Hon är rätt korrekt tror jag 50 cm hög (finns ingen gräns på aussie, funktion före storlek, men tikarna brukar ligga mellan 46-53), något längre än hög. Skallen lika lång som bred, nospartiet lika långt som skallen, skallen är flat, nacken svagt välvd, ögonen är mandelformade av bra storlek, stopet är måttligt men tydligt. Hon har korrekt pigmentering, bröstkorgens lägsta punkt är vid armbågarna som den ska, buklinjen är uppdragen, tassarna är täta och välvda (även om de kunde vara något mer välvda). Hennes päls är medellång, (alltså längre än en labbes, kortare än en collies. Allt där emellan borde ju då räknas som medellångt?) medelgrov och hon har bra underull. Hon är även rätt feminin, som tikarna ska vara. Hon har alla tänder och korrekt saxbett.Beror väl på hur korrekt hon är i övrigt, Ammo är ju en väldigt liten bruksdobbishane och han fick ju ändå VG och fin kritik på rasspecial.
Hennes enda egentliga fel är att hennes öron är fullkomligt enorma och att hon är något hög bak när hon står med baktassarna rätt under sig.
(Och ja, jag har suttit med rasstandarden framför mig och mätt henne med måttband för jag är en nörd )