Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Och ordning i syskonskaran.. och var man bor osv osv..skulle spontant tippa på att vabbandet är högre här i storstäder där man förutom förskola utsätts i kollektivtrafik osv. Har kompisar som har lantbruk och de kör ju bil till skola/förskola, de vuxna träffar knappt någon under dagarna och ffa inte i trånga utrymmen. Klart vårt barn blir mer exponerat än deras när vi åker spårvagn, jag jobbar med mycket folk och åker ofta tåg/flyg i jobbet.
Ja det där friska året var båda barnen hos samma dagmamma på promenadavstånd från vår lantligt belägna bostad.
 
Nu är ju inte det föräldraledighet längre men hon verkar ha ett aldrig sinande förråd av semesterdagar att plocka ut. Troligen för att hon samlar på sig plusflex på ett sätt jag inte tycker är helt ok..
En skitstövel är en skitstövel är en skitstövel.
De hittar alltid en väg.
 
Inget. Bara att undantag är rätt drygt att någon diskuterar, och inte det man menar när man pratar generellt om något, typ som tidigare i tråden när det diskuterades om att det finns en förskola som är öppen på sommaren tex. Eller att båda föräldrarna inte behöver vara hemma samtidigt år efter år med barnen.

Men jag släpper det, inte värt det.
Ja fast jag skrev ju att det inte var ett undantag. Mitt barn har varit mer på förskola än många av hennes jämnåriga.. alla jag känner med små barn har vabbat så mycket de senaste åren.
 
Kollade nu, har själv 20 ansökningar om vab eller fl (typ stängningsdagar eller läkarbesök sen juni 2021). Därutöver har hennes pappa vabbat/varit fl lika mycket och skulle gissa att mormor och morfar tagit ca 10-20 dagar allt som allt. Det är inget sjukt barn, utan en ganska normal dos av sjukdom om man tittar på hur hennes kompisar haft det och med ökad restriktivitet under och efter pandemin. I november vabbade jag 1+1 vecka och var sjuk själv 1 vecka. Det är liksom så det är..
Skriv inte dagar utan tillfällen. Tillfällen som en halvdag där som ett tillfälle och 3dagar som ett tillfälle.
Är inte ensam på att tycka det är konstigt på hur ofta vissa har sjuka barn och där ingår även folk med småbarn i samma ålder eller som själv haft småbarn som tycker det är konstigt.

Skulle det tillhör det vanliga att det gick att räkna på en hand hur ofta någon jobbade en hel vecka utan vab på ett år så skulle jag gått tillbaka till hovslagare igen efter min skada läkt ut.
 
Skriv inte dagar utan tillfällen. Tillfällen som en halvdag där som ett tillfälle och 3dagar som ett tillfälle.
Är inte ensam på att tycka det är konstigt på hur ofta vissa har sjuka barn och där ingår även folk med småbarn i samma ålder eller som själv haft småbarn som tycker det är konstigt.

Skulle det tillhör det vanliga att det gick att räkna på en hand hur ofta någon jobbade en hel vecka utan vab på ett år så skulle jag gått tillbaka till hovslagare igen efter min skada läkt ut.
Ja det är tillfällen. Och då har som sagt mitt barn varit på förskola mer än hennes jämnåriga, där mor och farföräldrar dock kunnat ta fler vabbdagar. Vabbdagar sen juni 2021 är nog i runda slängar 50 (fram till i början på hösten var alla vabtillfällen = en vecka) Och så några stängningsdagar och käkar/tandläkarbesök + kanske 7-8 egna sjukdagar? Kul? Nä. Ekonomiskt? Nä. Ovanligt? Nä inte bland de jag känner.. första året hade jag inte kunnat jobba en hel vecka om jag inte hade kunnat jobba hemma. Men det beror ju också på pandemin. Sen har det varit mer vab när min sambo inte är hemma vilket inte är så konstigt då det innebär längre tid på förskolan när han inte är det, när han är hemma är hon där under ”utetiderna” vilket ju såklart minskar sjukdagarna.
Poängen är fortfarande att det inte är självvalt eller önskvärt från mig som förälder.. men någon måste ta hand om barnet..
 
Ja det är tillfällen. Och då har som sagt mitt barn varit på förskola mer än hennes jämnåriga, där mor och farföräldrar dock kunnat ta fler vabbdagar. Vabbdagar sen juni 2021 är nog i runda slängar 50 (fram till i början på hösten var alla vabtillfällen = en vecka) Och så några stängningsdagar och käkar/tandläkarbesök + kanske 7-8 egna sjukdagar? Kul? Nä. Ekonomiskt? Nä. Ovanligt? Nä inte bland de jag känner.. första året hade jag inte kunnat jobba en hel vecka om jag inte hade kunnat jobba hemma. Men det beror ju också på pandemin. Sen har det varit mer vab när min sambo inte är hemma vilket inte är så konstigt då det innebär längre tid på förskolan när han inte är det, när han är hemma är hon där under ”utetiderna” vilket ju såklart minskar sjukdagarna.
Poängen är fortfarande att det inte är självvalt eller önskvärt från mig som förälder.. men någon måste ta hand om barnet..
Får bli något eget igen nästa gång jag byter jobb eller något där ingen annan behöver ta över under vab eller semester.
Är för tillfället nöjd med den gruppen jag tillhör nu då den består av mig själv, en som vars yngsta är 17 år och en som har sina barn varannan vecka (där ena är 3 år och vabbat vid 2 tillfällen på ett halvår utan sina föräldrars hjälp då dom oxå jobbar).
 
Nja, så vanligt är det inte enligt försäkringskassan.
Sedan vet jag inte om du missade att jag skrivit om en som inte ens försökte hålla det hemliga att han inte hade en sjuk unge varje gång han var hemma pga vab.

Så mycket vabbar vi i olika åldrar​

När barnet är 0: 1,8 dagar
När barnet är 1: 3,3 dagar
När barnet är 2: 8,0 dagar
När barnet är 3: 6,5 dagar
När barnet är 4: 5,3 dagar
När barnet är 5: 4,9 dagar
När barnet är 6: 4,2 dagar
När barnet är 7: 3,6 dagar
När barnet är 8: 3,3 dagar
När barnet är 9: 3,1 dagar
När barnet är 10: 2,8 dagar
När barnet är 11: 2,4 dagar
När barnet är 12: 1,4 dagar
Källa: Försäkringskassan
I höstas hade mina barn 19 dagar (tillsammans) frånvaro från förskolan (äldsta fyllde nyligen 5 år).
Jag har ingen möjlighet till nåt arbete hemifrån, utan det är ren VAB det blir.
När storebror gick hos dagmamma och inte på förskola hade vi dock betydligt mindre vab.

Nu har tex yngsta kört magsjuka två gånger på 5 veckor, sista gången drabbades bara hon. Och med tanke på att magen var ur lag med diarré ett tag efter så blev det rätt många dagar VAB dessvärre.
 
Jo det var det.
Många for illa i det kaoset.
Då var det tur att det fanns en ventil i form av olika föräldraledigheter som ett "sista nöden."
Därför tycker jag inte att man har anledning att döma föräldrar så hårt när de behöver ta hand om sina barn på loven.
Det går ju inte riktigt att veta de bakomliggande orsakerna.

De två yngre barnen fick inte gå på den skolan och det skall inte barnbarnet heller göra.
Men alla har ju inte möjlighet att välja bort en skola på det sättet.
Friskolan i närheten hade dock goda dagar.
Det går inte alltid att veta de bakomliggande orsakerna för att andra blir irriterade när de aldrig får semester när det är mest attraktivt. De kanske har minst lika goda skäl att vilja ha semester på loven eller just den perioden.
 
Det går inte alltid att veta de bakomliggande orsakerna för att andra blir irriterade när de aldrig får semester när det är mest attraktivt. De kanske har minst lika goda skäl att vilja ha semester på loven eller just den perioden.
Så kan det vara.
Men det är ändå inte de vabbande föräldrarna som skall bära hundhuvud för det.
Det är fel måltavla för ilskan.
 
Som sagt är många som utnyttjar problemet lite skitstövliga generellt, men jag tror verkligen att det ibland är en föräldragrej också. Min kollega som hävdade att hon minsann aldrig skulle jobba en högtid någonsin för att hon har BARN, har varit en trevlig kollega. Är såvitt jag vet en trevlig person, men någonstans finns det ändå i huvudet att det här med just DETTA barnet är viktigare än allt annat i hela världen, inklusive att ta ansvar för sitt arbete och visa hänsyn till andra människor, som ju faktiskt också är någons barn.

Även när FL inte är ett faktum förväntas man oftast som barnfri att kliva åt sidan och "jaja, men tänk på barnen. Tänk på KÄRNfamiljen!" Hela. Tiden.
Det är det som stör, och som gör att det kanske glider över i en irritation när en kollega ständigt och jämt vabbar eller ständigt och jämt måste rusa iväg så att vi andra får avsluta/göra färdigt för att barnet måste hämtas.
 
Då är det bra med kommunikation och inte bara hänvisa till att VAB övertrumfar.

Fast hur skulle den kommunikationen ske? Är barnet sjukt så är det. Inte mycket att göra åt. Vi var på förskolan för att vi tyckte att deras rutiner inte var ideala hygienmässigt. T.ex. Så hade de handdukar istället papper att torka händerna med. Visst, miljövänligt men det sprider ju också bakterier mycket effektivare. Men de bytte en smittfylld vinter till pappershanddukar. Vi hade i princip all VAB mellan okt-mars. Mellan april-sept var det lugnt! Men det var ångest varje sensommar när hösten närmade sig och man visste att det skulle bli mycket VAB. Plus att jag också blev sjuk jätteofta under de åren! Rejäla förkylningar med feber på det flera gånger om året! Det fanns liksom inte utrymme för diskussion med kollegor. Det var bara att gilla läget och göra det bästa av det och längta till förskoleåldern tog slut. Då slutade den extrema mängden VAB över en natt kändes det som! Förskolan var en smitthärd av episka proportioner!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 005
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp