Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Ja så är det ju för mig. Och har du problem med din arbetsbelastning är det din chefs problem, precis som det är din chefs problem om dina kollegor inte klarar av sin arbetsbelastning pga vab. Inte din kollegors ansvar att gå ner i tid..
Jag har inte problem med min arbetsbelastning, jag sköter mitt jobb och inte ditt helt enkelt. 😀
 
Ni som säger att det är ett arbetsmiljöproblem och att "chefen får lösa det" om det återkommande är folk som är borta av orsak X, som hen har laglig rätt till.

Samtidigt blir kollegorna frustrerade, eftersom de frånvarande inte förstår inverkan av att de inte bidrar till jobbet på arbetsplatsen.

Ponera samtidigt att personalbudgeten endera kommer från ett huvudkontor i ett annat land, och att det är nån som suttit med Excel och räknat ut att "japp, produktionsenhet Sverige har tillräckligt med arbetskraft, ni får inga fler om ni inte ökar output med Y %"
ELLER verksamheten är finansierad av skattepengar så att det inte heller finns några större möjligheter för chefen att sådär bara plocka in flera anställda.

VAD tycker ni då att chefen ska göra för att lösa problemet med att 2-3 anställda mer eller mindre regelbundet är borta hela/halva dagar, kommer försent, går tidigt? Det är förbjudet att diskutera detta med berörda personer för skälet får inte ifrågasättas.
Precis, det är förbjudet. Gå till jobbet, göra sitt jobb och sen gå hem är väl det rimliga om man nu har kollegor som verkar vabba i tid och otid..? Jag har varit båda och det är otroligt mycket trevligare att vara den som är på jobbet..
 
Nej det hoppas jag du inte gör 😂;). Men du skrev ju att det påverkade dig när kollegor var borta mycket.
Då får du läsa mina inlägg bättre, jag är inte speciellt påverkad av mina kollegors frånvaro utan jag pratar generellt. Mina kollegor som har barn har två föräldrar till ungen. ;)
 
Precis, det är förbjudet. Gå till jobbet, göra sitt jobb och sen gå hem är väl det rimliga om man nu har kollegor som verkar vabba i tid och otid..? Jag har varit båda och det är otroligt mycket trevligare att vara den som är på jobbet..
Ja så länge kollegorna inte hyser några illusioner om att jag ska göra deras jobb för att de har annat som är viktigare.

Jag är inte speciellt intresserad av vad folk gör när de inte är på kontoret — kollegor är kollegor och inte vänner. Jag är inte där för att umgås med folk.
 
Om det är ett så pass stort bekymmer att kollegorna ofta och mycket blir lidande kanske kollegan kan ordna så att partner/mor-farföräldrar/granne etc kan vabba istället.

Det brukar vara extremt få som vill vabba med ett sjukt barn. Sen vill man inte be sina föräldrar som själva jobbar heltid och har gamla föräldrar som behöver extra hjälp att även vabba med mitt sjuka barn och riskera att smittas. Det finns säkert de mor-/farföräldrar som vabbar. Men mina föräldrar jobbade heltid nästan hela perioden då VAB var aktuellt. Min man vabbade han också. Det fanns liksom inte mer att göra än att gilla läget och strama åt utgifterna då man förlorar pengar på att vabba.
 
Samtidigt blir kollegorna frustrerade, eftersom de frånvarande inte förstår inverkan av att de inte bidrar till jobbet på arbetsplatsen.
Att prioritera annorlunda betyder inte att man inte förstår.
Utan det betyder just att man prioriterar annorlunda.

Barnen är här och nu och arbetet får helt enkelt vänta.
Ansvariga uppåt i organisationen får lösa det problemet.
 
Och de ansvarigas lösning är ofta att undvika att anställa mammor eller kvinnor i barnafödande ålder.

Oh ja... efter en del uttalanden i den här tråden skulle jag inte anställa en kvinna i barnafödande ålder i första taget :crazy:

Men seriöst, jag är totalt ointresserad av att ha någon anställd oavsett barn bara kör på "jag, jag, jag". Ibland får en lov att bjuda till och vara så flexibel en kan och det gäller även de som har barn. Men grejen är att det är inte bara en eller några få som alltid ska vara flexibla.
 
Oh ja... efter en del uttalanden i den här tråden skulle jag inte anställa en kvinna i barnafödande ålder i första taget :crazy:

Men seriöst, jag är totalt ointresserad av att ha någon anställd oavsett barn bara kör på "jag, jag, jag". Ibland får en lov att bjuda till och vara så flexibel en kan och det gäller även de som har barn. Men grejen är att det är inte bara en eller några få som alltid ska vara flexibla.
Problemet är att som förälder finns det ibland absolut noll och intet med plats för flexibilitet.
Samhället har tagit höjd för det och skapat lagar och regler som skall skydda barnen.

Och efter den här tråden så är det ju oerhört tydligt att det behövs.
De som diskriminerar kvinnor i barnafödande ålder får betala stora skadestånd för det.
 
Precis, det är förbjudet. Gå till jobbet, göra sitt jobb och sen gå hem är väl det rimliga om man nu har kollegor som verkar vabba i tid och otid..? Jag har varit båda och det är otroligt mycket trevligare att vara den som är på jobbet..
Det är inte alltid så lätt. i mitt yrke hamnar akutsysslorna på andra, vilket gör att ens egna sysslor får stå tillbaka. Så man kan inte gå till jobbet och göra sina sysslor och sedan gå hem, då håller man inte verksamheten flytande. Är man då få som delar på akutsysslorna enligt rullande schema blir det väldigt sårbart när någon är borta mycket, då resulterar det i att en person sitter med akutsysslor varje dag till slut.... ens egna arbete som man ska ta mellan akutdagarna hinns inte med. De är lika viktiga sysslor.
 
Jag förstår inte vilka veckor mi pratar om när ni pratar om."de attraktiva veckorna"? Finns det veckor på sommarlovet som är mer attraktiva än andra? Jag har oftast varit ledig tidigt på sommarlovet. Från midsommar och några veckor framåt. För att det passade bäst för jobbet pga högsäsongen under sommarens andra halva. Men jag har också haft semester under sommarlovets mitt. Jag har aldrig upplevt att nån period varit bättre att vara ledig på än nån annan. Det är mycket viktigare för att min semester faktiskt blir på sommarlovet (så att barnet också är ledigt) samt att min man har semester samtidigt än att det ska vara några specifika veckor.

Har folk alltså specifika veckor som är favoriterna? Där favoritskapet inte har att göra med att partnern har sin semester då. Sen får man ju förstå att föräldrar absolut vill ha sin semester medan barnen har sommarlov. Men det är ju långt!!

Jag har tyckt att det varit skönt med tidig semester för då har sett funnit gott om sommar kvar efter att jag börjat jobba. Jag har kunnat behålla senesterkänslan ett tag till. Åka till stranden efter jobb och på helger. Fint väder osv.
Från midsommar är ungefär då de generellt sett mest attraktiva veckorna börjar, så det är inte tidigt tycker jag.

Min uppfattning och på mina jobb har föräldrar i princip alltid tjingat juli + nån vecka i juni och nån i augusti. Så kvar för de barnfria är början av juni och från mitten av augusti.
 
Jesus vilken urspårning till tråd. Vad tror barnmaffian, att vi barnfria är ute efter att förbjuda vab?! Så jäkla talande att man inte ens kan belysa ett reellt arbetsmiljöproblem utan att det tolkas som en attack. Sorry till TS, hoppas du fått ut något av tråden iaf.

wont-somebody-please-think-of-the-children-think-of-the-children.gif

:meh:
Vissa verkar faktiskt ha inställningen att VAB borde förbjudas.
 
Du blandar ihop bry sig om var vabbande föräldrar får sin inkomst med att tråden tagits över av en massa föräldrar, som vanligt, när det handlar om gränslöshet.
Inte alls.
Du ser ut att bry dig mycket om att du riskerar att behöva utföra arbete som blir lön åt vabbande föräldrar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp