Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Då fanns det ju en mormor. Det är ju nåt helt annat.
De var för övrigt hos mormor/min syster på jullovet också medan jag jobbade så då behövde de inte vara på förskola eller fritids.

Men jag trodde diskussionen handlade om sommarsemestern och sammanslagen förskola och inte var man gör av barnen annars?
 
Men det är ju ändå att tillhandahålla barnomsorg för dem med behov av det.
Vad är skillnaden mot att ha tillfällig barnvakt vid behov?
Vi har två fasta barnvakter som anlitas bland annat för sommarstängningen, 3-4 timmar av dagen några dagar i veckan, så vi kan sköta gården och de kvarvarande jobben hjälpligt. Ett utmärkt upplägg, eftersom barnvakten då endast fokuserar på sonen och att följa med på hans äventyr hemma på gården. De anlitas även andra tider på året några timmar i månaden, så han känner dem väl. :) Det är nog en himla skillnad mot okänd lokal och okända personer.
 
Då är det mobningen man borde hanterat bättre. Det är hemskt om barnet behöver loven för att "överleva" sådant. Man ska inte se till att föräldrar kan VABa alla lov för att kunna hantera en tortyrliknande skolsituation. Det är mest vansinnigt tänkande i mina ögon.
Det var ju ett problem som skolan inte klarade av att hantera.
Vi föräldrar fick rädda vad som räddas kunde utifrån de förutsättningar som fanns.
Och tyvärr så är det ofta så i skolan att den är överbelastad och underbemannad.
Vilket i sin tur beror på besparingskrav i kombination med svårigheter att rekrytera lärare.

Det är ett skolproblem men föräldrar kan ju inte låta sina barn gå under i väntan på att det problemet skall lösas.
 
De var för övrigt hos mormor/min syster på jullovet också medan jag jobbade så då behövde de inte vara på förskola eller fritids.

Men jag trodde diskussionen handlade om sommarsemestern och sammanslagen förskola och inte var man gör av barnen annars?
Inte vad jag sett utan om vabb/lediga dagar. Fantastiskt att du hade den uppbackningen :)
 
Ja givetvis planeringsdagar! Inte sommarsemestern.
Jo, på sommaren har de en känd personal på sammanslagningen enligt uppgift. Om denne då inte är sjuk själv eller vabbar, för då spricker planen för att uppfylla skolverkets kriterier för vad som gäller sommaröppen förskoleverksamhet. Nä, alltför klent, tycker jag.
 
Jag har inget intresse av att säga upp mig och jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.
Möjligheten att välja att stanna hemma om man vill ändrar på förutsättningarna så mycket att det gör din och min situation omöjlig att jämföra även om vi båda aldrig har dragit FL-kortet.
Det är alltså helt olika orsaker till det för dig och mig.
 
Jo, på sommaren har de en känd personal på sammanslagningen enligt uppgift. Om denne då inte är sjuk själv eller vabbar, för då spricker planen för att uppfylla skolverkets kriterier för vad som gäller sommaröppen förskoleverksamhet. Nä, alltför klent, tycker jag.
Kommunen ser till att det i alla fall finns en förskola öppen under årets alla vardagar. Jag tycker inte att det är klent faktiskt.
Det är väldigt få barn på en sommaröppen förskola som är sammanslagen av kommunens alla förskolor, så pass få att all personal inte kan vara känd för alla barn hela tiden.
 
Efter ha läst denna tråd undrar jag hur ens föräldrar och barn lever i andra länder och det ändå växer upp trevliga bra barn? Även fast de är med på jobbet hos föräldrarna när skoldagen är slut och ingen semester finns...
Man lever nog mindre isolerat i de flesta andra länder. Vi borde ta efter det. Men sen är det mer vanligt att mammor är lediga i länder där föräldraförsäkringen inte finns. Det samhället vill inte jag ha iaf! Det räcker som det är..
 
Inte vad jag sett utan om vabb/lediga dagar. Fantastiskt att du hade den uppbackningen :)
Om du vabbar är du ju hemma med sjukt barn och behöver inte passning av okända på okänd förskola?
På planeringsdagar som man ju får veta i god tid kan man ansöka om fl eller ledigt, jag har aldrig mött någon som haft problem med att en förälder sagt "förskolan har stängt detta och detta datumet så jag behöver vara borta då". Aldrig.
 
Kommunen ser till att det i alla fall finns en förskola öppen under årets alla vardagar. Jag tycker inte att det är klent faktiskt.
Det är väldigt få barn på en sommaröppen förskola som är sammanslagen av kommunens alla förskolor, så pass få att all personal inte kan vara känd för alla barn hela tiden.
Jag fick info inför att vi skulle ha sonen på sommaröppen förskola. Bara från vår förskola var det åtta barn som anmält behov. Jag är övertygad om att det varit betydligt fler om inte förskolan stängde, vilket innebär att många mer eller mindre frivilligt drar FL kortet.
 
Om du vabbar är du ju hemma med sjukt barn och behöver inte passning av okända på okänd förskola?
På planeringsdagar som man ju får veta i god tid kan man ansöka om fl eller ledigt, jag har aldrig mött någon som haft problem med att en förälder sagt "förskolan har stängt detta och detta datumet så jag behöver vara borta då". Aldrig.
Men diskussionen har ju inte handlat om semester utan om ju tufft det blir när kollegor är borta massor..och du ville inte ha en kollega i barnafödande ålder.. och har även tydligt beskrivit din kollega som vabbade för mycket , var sjuk för mycket och smittade et på inrådan av chefen typ..
 
Jag fick info inför att vi skulle ha sonen på sommaröppen förskola. Bara från vår förskola var det åtta barn som anmält behov. Jag är övertygad om att det varit betydligt fler om inte förskolan stängde, vilket innebär att många mer eller mindre frivilligt drar FL kortet.
Och jag är rätt övertygad att om kommunen gav föräldrar två alternativ.
1. Alla förskolor öppet hela sommaren men till en ordentligt högre avgift
2. Sammanslagen förskola till ordinarie avgift

Så skulle föräldrar välja nummer 2 ändå för det är rätt skönt med föräldraledigt på sommaren ihop med partnern som har semester osv. Det skulle liksom inte kännas värt den kostnaden som krävs för alternativ 1, när det fungerar så fint med alternativ 2 och fl.
 
Det var ju ett problem som skolan inte klarade av att hantera.
Vi föräldrar fick rädda vad som räddas kunde utifrån de förutsättningar som fanns.
Och tyvärr så är det ofta så i skolan att den är överbelastad och underbemannad.
Vilket i sin tur beror på besparingskrav i kombination med svårigheter att rekrytera lärare.

Det är ett skolproblem men föräldrar kan ju inte låta sina barn gå under i väntan på att det problemet skall lösas.
Vad jag menar är att det inte riktigt är en VAB-fråga.
 
Fast den personal som säger så är ju dum i huvudet. Jag har aldrig själv mött det och jag har aldrig hört personal uttrycka det bakom ryggen på några föräldrar heller!

Det finns idioter inom alla yrken liksom, men det är ju inte så att alla är sånna!
Jag har stött på det.
Och det trots att vi hade mycket ledigt med barnen.
Men det var ju bara en vecka i taget och det var visst jätteviktigt med en längre sammanhängande ledighet.
Ett väldigt tjat om 4 veckor var det.
 
Efter ha läst denna tråd undrar jag hur ens föräldrar och barn lever i andra länder och det ändå växer upp trevliga bra barn? Även fast de är med på jobbet hos föräldrarna när skoldagen är slut och ingen semester finns...

Samhället är inte i samma utsträckning uppbyggt på att det behövs två löner för att klara vardagen, andra system för förmåner ”till frun” osv.
 
Och jag är rätt övertygad att om kommunen gav föräldrar två alternativ.
1. Alla förskolor öppet hela sommaren men till en ordentligt högre avgift
2. Sammanslagen förskola till ordinarie avgift

Så skulle föräldrar välja nummer 2 ändå för det är rätt skönt med föräldraledigt på sommaren ihop med partnern som har semester osv. Det skulle liksom inte kännas värt den kostnaden som krävs för alternativ 1, när det fungerar så fint med alternativ 2 och fl.
Ja, många hade nog valt det absolut. Men för samhället som helhet är det ett inte försumbart antal som hamnar i kläm då.
Både de föräldrar som hellre skulle att valt arbeta de tuffare semesterperioderna och de stackare som inte har barn, och pga FL kortet måste arbeta. Sen de barn som i vissa fall hamnar på en okänd förskola, och med lite oflyt också okänd personal, icke att förglömma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp