Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Ok, så förskolepersonalen är undantaget som inte bryr sig om när de har semester? Jag tvivlar.
Det gör de självklart, men stängningen har inget att göra med deras semester, den är baserad på när det är minst barn i behov av omsorg och det är i många år varit under industrisemestern! Många av personalen som jobbar på den enda öppna förskolan/fritids är också personal från andra förskolor/fritids i kommunen, inte vikarier, de sätts bara in om den tilltänkta plötsligt blivit sjuk.
 
Att de som har barn frivilligt drar sitt strå till stacken finns ju också som alternativ, men det kan givetvis inte AG påverka. Förutom att göra som vår chef då, som helt enkelt sa att det inte går att garantera ledighet varje gång, varje högtid, varje år.
Vissa verksamheter går ju inte heller stänga ned.

Mor min arbetade inom vården när vi växte upp, hon jobbade i princip varje jul. Antingen förmiddag eller kväll, vi fick fira när hon var hemma. 🤷‍♂️
Samma här. Pappa jobbade i vården så.det var liksom oavsett tid på året.
Han och mamma jobbade ett tag varannan helg också, då båda hade såna jobb. Det fungerade utmärkt för mig och min bror ändå.
 
Det fetade är ju något barnomsorgen ska skita fullständigt i. Jag hade blivit skogstokig om jag fått något dylikt slängt i ansiktet och tagit det med deras chef.
Chefen är nog med på den planeringen.

En av mina närmsta vänner är barnskötare på en föräldrakooperativ förskola som stänger en månad varje sommar. Det är man tydlig med för alla föräldrar som vill ha plats.

Personalen måste också få semester och är man en liten verksamhet är det svårt att ha täckning hela sommaren och löser det så här. Behöver man barnomsorg under den stängda tiden har de samarbete med en annan förskola som barnen får plats på.
 
Illa upp är ju svårt att ta, men det kan ju vara gräsligt betungande för andra att ideligen behöva rycka in. I min arbetsgrupp var vi för få, visserligen ett bristyrke, men samtidigt en för stor tro på tekniken och ovilja att anställa en till vilket verkligen behövdes, så, när en vabba och/eller var sjuk VARJE vecka slet det väldigt mycket psykiskt på oss andra.

Jag kan hantera stress, inga problem, att ha mycket att göra tycker jag om och är bra på, men psykisk stress som blir av "Kommer kollegan i dag? Får jag göra mina arbetsuppgifter i dag? Ska jag släcka bränder i dag?" och så kommer det ett pling i vår messengergrupp och innan jag läst det vet jag vad det står och jag får ont i magen...."Jag behöver vabba/jag är sjuk". Då var den dagen ägnad åt att släcka bränder, för det är vad vi hinner med när någon är borta. När hon sedan är på plats hinner hon inte med och man får frågan "Kan du hjälpa mig med detta lite snabbt". Och ja, jag säger ju inte nej, jag ställer upp, jag vill hjälpa, inga problem, men till slut, blir det stressande, det blir jobbigt, för när jag fick släcka bränder för att hon var borta ett par dagar låg mina egna arbetsuppgifter åt sidan och de försöker jag ta igen så fort det bara är möjligt, och sedan hinner inte hon med det hon borde hinner med så jag får ta över någon av hennes arbetsuppgifter den dagen...

Som arbetsgivare måste man kunna se detta som ett problem faktiskt, inte bara ett enskilt problem för den som har mycket korttidsfrånvaro utan för hela gruppen. Jag fick frågan varför min korttidsfrånvaro var högre förra året än vad den brukar vara, brukar vara rätt samma ju, men inte förra året. Tja, kanske inte så konstigt när oron för om kollegan är på plats orsakar stress på jobbet ständigt? Och jag var alltså inte den enda som reagerade med att må dåligt av situationen.
Stressen att vabba och veta att patienter måste bokas om och att kollegor får jobba hårt är ikt3 heller kul vill jag lova.
Jag grät faktiskt den dagen jag precis hann komma till jobbet och då fick sms att förskolan önskade yngsta hämtad pga snor.
 
Förskolorna stänger då därför att det då är minst antal barn i barnomsorgen med tanke på industrisemestern som är sedan gammalt, inte baserat på när personalen vill ha semester!
Det var nog minst barn de veckorna förr på grund av industrisemestern. Nu är det nog vanligast för att förskolorna är stängda. Förr arbetade många i industri som stängde. Nu är det inte så längre och då funkar det inte.
 
Stressen att vabba och veta att patienter måste bokas om och att kollegor får jobba hårt är ikt3 heller kul vill jag lova.
Jag grät faktiskt den dagen jag precis hann komma till jobbet och då fick sms att förskolan önskade yngsta hämtad pga snor.
Det förstår jag, inga problem.
 
Det var nog minst barn de veckorna förr på grund av industrisemestern. Nu är det nog vanligast för att förskolorna är stängda.
Det är fortfarande vanligaste semestertiden i Sverige. Det är minst antal personer under de veckorna på jobben jag haft, det märks när man pendlar och sånt också.
 
Det är fortfarande vanligaste semestertiden i Sverige. Det är minst antal personer under de veckorna på jobben jag haft, det märks när man pendlar och sånt också.

Jag tycker att det är konstigt. Inte för att det är nåt fel på de veckorna utan för att det inte är nåt fel på de andra veckorna som det också är sommarlov.
 
Jag tycker att det är konstigt. Inte för att det är nåt fel på de veckorna utan för att det inte är nåt fel på de andra veckorna som det också är sommarlov.
Det är industrisemester då. Det är också varmast då, eller var tidigare, förr. Nu är det lite hur som med när det är soligast och varmast. Men de populära veckorna är just dessa pga värmen för många, för andra för att partnern har industrisemester då tex. Självklart stänger förskolor ner när de inte har ungar på plats, bättre att samlas på ett ställe. Och det är inte så att det här enda stället är överfullt av ungar ens utan det är få barn på plats trots en förskola öppen.
 
Ja, om förskolorna i god tid annonserat att nästa sommar har vi stängt v 25-27 så hade många föräldrar valt att lägga sin semester då istället för under industrisemestern.
Det är för många ungar att ha öppet för ändå, för de som inte har semester då. Industrisemester finns fortfarande.
 
Det är industrisemester då. Det är också varmast då, eller var tidigare, förr. Nu är det lite hur som med när det är soligast och varmast. Men de populära veckorna är just dessa pga värmen för många, för andra för att partnern har industrisemester då tex. Självklart stänger förskolor ner när de inte har ungar på plats, bättre att samlas på ett ställe. Och det är inte så att det här enda stället är överfullt av ungar ens utan det är få barn på plats trots en förskola öppen.
Men det finns alltså många föräldrar som vill och behöver jobba då. Men som inte kan jobba eftersom förskolan stänger. Ser du inte att det blir ett problem? Efterfrågan finns ju. Dessa föräldrar som vill jobba beläggs med dåligt samvete, spott och spe, som enkelt kunde ha undvikits genom att ha barnomsorgen öppen, eller åtminstone stängd någon annan period. Vår förskola annonserar i god tid när de vill vara lediga, att bara en förskola ska ha öppet, och förväntar sig att föräldrarna planerar utifrån detta. Inte tvärtom.
 
Men det finns alltså många föräldrar som vill och behöver jobba då. Men som inte kan jobba eftersom förskolan stänger. Ser du inte att det blir ett problem? Efterfrågan finns ju. Dessa föräldrar som vill jobba beläggs med dåligt samvete, spott och spe, som enkelt kunde ha undvikits genom att ha barnomsorgen öppen, eller åtminstone stängd någon annan period. Vår förskola annonserar i god tid när de vill vara lediga, att bara en förskola ska ha öppet, och förväntar sig att föräldrarna planerar utifrån detta. Inte tvärtom.
Man kan jobba eftersom andra förskolor är öppna.

Problemet är att föräldrar inte vill lämna sina barn till andra personal. Problemet är att det anses dåligt att föräldrar jobbar, och beläggs med spott och spe. Men det finns alltid förskola öppen.

Alla förskolor meddelar i god tid (ska i alla fall) när de ska ha stängt och vilken förskola som är öppen och så får man antingen jobba och lämna barnen till den andra förskolan eller vara ledig och ha barnen hemma. Man slår samman förskolor eftersom det oftast är typ en unge på varje förskola som behöver omsorg typ, och så väljer man de veckor som föräldrar i många år haft semester oftast på, industrisemestern, som fortfarande existerar inom massor av branscher.

Jag ser inte problemet eftersom jag oftast haft semester i juni... och lämnat barnen på förskola/fritids på industrisemestern. Utan några som helst problem eller fått höra hemskheter från någon om att jag på något vis vore en dålig mamma.
 
Chefen är nog med på den planeringen.

En av mina närmsta vänner är barnskötare på en föräldrakooperativ förskola som stänger en månad varje sommar. Det är man tydlig med för alla föräldrar som vill ha plats.

Personalen måste också få semester och är man en liten verksamhet är det svårt att ha täckning hela sommaren och löser det så här. Behöver man barnomsorg under den stängda tiden har de samarbete med en annan förskola som barnen får plats på.

Det har jag förståelse för men min kommentar gällde ju det jag fetade, att det mer eller mindre anses vara barnplågeri enligt personalen om barnet måste byta förskola pga att ordinarie förskola stänger. Det finns ju som sagt föräldrar som inte har någon semester att ta ut. Personalen ska öht inte komma med någon kommentar om det.
 
Men det finns alltså många föräldrar som vill och behöver jobba då. Men som inte kan jobba eftersom förskolan stänger. Ser du inte att det blir ett problem? Efterfrågan finns ju. Dessa föräldrar som vill jobba beläggs med dåligt samvete, spott och spe, som enkelt kunde ha undvikits genom att ha barnomsorgen öppen, eller åtminstone stängd någon annan period. Vår förskola annonserar i god tid när de vill vara lediga, att bara en förskola ska ha öppet, och förväntar sig att föräldrarna planerar utifrån detta. Inte tvärtom.
För övrigt, om föräldrar istället valde semester i juni och jobbade i juli så fick kommunen börja ha fler ställen öppna, men då behöver hela systemet med industrisemester också tas bort....
 
Man kan jobba eftersom andra förskolor är öppna.

Problemet är att föräldrar inte vill lämna sina barn till andra personal. Problemet är att det anses dåligt att föräldrar jobbar, och beläggs med spott och spe. Men det finns alltid förskola öppen.

Alla förskolor meddelar i god tid (ska i alla fall) när de ska ha stängt och vilken förskola som är öppen och så får man antingen jobba och lämna barnen till den andra förskolan eller vara ledig och ha barnen hemma. Man slår samman förskolor eftersom det oftast är typ en unge på varje förskola som behöver omsorg typ, och så väljer man de veckor som föräldrar i många år haft semester oftast på, industrisemestern, som fortfarande existerar inom massor av branscher.

Jag ser inte problemet eftersom jag oftast haft semester i juni... och lämnat barnen på förskola/fritids på industrisemestern. Utan några som helst problem eller fått höra hemskheter från någon om att jag på något vis vore en dålig mamma.

I vårt fall så berättade de väldigt sent (efter att alla föräldrars semestrar var planerade och spikade) vilken förskola det skulle bli. Antingen vår dotters förskola eller en hon aldrig varit på och de kunde heller inte garantera att det fanns någon personal där som hon kände eller som kände henne. Det berodde alltid på vilken förskola som hade flesta barn de veckorna. Så det hade varit en chansning att jobba de veckorna tyvärr.
 
För övrigt, om föräldrar istället valde semester i juni och jobbade i juli så fick kommunen börja ha fler ställen öppna, men då behöver hela systemet med industrisemester också tas bort....
Varför kan inte kommunen prova att ha fler ställen öppna och se vad som händer då?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp