Men som jag nu sagt flera gånger, vänligen läs längre bak i tråden om det är svårt att förstå eller komma ihåg:
Jag har kollegor som ofta (varje vecka periodvis) lämnar resten i sticket pga sin privata familjesituation. En av dem tar som sagt alla läkar-tandläkartider o liknande, all vab med familjens flera barn.
Samtidigt som man givetvis måste förstå och acceptera att folk måste sköta sina barn, måste föräldrar förstå att det val de gör, dvs att ständigt avvika från arbetet får konsekvenser. Om inte uttalade så outtalade.
Mina kollegor missköter sina jobb då de lämnar sina uppgifter halvklara och förväntar sig att "nån annan" ska göra klart. "Nån annan" ska förklara för kunder, nån annan ska oförberedd gå på ett möte i deras ställe.
Gör man sånt här ofta så får man ett rykte om sig att vara opålitlig och det drabbar en.
Folk som har kroniska sjukdomar brukar i allmänhet se till så att deras uppgifter är gjorda i förtid (ifall de blir sjuka då det är deadline).
Dessutom kan en kroniskt sjuk person knappast be partnern vara sjuk istället för den. Däremot går det faktiskt i regel att ta turer med vab och sånt, om man är två föräldrar som bor tillsammans.
Jag har också andra kollegor som har barn, som kommer i tid, sköter sina uppgifter, är pålitliga kollegor. Av någon outgrundlig anledning lyckas dessa också ha en partner som tar lika stort ansvar för familjen.