Utställningstråden 2017

Jag hade ju inte tänkt visa min hane så mycket i Sverige i år meeen.. Det blev ändrade planer! Just nu är han den mest vinstrika dalmatinern i Sverige så vi vill ju gärna försöka försvara den platsen ;) så nu är han anmäld till Malmö och Strängnäs med haha. Velar på Västerås, det är visserligen sjukt nära men ingen domare som jag tror gillar honom. Men vem vet.. Man kan ju inte vinna något om man inte åker dit :angel: Får ju inga minuspoäng om han får VG :D

Finland i mars är planerat och Danmark i April. Nu hoppas vi bara att Danmark inte krockar med en parning..

Årets säsong drar igång med Tornio i början av mars, ska ställa Hottentotten, som har bantat och inte längre är så... hullig :D Hon ska inte paras på nästa löp (vad jag vet), så det verkar som att hon är "min" för hela utställningssäsongen *glad* Väntar ju på att Tassa ska börja löpa (ehrm, förra veckan hade jag tänkt mig... :) ), och börjar ställa in mig helt på att årets utställningar med henne blir... nada. Möjligen sent i höst.

Här tror jag att det inte blir något förrän rasspecialen i maj. Synd för min äldre grabb är fullpälsad nu :angel: såklart.
Om det inte krockar med nya jobbet så ska vi iaf ta oss till Norge i år hade vi tänkt :)

Alltså.. Jag är så stolt över min lilla gris! Både min och hans första utställning och han uppförde sig nästan exemplariskt! Vi blev nr. 2 av 3 storpudelvalpar :)

Kritiken: "Välutvecklad femmånaders hanvalp med tilltalande helhet. Välformat huvud. Fint pigment, stark hals och överlinje. Tillräckligt förbröst för åldern, välvinklad bak. Rör sig med fina rörelser för åldern. Ok päls och färg. Välvisad och trevlig."

Är förstås extra lycklig över ordet "välvisad" :D
IMG_4525_zpsixrdtzpb.jpg

Kenneln ställer i Strängnäs. Jag utgår från att jag visar ett par, skulle vilja vinna med ungtiken som kom tvåa i Göteborg. Det är alltid lika kul att slå kennelpappa:angel:. Jag har haft turen och lyckan att slå honom två gånger i BIR/BIM :D

Och här kommer ovetande nybörjaren :o
Hoppas man får hoppa in i tråden ändå bland er proffs
:nailbiting::D

Har ju ingen utställningsras men jag tycker det är lite spännande och roligt, så åka ut för husbehov kan man ju alltid göra :D. (Jämthund)
Vi ställde inte ut förra året alls men ska iväg om några veckor. tycker vovve har biffat på sej och är inte lika valpig längre nu som blivande treåring.
Han hade nog inte platsat i öppna klassen innan så det var nog lika bra att det inte blev nåt förra året.
Ska bli jätteintressant att se hur han står sej nu!
Ni håller väl tummarna? :angel:

Och här kommer ovetande nybörjaren :o
Hoppas man får hoppa in i tråden ändå bland er proffs
:nailbiting::D

Har ju ingen utställningsras men jag tycker det är lite spännande och roligt, så åka ut för husbehov kan man ju alltid göra :D. (Jämthund)
Vi ställde inte ut förra året alls men ska iväg om några veckor. tycker vovve har biffat på sej och är inte lika valpig längre nu som blivande treåring.
Han hade nog inte platsat i öppna klassen innan så det var nog lika bra att det inte blev nåt förra året.
Ska bli jätteintressant att se hur han står sej nu!
Ni håller väl tummarna? :angel:
Givetvis! Lycka till! Du får rapportera hur det gått :D

Har ägnat kvällen åt att kolla domarlistor. Såhär ser min preliminära kalender ut hittills:

Malmö 19/3
Svensk rasspecial 13/5
Dansk rasspecial 14/5
Norrköping 3-5/6
Eventuellt Vänersborg 10/6 (Hade egentligen tänkt låta hundarna "vila" efter Norrköping, men domaren har satt upp nära släktingar till mina grabbar förr. Tror inte det blir så många anmälda hundar där heller, så det kan ju å andra sidan vara bra att de får gå en liten utställning direkt efteråt också. Får fundera på det!)
1/7 Borås
Eventuellt Tvååker 7-8/7 (Beror på om syrran åker... Tvååker brukar vara en jättehärlig utställning, men tror inte att mina hundar har något att hämta där i år)

Hur ser det ut för er andra vänstervarvare? :)

@Henbane Vill du verkligen veta.. :angel:

MyDOG är avklarat.
4/3 Finland
12/3 Strängnäs
19/3 Malmö
23/4 Ev Västerås
29-30/4 Danmark
7/5 Rasspecial
27/5 Gimo
4/6 Norrköping
11/6 Vänersborg
8/7 Ev Alfta
15-16/7 Rasspecial
22/7 Köping
12/8 Askersund
19/8 Norrköping
20/8 Eskilstuna
27/8 Upplands Bro
10/9 Gimo
15/12 Stockholm
17/12 Stockholm

Sen blir det eventuellt flera resor till Finland och Danmark om vi inte tar championatet på de första resorna. Eventuellt Åland oavsett.. Kanske tar några fler eller tar bort några beroende på vad det visar sig vara för domare.

Än så länge ser planen ut såhär:

Strøby DK 4 mar
Malmö 19 mar
Roskilde DK 29-30 apr
Skara (rasspecial) 6 maj
Hässleholm 21 maj
Norrköping 3-5 jun
Norrköping (rasspecial) 6 jun
Vejen DK 10-11 jun
Tvååker 7-8 jul
ev Gotland 5-6 aug
Ronneby 13 aug
Bornholm DK 19-20 aug
Eslöv 10 sep
Ullared (rasspecial) 16-17 sep
Ballerup DK 23-24 sep
Växjö 4 nov
Herning DK 5 nov
Nyborg DK 2 dec
ev Stockholm 15-16 dec

Sen så ska vi försöka åka till norge någon sväng om vi hittar någon utställning som passar. :D

Jag tror att jag sa samma sak förra året, och året innan det, som jag säger i år. "Ska inte ställa så mycket i år" :angel:
Men än så länge är det bara rasspecialen som är inplanerad, jag börjar snart nytt jobb och vet inte hur jag kommer jobba. Så får ta det efter jag fått schema. :p

@Henbane Vill du verkligen veta.. :angel:

MyDOG är avklarat.
4/3 Finland
12/3 Strängnäs
19/3 Malmö
23/4 Ev Västerås
29-30/4 Danmark
7/5 Rasspecial
27/5 Gimo
4/6 Norrköping
11/6 Vänersborg
8/7 Ev Alfta
15-16/7 Rasspecial
22/7 Köping
12/8 Askersund
19/8 Norrköping
20/8 Eskilstuna
27/8 Upplands Bro
10/9 Gimo
15/12 Stockholm
17/12 Stockholm

Sen blir det eventuellt flera resor till Finland och Danmark om vi inte tar championatet på de första resorna. Eventuellt Åland oavsett.. Kanske tar några fler eller tar bort några beroende på vad det visar sig vara för domare.
Jösses! Du missar ingen,kan du inte ta med min fula hund när du ändå är igång :idea::heart

Jag funderar på att åka till Gimo i maj bara som en kul grej (om jag lyckas tvinga med min kompis som har norrbottenspets :devil:)

Mycket om jag slipper och hon blir Champion,ska du bara ställa i norden?
Enda utställningen jag kan tänka mig åka på är någon i Ungern o så tvinga uppfödaren att ställa henne medan jag tittar på dobbisar o fikar :D
Bara Norden i år, måste ha NORD UCH innan dom ändrar reglerna nästa år ;) Eventuellt WDS i Tyskland också.

För en inte så insatt - vad är det för regler som ändras? :D
@isafore
Jag vet inte om det är heeelt spikat ännu men(!) jag tänker inte ta några risker ;)

NKU har väl som förslag (åtminstone) att de nordiska kennelklubbarna ska markera lite mot FCI att de har tröttnat, så antalet internationella utställningar ska minskas och ersättas med en ny form, nordiska utställningar. På dessa nordiska utställningar kommer nordiska cert att delas ut. De kommer delas ut likt CACIB delas ut idag med tillägget att även junior och veteran kan tilldelas, alltså kommer inga arbetsmeriter att krävas. Så för att bli nordisk utställningschampion from 2018 så krävs dels nationellt championat (med "vanliga" nationella cert, ingen ändring) i det land som hunden bor i, dvs svensk utställningschampion för oss, plus 3 nordiska cert i 3 olika nordiska länder. Idag räcker det ju med championat i valfritt nordiskt land + ytterligare 2 cert i två andra nordiska länder (championat i tre nordiska länder = NORD UCH).

Hoppas det var tydligt nog.. :angel: Och som sagt, jag har inte stenkoll på om det är hundra spikat eller bara ett förslag än så länge. Men SKK har iaf lagt in nordiska utställningar på sin lista för 2018 :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka