Jag vet inte om det är heeelt spikat ännu men(!) jag tänker inte ta några risker
NKU har väl som förslag (åtminstone) att de nordiska kennelklubbarna ska markera lite mot FCI att de har tröttnat, så antalet internationella utställningar ska minskas och ersättas med en ny form, nordiska utställningar. På dessa nordiska utställningar kommer nordiska cert att delas ut. De kommer delas ut likt CACIB delas ut idag med tillägget att även junior och veteran kan tilldelas, alltså kommer inga arbetsmeriter att krävas. Så för att bli nordisk utställningschampion from 2018 så krävs dels nationellt championat (med "vanliga" nationella cert, ingen ändring) i det land som hunden bor i, dvs svensk utställningschampion för oss, plus 3 nordiska cert i 3 olika nordiska länder. Idag räcker det ju med championat i valfritt nordiskt land + ytterligare 2 cert i två andra nordiska länder (championat i tre nordiska länder = NORD UCH).
Hoppas det var tydligt nog.. Och som sagt, jag har inte stenkoll på om det är hundra spikat eller bara ett förslag än så länge. Men SKK har iaf lagt in nordiska utställningar på sin lista för 2018
Tack för utförlig förklaring, då förstår jag nog
Det kan alltså vara idé att försöka få till ett NO UCH innan 2018?