Vabb och föräldraledighet utbruten ur Barnlös slash barnfri i ett samhälle

Men det är inte valfritt hur du påverkas av det.
Du kan då välja att försöka påverka detta till det bättre eller sämre eller lämna det åt andra att ta hand om.
Men om dagens barn blir morgondagens samhällsbärare eller gansters kommer att forma det samhälle som du kommer att leva i i morgon.
Oavsett om du vill det eller inte.

Därför kommer det att spela roll för dig om föräldrar lämnar sin arbetsplats för att hantera sina barns problem i livet.

Och ja, jag är litet bitter efter att ha sett resultatet av framgångsrika föräldrars frånvaro i sina stökiga barns liv.
Det har blivit stökigt för en hel By.
Men jag är övertygad om att föräldrarna var populära kollegor på sina arbetsplatser.
Och barnen hade både egen A-traktor och swimmingpool hemma.
jag jobbar betalar skatt bland annat för att bekosta att föräldrar ska kunna vara hemma för att ta hand om sina barn. Återigen är det ingen i tråden som påstår att folk inte ska kunna åka hem om ungen är sjuk, men det finns föräldrar som verkligen tar i från fotknölarna och känner att deras rättigheter går före alla andras och där är AG i Sverige fullkomligt tandlös. Kollegorna också.
Som du säger ett skitstövleproblem, men de kommer ju undan med det eftersom det är för BARNENS SKULL.

Jag har inga barn och behöver därför inte bekymra mig särskilt mycket för vad framtidens ungar kommer att göra. ;) Skämt åsido, men ändå inte.

Och ett annat stökigt barn gick det alldeles utmärkt för trots heltidsarbetande föräldrar som inte alltid var hemma samtidigt på semestern. Eller som råkade behöva annan passning på till exempel en annan förskola ett par veckor. 🤷‍♂️ Jösses,vi skickar ju iväg barn på ridläger och fotbollsläger och allt möjligt med folk de inte känt sedan de var två år gamla också.
 
Det fetade är ju något barnomsorgen ska skita fullständigt i. Jag hade blivit skogstokig om jag fått något dylikt slängt i ansiktet och tagit det med deras chef.
Men det ingår faktiskt i deras arbetsuppgifter att vakta barnens intressen enligt barnkonventionen.
Så de gör bara sitt jobb.

Mycket av irritationen och upprördheten hos de utan barn verkar komma v att man faktiskt inte vet hur det fungerar eller vilka regler som gäller.
Kommunen har rätt att kräva att föräldrarna tar han om sina barn ett visst antal veckor om året.
Jag tror t.o.m. att de har rätt att bestämma när några av dessa veckor infaller.
Vid speciella behov av barnomsorg så får man ansöka särskilt om det.
 
Efter att ha läst igenom tråden så känner jag mig ganska nöjd med att aldrig ha behövt dra FL-kortet.
Trots att jag varit ensamstående från några månader innan dotterns tvåårsdag. Trots att jag inte har släktingar i närheten. Trots att jag har ett jobb som pågår 24/7.

Det är alltså fullt möjligt att göra det men det kräver förstås förmåga att samverka med kollegor.
 
Tja, om man måste ta tjänstledigt utan lön för att man inte har semester så innebär ju det utan lön så om jag hade suttit i en sådan situation när mina barn var små så hade jag i så fall fått välja mellan att lämna barnen på förskola/fritids hela sommaren och jobba alternativt ta tjänstledigt och se på medan vi svälter. Nu hade jag sån tur att jag hade semester så barnen fick vara hemma, utan att svälta.

Vilket av de två är att prioritera barnen?

Det finns säker barn som ALDRIG någonsin är hemma och har semester, men jag tror de är ytterst få, så om man ett år faktiskt inte får semester så får man ju det året därpå!

Att svälta en sommar när föräldern fått ett jobb är nog jobbigare än att gå på förskola/fritids, under första sommaren och sedan ha återkommande sommarsemestrar och andra ledigheter.
Det räknas ju som särskilt behov.
Att kunna försörja sig.
Men inte att att göra kollegorna glada.

Vid total avsaknad av barnomsorg så hade ju socialtjänsten fått gå in med försörjningsstöd.
 
Men det ingår faktiskt i deras arbetsuppgifter att vakta barnens intressen enligt barnkonventionen.
Så de gör bara sitt jobb.

Mycket av irritationen och upprördheten hos de utan barn verkar komma v att man faktiskt inte vet hur det fungerar eller vilka regler som gäller.
Kommunen har rätt att kräva att föräldrarna tar han om sina barn ett visst antal veckor om året.
Jag tror t.o.m. att de har rätt att bestämma när några av dessa veckor infaller.
Vid speciella behov av barnomsorg så får man ansöka särskilt om det.

Så du menar att det är i barnets intresse att en ensamstående förälder står utan inkomst under sommaren (och ev går i personlig konkurs) om hen inte har semester att ta ut? Det är så larvigt att det finns inte.

Att ett barn per automatik mår dåligt av att gå i förskola/fritids är barockt.
 
jag jobbar betalar skatt bland annat för att bekosta att föräldrar ska kunna vara hemma för att ta hand om sina barn. Återigen är det ingen i tråden som påstår att folk inte ska kunna åka hem om ungen är sjuk, men det finns föräldrar som verkligen tar i från fotknölarna och känner att deras rättigheter går före alla andras och där är AG i Sverige fullkomligt tandlös. Kollegorna också.
Som du säger ett skitstövleproblem, men de kommer ju undan med det eftersom det är för BARNENS SKULL.

Jag har inga barn och behöver därför inte bekymra mig särskilt mycket för vad framtidens ungar kommer att göra. ;) Skämt åsido, men ändå inte.

Och ett annat stökigt barn gick det alldeles utmärkt för trots heltidsarbetande föräldrar som inte alltid var hemma samtidigt på semestern. Eller som råkade behöva annan passning på till exempel en annan förskola ett par veckor. 🤷‍♂️ Jösses,vi skickar ju iväg barn på ridläger och fotbollsläger och allt möjligt med folk de inte känt sedan de var två år gamla också.
Ja, jag anser att det finns barn som mår dåligt av att byta miljö och där föräldern (obs! föräldern) får vara hemma när förskolan stänger, men jag har svårt att tro att så pass många barn mår dåligt så att om man har två barn och två föräldrar så tar ena semester i juni och den andra föräldraledigt för barn A och sedan tvärtom för barn B i juli och till arbetsplatsen heter det"förskolan är stängd och Putte kan inte vara på annan förskola". Nej självklart inte, men hur skulle det vara om mamma tar semester någon av veckorna förskolan är stängd och pappan någon av veckorna, så att bådas arbetsplatser också blir nöjda? Kollegor har kanske också barn som är i behov av sina föräldrar?

Nej det är ju mysigt att vara hemma hela familjen hela sommaren, och bra för barnen också, eller åtminstone båda föräldrna 5 veckor ihop när förskolan är stängd.

Det är lite detta jag reagerar på, inte varken föräldraledigt, vabb eller att föräldrar måste ta ut semester när förskolan är stängd för JUST Putte kan inte byta förskola. Om man i allt samarbeta på arbetsplatsen så ser jag detta som inget problem alls? Putte kan vara hemma med pappa nästa år så att någon annan kan få ha semester just de veckorna....som kanske också har barn...

Jag märker dock att de föräldrar som samarbetar och är flexibla och kan just tänka att båda föräldrarna behöver inte vara hemma alla veckorna även om det är mysigt osv också får igen det av sina kollegor i slutändan, det är inte så slitigt och tungt helt enkelt när det kommer till plötsliga händelser, vabb, ledighet osv, kan man ge och ta så brukar det löna sig.
 
Det räknas ju som särskilt behov.
Att kunna försörja sig.
Men inte att att göra kollegorna glada.

Vid total avsaknad av barnomsorg så hade ju socialtjänsten fått gå in med försörjningsstöd.
Eftersom förskolor har öppet är det ju inte avsaknad av barnomsorg som är problemet utan föräldrar som inte har rätt till semester av en eller annan anledning, säg mig den kommun som betalar försörjningsstöd för att man tar tjänstledigt från ett jobb man precis fått för att barnen måste ha tre veckor semester?
 
Efter att ha läst igenom tråden så känner jag mig ganska nöjd med att aldrig ha behövt dra FL-kortet.
Trots att jag varit ensamstående från några månader innan dotterns tvåårsdag. Trots att jag inte har släktingar i närheten. Trots att jag har ett jobb som pågår 24/7.

Det är alltså fullt möjligt att göra det men det kräver förstås förmåga att samverka med kollegor.

+1 på din text.

Jag har aldrig sökt föräldraledigt nån gång för varken påsk, sommar, jul os förrän nu i sommar. För första gången i mitt arbetsliv ; som jag började efter att jag blev förälder (2004) så ska jag ha fl mina barnveckor över sommaren. Mina barnfria veckor ska jag jobba. Har även haft barn på tillfällig sommarförskola när jag inte haft semesterperiod under denna tid. Förra sommaren tog jag 2 veckor semester (exmannen var fl).

Jag har även vabbar sjukt mycket det senaste men där har jag förstående kollegor och chef som tur är. Att ha 3 mindre barn som ska anpassa sig till varann vecka är varken att ha semester eller en skön ledighet vid vab. Dålig inkomst blir det också. Känner utifrån denna tråd att jag har en bra arbetsplats och kollegor
 
Det har jag förståelse för men min kommentar gällde ju det jag fetade, att det mer eller mindre anses vara barnplågeri enligt personalen om barnet måste byta förskola pga att ordinarie förskola stänger. Det finns ju som sagt föräldrar som inte har någon semester att ta ut. Personalen ska öht inte komma med någon kommentar om det.
Då missuppfattade jag dig!
 
Ja, jag anser att det finns barn som mår dåligt av att byta miljö och där föräldern (obs! föräldern) får vara hemma när förskolan stänger, men jag har svårt att tro att så pass många barn mår dåligt så att om man har två barn och två föräldrar så tar ena semester i juni och den andra föräldraledigt för barn A och sedan tvärtom för barn B i juli och till arbetsplatsen heter det"förskolan är stängd och Putte kan inte vara på annan förskola". Nej självklart inte, men hur skulle det vara om mamma tar semester någon av veckorna förskolan är stängd och pappan någon av veckorna, så att bådas arbetsplatser också blir nöjda? Kollegor har kanske också barn som är i behov av sina föräldrar?

Nej det är ju mysigt att vara hemma hela familjen hela sommaren, och bra för barnen också, eller åtminstone båda föräldrna 5 veckor ihop när förskolan är stängd.

Det är lite detta jag reagerar på, inte varken föräldraledigt, vabb eller att föräldrar måste ta ut semester när förskolan är stängd för JUST Putte kan inte byta förskola. Om man i allt samarbeta på arbetsplatsen så ser jag detta som inget problem alls? Putte kan vara hemma med pappa nästa år så att någon annan kan få ha semester just de veckorna....som kanske också har barn...

Jag märker dock att de föräldrar som samarbetar och är flexibla och kan just tänka att båda föräldrarna behöver inte vara hemma alla veckorna även om det är mysigt osv också får igen det av sina kollegor i slutändan, det är inte så slitigt och tungt helt enkelt när det kommer till plötsliga händelser, vabb, ledighet osv, kan man ge och ta så brukar det löna sig.
Jag håller helt och hållet med, och Givetvis finns det barn som av den ena eller andra anledningen behöver viss anpassning likväl som vuxna människor.
 
Barn som ställer höga krav på sig själva i skolan blir trötta och behöver vila.
Möjlighet till detta finns på skolloven.
De är liksom till för det.
Barn som blir direkt stressade och trötta behöver antingen anpassad skolgång eller få hjälp med att hantera kravställning och med stresshantering. Det är oroande om barn verkligen behöver ha loven för att vila istället för att få omväxling och förhoppningsvis göra något roligt.
 
Ja, jag anser att det finns barn som mår dåligt av att byta miljö och där föräldern (obs! föräldern) får vara hemma när förskolan stänger, men jag har svårt att tro att så pass många barn mår dåligt så att om man har två barn och två föräldrar så tar ena semester i juni och den andra föräldraledigt för barn A och sedan tvärtom för barn B i juli och till arbetsplatsen heter det"förskolan är stängd och Putte kan inte vara på annan förskola". Nej självklart inte, men hur skulle det vara om mamma tar semester någon av veckorna förskolan är stängd och pappan någon av veckorna, så att bådas arbetsplatser också blir nöjda? Kollegor har kanske också barn som är i behov av sina föräldrar?

Nej det är ju mysigt att vara hemma hela familjen hela sommaren, och bra för barnen också, eller åtminstone båda föräldrna 5 veckor ihop när förskolan är stängd.

Det är lite detta jag reagerar på, inte varken föräldraledigt, vabb eller att föräldrar måste ta ut semester när förskolan är stängd för JUST Putte kan inte byta förskola. Om man i allt samarbeta på arbetsplatsen så ser jag detta som inget problem alls? Putte kan vara hemma med pappa nästa år så att någon annan kan få ha semester just de veckorna....som kanske också har barn...

Jag märker dock att de föräldrar som samarbetar och är flexibla och kan just tänka att båda föräldrarna behöver inte vara hemma alla veckorna även om det är mysigt osv också får igen det av sina kollegor i slutändan, det är inte så slitigt och tungt helt enkelt när det kommer till plötsliga händelser, vabb, ledighet osv, kan man ge och ta så brukar det löna sig.

Jag förstår din poäng. Men samtidigt är inte föräldrar två kollegor som samarbetar om ett jobb (barnen). Relationen måste vårdas och man behöver vara lediga tillsammans också. Precis som jag tar för givet att barnfria par vill och behöver. Den önskan och behovet försvinner inte för att man får barn.
 
Efter att ha läst igenom tråden så känner jag mig ganska nöjd med att aldrig ha behövt dra FL-kortet.
Trots att jag varit ensamstående från några månader innan dotterns tvåårsdag. Trots att jag inte har släktingar i närheten. Trots att jag har ett jobb som pågår 24/7.

Det är alltså fullt möjligt att göra det men det kräver förstås förmåga att samverka med kollegor.
Ja och så hade väl ditt barn aldrig varit sjukt? Minns att jag var så himla Avis på det i en tidigare tråd på samma tema.
 
Det är en kostnadsfråga.
Så då är vi tillbaka till det där med skattesatsen igen.
Varför blir det nödvändigtvis dyrare om förskolepersonalen sprider ut sin semester mer? Hälften av personalen tar semester första halvan av sommaren och hälften andra? Vissa förskolor stängda första delen av sommaren och andra andra delen av sommaren? Eller någon annan lämplig variant som innebär att inte allt klappar ihop i juli. Många verksamheter som inte kan stänga får ju sträcka sig papperstunna just industrisemestern. En justering här skulle kunna avhjälpa problemet. Eller så skiter vi i det och accepterar läget och utbildar fler om att barnkonventionen gäller just industrisemestern, punkt slut.
 
Ja, jag anser att det finns barn som mår dåligt av att byta miljö och där föräldern (obs! föräldern) får vara hemma när förskolan stänger, men jag har svårt att tro att så pass många barn mår dåligt så att om man har två barn och två föräldrar så tar ena semester i juni och den andra föräldraledigt för barn A och sedan tvärtom för barn B i juli och till arbetsplatsen heter det"förskolan är stängd och Putte kan inte vara på annan förskola". Nej självklart inte, men hur skulle det vara om mamma tar semester någon av veckorna förskolan är stängd och pappan någon av veckorna, så att bådas arbetsplatser också blir nöjda? Kollegor har kanske också barn som är i behov av sina föräldrar?

Nej det är ju mysigt att vara hemma hela familjen hela sommaren, och bra för barnen också, eller åtminstone båda föräldrna 5 veckor ihop när förskolan är stängd.

Det är lite detta jag reagerar på, inte varken föräldraledigt, vabb eller att föräldrar måste ta ut semester när förskolan är stängd för JUST Putte kan inte byta förskola. Om man i allt samarbeta på arbetsplatsen så ser jag detta som inget problem alls? Putte kan vara hemma med pappa nästa år så att någon annan kan få ha semester just de veckorna....som kanske också har barn...

Jag märker dock att de föräldrar som samarbetar och är flexibla och kan just tänka att båda föräldrarna behöver inte vara hemma alla veckorna även om det är mysigt osv också får igen det av sina kollegor i slutändan, det är inte så slitigt och tungt helt enkelt när det kommer till plötsliga händelser, vabb, ledighet osv, kan man ge och ta så brukar det löna sig.
Och puttes pappa eller mamma kanske behöver få sin ledighet när möjlighet finns att vila och inte vara dygnet runt själv med Putte just på semestern?
 
Du vet att det finns många som inte ens har semester, någonsin? Bönder och många egenföretagare garvar åt begreppet sommarsemester. Vidare finns en grupp ensamstående föräldrar, studerande föräldrar osv.

Kommunen finansieras av medborgarna och skall förstås bidra med den service som medborgarna behöver och kommit överens om. Det låter på dig som om föräldrar förväntar sig bli servade? Nej, jag förväntar mig att inte bli motarbetad av kommunanställda när jag försöker jobba på ett sätt som samhället behöver, tack.
Men det finns ju barnomsorg för dem som absolut behöver det.
Men man måste då ansöka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag förstår din poäng. Men samtidigt är inte föräldrar två kollegor som samarbetar om ett jobb (barnen). Relationen måste vårdas och man behöver vara lediga tillsammans också. Precis som jag tar för givet att barnfria par vill och behöver. Den önskan och behovet försvinner inte för att man får barn.
Det är väl inget som hindrar att man tar nån vecka tillsammans? Tror väldigt få hade reagerat på om man försökte pyssla ihop nån vecka med sin partner.
 
Har du samma syn på dina sjukskriva kollegor? De är opålitliga, missköter sitt jobb och lämnar dig i sticket när de hamnar i ett sjukdomsskov?

Mitt resonemang bygger på att även ickeföräldrar kan vara lediga på samma premisser som föräldrar. Men om ditt problem är att kollegor, deras barn eller anhöriga kan bli sjuka, dö eller behöva vanlig daglig omsorg och därför frånvarar från jobbet förstår jag att du inte ser resonemanget.

Man missköter inte sitt jobb för att man vabbar. Det är nog poängen. Vill man själv ha obetald ledighet så går det ofta utmärkt om man har ett bra argument (barn, studier, annat). Att insinuera att föräldrar förstör sin karriär pga barn tror jag biter alla i foten då det bara bidrar till att ojämlikheten mellan vem som tar ut vab och fl ökar.
Men som jag nu sagt flera gånger, vänligen läs längre bak i tråden om det är svårt att förstå eller komma ihåg:

Jag har kollegor som ofta (varje vecka periodvis) lämnar resten i sticket pga sin privata familjesituation. En av dem tar som sagt alla läkar-tandläkartider o liknande, all vab med familjens flera barn.

Samtidigt som man givetvis måste förstå och acceptera att folk måste sköta sina barn, måste föräldrar förstå att det val de gör, dvs att ständigt avvika från arbetet får konsekvenser. Om inte uttalade så outtalade.

Mina kollegor missköter sina jobb då de lämnar sina uppgifter halvklara och förväntar sig att "nån annan" ska göra klart. "Nån annan" ska förklara för kunder, nån annan ska oförberedd gå på ett möte i deras ställe.
Gör man sånt här ofta så får man ett rykte om sig att vara opålitlig och det drabbar en.

Folk som har kroniska sjukdomar brukar i allmänhet se till så att deras uppgifter är gjorda i förtid (ifall de blir sjuka då det är deadline).

Dessutom kan en kroniskt sjuk person knappast be partnern vara sjuk istället för den. Däremot går det faktiskt i regel att ta turer med vab och sånt, om man är två föräldrar som bor tillsammans.

Jag har också andra kollegor som har barn, som kommer i tid, sköter sina uppgifter, är pålitliga kollegor. Av någon outgrundlig anledning lyckas dessa också ha en partner som tar lika stort ansvar för familjen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp