Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupp ett tillval i försäkringen.Möjligen att det i djurförsäkringen skulle kunna finnas möjlighet att få ut ersättning om man behöver ta ledigtför vård av djur.
Nu har ju detta aldrig prövats rättsligt men frågan är om en arbetsgivare kan neka en ledigt (behöver ju inte vara betald ledighet) för att ta hand om sitt sjuka djur. Man har ju enligt lag skyldighet att vårda sitt sjuka djur.Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.
Det är väl olika var man jobbar?Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Fast de som åker till klink varje månad vet det väl ofta det några dagar i förväg i alla fall? I dessa fall är det ju upp till hästägaren att ta ledigt eller byta bort sina jobbpass.Jag är kluven. Om det vore fallet skulle man som arbetsgivare vara noga med att veta hur många djur vederbörande har och hur många VAD-dagar det blivit historiskt. På sikt kommer djurägare att få svårare att få jobb och få sämre lön än icke-djurägare.
Samtidigt måste man ordna att någon akut tar hand om ett akut sjukt djur. Men det är ju extremt sällan man behöver spendera 100% tid med djuret under och efter startad behandling. Så då kan man säkert oftast lösa det med sin arbetsgivare, med byte av pass/tider osv.
Det är inte en självklar fråga - men det baserar jag mycket på erfarenheter jag har av vissa hästägare som är på klinik med sina hästar varje månad.
Som det är idag räknas det som ogiltig frånvaro antar jag.
Sen är frågan om hur mycket nytta ägaren gör på jobbet i den situationen.Nu har ju detta aldrig prövats rättsligt men frågan är om en arbetsgivare kan neka en ledigt (behöver ju inte vara betald ledighet) för att ta hand om sitt sjuka djur. Man har ju enligt lag skyldighet att vårda sitt sjuka djur.
Nu menar jag givetvis inte några småsaker utan riktigt allvarliga skador.
Sen är frågan om hur mycket nytta ägaren gör på jobbet i den situationen.
- har aldrig stött på ngt fall i verkligheten där en ag har bråkat m en djurägare .
Samma för mig. Jag har aldrig haft ett jobb där jag inte kunnat ta några timmar eller en dag för att åka på veterinärbesök. Men i de allra flesta fall planerar jag in kvällsbesök eller ordnar på annat sätt, typ jobbar hemifrån kvällstid om jag måste passa hovslagartid på eftermiddagen.När jag skulle välja utbildning tog jag faktiskt med att jag ville ha någon form av flextid, just för att vissa saker måste skötas på kontorstid.
@grodan21
Personligen tycker jag att VAB är besvärligare för mig som medarbetare än kollegors vård av djur. Det inträffar liksom 100 ggr oftare. Det må så vara en laglig rättighet men det hjälper inte mig när jag får dra dubbelt lass. Jag har inte heller egna barn så jag kan aldrig "ge igen"
@grodan21
Personligen tycker jag att VAB är besvärligare för mig som medarbetare än kollegors vård av djur. Det inträffar liksom 100 ggr oftare. Det må så vara en laglig rättighet men det hjälper inte mig när jag får dra dubbelt lass. Jag har inte heller egna barn så jag kan aldrig "ge igen"
Jo, jag jobbar nu med många småbarnsföräldrar. Har inga barn själv.
Nu är vi så många anställda så att det går hyfsat i alla fall, men en sommar hade en person lagt ut föräldradagar varvat med semester hela sommaren,7-8 veckor. Andra något mindre.
Inte populärt då vi är tvungna att vara minst 50% ordinarie personal oavsett hur många sommarvikarier vi har.