En av varje ras hänger med så får vi slåss om BIS!Alla får följa med, så länge de inte konkurrerar med oss i ringen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En av varje ras hänger med så får vi slåss om BIS!Alla får följa med, så länge de inte konkurrerar med oss i ringen
Det får ni slåss om själva för då har jag redan gåttEn av varje ras hänger med så får vi slåss om BIS!
Blir hunden både svensk och norsk champion då? Är det samma med danmark?
Herregud så snurrigt detta är.
Är det så tvärtom också? Eller krävs det tre cert i det landet då ändå?Ja om hunden är champion i ett annat land blir den champion i Sverige på bara ett cert
Är det så tvärtom också? Eller krävs det tre cert i det landet då ändå?
Aha! Tackar!Det beror på vilket land. För dom nordiska och baltiska länderna räcker det med ett.
I Tyskland eller Holland är det till exempel inte så, där behöver hunden de antal cert som gäller i landet oavsett om den redan är champion eller inte.
Aussie behöver inte bruksmerit för cert, däremot för att kunna bli champion.Fördomen säger att alla hundar får cert där
Men ni behöver bruksmerit för cert väl?
Norge är ju skittufft Iallafall i min ras. Alla stort-cert utställningar har sjukt många anmälda. Jag satsar på Finland o Danmark nu i år för att hinna ta NORD UCH innan dom ändrar reglernaEller Norge 3 cert där så räcker det med ett här sen (som lämpligast tas i Norrland ).
Ja om hunden är champion i ett annat land blir den champion i Sverige på bara ett cert
4 CACIB i minst 3 olika länder för minst 3 olika domare. Minst 1 år och 1 dag måste går mellan första och sista CACIBet. Sen tror jag att det är någon jaktmerit också, men ni kan nog bli CIE utan jaktmerit. Måste kollaJag funderar på att ställa Ladda i Danmark i vår, för skojs skull. Hon är ju den enda hunden som kan vänstervarva med framgång
Hon har två CACIB tagna i Sverige och är SE UCh, så jag gissar att det räcker med ett CACIB till för att bli C.I.B?
De som är nedstämda på kravet på bruksmeriter för championatet kan ju läsa Wachtelhundarnas championatkrav
"Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska vara utdelat vid oficiell utställning inom SWK.
Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag.
Lägst 3:e pris på jaktprov i unghundsklass eller nybörjarklass alternativt för merit erhållen före 2017, godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott och lägst 2:a pris på jaktprov i öppenklass alternativt för merit erhållen före 2017 1:a pris i öppenklass och godkänt skogsprov"
Åh, skulle varit så intressant att höra vad de hade att säga om de olika "modellerna"!När jag var med Tonto på en exterörbeskrivningutbildning som "testhund" så sa dom en hel del intressanta saker om både den grövre utställningsaussien och den nättare arbetsavlade aussien. Det var två stycken som var av utställningsmodell, två stycken nätta som Tinja och så Tonto som var mitt i mellan. Superintressant!
@AraSlei Är jag inte helt borta så behövs 4 Cacibs för att bli cib. Tre av dem måste dessutom vara i olika länder.
@AraSlei Jag kollade upp det. Visst är Ladda SE UCH? Isf räcker det med 2 CACIB i 2 olika länder för CIB. Det som jag skrev i inlägget ovan stämmer för CIE.
" Två CACIB utdelade i två länder av två domare samt jaktprovsmerit (se SE UCh ovan). Minst ett år och en dag ska ha för utit mellan första och sista CACIB. "
Ställer man då i bruksklass utan bruksmerit..?Aussie behöver inte bruksmerit för cert, däremot för att kunna bli champion.
Nej har man ingen bruksmerit så kan man såklart inte ställa i bruksklass. Men certet delas inte ut i bruksklass utan i bästa hane/tik precis som på alla raser utan krav på merit. Så man kan istortsätt plocka 10-20-30 cert om man har en fin hund och gillar att förstöra för andra. Godkänd i lägre klass bruks krävs för championat, alternativt några meriter som bla patrullhund, inom IPO o liknande.Ställer man då i bruksklass utan bruksmerit..?
Hos oss behöver man jaktmerit för att få ställa i jaktklass, du kan då plocka cert. För att få lösa in certen och bli champion behövs pris i öppenklass på jaktprov. Gissar att de har något liknande.
Tack och lov att man måste ha bruksmerit för att få cert hos dobbis.Nej har man ingen bruksmerit så kan man såklart inte ställa i bruksklass. Men certet delas inte ut i bruksklass utan i bästa hane/tik precis som på alla raser utan krav på merit. Så man kan istortsätt plocka 10-20-30 cert om man har en fin hund och gillar att förstöra för andra. Godkänd i lägre klass bruks krävs för championat, alternativt några meriter som bla patrullhund, inom IPO o liknande.
Men det är väl bara om den uppfyller respektive lands krav för championatet? Eller?
Norge är ju skittufft Iallafall i min ras. Alla stort-cert utställningar har sjukt många anmälda. Jag satsar på Finland o Danmark nu i år för att hinna ta NORD UCH innan dom ändrar reglerna