Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Nja, så vanligt är det inte enligt försäkringskassan.
Sedan vet jag inte om du missade att jag skrivit om en som inte ens försökte hålla det hemliga att han inte hade en sjuk unge varje gång han var hemma pga vab.

Så mycket vabbar vi i olika åldrar​

När barnet är 0: 1,8 dagar
När barnet är 1: 3,3 dagar
När barnet är 2: 8,0 dagar
När barnet är 3: 6,5 dagar
När barnet är 4: 5,3 dagar
När barnet är 5: 4,9 dagar
När barnet är 6: 4,2 dagar
När barnet är 7: 3,6 dagar
När barnet är 8: 3,3 dagar
När barnet är 9: 3,1 dagar
När barnet är 10: 2,8 dagar
När barnet är 11: 2,4 dagar
När barnet är 12: 1,4 dagar
Källa: Försäkringskassan
Så ser det säkert ut, de flesta av barnen på mitt barns förskola har mor/farföräldrar som ”vabbar” minst halva tiden.
 
Kollade nu, har själv 20 ansökningar om vab eller fl (typ stängningsdagar eller läkarbesök sen juni 2021). Därutöver har hennes pappa vabbat/varit fl lika mycket och skulle gissa att mormor och morfar tagit ca 10-20 dagar allt som allt. Det är inget sjukt barn, utan en ganska normal dos av sjukdom om man tittar på hur hennes kompisar haft det och med ökad restriktivitet under och efter pandemin. I november vabbade jag 1+1 vecka och var sjuk själv 1 vecka. Det är liksom så det är..
Du, din man, mormor och morfar har sedan juni 2021 vabbat mer till ett barn än jag gjort under mina tre barns hela liv.
Om vi nu ska dra upp undantag, eftersom det verkar vara populärt. Jag har inte lämnat sjuka barn, däremot har de varit väldigt friska, ÄR väldigt friska, fortfarande nästan aldrig sjuka.
 
Du, din man, mormor och morfar har sedan juni 2021 vabbat mer till ett barn än jag gjort under mina tre barns hela liv.
Om vi nu ska dra upp undantag, eftersom det verkar vara populärt. Jag har inte lämnat sjuka barn, däremot har de varit väldigt friska, ÄR väldigt friska, fortfarande nästan aldrig sjuka.
Det är väl inte så konstigt när vi har haft regler fram till nyligen som sagt 1 vecka hemma eller helt symtomfri? Hade en kollega i 60-års åldern som reagerade som du, men tiderna har liksom varit andra senaste tre åren om någon missat det ;)
 
Tja, det första som kan kolla är om barnet det sökts vab för öht varit sjuk genom att höra av sig till skolan eller förskola beroende på var barnet är på dagarna.
Fast det lär kosta massor i resurser, betydligt mer än att betala ut för vab som är en ganska låg ersättning.

Vet man att någon tar ut ersättning olagligt går det ju att anmäla detta till Försäkringskassan.
 
Det är väl inte så konstigt när vi har haft regler fram till nyligen som sagt 1 vecka hemma eller helt symtomfri? Hade en kollega i 60-års åldern som reagerade som du, men tiderna har liksom varit andra senaste tre åren om någon missat det ;)
Varför då dra upp det som ett exempel på "så här är det"? Det var med andra ord ett undantag återigen, pga pandemi med andra ord.
 
Varför då dra upp det som ett exempel på "så här är det"? Det var med andra ord ett undantag återigen, pga pandemi med andra ord.
Nä för mig har det inte varit något undantag, utan det har varit såhär hela mitt liv som småbarnsförälder. Och kommer troligen vara framöver även om barnet har lite mer immunförsvar nu. Poängen är fortfarande att jag inte tagit vab en dag i onödan..
 
Nja, så vanligt är det inte enligt försäkringskassan.
Sedan vet jag inte om du missade att jag skrivit om en som inte ens försökte hålla det hemliga att han inte hade en sjuk unge varje gång han var hemma pga vab.

Så mycket vabbar vi i olika åldrar​

När barnet är 0: 1,8 dagar
När barnet är 1: 3,3 dagar
När barnet är 2: 8,0 dagar
När barnet är 3: 6,5 dagar
När barnet är 4: 5,3 dagar
När barnet är 5: 4,9 dagar
När barnet är 6: 4,2 dagar
När barnet är 7: 3,6 dagar
När barnet är 8: 3,3 dagar
När barnet är 9: 3,1 dagar
När barnet är 10: 2,8 dagar
När barnet är 11: 2,4 dagar
När barnet är 12: 1,4 dagar
Källa: Försäkringskassan

Tar den här statistiken hänsyn till vabbade barn per förskolebarn? Eller räknar den vab per barn registrerat hos skatteverket? För det är två helt olika saker.

Min äldsta har t ex inte vabbats sen dec-21 eftersom det finns föräldraledighet på yngre hemmavarande yngre syskon. Innan det vabbades (vobbades) det nog i snitt 5 dagar i månaden, minst. Men det var också under pandemin när friska barn med t ex kvarvarande host var tvungen att vara hemma i sju dagar.
 
Nä för mig har det inte varit något undantag, utan det har varit såhär hela mitt liv som småbarnsförälder. Och kommer troligen vara framöver även om barnet har lite mer immunförsvar nu. Poängen är fortfarande att jag inte tagit vab en dag i onödan..
Då har du alltså vabbat mer till ett barn än vad jag gjort till mina tre totalt, helt utan att reglerna pga pandemin är ändrade, du hade alltså vabbat lika mycket med samma regler som före pandemin...
 
känner GARANTERAT ingen fyraårig som bara är sjuk 5 dagar per år.
Mina första två hade ett helt år utan en enda sjukdag.
De var då 1 och 5 år gamla.
Ett år senare så var de sjuka nästan jämt.
Den äldre hade då börjat på förskolan.

Det heter förskoleklass numera.
Men inte då.
 
Då har du alltså vabbat mer till ett barn än vad jag gjort till mina tre totalt, helt utan att reglerna pga pandemin är ändrade, du hade alltså vabbat lika mycket med samma regler som före pandemin...
Nej.. utan jag har vabbat eftersom förskolan ansett att hon inte ska vara där? Som sagt är det inte ett extremfall utan hon har nog varit på förskolan mer än sina jämnåriga.. det har ju också varit extrema år med tex rs (som däckade oss helt i höstas) barn som inte varit utsatta för ett virus i hela sina liv osv. Så kommer sannolikt världen se ut några år framöver efter restriktionerna. Det var säkert annorlunda för 10-15 år sen. Vad var din poäng?
 
Mina första två hade ett helt år utan en enda sjukdag.
De var då 1 och 5 år gamla.
Ett år senare så var de sjuka nästan jämt.
Den äldre hade då börjat på förskolan.

Det heter förskoleklass numera.
Men inte då.
Ok, då finns det väl 4 åringar som är sjuka mindre än 5 dagar per år. Jag skrev att jag inte KÄNNER nån 4 åring som är sjuk så lite (eller ens i närheten av så lite kan jag också lägga till…) och jag känner många 4 åringar.
 
Det är oerhört slumpmässigt hur det blir.
Tur och otur spelar störst roll.
Kanske? Men jag tror fortfarande att väldigt få 4 åringar är sjuka 5 dagar per år. Tror det är otroligt ovanligt att ha sån ”tur” att ens 4 åring bara är sjuk 5 dagar på ett år..
Går man runt och tror att allt över 5 dagar är ”onormalt” förstår jag att det är lättare att störa sig på vabbande kollegor.
 
Det är oerhört slumpmässigt hur det blir.
Tur och otur spelar störst roll.
Och ordning i syskonskaran.. och var man bor osv osv..skulle spontant tippa på att vabbandet är högre här i storstäder där man förutom förskola utsätts i kollektivtrafik osv. Har kompisar som har lantbruk och de kör ju bil till skola/förskola, de vuxna träffar knappt någon under dagarna och ffa inte i trånga utrymmen. Klart vårt barn blir mer exponerat än deras när vi åker spårvagn, jag jobbar med mycket folk och åker ofta tåg/flyg i jobbet.
 
Mina första två hade ett helt år utan en enda sjukdag.
De var då 1 och 5 år gamla.
Ett år senare så var de sjuka nästan jämt.
Den äldre hade då börjat på förskolan.

Det heter förskoleklass numera.
Men inte då.
Mina barn blev alltid lite snoriga typ en två dagar när de började varje termin i augusti efter ett helt sommarlov. Inte sjuka utan snoriga, man anade att det kunde bli förkylning och att vara hemma, men så blev det ytterst sällan. Dock tog de hem det till mig så jag blev sjuk istället. Efter ett par år likadant blev de inte ens snoriga, utan de tog hem det till mig så jag fortfarande blev sjuk.

Kan lova att de, som inte gillat skolan, varit avis på sjuka klasskompisar- är man sjuk får man stanna hemma och slippa skolan ;)
 
Vad var din poäng då? Det är som sagt inte ett extremfall.
Ingen. Jag passade bara på att ta upp mina barn som undantag, eftersom du vabbat långt mer än jag. Det är ju populärt att dra upp undantag i tråden när andra diskuterar generellt, så jag drog bara mitt strå till stacken. Uppskattade inte det menar du?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp