inte 1-åringarna vara så mycket friskare än 2-åringarna och 3-åringarna som statistiken påstår.

Och det påverkar ju som du säger massor. Vi har tex inte vabbat en enda dag de senaste 1,5 åren. Det betyder inte att vår 5-åring och vår 8-åring varit helt friska samma period, utan på att vi har varit föräldralediga.
 
Jag utgår från att det är per barn hos Skatteverket totalt sett. Annars skulle inte 1-åringarna vara så mycket friskare än 2-åringarna och 3-åringarna som statistiken påstår.

Och det påverkar ju som du säger massor. Vi har tex inte vabbat en enda dag de senaste 1,5 åren. Det betyder inte att vår 5-åring och vår 8-åring varit helt friska samma period, utan på att vi har varit föräldralediga.
Kan man inte ta vabb istället för föräldraledigt när ett syskon blir sjukt när man är hemma med ett småsyskon? Eller det funkar inte alls? Tänker att då sparar man ju lite föräldradagar.
Eller jag tänker nog tokigt.
 
Kan man inte ta vabb istället för föräldraledigt när ett syskon blir sjukt när man är hemma med ett småsyskon? Eller det funkar inte alls? Tänker att då sparar man ju lite föräldradagar.
Eller jag tänker nog tokigt.

Nej det kan man inte. Eller bara om det sjuka barnet är inlagt på sjukhus.
 
Nej det kan man inte. Eller bara om det sjuka barnet är inlagt på sjukhus.
Hm, ja det är ju logiskt när jag ju använder skallen igen :D

Men då är statistiken väldigt missvisande! Rätt vore att visa statistik för ensambarn i så fall. Och inte ens det blir helt rätt eftersom man inte kommer åt alla som jobbar hemma med barnen sjuka hemma.
 
Kanske? Men jag tror fortfarande att väldigt få 4 åringar är sjuka 5 dagar per år. Tror det är otroligt ovanligt att ha sån ”tur” att ens 4 åring bara är sjuk 5 dagar på ett år..
Går man runt och tror att allt över 5 dagar är ”onormalt” förstår jag att det är lättare att störa sig på vabbande kollegor.
Jag tror ju inte att det riktigt finns något som är normalt där utan att det kan bli precis hur som helst.
Typ allt från varannan vecka till inget alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 005
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp