Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Jeg har bare lest litt spredt i tråden, og ble nysgjerrig. Hvor mange dager kan foreldre være hjemme med sykt barn? Hva er föreldrelädig?
I Norge har jeg 12 dager pr år pr barn (under 12 pr) ved syke barn, jeg har 5 uker ferie pr år, ingen rett til å bli prioritert ved planlegging av ferie.
Har en gammal kompis som är förskolelärare i Norge, häpnade när hon beskrev skillnaderna. Sen tror jag reglerna för förskola är ”hårdare” här, tex hur många timmar man kan ha barnen på fsk vid föräldraledighet med yngre syskon (vanligtvis 15-25 h /vecka beroende på kommun) och att det verkligen bara är under föräldrarnas arbetstider som barn får vara på förskola. Men vi har lägre avgift och barnen får lagad mat varje dag. Otroligt generöst system.
 
Har en gammal kompis som är förskolelärare i Norge, häpnade när hon beskrev skillnaderna. Sen tror jag reglerna för förskola är ”hårdare” här, tex hur många timmar man kan ha barnen på fsk vid föräldraledighet med yngre syskon (vanligtvis 15-25 h /vecka beroende på kommun) och att det verkligen bara är under föräldrarnas arbetstider som barn får vara på förskola. Men vi har lägre avgift och barnen får lagad mat varje dag. Otroligt generöst system.

I Danmark får föräldrarna bara vabba en dag per sjuktillfälle. Deras förskolor måste vara fulla av sjuka barn! Helt vansinnigt system!!
 
80 % av lönen som betalas av försäkringskassan, om jag inte minns fel på procenten.

120 dagar per barn är ju en del, speciellt när man har tex tre barn, då tar man ju bara ut vabb för ett av dem om de alla är sjuka. Är det då en och samma förälder på jobbet som tar ut mycket vabb blir det mycket frånvaro.

Det är nog bäst beskrivet som upp till 80%.

Jag har inte hög lön men månadslön vilket gör att jag blir av med 1.4 dagslöner och ersätts med 0.8.
 
Jag har inte jämfört. Jag har konstaterat att det är fullt möjligt att, trots barn, vara en resonabel kollega.
Absolut.
Det är även helt möjligt att även utan barn vara en skitstövel till kollega.
De sjukskriver sig i stället när de inte får önskad ledighet.

Vår gemensamma slutsats måste då bli att det inte är föräldraskap som gör människor till skitstövlar.
 
Absolut.
Det är även helt möjligt att även utan barn vara en skitstövel till kollega.
De sjukskriver sig i stället när de inte får önskad ledighet.

Vår gemensamma slutsats måste då bli att det inte är föräldraskap som gör människor till skitstövlar.
Ja och också att man inte behöver vara en skitstövel oavsett, det kan finnas annat bakom. Jag har aldrig tolkat någon kollega som skitstövel/orimlig tror jag (av frånvaroskäl🙄)
 
Fast att bygga upp hur VAB ska funka utifrån att barn blir mobbade så de behöver vara hemma med förälder på lov är hemskt, du tog ju det som motivering för VAB.

VAB bör designas för att passa flertalet, skolor ska för sjutton inte ens tänka. Hen klarar sig, hen har ju en bra familj och kan vila upp sig.

Det är beklagligt att ni inte fick hjälp, men VAB är ingen rimlig lösning på mobbning.
Jag tog upp det som motivering för den enskilda förälderns val att ta ut VAB som en nödlösning.

På systemnivå så håller jag med dig.
Under tiden så får man göra vad man kan för att lösa de akut uppkomna situationerna.

Skolan tänkte inte alls - de hade en djupare kris än så.
För den hade systemet kollapsat totalt och även lärare flydde kaoset.
De som var kvar ägnade sig åt att försöka överleva tills att klassen i fråga skulle sluta 9an och det skulle vara över för deras del.
Problemen började redan i 1an med en lärare som var ny och helt tappade situationen.
Vi borde ha bytt skola men barnet motsatte sig det å det bestämda.
 
Både okänd förskola och okänd personal fungerar för många barn.

För de barn det inte fungerar för får man lösa på annat vis, men man behöver kanske inte vara hemma båda föräldrarna samtidigt år efter år efter år med samma hänvisning. Det fungerar att samarbeta lite så att man är hemma olika veckor var och gemensam någon. Jag har sett det lösas av föräldrar också, sådana föräldrar som inte drar fl kortet och är lediga alla lov, hela sommaren osv bara för att. Utan de som pratar med sina kollegor osv.
Ja många löser det ju om det går. Därför är jag så förvånad över att de som inte kan lösa det ska tolkas som egoistiska.. jag vet ju vilka resonemang som hade legat bakom mina eventuella drag av föräldrakurser (aldrig behövt dra det då jag haft möjlighet att välja ett jobb jag styr själv) och det hade varit i yttersta nödfall, dvs ingen annan kan ta hand om mitt barn. Jag utgår ifrån att alla som vabbar eller tar ledigt med ”förtur” behöver det av ett eller annat skäl, under de år det går, dvs typ tills barnet är 7-8 och sen bör man rimligen inte kunna ha dagar kvar att paxa 4 veckor varje år eller hela julen..
 
I Danmark får föräldrarna bara vabba en dag per sjuktillfälle. Deras förskolor måste vara fulla av sjuka barn! Helt vansinnigt system!!
Det löses säkert på något annat sätt.

När jag var liten kom det hem en "Barnsamarit" som tog hand om mig när jag var sjuk.
 
Det löses säkert på något annat sätt.

När jag var liten kom det hem en "Barnsamarit" som tog hand om mig när jag var sjuk.

Enligt en dansk kollega så passar mor- och farföräldrar barnen eller så måste föräldrarna ta ut semesterdagar. Hon tycker att det är ett helt vansinnigt system och då har hon vuxna barn.
 
Självklart är det det. Om man blir sjuk (oavsett om det är fysiskt eller psykiskt) så sjukskriver man sig. Samma gör man för sitt barn. Skolor är generellt sett rätt usla på att stoppa mobbing. Om ett barn blir sjukt så måste en förälder vabba.
Jag menar att man behöver lösa grundproblemet så man inte behöver VABa för att barnen ska stå ut.
Men det hamnar ju där som en "sista nöden" lösning när barnet blir sjukt av skolmiljön.
Och just det problemet är tyvärr alldeles för vanligt.
Mycket tragiskt :heart
 
Jag menar att man behöver lösa grundproblemet så man inte behöver VABa för att barnen ska stå ut.

Mycket tragiskt :heart

Ja, det hade varit det absolut bästa. Men det är inget som man som förälder har nån direkt makt över. När man står där i det akuta läget håller man barnet hemma. Tyvärr.
 
Enligt en dansk kollega så passar mor- och farföräldrar barnen eller så måste föräldrarna ta ut semesterdagar. Hon tycker att det är ett helt vansinnigt system och då har hon vuxna barn.
Ofta är mor och farföräldrar i förvärvsarbetande ålder när barnen är små, då är det ingen lösning
 
Ja och också att man inte behöver vara en skitstövel oavsett, det kan finnas annat bakom. Jag har aldrig tolkat någon kollega som skitstövel/orimlig tror jag (av frånvaroskäl🙄)
Jag har träffat flera sådana skitstövlar.
Deras arbetsliv är totalt underordnat deras privatliv.
Allt som räknas är att lönen kommer in med minsta möjliga insats.
 
Ja och också att man inte behöver vara en skitstövel oavsett, det kan finnas annat bakom. Jag har aldrig tolkat någon kollega som skitstövel/orimlig tror jag (av frånvaroskäl🙄)
Det är dock lätt hänt att man tolkar det så om någon blir sjuk varje gång man nekas semester till högtider. Visst det kan vara en jäkla otur men ju fler gånger det inträffar dess lägre sannolikhet. Jag hade en kollega som var sjuk varje fredag i ett halvår. Det var väl ingen som brydde sig så mycket, men ingen trodde heller att killen var sjuk varje gång.
 
Jag menar att man behöver lösa grundproblemet så man inte behöver VABa för att barnen ska stå ut.

Mycket tragiskt :heart
Jo det var det.
Många for illa i det kaoset.
Då var det tur att det fanns en ventil i form av olika föräldraledigheter som ett "sista nöden."
Därför tycker jag inte att man har anledning att döma föräldrar så hårt när de behöver ta hand om sina barn på loven.
Det går ju inte riktigt att veta de bakomliggande orsakerna.

De två yngre barnen fick inte gå på den skolan och det skall inte barnbarnet heller göra.
Men alla har ju inte möjlighet att välja bort en skola på det sättet.
Friskolan i närheten hade dock goda dagar.
 
Det är dock lätt hänt att man tolkar det så om någon blir sjuk varje gång man nekas semester till högtider. Visst det kan vara en jäkla otur men ju fler gånger det inträffar dess lägre sannolikhet. Jag hade en kollega som var sjuk varje fredag i ett halvår. Det var väl ingen som brydde sig så mycket, men ingen trodde heller att killen var sjuk varje gång.
Eller varje måndag.
Han fick rehabilitering.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 005
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp