Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Finns det inte att man kan betala extra för att kunna avboka?
Eller välja en period som är mindre populär så det är större chans att få semester...
Annars vet jag inte...

Så gjorde vi. Bokade en resa tidigt på sommaren, då jag visste att jag kunde få ledigt och min man trodde att det inte skulle bli nåt problem, och höll tummarna för att det löste sig.
 
Men nu är vi ju där igen.. föräldrar bestämmer inte det. Någon måste vara med barnet/barnen.. att du jobbar dubbelt är inte föräldrars fel utan din arbetsgivares. Sen att du hade släkt som ställde upp var ju toppen. Hade jag kunnat lämna mitt barn en vecka på sommaren till någon annan hen känner hade jag gjort det om det behövdes. Nästan ingen jag känner har det så nuförtiden.

Vi lämnade dottern som mest 2 dagar i veckan till min mamma under de veckor hon hade semester och vi jobbade. Men hon jobbade heltid då så det var ju bara under sin semester hon kunde passa. Och hon ville ju också vara helt ledig under sin semester och inte vara barnvakt hela tiden. Och det är ju inte alla som ens har den lyxen!
 
Vi lämnade dottern som mest 2 dagar i veckan till min mamma under de veckor hon hade semester och vi jobbade. Men hon jobbade heltid då så det var ju bara under sin semester hon kunde passa. Och hon ville ju också vara helt ledig under sin semester och inte vara barnvakt hela tiden. Och det är ju inte alla som ens har den lyxen!
Jag tror inte jag känner mer än någon i min ålder 30-40, som kan lämna barn till någon i en vecka. Det ska seglas, semestras, träffas vänner osv. Och behöver jag en vecka så sparar jag den till när jag verkligen behöver jobba (tex åka utomlands och föreläsa). När jag var liten var jag jättemycket med mina mor och farföräldrar (mina syskon och kusiner också). Men min föräldrageneration vill ofta (med all rätt) hinna med annat.
 
Men nu är vi ju där igen.. föräldrar bestämmer inte det. Någon måste vara med barnet/barnen.. att du jobbar dubbelt är inte föräldrars fel utan din arbetsgivares. Sen att du hade släkt som ställde upp var ju toppen. Hade jag kunnat lämna mitt barn en vecka på sommaren till någon annan hen känner hade jag gjort det om det behövdes. Nästan ingen jag känner har det så nuförtiden.
Mina barn var hemma med mig när jag hade semester och var på förskola/fritids när jag jobbade oavsett om det var ordinarie eller sammanslagen. Min familj hade inte mina barn på sommaren istället för att de var på förskola eller fritids, det var på julen. Vad har min släkt med saken att göra? De påverkade inte när jag tog semester? Hade de inte varit där under julen hade de varit på förskola/fritids istället, vissa föräldrar har inte råd att inte jobba.

I inlägget jag svarade på tyckte personen att de som inte har barn ju kan ha semester senare när skolan börjar, så jo, det var ju en förälder som hade åsikt om när jag skulle ha semester.
 
Vissa skriver att man ska lämna ansvaret till arbetsgivaren. Och ja- rent teoretiskt håller jag med.
Problemet är bara att arbetsgivare lever i en ekonomisk verklighet. Och deras lösning är ofta att inte anställa mammor eller kvinnor i barnafödande ålder.
Och det är en utveckling jag inte vill se.

Visst har vi skydd mot diskriminering men fallen kommer oftast inte dit. Utan beslut tas på personalchefens rum. Jag har tidigare jobbat inom HR och har hört hur det resoneras. (Mammor är besvärliga och det blir dyrt eftersom andra måste gå in och jobba över för att täcka upp, vikarier behövs till föräldraledighet och det kostar med rekrytering- och att lära upp vikarien. Dessutom blir den gravida ibland sjukskriven.)

Jag tror det viktiga vi kan göra är att försöka få pappor att ta större del. Jag kan tycka att kvinnodominerande arbetsplatser tar en för stor del av detta. Mansdominerande företag får egentligen en konkurrensfördel eftersom det finns så många kvinnliga partners som finns där och backar upp och tar vab/ läkartider etc.
 
Senast ändrad:
Mina barn var hemma med mig när jag hade semester och var på förskola/fritids när jag jobbade oavsett om det var ordinarie eller sammanslagen. Min familj hade inte mina barn på sommaren istället för att de var på förskola eller fritids, det var på julen. Vad har min släkt med saken att göra? De påverkade inte när jag tog semester? Hade de inte varit där under julen hade de varit på förskola/fritids istället, vissa föräldrar har inte råd att inte jobba.

I inlägget jag svarade på tyckte personen att de som inte har barn ju kan ha semester senare när skolan börjar, så jo, det var ju en förälder som hade åsikt om när jag skulle ha semester.
Nej det är ju också ett problem, att barn till ensamstående eller föräldrar med lägre inkomst/ekonomi har större rättigheter.
Jag gamblar faktiskt inte med mitt barn med att lämna henne till annan plats på sommaren. Jag tror inte alls hon skulle må bra av det (andra barn gör säkert det, men vi lever ett liv med många separationer och det märks ibland). Därför sätter jag hennes rätt till ledighet för mina kollegors (hypotetiskt alltså, jag bestämmer själv och ska inte vara ledig hela stängningsperioden). Du har tidigare skrivit att mormor och moster ställde upp.
Har sett flera som i @Lickety s tråd resonerar liknande. Man tar gärna ledigt och är flexibel på andra tider, men ibland går det inte.
 
Vissa skriver att man ska lämna ansvaret till arbetsgivaren. Och ja- rent teoretiskt håller jag med.
Problemet är bara att arbetsgivare lever i en ekonomisk verklighet. Och deras lösning är ofta att inte anställa mammor eller kvinnor i barnafödande ålder.
Och det är en utveckling jag inte vill se.

Visst har vi skydd mot diskriminering men fallen kommer oftast inte dit. Utan beslut tas på personalchefens rum. Jag har tidigare jobbat inom HR och har hört hur det resoneras. (Mammor är besvärliga och det blir dyrt eftersom andra måste gå in och jobba över för att täcka upp, vikarier behövs till föräldraledighet och det kostar med rekrytering- och att lära upp vikarien. Dessutom blir den gravida ibland sjukskriven.)

Jag tror det viktiga vi kan göra är att försöka få pappor att ta större del. Jag kan tycka att kvinnodominerande arbetsplatser tar en för stor del av detta. Mansdominerande företag får egentligen en konkurrensfördel eftersom det finns så många kvinnliga partners som finns där och backar upp.
Ja och att tro att man som kollega på något vis kan påverka en arbetsgivare i det här är ju rätt korkat. Det går inte.
Jag tänker att man får hoppas att föräldrars ungar inte är så sjuka så det slipper vabba så mycket, men när de gör det får man hoppas att de ändå kan se att kollegorna rycker in, att man kan prata om att kanske ändra tandläkartiden för vanlig 10 minuters undersökning av tänderna till barnet så det inte krockar med ens eget läkarbesök man väntat ett halvår på eller en bästis begravning, och att semesterresor och föräldraledighet kommuniceras med så att man inte stenhårt hävdar sin rätt och skiter i kollegorna utan kan kompromissa där det rent faktiskt går att göra så. Man kommer långt med detta.
 
Problemet är bara att arbetsgivare lever i en ekonomisk verklighet. Och deras lösning är ofta att inte anställa mammor eller kvinnor i barnafödande ålder.
Och det är en utveckling jag inte vill se.
Jättenyfiken, men vad jobbar man med om kvinnor i barnafödande ålder väljs bort? Känner inte alls igen mig så nyfiken på vad man har för typ av jobb där övriga egenskaper skattas så lågt att man tar sådana kortsiktiga beslut?
 
Jättenyfiken, men vad jobbar man med om kvinnor i barnafödande ålder väljs bort? Känner inte alls igen mig så nyfiken på vad man har för typ av jobb där övriga egenskaper skattas så lågt att man tar sådana kortsiktiga beslut?
Känner inte heller igen det. Jobbar som tjänsteman i offentlig sektor.
 
Nej det är ju också ett problem, att barn till ensamstående eller föräldrar med lägre inkomst/ekonomi har större rättigheter.
Jag gamblar faktiskt inte med mitt barn med att lämna henne till annan plats på sommaren. Jag tror inte alls hon skulle må bra av det (andra barn gör säkert det, men vi lever ett liv med många separationer och det märks ibland). Därför sätter jag hennes rätt till ledighet för mina kollegors (hypotetiskt alltså, jag bestämmer själv och ska inte vara ledig hela stängningsperioden). Du har tidigare skrivit att mormor och moster ställde upp.
Har sett flera som i @Lickety s tråd resonerar liknande. Man tar gärna ledigt och är flexibel på andra tider, men ibland går det inte.
Vill också tillägga att mina barns respektive fritids/förskola saknar sammanslagningsverksamhet - de har stängt 4 veckor och det finns inga alternativ som presenteras. Skulle absolut kunna välja en skola jag anser sämre men som har sommaröppet, men den uppoffringen är jag INTE beredda göra. Sen för att ingen ska bli upprörd så har jag ingen kollega som någonsin täcker upp för mig så ingen drabbas av att jag vill ha semester vissa veckor. Och sen hade det varit bättre om de haft sommaröppet, men nu har de inte det…
 
Nej det är ju också ett problem, att barn till ensamstående eller föräldrar med lägre inkomst/ekonomi har större rättigheter.
Jag gamblar faktiskt inte med mitt barn med att lämna henne till annan plats på sommaren. Jag tror inte alls hon skulle må bra av det (andra barn gör säkert det, men vi lever ett liv med många separationer och det märks ibland). Därför sätter jag hennes rätt till ledighet för mina kollegors (hypotetiskt alltså, jag bestämmer själv och ska inte vara ledig hela stängningsperioden). Du har tidigare skrivit att mormor och moster ställde upp.
Har sett flera som i @Lickety s tråd resonerar liknande. Man tar gärna ledigt och är flexibel på andra tider, men ibland går det inte.
Ja till jul, inte sommaren för att jag skulle kunna jobba.

Mina barn har varit mycket hos både moster och mormor, men det har båda velat, det har dock inte varit pga bristen på förskola eller liknande utan för att deras moster tex har velat det. Jag tror jag har firat två nyårsaftnar med mina barn utöver deras första och andra nyåren i deras liv, enligt tradition är de hos deras moster. En tradition de håller hårt på av egen vilja själv trots att de får anses vuxna nu och som de alltid velat tex. Detta kom sig av att vi bodde på landet och hade djur så inget firande, inga raketer, så hos moster i en stad var det roligare för dem och hon hade inga barn och ville ha mina barn hos sig, så absolut, jag är bortskämd i att ha haft barnvakt hos min syster och min mamma när jag har behövt eller för att de själv har velat. Å andra sidan har jag varit ensamstående sedan äldsta var 2,5 och mellanbarnet 1 och yngsta sedan födseln, så?

Jag har gång på gång beskrivit undantag i tråden så att du fortfarande tjatar om dig och ditt barn känns ... tjatigt. Alla sitter inte i din sits, det finns fortfarande föräldrar som gör som flera har beskrivit i tråden, helt utan att bry sig om kollegorna, för att de VILL ha sina lediga veckor, för att de VILL åka på semester osv.
 
Jättenyfiken, men vad jobbar man med om kvinnor i barnafödande ålder väljs bort? Känner inte alls igen mig så nyfiken på vad man har för typ av jobb där övriga egenskaper skattas så lågt att man tar sådana kortsiktiga beslut?
Några konkreta exempel då jag haft den diskussionen är;

Ekonomer- högsäsongen för många ekonomer är vid årsskiftet/ början av året och de kunde inte godkänna semestrar över jul/nyår och deras erfarenhet var att föräldrar då lagt in FL istället vilket gav större belastning på andra anställda.
Vid rekrytering av löneadministratörer- lönerna behövde göras vissa datum och de var orolig för vabb dessa datum.
Flera gånger för företag då någon måste öppna eller stänga stället. Är oroliga för att föräldrar ska begära att gå ner i tid med stöd av föräldraledighetslagen och då inte kunna öppna eller stänga.
Säljare-Medverka på tex mässor. Rädd för vabb.
Vissa av säljföretagen var också rädda för graviditeter och FL dvs att under graviditet kan man inte flyga och behöver omplaceras.

Det var några- jag har många fler.
 
Senast ändrad:
Ja, det är ett exempel på hur det kan styras upp. Jag vet arbetsplatser inom vården där de har ett roterande schema för jul och nyår. Om man jobbat julafton ena året så är man ledig på julafton nästa. Och samma med nyår och andra attraktiva dagar. Då blir det ju rättvist.
Tycker att det vore en självklar lösning för de arbetsplatser där det behövs bemanning på jul/nyår/påsk/osv, speciellt där det verkar vara återkommande problem med att komma överens om det arbetstagare sinsemellan.
 
Några konkreta exempel då jag haft den diskussionen är;

Ekonomer- högsäsongen för många ekonomer är vid årsskiftet/ början av året och de kunde inte godkänna semestrar över jul/nyår och deras erfarenhet var att föräldrar då lagt in FL istället vilket gav större belastning på andra anställda.
Vid rekrytering av löneadministratörer- lönerna behövde göras vissa datum och de var orolig för vabb dessa datum.
Flera gånger för företag då någon måste öppna eller stänga stället. Är oroliga för att föräldrar ska begära att gå ner i tid med stöd av föräldraledighetslagen och då inte kunna öppna eller stänga.
Säljare-Medverka på tex mässor. Rädd för vabb.
Vissa av säljföretagen var också rädda för graviditeter och FL dvs att under graviditet kan man inte flyga och behöver omplaceras.

Det var några- jag har många fler.
Just det där med att lägga in FL i stället för semester måste man ha två månaders framförhållning för att man som arbetsgivare inte ska kunna neka. Det är enormt sällan någon ansöker om det i så god tid för julledighet enligt min erfarenhet. Speciellt i sådana situationer där man gör det först efter att vanlig semester nekats så är det inget man faktiskt måste godkänna som arbetsgivare om det inte varit i tillräckligt god tid.
 
Tycker att det vore en självklar lösning för de arbetsplatser där det behövs bemanning på jul/nyår/påsk/osv, speciellt där det verkar vara återkommande problem med att komma överens om det arbetstagare sinsemellan.
Hur löser man när någon tar föräldraledigt för att slippa undan där?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Just det där med att lägga in FL i stället för semester måste man ha två månaders framförhållning för att man som arbetsgivare inte ska kunna neka. Det är enormt sällan någon ansöker om det i så god tid för julledighet enligt min erfarenhet. Speciellt i sådana situationer där man gör det först efter att vanlig semester nekats så är det inget man faktiskt måste godkänna som arbetsgivare om det inte varit i tillräckligt god tid.
Jo men en arbetsgivare lär ju vilja ha det lättaste scenariot dvs inte ens behöva hantera FL. Så finns det många sökande kan man välja bort den personen vid en rekrytering för att slippa det.
Jag säger inte att det är rätt men vet att det kan förekomma.
 
Ja till jul, inte sommaren för att jag skulle kunna jobba.

Mina barn har varit mycket hos både moster och mormor, men det har båda velat, det har dock inte varit pga bristen på förskola eller liknande utan för att deras moster tex har velat det. Jag tror jag har firat två nyårsaftnar med mina barn utöver deras första och andra nyåren i deras liv, enligt tradition är de hos deras moster. En tradition de håller hårt på av egen vilja själv trots att de får anses vuxna nu och som de alltid velat tex. Detta kom sig av att vi bodde på landet och hade djur så inget firande, inga raketer, så hos moster i en stad var det roligare för dem och hon hade inga barn och ville ha mina barn hos sig, så absolut, jag är bortskämd i att ha haft barnvakt hos min syster och min mamma när jag har behövt eller för att de själv har velat. Å andra sidan har jag varit ensamstående sedan äldsta var 2,5 och mellanbarnet 1 och yngsta sedan födseln, så?

Jag har gång på gång beskrivit undantag i tråden så att du fortfarande tjatar om dig och ditt barn känns ... tjatigt. Alla sitter inte i din sits, det finns fortfarande föräldrar som gör som flera har beskrivit i tråden, helt utan att bry sig om kollegorna, för att de VILL ha sina lediga veckor, för att de VILL åka på semester osv.
Men jag tjatar väl inte om mig och mitt var . Och hon är inget undantag, utan en väldigt välfungerande liten unge. Kolla tråden i barn så får du se hur många föräldrar som resonerar som jag. Man tar inte föräldraledigt för att man vill utan för att man måste. Hade någon sagt till mig tex att jag inte får vara ledig v.28 hade jag utan problem slängt fl-kortet, absolut inte för egen del utan för barnet och för att jag tycker de utan eller med större barn kan jobba då. Har haft kollegor som gjort precis samma och har aldrig haft problem med det själv.. nu hade du ju vabbat väldigt lite, men jag som både varit den som täcker upp för 3 vabbande kollegor och vabbat själv vet fortfarande precis vad jag föredrar att göra. Täcka upp för kollegor alla dagar i veckan. Jag tror det som provocerar mig så mycket är att det snackas om vilja och om kollegor som lämnar i sticket, det är
Fortfarande en arbetsgivarfråga, man hinner det man hinner och blir jobbet inte gjort får chefen fixa det så det blir hållbart. Eller hjälpa till att prioritera så det som blir gjort rent krasst i ”våran” business är det som folk kan dö av att det inte blir gjort.
 
Några konkreta exempel då jag haft den diskussionen är;

Ekonomer- högsäsongen för många ekonomer är vid årsskiftet/ början av året och de kunde inte godkänna semestrar över jul/nyår och deras erfarenhet var att föräldrar då lagt in FL istället vilket gav större belastning på andra anställda.
Vid rekrytering av löneadministratörer- lönerna behövde göras vissa datum och de var orolig för vabb dessa datum.
Flera gånger för företag då någon måste öppna eller stänga stället. Är oroliga för att föräldrar ska begära att gå ner i tid med stöd av föräldraledighetslagen och då inte kunna öppna eller stänga.
Säljare-Medverka på tex mässor. Rädd för vabb.
Vissa av säljföretagen var också rädda för graviditeter och FL dvs att under graviditet kan man inte flyga och behöver omplaceras.

Det var några- jag har många fler.
Samtidigt så är ju kvinnor rätt väl representerade (rent av överrepresenterade?) i kategorierna ekonomer och löneadministratörer. Så då kan inte problemet med att kvinnor väljs bort vid rekrytering vara jättestort där?

Väldigt nyfiken på fler yrkeskategorier där detta är ett problem!

Själv är jag civilingenjör och jobbar som IT-konsult. I princip hela min yrkeskarriär (sedan slutet av 90-talet) har det varit brist på folk med min kompetens, samt att det i stort sett alltid funkat att jobba hemifrån (dvs vobba!), så där ser jag ju av naturliga skäl inte någon direkt könsdiskriminering vid rekrytering.
 
Några konkreta exempel då jag haft den diskussionen är;

Ekonomer- högsäsongen för många ekonomer är vid årsskiftet/ början av året och de kunde inte godkänna semestrar över jul/nyår och deras erfarenhet var att föräldrar då lagt in FL istället vilket gav större belastning på andra anställda.
Vid rekrytering av löneadministratörer- lönerna behövde göras vissa datum och de var orolig för vabb dessa datum.
Flera gånger för företag då någon måste öppna eller stänga stället. Är oroliga för att föräldrar ska begära att gå ner i tid med stöd av föräldraledighetslagen och då inte kunna öppna eller stänga.
Säljare-Medverka på tex mässor. Rädd för vabb.
Vissa av säljföretagen var också rädda för graviditeter och FL dvs att under graviditet kan man inte flyga och behöver omplaceras.

Det var några- jag har många fler.

Men stackars alla RÄDDA företag! Buhuu.... se till att ha rätt bemanning och att inte vara helt beroende av en person. Den personen kan faktiskt säga upp sig, bli akut långtidssjuk eller gå bort plötsligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp