Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Absolut.
Det är även helt möjligt att även utan barn vara en skitstövel till kollega.
De sjukskriver sig i stället när de inte får önskad ledighet.

Vår gemensamma slutsats måste då bli att det inte är föräldraskap som gör människor till skitstövlar.
Inte alls samma sak. På dom jobben jag varit på så är det samtalet med chefen eller HR vid fler sjukdomstillfällen än 6 st per år, det kan komma att krävas sjukintyg från dag 1.
Vid VAB krävs det inget intyg oavsett hur mycket eller ofta verken till arbetsgivare eller försäkringskassan om att det finns ett sjukt barn eller inte.
 
Inte alls samma sak. På dom jobben jag varit på så är det samtalet med chefen eller HR vid fler sjukdomstillfällen än 6 st per år, det kan komma att krävas sjukintyg från dag 1.
Vid VAB krävs det inget intyg oavsett hur mycket eller ofta verken till arbetsgivare eller försäkringskassan om att det finns ett sjukt barn eller inte.
Som vi skrev så ger ju föräldraskapet större möjligheter att vara en skitstövel.
När barnen blir över 12 år så upphör den möjligheten automatiskt.

Själva skitstövel -faktorn hos personen är dock lika stor.
 
Ofta är mor och farföräldrar i förvärvsarbetande ålder när barnen är små, då är det ingen lösning

Det var det svaret som min danska (fortfarande boende i Danmark) kollega gav mig när jag frågade. Mor- farföräldrar eller så får föräldrarna ta ut semesterdagar. Men det måste ju leda till att barn skickas till förskola/skola innan de är helt friska. Känns inte bra alls för någon!
 
Det var det svaret som min danska (fortfarande boende i Danmark) kollega gav mig när jag frågade. Mor- farföräldrar eller så får föräldrarna ta ut semesterdagar. Men det måste ju leda till att barn skickas till förskola/skola innan de är helt friska. Känns inte bra alls för någon!
Jag ifrågasatte inte ditt svar, mer konstaterade att det inte alltid är tillgängligt även när man har far och morföräldrar till barnet. Även arbetande far/morföräldrar kan ställa upp i bland med sin semester eller sina lediga dagar. Är det en smittsam sjukdom så lär väl alla inblandade åka på den.
 
Innan yngsta är över 12 år så kan detta ha hållit på i över 20 år eller ännu längre.
Så är det ju.
Men själva skitstövel -faktorn på kollegan är lika stor oavsett möjligt att leva ut lustarna.
Riktiga skitstövlar hittar alltid en väg att smita undan.

Det är inte föräldraförsäkringen som det är fel på utan skitstövlarna.
 
Jag tycker det är jättetråkigt att det i såna här diskussioner antyds att det är rättigheten till föräldraledighet och VAB som är ett problem, när det är en förutsättning för ett jämställt samhälle. Att system utnyttjas är inte systemens fel, det är de som utnyttjar dem som är problemet.

Om det på en arbetsplats är många i personalen som tar ut föräldraledighet och vab så borde det ju finnas ekonomi för att anställa ytterligare personal, eftersom arbetsgivaren inte betalar för de dagarna. Att vissa arbetsgivare har hårdare krav vid sjukdom är väl just för att det betalas ur företagets ficka.

Folk utnyttjar liksom alla system om det går. Det innebär inte att det är problematiskt att vi har rätt till ersättning vid tillfällig sjukdom, långtidssjukskrivning eller annat.

Vad gäller kollegor med barn så tycker jag att man märker en stor skillnad mellan "JAG och mitt"-kollegor och "Vi i teamet tillsammans" - kollegor.

De förstnämnda är duktiga på att använda sina ungar som carte blanche för allt från att pricka in semester/FL bästa veckorna utan att ens diskutera med resten om nån har några synpunkter; kommer ständigt försent och går tidigt; en trebarnsmamma som bor med barnens biologiska far sköter all vab o alla läkartider osv — med tre ungar blir det MYCKET frånvaro.

Jag blir uppriktigt sagt ledsen när det klagas på kvinnor som tar ”för mycket” vab och läkarbesök för sina barn när det finns en till förälder i bilden. Klaga på den föräldern istället, som inte tar sitt ansvar? Det kan väl för tusan inte vara kvinnans ansvar att både ta ansvar för barnen och se till att pappan tar sitt ansvar? Nä, lägg den skulden där den hör hemma. Om personen beter sig respektlöst mot kollegor är det ju det som är problemet, inte att hen vab:ar, och är det ett yrke som inte tål frånvaro så är det arbetsgivarens ansvar att se till att det finns nog med personal.
 
Så är det ju.
Men själva skitstövel -faktorn på kollegan är lika stor oavsett möjligt att leva ut lustarna.
Riktiga skitstövlar hittar alltid en väg att smita undan.

Det är inte föräldraförsäkringen som det är fel på utan skitstövlarna.
Kollega kan vara hur mycket skitstövel som helst bara hen sköter sitt jobb och att chefen eller HR gör sitt jobb vid mycket sjukfrånvaro.
 
Jag tycker det är jättetråkigt att det i såna här diskussioner antyds att det är rättigheten till föräldraledighet och VAB som är ett problem, när det är en förutsättning för ett jämställt samhälle. Att system utnyttjas är inte systemens fel, det är de som utnyttjar dem som är problemet.

Om det på en arbetsplats är många i personalen som tar ut föräldraledighet och vab så borde det ju finnas ekonomi för att anställa ytterligare personal, eftersom arbetsgivaren inte betalar för de dagarna. Att vissa arbetsgivare har hårdare krav vid sjukdom är väl just för att det betalas ur företagets ficka.

Folk utnyttjar liksom alla system om det går. Det innebär inte att det är problematiskt att vi har rätt till ersättning vid tillfällig sjukdom, långtidssjukskrivning eller annat.



Jag blir uppriktigt sagt ledsen när det klagas på kvinnor som tar ”för mycket” vab och läkarbesök för sina barn när det finns en till förälder i bilden. Klaga på den föräldern istället, som inte tar sitt ansvar? Det kan väl för tusan inte vara kvinnans ansvar att både ta ansvar för barnen och se till att pappan tar sitt ansvar? Nä, lägg den skulden där den hör hemma. Om personen beter sig respektlöst mot kollegor är det ju det som är problemet, inte att hen vab:ar, och är det ett yrke som inte tål frånvaro så är det arbetsgivarens ansvar att se till att det finns nog med personal.
Varför inte jobba för att göra det svårare att utnyttja systemet? Tycker ju att det borde komma upp ett larm hos FK om någon vabbar mycket om inte annat för barnets skulle om det faktiskt är så att det finns ett barn som är sjuk 40 gånger om året.
 
Varför inte jobba för att göra det svårare att utnyttja systemet? Tycker ju att det borde komma upp ett larm hos FK om någon vabbar mycket om inte annat för barnets skulle om det faktiskt är så att det finns ett barn som är sjuk 40 gånger om året.
Kollade nu, har själv 20 ansökningar om vab eller fl (typ stängningsdagar eller läkarbesök sen juni 2021). Därutöver har hennes pappa vabbat/varit fl lika mycket och skulle gissa att mormor och morfar tagit ca 10-20 dagar allt som allt. Det är inget sjukt barn, utan en ganska normal dos av sjukdom om man tittar på hur hennes kompisar haft det och med ökad restriktivitet under och efter pandemin. I november vabbade jag 1+1 vecka och var sjuk själv 1 vecka. Det är liksom så det är..
 
Varför inte jobba för att göra det svårare att utnyttja systemet? Tycker ju att det borde komma upp ett larm hos FK om någon vabbar mycket om inte annat för barnets skulle om det faktiskt är så att det finns ett barn som är sjuk 40 gånger om året.
Fast små barn kan skickas hem från förskolan bara av att de är snoriga. Då måste en förälder ta ut vab för att ta hand om barnet. Vad ska föräldern göra om försäkringskassan inte tycker att barnet är ”nog sjukt” men förskolan inte tar emot barnet? Det skulle antagligen vara dyrare med såna utredningar än att ge ersättningen (ersättningen för vab är väldigt låg). Arbetsgivaren behöver inte betala den anställde något för vab, och bör därmed ha utrymme för att anställa fler om de har anställda som är borta extremt mycket.

Med tanke på hur det fungerar med övriga bidrag där folk faller mellan stolarna för att två parter är oense så ser jag inte att det skulle vara eftersträvansvärt?
 
Kollade nu, har själv 20 ansökningar om vab eller fl (typ stängningsdagar eller läkarbesök sen juni 2021). Därutöver har hennes pappa vabbat/varit fl lika mycket och skulle gissa att mormor och morfar tagit ca 10-20 dagar allt som allt. Det är inget sjukt barn, utan en ganska normal dos av sjukdom om man tittar på hur hennes kompisar haft det och med ökad restriktivitet under och efter pandemin. I november vabbade jag 1+1 vecka och var sjuk själv 1 vecka. Det är liksom så det är..
Nja, så vanligt är det inte enligt försäkringskassan.
Sedan vet jag inte om du missade att jag skrivit om en som inte ens försökte hålla det hemliga att han inte hade en sjuk unge varje gång han var hemma pga vab.

Så mycket vabbar vi i olika åldrar​

När barnet är 0: 1,8 dagar
När barnet är 1: 3,3 dagar
När barnet är 2: 8,0 dagar
När barnet är 3: 6,5 dagar
När barnet är 4: 5,3 dagar
När barnet är 5: 4,9 dagar
När barnet är 6: 4,2 dagar
När barnet är 7: 3,6 dagar
När barnet är 8: 3,3 dagar
När barnet är 9: 3,1 dagar
När barnet är 10: 2,8 dagar
När barnet är 11: 2,4 dagar
När barnet är 12: 1,4 dagar
Källa: Försäkringskassan
 
Fast små barn kan skickas hem från förskolan bara av att de är snoriga. Då måste en förälder ta ut vab för att ta hand om barnet. Vad ska föräldern göra om försäkringskassan inte tycker att barnet är ”nog sjukt” men förskolan inte tar emot barnet? Det skulle antagligen vara dyrare med såna utredningar än att ge ersättningen (ersättningen för vab är väldigt låg). Arbetsgivaren behöver inte betala den anställde något för vab, och bör därmed ha utrymme för att anställa fler om de har anställda som är borta extremt mycket.

Med tanke på hur det fungerar med övriga bidrag där folk faller mellan stolarna för att två parter är oense så ser jag inte att det skulle vara eftersträvansvärt?
Tja, det första som kan kolla är om barnet det sökts vab för öht varit sjuk genom att höra av sig till skolan eller förskola beroende på var barnet är på dagarna.
 
Kollega kan vara hur mycket skitstövel som helst bara hen sköter sitt jobb och att chefen eller HR gör sitt jobb vid mycket sjukfrånvaro.
Försäkringskassan har kontrollansvaret för VAB.
T.ex. kontrollera att barnet inte samtidigt är på förskolan och kräva läkarintyg vid längre sjukdom.
Det är inte fritt fram att göra hur som helst.
 
Varför inte jobba för att göra det svårare att utnyttja systemet? Tycker ju att det borde komma upp ett larm hos FK om någon vabbar mycket om inte annat för barnets skulle om det faktiskt är så att det finns ett barn som är sjuk 40 gånger om året.
Nja, många små barn blir väldigt sjuka väldigt mycket första året på förskola, smittar ner övriga familjen som sen smittar tillbaka till barnet. Särskilt nu efter pandemin då många inte fått möjlighet att bygga upp ett normalt immunförsvar.
Källa vänner inom barnomsorgen.

Det som jag tycker blir problematiskt är när det bara är en förälder som vabbar hela tiden trots att föräldrarna bor ihop. Att få höra att den andra partens jobb är så viktigt att det måste prioriteras. Att det leder till ökad arbetsbelastning för kollegorna. Jag kan förstå om ekonomin spelar in, men det är tungt att ofta behöva ta på sig kollegans arbetsuppgifter. Jag har bara varit i den sitsen en gång tack och lov.
 
Nja, många små barn blir väldigt sjuka väldigt mycket första året på förskola, smittar ner övriga familjen som sen smittar tillbaka till barnet. Särskilt nu efter pandemin då många inte fått möjlighet att bygga upp ett normalt immunförsvar.
Källa vänner inom barnomsorgen.

Det som jag tycker blir problematiskt är när det bara är en förälder som vabbar hela tiden trots att föräldrarna bor ihop. Att få höra att den andra partens jobb är så viktigt att det måste prioriteras. Att det leder till ökad arbetsbelastning för kollegorna. Jag kan förstå om ekonomin spelar in, men det är tungt att ofta behöva ta på sig kollegans arbetsuppgifter. Jag har bara varit i den sitsen en gång tack och lov.
Under första året så kan jag tänka mig att det är en del sjukdom men inte när vi pratar om barn i förskoleklass eller lågstadiet.
 
Nja, så vanligt är det inte enligt försäkringskassan.
Sedan vet jag inte om du missade att jag skrivit om en som inte ens försökte hålla det hemliga att han inte hade en sjuk unge varje gång han var hemma pga vab.

Så mycket vabbar vi i olika åldrar​

När barnet är 0: 1,8 dagar
När barnet är 1: 3,3 dagar
När barnet är 2: 8,0 dagar
När barnet är 3: 6,5 dagar
När barnet är 4: 5,3 dagar
När barnet är 5: 4,9 dagar
När barnet är 6: 4,2 dagar
När barnet är 7: 3,6 dagar
När barnet är 8: 3,3 dagar
När barnet är 9: 3,1 dagar
När barnet är 10: 2,8 dagar
När barnet är 11: 2,4 dagar
När barnet är 12: 1,4 dagar
Källa: Försäkringskassan
Den där statistiken gissar jag är ganska missvisande - eller speglar åtminstone inte hur ofta små barn är sjuka. Finns ju massor av människor som inte tar ut vab av en eller annan anledning trots att barnet är sjukt. Jag har inte tagit ut vab en enda dag sen pandemin började men vårt förskolebarn har säkert varit hemma minst 40 dagar per år. Jag vobbar, ingen annan gör mitt jobb. Han både blir sjuk ofta och det sitter i länge. Barnet känns dock varken mer eller mindre sjuk än många jämnåriga - känner GARANTERAT ingen fyraårig som bara är sjuk 5 dagar per år.
 
Ja många löser det ju om det går. Därför är jag så förvånad över att de som inte kan lösa det ska tolkas som egoistiska.. jag vet ju vilka resonemang som hade legat bakom mina eventuella drag av föräldrakurser (aldrig behövt dra det då jag haft möjlighet att välja ett jobb jag styr själv) och det hade varit i yttersta nödfall, dvs ingen annan kan ta hand om mitt barn. Jag utgår ifrån att alla som vabbar eller tar ledigt med ”förtur” behöver det av ett eller annat skäl, under de år det går, dvs typ tills barnet är 7-8 och sen bör man rimligen inte kunna ha dagar kvar att paxa 4 veckor varje år eller hela julen..
Tja har man mer än ett barn går det att hålla på rätt länge.... Jag har tre, men jag tillhör den fattiga skaran av föräldrar så jag fick minsta möjliga i föräldrapenning (kan kanske ha varit 4500 kr i månaden?) och tog ut allt tills barnet var över året. Så jag kunde inte spara dagar till jul, påsk, sportlov, sommarlov osv...

Men faktum är, bara för att det finns föräldrar som sköter sin fl och vabb exemplariskt på alla sätt så betyder inte det att det inte finns föräldrar som använder det på ett ofördelaktigt sätt just för att få sin vilja igenom. Vi är ju flera som faktiskt drabbats av just det. Och faktiskt, hade de inte haft barn så hade de betett sig på annat vis, sjukskrivning tex, suttit av tiden osv. Det finns människor som håller sig flytande på en arbetsplats, men inte mer eftersom de är lata egoistiska jävlar. De finns! Sjuka människor finns också, men märkligt nog märker man snart om frånvaro är pga någon form av sjukdom/funktionsnedsättning eller lathet. I resten av personligheten och i personens sätt att arbeta och resonera rent allmänt.

Fast du behöver inte tro det heller. Du kan fortsätta tro att alla människor i världen är goda och gör allt för allas bästa, om det får dig att må bättre.

Jag tolkar inte alla föräldrar egoistiska heller, bara vissa. Jag tolkar inte min kollega egoistisk det minsta, det är faktiskt det sista hon är! Problemet är arbetsbelastningen frånvarande kollegor kan orsaka på vissa arbetsplatser. Diskussion uppkom i tråden om barnlöshet som en tanke att det är jobbigt att vara kollega till någon som ständigt vabbar så att man får ta ansvar för andras arbetsuppgifter också. Ett uttryck av frustration på en situation som varken kollegor eller den frånvarande kan rå för, men som ändå existerar på många ställen. Att det ovanpå det finns föräldrar som utnyttjar sina rättigheter på bekostnad av sina kollegor gör ju inte sådana saker lättare.

Jag tror inte någon i tråden tycker att alla föräldrar är egoistiska för att de vabbar och är föräldralediga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp