Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Jag har stött på det.
Och det trots att vi hade mycket ledigt med barnen.
Men det var ju bara en vecka i taget och det var visst jätteviktigt med en längre sammanhängande ledighet.
Ett väldigt tjat om 4 veckor var det.
Ja, det där är helt obegripligt också. Vi har förhållandevis korta dagar och alla kläm/planering/whateverdagar lediga. Men fyra veckor är viktigt, tydligen.
 
Ja, många hade nog valt det absolut. Men för samhället som helhet är det ett inte försumbart antal som hamnar i kläm då.
Både de föräldrar som hellre skulle att valt arbeta de tuffare semesterperioderna och de stackare som inte har barn, och pga FL kortet måste arbeta. Sen de barn som i vissa fall hamnar på en okänd förskola, och med lite oflyt också okänd personal, icke att förglömma.
Både okänd förskola och okänd personal fungerar för många barn.

För de barn det inte fungerar för får man lösa på annat vis, men man behöver kanske inte vara hemma båda föräldrarna samtidigt år efter år efter år med samma hänvisning. Det fungerar att samarbeta lite så att man är hemma olika veckor var och gemensam någon. Jag har sett det lösas av föräldrar också, sådana föräldrar som inte drar fl kortet och är lediga alla lov, hela sommaren osv bara för att. Utan de som pratar med sina kollegor osv.
 
Både okänd förskola och okänd personal fungerar för många barn.

För de barn det inte fungerar för får man lösa på annat vis, men man behöver kanske inte vara hemma båda föräldrarna samtidigt år efter år efter år med samma hänvisning. Det fungerar att samarbeta lite så att man är hemma olika veckor var och gemensam någon. Jag har sett det lösas av föräldrar också, sådana föräldrar som inte drar fl kortet och är lediga alla lov, hela sommaren osv bara för att. Utan de som pratar med sina kollegor osv.
Maken har ingen semester, eftersom han är egenföretagare. Han kan ta någon enstaka halvdag här och där, men behöver sen jobba ikapp. Alla kan inte ta semester på det där vanliga viset. Då så fungerar inte din plan. Tänk bort ev. far-/morföräldrar så kan du nog nästan greppa läget. Det är inte så ovanligt läge, många egenföretagare, bönder osv har det så.
 
Både okänd förskola och okänd personal fungerar för många barn.

För de barn det inte fungerar för får man lösa på annat vis, men man behöver kanske inte vara hemma båda föräldrarna samtidigt år efter år efter år med samma hänvisning. Det fungerar att samarbeta lite så att man är hemma olika veckor var och gemensam någon. Jag har sett det lösas av föräldrar också, sådana föräldrar som inte drar fl kortet och är lediga alla lov, hela sommaren osv bara för att. Utan de som pratar med sina kollegor fl
Både okänd förskola och okänd personal fungerar för många barn.

För de barn det inte fungerar för får man lösa på annat vis, men man behöver kanske inte vara hemma båda föräldrarna samtidigt år efter år efter år med samma hänvisning. Det fungerar att samarbeta lite så att man är hemma olika veckor var och gemensam någon. Jag har sett det lösas av föräldrar också, sådana föräldrar som inte drar fl kortet och är lediga alla lov, hela sommaren osv bara för att. Utan de som pratar med sina kollegor osv
Fl-kortet är en lagstadgad rättighet. Jag har aldrig dragit det. Det största problemet med fl kortet är att barn till föräldrar med god ekonomi får nyttja det längreän barn med mindre ekonomiskt privilegierade föräldrar. Det är inte ett kort.
 
Maken har ingen semester, eftersom han är egenföretagare. Han kan ta någon enstaka halvdag här och där, men behöver sen jobba ikapp. Alla kan inte ta semester på det där vanliga viset. Då så fungerar inte din plan. Tänk bort ev. far-/morföräldrar så kan du nog nästan greppa läget. Det är inte så ovanligt läge, många egenföretagare, bönder osv har det så.
Jag tänkte inte på far- eller morföräldrar alls! Jag tänkte på egna föräldrar till barnet, sin egna semester och föräldraledigt. Fungerar det inte för ungen att vara på sammanslagen förskola och andra föräldern inte har semester så är väl ändå fl ett ypperligt alternativ? Men försök inte inbilla mig att det där gäller majoriteten av barnen och dess föräldrar i Sverige.

Det är svårt att diskutera när det dras upp undantag ständigt.

Kommunen har en förskola öppen till de föräldrar som behöver barnomsorg även när alla andra är stängda. Antingen lämnar man där eller så löser man det på annat vis.
 
Möjligheten att välja att stanna hemma om man vill ändrar på förutsättningarna så mycket att det gör din och min situation omöjlig att jämföra även om vi båda aldrig har dragit FL-kortet.
Det är alltså helt olika orsaker till det för dig och mig.

Jag har inte jämfört. Jag har konstaterat att det är fullt möjligt att, trots barn, vara en resonabel kollega.
 
Men det hamnar ju där som en "sista nöden" lösning när barnet blir sjukt av skolmiljön.
Och just det problemet är tyvärr alldeles för vanligt.
Fast att bygga upp hur VAB ska funka utifrån att barn blir mobbade så de behöver vara hemma med förälder på lov är hemskt, du tog ju det som motivering för VAB.

VAB bör designas för att passa flertalet, skolor ska för sjutton inte ens tänka. Hen klarar sig, hen har ju en bra familj och kan vila upp sig.

Det är beklagligt att ni inte fick hjälp, men VAB är ingen rimlig lösning på mobbning.
 
Jeg har bare lest litt spredt i tråden, og ble nysgjerrig. Hvor mange dager kan foreldre være hjemme med sykt barn? Hva er föreldrelädig?
I Norge har jeg 12 dager pr år pr barn (under 12 pr) ved syke barn, jeg har 5 uker ferie pr år, ingen rett til å bli prioritert ved planlegging av ferie.
 
Jag har inte jämfört. Jag har konstaterat att det är fullt möjligt att, trots barn, vara en resonabel kollega.
Och det lyckas verkligen de allra flesta med. I mitt eget drygt 30-åriga yrkesliv har jag bara haft bekymmer med en kollega vars rikliga vabbande gick ut över kollegorna.
Däremot har jag vänner som inte har samma tur, som är ensam utan barn i arbetsgruppen, och aldrig får önskad semester t ex.
 
Ja och det kan man ju ibland behöva göra som förälder eftersom ingen annan kan vara med barnet? Gör man det i god tid (ofta två månader i sverige) så är det upp till Chefen att lösa det. Inte upp till kollegor eller kollegorna som behöver vara hemma med barn.
Det kan man behöva, men kanske inte varje jul eller annan högtid i flera års tid. Om chefen har två månader på sig att lösa krisen har ju föräldern haft ännu längre tid på sig att försöka se till att ta ett lass och jobba en jul eller två för att underlätta för kollegorna också. NÅGON måste ju jobba och krisen löses ofta genom att en barnfri person hamnar på schemat.
 
Jeg har bare lest litt spredt i tråden, og ble nysgjerrig. Hvor mange dager kan foreldre være hjemme med sykt barn? Hva er föreldrelädig?
I Norge har jeg 12 dager pr år pr barn (under 12 pr) ved syke barn, jeg har 5 uker ferie pr år, ingen rett til å bli prioritert ved planlegging av ferie.

Om vi utgår från grundreglerna så kan man per barn ta ut 120 dagar VAB (alltså vård av barn, egentligen tillfällig föräldrapenning) per år. Det gäller fram till barnet fyller tolv år.

Föräldraledighet är 480 dagar per barn. Efter fyraårsdagen är max 96 dagar sparade. Även detta är till tolv år. (Ändrades 2014 men nu har ju samtliga barn födda före 2014 hunnit fylla åtta år, vilket var den tidigare gränsen.)

Föräldraledighet går före semester och får i princip inte nekas. Det finns regler kring antal perioder per år och hur lång tid i förväg det måste sökas.

Det är extremt generöst!
 
Både VAB og FL er uten lønn?
80 % av lönen som betalas av försäkringskassan, om jag inte minns fel på procenten.

120 dagar per barn är ju en del, speciellt när man har tex tre barn, då tar man ju bara ut vabb för ett av dem om de alla är sjuka. Är det då en och samma förälder på jobbet som tar ut mycket vabb blir det mycket frånvaro.
 
Efter ha läst denna tråd undrar jag hur ens föräldrar och barn lever i andra länder och det ändå växer upp trevliga bra barn? Även fast de är med på jobbet hos föräldrarna när skoldagen är slut och ingen semester finns...

Det är l ändå få länder som inte har lagstadgad semester? Det skulle väl vara t.ex. USA och en del U-länder. Min gissning är att hemmafruar är betydligt vanligare där eller att mamman iaf jobbar hemma t.ex. mindre jordbruk.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 005
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp