Utvecklingsstörning och fyrkantighet

Coop

Trådstartare
Hej!
Min lille kotte har en utvecklingsstörning, i de övre delarna av lindrig troligtvis. Nu undrar jag om dessa barn har ett behov av fyrkantighet i vardagen, mer än "normalt" så att säga. Någon som har erfarenhet kring detta? Själv så förknippar inte jag utvecklingsstörning med just denna fyrkantighet som vi ser att vår kotte behöver men jag har ingen att referera mot just utvecklingsstörningen.

Varför jag frågar är att vi har sett vissa autistiska tendenser men inte tillräckligt för att vi ska göra ytterligare en utredning på just det i dagsläget.

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Utvecklingsstörning och fyrkantighet

Jag har inget utvecklingsstört barn men har jobbat med ett flertal. Jodå, de flesta vill ha rutin i sin vardag (iaf i skolan).

Har själv inget utvecklingsstört barn men liksom break_a_leg arbetar jag med barn med speciella behov. (gissar jag bara av kommentaren)
Jag arbetar främst inom det autistiska spektrat och att säga något specifikt utan att känna barnet och situationen är svårt.

Men för barnen jag arbetat med med främst autistiska drag (hög och lågfungerande samt lågfungerande med utvecklingsstörning) är det absolut vitalt med ordning. Att allt sker när det ska, på det sättet det ska och att det är samma som man sagt det ska vara.

Vi har bildförstärkning på allt och sätter upp bilder varje morgon tillsammans med barnet och visar allt som ska hända under dagen. Det kan vara väldigt jobbigt för barnet om det inte blir som det var bestämt. Likaså har vi exempelvis vid toalettbesök. På dörren finns det bilder i vilken ordning saker ska göras. (Finns bra piktogram-program man kan printa ut) Vi har haft tillfällen då andra barn kommit åt att flytta ordning på bilderna och barnet ifråga blir helt paralyserad och får utbrott för det är ju FEL! Men alla är inte lika givetvis.

Jag hade rekommenderat att ha mycket rutiner så att barnet vet vad som ska hända och i vilken ordning och givetvis att vara en trygg vuxen som behåller lugnet när allt blir fel.

Jag vet inte om det hjälpt dig men lycka till! :)

Tackar så mycket för era svar :bow:, återkommer under morgondagen med lite fler funderingar!

Trevlig kväll!

Jag vet inte om det beror på sonens misstänkta utvecklingsstörning eller hans adhd att han behöver rutiner och fyrkantighet.

Men rutiner har vi och ser att alla våra mår bra av det.Minsting är ntv men misstänkt något inom autismspektrat. Äldsta sonen har högfungerande autism/aspberger (läkarna inte överrens) han hade rutinbehov redan som bebis och därför föll våran adhd son in i rutinerna redan som bebis för att jag skulle få det att fungera. Ju äldre det blivit ju större behov av rutinerna. Så våran minsta är också rutinberoende om det beror på eventuella funktionshinder eller om det beror på att han är så van vid rutiner kan jag inte säga.

Undrar du något så är det bara att fråga. :)

Jag jobbar på ett bostöd med vuxna utvecklingsstörda där flera även har psykiska problem. Ganska brett spektra då vi har allt från Down syndrom till adhd, psykoser och schizofreni. En del har autismdrag etc. Gemensam nämnare är att de har en underbegåvning i botten. Men för att kunna ingå i ett bostöd måste de vara så pass självgående att de kan ha eget boende. Dock skiljer sig även där hjälpbehovet åt något enormt. Från 4 h/vecka till 12 h/dag

De har alla olika behov men vi ser att rutiner är något som de flesta är i stort behov av för att fungera så bra som möjligt.

De flesta har schema om vad de ska göra, på vilken tid, när vi kommer osv.

Gira :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 018
Senast: Anonym_85
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 772
Senast: Korven
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka