Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Vet du hur många som håller sina barn hemma _just för_ att det är en sammanslagen förskola?
Fast det är inte kommunens fel. De erbjuder ett alternativ till de som behöver barnomsorg, om en förälder inte vill använda det alternativet står det dem fritt. Industrisemester finns så det är även den perioden där flest föräldrar är lediga så därmed ytterligare en anledning till att barn är hemma, dessutom är juli en populär månad att ha semester i vilket är ytterligare en anledning till barnbortfallet.

Hur mycket mer ska kommunen serva föräldrarna med?

Ett barn behöver inte båda sina föräldrar hemma på semestern i normalfallet så samma förälder behöver inte i år efter år begära samma veckor i semester med hänvisning till att förskolan stänger.
 
Fast det är inte kommunens fel. De erbjuder ett alternativ till de som behöver barnomsorg, om en förälder inte vill använda det alternativet står det dem fritt. Industrisemester finns så det är även den perioden där flest föräldrar är lediga så därmed ytterligare en anledning till att barn är hemma, dessutom är juli en populär månad att ha semester i vilket är ytterligare en anledning till barnbortfallet.

Hur mycket mer ska kommunen serva föräldrarna med?

Ett barn behöver inte båda sina föräldrar hemma på semestern i normalfallet så samma förälder behöver inte i år efter år begära samma veckor i semester med hänvisning till att förskolan stänger.
Du vet att det finns många som inte ens har semester, någonsin? Bönder och många egenföretagare garvar åt begreppet sommarsemester. Vidare finns en grupp ensamstående föräldrar, studerande föräldrar osv.

Kommunen finansieras av medborgarna och skall förstås bidra med den service som medborgarna behöver och kommit överens om. Det låter på dig som om föräldrar förväntar sig bli servade? Nej, jag förväntar mig att inte bli motarbetad av kommunanställda när jag försöker jobba på ett sätt som samhället behöver, tack.
 
Du vet att det finns många som inte ens har semester, någonsin? Bönder och många egenföretagare garvar åt begreppet sommarsemester. Vidare finns en grupp ensamstående föräldrar, studerande föräldrar osv.

Kommunen finansieras av medborgarna och skall förstås bidra med den service som medborgarna behöver och kommit överens om. Det låter på dig som om föräldrar förväntar sig bli servade? Nej, jag förväntar mig att inte bli motarbetad av kommunanställda när jag försöker jobba på ett sätt som samhället behöver, tack.
Men det är fortfarande färre barn som behöver barnomsorg på sommaren, och även den personal som jobbar på och kring barnomsorgen har rätt till semester också. Det är inte hållbart att alla förskolor ska hålla öppet hela sommaren för att föräldrarna vill att barnet inte ska behöva byta förskola och personal.
Det är inte ekonomiskt hållbart heller.
 
Men det är fortfarande färre barn som behöver barnomsorg på sommaren, och även den personal som jobbar på och kring barnomsorgen har rätt till semester också. Det är inte hållbart att alla förskolor ska hålla öppet hela sommaren för att föräldrarna vill att barnet inte ska behöva byta förskola och personal.
Det är inte ekonomiskt hållbart heller.
Jag fick påtalat att det inte var lämpligt att byta förskola och personal - som om jag inte redan hade dåligt samvete för det eftersom det är såå emot normen som råder idag? Så, jag rättade in mig i ledet, som nästan alla föräldrar får göra.
 
Jag har inte uttryckt någon ilska mot vabbande föräldrar. Jag uttryckte däremot en stor trötthet kring att man inte kan diskutera barnfrihet utan att barnnormens främsta riddare ska rida ut och ta över hela jäkla diskussionen. Dock ca noll förvånad.
Fast jag är inte barnnormens främsta riddare. Jag bryter mot normen med att bara ha ett och hade kanske inte ens velat ha det om det inte råkat bli så. Jag är vabbandvarig halva tiden, jobbat sen ingen var två månader och har levt större delen V mitt yrkesliv barnfri. Jag har bägge perspektiven och har svårt att se hur man kan gå så hårt åt föräldrar för att barn blir sjuka. Som någon annan skrev så har jag suttit och gråtit på kvällen om barnet haft feber och den andre föräldern är borta resten av veckan. Jättesvårt att se att föräldrar skulle nyttja faktumet att de har barn på något annat sätt än jag, för att man ibland måste mot all vilja.
 
I vårt fall så berättade de väldigt sent (efter att alla föräldrars semestrar var planerade och spikade) vilken förskola det skulle bli. Antingen vår dotters förskola eller en hon aldrig varit på och de kunde heller inte garantera att det fanns någon personal där som hon kände eller som kände henne. Det berodde alltid på vilken förskola som hade flesta barn de veckorna. Så det hade varit en chansning att jobba de veckorna tyvärr.
Och det som kanske är ännu mer tragiskt är att vi fortfarande har möjlighet att en tar fl hela perioden i många år till för att vi är höginkomsttagare med tur i bostadskriget, medan barn som inte har de fördelarna behöver gå på sammanslagen förskola.. det blir ju en klassfråga till sist vilket stör mig.
 
Tack för dina vänliga ord, verkligen schysst uttryckt! 🙄

Som jag och andra har skrivit så är det inte vabbandet som stör, det är den ständiga frånvaron och förväntningarna på att de som är kvar ska göra de frånvarandes jobb vid sidan av sina egna uppgifter.

Men vab är frånvaro, så om du stör dig så pass att du tycker någon annan än din kollega ska vabba så som sagt, vabba! Vem som helst får vabba vilka ungar som helst. Man ringer bara till FK och gör en koppling sen är det bara att tuta och köra.

Det finns förutom oplanerad vab likartade möjligheter till planerad tjänstledighet som även barnlösa kan använda sig av. Läs en kurs, ta studieledigt och studiemedel. Kan skjutas upp av ag efter fackling förhandling men kan inte nekas. Man kan också ta en tjänst på lägre procent än heltid, om en sådan hittas.

Jag är helt seriöst. Barnlösa målar upp en så glammig bild av att man får minsan ledigt hela tiden som förälder. Det ni verkar glömma är att man avstår lön, avstår karriärsmöjligheter och avstår gemenskap för den ledigheten som i praktiken bara innebär ledighet från avlönat arbete. Det är värt det såklart, men liksom, gör det ni också då (ta studieledigt), om det är värt det för er?
 
Du vet att det finns många som inte ens har semester, någonsin? Bönder och många egenföretagare garvar åt begreppet sommarsemester. Vidare finns en grupp ensamstående föräldrar, studerande föräldrar osv.

Kommunen finansieras av medborgarna och skall förstås bidra med den service som medborgarna behöver och kommit överens om. Det låter på dig som om föräldrar förväntar sig bli servade? Nej, jag förväntar mig att inte bli motarbetad av kommunanställda när jag försöker jobba på ett sätt som samhället behöver, tack.
Allvarligt talat, jag svarade på varför och när förskolorna har sammanslaget. Jag vet att folk inte alltid har lyxen att ha semester, har du missat mina inlägg?

Kommunen servar redan föräldrarna med en förskola öppen när det är minst barn i omsorgen eftersom det är så behoven ser ut i dag.

Kommunen bidrar med den mest hållbara lösningen, att slå ihop förskolor under den period där det är minst antal barn i barnomsorgen. Det vore hål i huvudet att låta alla vara öppna då när så många barn är borta. Hela semestersystemet är uppbyggt så här sedan lång tid tillbaka, det är "inte bara att" ändra så blir det bra för vissa föräldrar. Vill du förändra industrisemester- och svenskarnas semestermentalitet så varsågod, det står dig fritt att lobba för. Du kan börja med ett medborgarförslag till kommunen att ha öppet alla förskolor i kommen hela sommaren på prov för att se hur det fungerar. Ett pilotprojekt. Fungerar det vore det ju bra.

PS. De föräldrar om skriver på om ett sådant förslag ska vara beredda på ökad barnomsorgsavgift under perioden, tycker jag.
 
Men vab är frånvaro, så om du stör dig så pass att du tycker någon annan än din kollega ska vabba så som sagt, vabba! Vem som helst får vabba vilka ungar som helst. Man ringer bara till FK och gör en koppling sen är det bara att tuta och köra.

Det finns förutom oplanerad vab likartade möjligheter till planerad tjänstledighet som även barnlösa kan använda sig av. Läs en kurs, ta studieledigt och studiemedel. Kan skjutas upp av ag efter fackling förhandling men kan inte nekas. Man kan också ta en tjänst på lägre procent än heltid, om en sådan hittas.

Jag är helt seriöst. Barnlösa målar upp en så glammig bild av att man får minsan ledigt hela tiden som förälder. Det ni verkar glömma är att man avstår lön, avstår karriärsmöjligheter och avstår gemenskap för den ledigheten som i praktiken bara innebär ledighet från avlönat arbete. Det är värt det såklart, men liksom, gör det ni också då (ta studieledigt), om det är värt det för er?
Poäng. Och att det sällan är den frånvarande kollegan som förväntar sig det utan ledningen. Det spelar ju egentligen ingen roll om jag går ner i tid, vabbande lär inte ske på mina icke schemalagda timmar ändå…
 
Allvarligt talat, jag svarade på varför och när förskolorna har sammanslaget. Jag vet att folk inte alltid har lyxen att ha semester, har du missat mina inlägg?

Kommunen servar redan föräldrarna med en förskola öppen när det är minst barn i omsorgen eftersom det är så behoven ser ut i dag.

Kommunen bidrar med den mest hållbara lösningen, att slå ihop förskolor under den period där det är minst antal barn i barnomsorgen. Det vore hål i huvudet att låta alla vara öppna då när så många barn är borta. Hela semestersystemet är uppbyggt så här sedan lång tid tillbaka, det är "inte bara att" ändra så blir det bra för vissa föräldrar. Vill du förändra industrisemester- och svenskarnas semestermentalitet så varsågod, det står dig fritt att lobba för. Du kan börja med ett medborgarförslag till kommunen att ha öppet alla förskolor i kommen hela sommaren på prov för att se hur det fungerar. Ett pilotprojekt. Fungerar det vore det ju bra.

PS. De föräldrar om skriver på om ett sådant förslag ska vara beredda på ökad barnomsorgsavgift under perioden, tycker jag.
Ja ditt sista stycke är en bra idé. Vi betalar kanske 1600 i månaden för full tid inkl frukost halva tiden och lunch hela. Ytterst rimligt att höja maxtaxan för de som har möjlighet.
 
Poäng. Och att det sällan är den frånvarande kollegan som förväntar sig det utan ledningen. Det spelar ju egentligen ingen roll om jag går ner i tid, vabbande lär inte ske på mina icke schemalagda timmar ändå…

Precis! Och det är en chefsfråga att ta höjd för normal frånvaro och vab är i allra högsta grad normal frånvaro. Föräldraledighet ska meddelas i god tid och kan inte ag lösa bemanningen inom den goda tiden kanske det måste tas med facket och avtalas annorlunda i kollektivavtalet?

Men arbetsgivare snålar och vill lösa allt utan inblandning av extra resurser, och det är då banne mig inte anställdas fel!
 
Som förslag på lösning vore det utmärkt att _inte_ stänga typ alla förskolor de kritiska veckorna 28-31, så att barnen slipper byta förskola, föräldrar slipper tvingas ta ut semester och förskolepersonalen slipper komma dragandes med barnkonventionen. Typ.
Men personalen på förskolan skall ju också ha ledigt på sommaren.
Det är många människor inblandade i den där ekvationen.
Allt sitter ihop.
Om man drar i ena sidan så kommer det ofta ut något oväntat ur den andra sidan.
 
Men vab är frånvaro, så om du stör dig så pass att du tycker någon annan än din kollega ska vabba så som sagt, vabba! Vem som helst får vabba vilka ungar som helst. Man ringer bara till FK och gör en koppling sen är det bara att tuta och köra.

Det finns förutom oplanerad vab likartade möjligheter till planerad tjänstledighet som även barnlösa kan använda sig av. Läs en kurs, ta studieledigt och studiemedel. Kan skjutas upp av ag efter fackling förhandling men kan inte nekas. Man kan också ta en tjänst på lägre procent än heltid, om en sådan hittas.

Jag är helt seriöst. Barnlösa målar upp en så glammig bild av att man får minsan ledigt hela tiden som förälder. Det ni verkar glömma är att man avstår lön, avstår karriärsmöjligheter och avstår gemenskap för den ledigheten som i praktiken bara innebär ledighet från avlönat arbete. Det är värt det såklart, men liksom, gör det ni också då (ta studieledigt), om det är värt det för er?
Jag förstår inte alls ditt resonemang. Varför ska en barnfri offra sin karriär för att vissa föräldrar skiter i sin?

Varför ska jag gå ner i arbetstid, ta tjänstledigt eller studieledighet för att jag har kollegor som missköter sitt jobb? Det är knappast mitt problem att dessa inte kommer att ha nån lysande karriärutveckling pga kända som opålitliga.

Om jag - oavsett anledning - börjar lämna mina kollegor i sticket, så kommer det också att drabba mig negativt. Då kan min anledning vara hur legitim som helst, men när folk börjar störa sig, då har de redan förlorat förtroendet för att jag levererar då det gäller.
 
Men personalen på förskolan skall ju också ha ledigt på sommaren.
Det är många människor inblandade i den där ekvationen.
Allt sitter ihop.
Om man drar i ena sidan så kommer det ofta ut något oväntat ur den andra sidan.
Ptja, då får föräldrar helt enkelt planera såhär även fortsättningsvis, och verksamheterna som behöver ha öppet på sommaren samt alla barnfria tar smällen även fortsättningsvis. 🤷‍♀️
 
Jag förstår inte alls ditt resonemang. Varför ska en barnfri offra sin karriär för att vissa föräldrar skiter i sin?

Varför ska jag gå ner i arbetstid, ta tjänstledigt eller studieledighet för att jag har kollegor som missköter sitt jobb? Det är knappast mitt problem att dessa inte kommer att ha nån lysande karriärutveckling pga kända som opålitliga.

Om jag - oavsett anledning - börjar lämna mina kollegor i sticket, så kommer det också att drabba mig negativt. Då kan min anledning vara hur legitim som helst, men när folk börjar störa sig, då har de redan förlorat förtroendet för att jag levererar då det gäller.

Har du samma syn på dina sjukskriva kollegor? De är opålitliga, missköter sitt jobb och lämnar dig i sticket när de hamnar i ett sjukdomsskov?

Mitt resonemang bygger på att även ickeföräldrar kan vara lediga på samma premisser som föräldrar. Men om ditt problem är att kollegor, deras barn eller anhöriga kan bli sjuka, dö eller behöva vanlig daglig omsorg och därför frånvarar från jobbet förstår jag att du inte ser resonemanget.
 
Jag förstår inte alls ditt resonemang. Varför ska en barnfri offra sin karriär för att vissa föräldrar skiter i sin?

Varför ska jag gå ner i arbetstid, ta tjänstledigt eller studieledighet för att jag har kollegor som missköter sitt jobb? Det är knappast mitt problem att dessa inte kommer att ha nån lysande karriärutveckling pga kända som opålitliga.

Om jag - oavsett anledning - börjar lämna mina kollegor i sticket, så kommer det också att drabba mig negativt. Då kan min anledning vara hur legitim som helst, men när folk börjar störa sig, då har de redan förlorat förtroendet för att jag levererar då det gäller.
Man missköter inte sitt jobb för att man vabbar. Det är nog poängen. Vill man själv ha obetald ledighet så går det ofta utmärkt om man har ett bra argument (barn, studier, annat). Att insinuera att föräldrar förstör sin karriär pga barn tror jag biter alla i foten då det bara bidrar till att ojämlikheten mellan vem som tar ut vab och fl ökar.
 
Ptja, då får föräldrar helt enkelt planera såhär även fortsättningsvis, och verksamheterna som behöver ha öppet på sommaren samt alla barnfria tar smällen även fortsättningsvis. 🤷‍♀️
Det är ju också en prisfråga.
Skattebetalarna är med och står för pengarna.
Så Kommunens övriga invånare får betala för kalaset.

Då finns det ett val att göra.
Högre skatter eller fösa över problemet på föräldrarnas arbetsplatser?
Politikerna jagar röster så höjd skatt är ingen direkt favorit här.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ju också en prisfråga.
Skattebetalarna är med och står för pengarna.
Så Kommunens övriga invånare får betala för kalaset.

Då finns det ett val att göra.
Högre skatter eller fösa över problemet på föräldrarnas arbetsplatser?
Politikerna jagar röster så höjd skatt är ingen direkt favorit här.
Kommunens övriga innevånare får ju annars ta problemet att föräldrarna saknas på arbetsplatsen kritiska veckor. Antingen får man då vara beredd att åtgärda orsaken, eller låta bli?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp