Utställningstråden 2016

Grattis @Lejonelle vars hane blev bästa beauceron-hane! :)

Å, tackar :) @Tibialis Grattis till dig också!!

Det här med utställning är ju ett mysterium, så jag gick och stod som folk sa åt mig, och sprang åt samma håll som alla andra och tydligen räckte det :) Jag är stolt över min pojke som blev slagen av sin egen mamma i finalen, så han blev BIM och hon BIR. Jätteroligt för uppfödaren.

Nu tänker jag att jag kanske måste försöka ställa någon mer gång med tanke på att det är sista chansen så vi får se om jag kommer till skott.

Då borde det varit den här gruppen du såg? Hittade bilden på fb :p
13937755_1809256362643961_5298023300707454061_o.jpg

Den ljusa till vänster är syster till Ebrahs pappa (och halvsyster till Aysu) :p Den högra ljusa är halvsyster till Ebrah (samma mamma). Kul att de fick med ett släthår i gruppen också, den är från deras senaste kull och det är första gången de fött upp släthår. Då har de ändå hållit på i över 30 år :p
Stämmer! Så roligt :D

Alltså fy, jag delade precis ett inlägg på FB från en kvinna som hade fått sina tre (!!!) labradorer stulna under Ronneby-utställningen! :crazy: Usch vad hemskt, så sjukt att man inte ens kan vara säker på hundutställningar längre...

Då är utställningssäsongen mest troligt slut för iår *suck*
Spenderade gårdagen på SDHKs utställning i Luleå. 2 bruxar och 2 brabar, jag och mentorn ställde två var ;D
Tassa exc, inget ck pga inte färdig i kroppen (sant). Bästa unghund. Mamma Izzi blev BIR.
Hot exc ck och BIR, Jean exc utan ck pga för stor (sant). Mycket trevlig domare som verkar gilla samma typ av griffoner som jag, så honom ställer jag gärna för igen.
Några minuter innan jag skulle in med Tassa i stora ringen fick hon världens diarré, och några sekunder sedan kräktes hon... och sedan var hon som vanligt igen. Gick aldrig in med henne, och hon mådde bra efteråt, så jag vet inte vad som hände. Hot och Iz gick in, frös, visade domaren att det är rastypiskt att hälsa genom att slickas på hakan, och gallrades ut i en gigantisk BIS-grupp.
Sen åkte vi hem och försökte tina upp :D

Både Iz och Hot är parade nu, och Tassa ska trimmas ner (hon är minst sagt i överpäls just nu), och paras på nästa löp, så utbudet av hundar att ställa har nu minskat från 4 till 1 :) Så paus fram till våren (om ingen går tom). Fick däremot ett entusiastiskt erbjudande av en chihuahuauppfödare om att hjälpa till och ställa hennes hundar (tror hon funderade på foderhund först, men jag har för mycket planer på griffoner för att få plats med ännu en hund :D ). Så under hösten kanske jag tränar med en liten liten liten hund :)

Anmälde mig lite hastigt till Gimo idag, måste börja titta på utställningar i god tid, lycks alltid anmäla mig i sista minuten. :angel: Så nu blir det Norrköping, Eskilstuna och Gimo, sedan blir det en liten paus från utställningar. :p

Alltså fy, jag delade precis ett inlägg på FB från en kvinna som hade fått sina tre (!!!) labradorer stulna under Ronneby-utställningen! :crazy: Usch vad hemskt, så sjukt att man inte ens kan vara säker på hundutställningar längre...

En kompis skickade en bild på hennes inlägg till mig. Så sjukt jäkla vidrigt!
Hoppas inte det är någon stört jävel som tagit hundarna utomlands för att använda i valpfabrik. Skåne är inte långt från kontinenten...
Har det kommit fram något mer? (Har inte Facebook så kan ej kolla själv).

Även inom min ras så göder man, tyvärr. Sen är det inte ovanligt att se fläskiga corgis skumpa runt i ringarna, men man blir inte så poppis om man påtalar problemet... :angel:

Jag vill inte låta dryg, men jag tycker att det är ganska poppis att ha den uppfattningen så fort ens hund inte går bra i ringen. Det är lätt att hävda att om hunden hade varit fet, hade den minsann gått bättre.

Vi har ju samma ras, och jag delar inte din uppfattning. Att man ser någon hund varje utställning som är i överhull köper jag, men det säger inte att det är så inom hela rasen.
Jag upplever att många som har den här åsikten inom Cardigan har ganska unga hundar. Vid 2-3 års ålder så tror de att hunden är klar i kroppen, provar att ställa ut den, och när domaren kritiserar att de vill ha mer massa på hunden, så tolkar ägaren det som att de vill att hunden ska vara fet.
Jag trodde också att min hane var klar när han var 3 år gammal. Det var han inte. Nu är han snart 5, och nu förstår jag plötsligt vad domare menar med "mer massa". Han har blivit mycket grövre och bredare än vad jag någonsin trodde att han skulle bli.

Min hane är utställningschampion i Sverige och Danmark. Jag har aldrig tänkt tanken på att göda upp honom. Sedan har han inte det som krävs för att bli BIR, men det är för att han har för små öron, är lite för liten, och lite väl sluttande kors. Vissa domare tycker att hans uttryck och huvud, hans front och armbågar, och hans rörelser uppväger det, och placerar honom i BHKL. Men inte alla, och det köper jag.
Jag önskar att fler kände till sina hundars brister och fördelar innan de yttrar att deras hund inte vann för att konkurrenten var fet. Det är väldigt mycket lättare att förstå en kritik då, och det blir väldigt mycket roligare att ställa ut då också. :)

Jag vill inte låta dryg, men jag tycker att det är ganska poppis att ha den uppfattningen så fort ens hund inte går bra i ringen. Det är lätt att hävda att om hunden hade varit fet, hade den minsann gått bättre.

Vi har ju samma ras, och jag delar inte din uppfattning. Att man ser någon hund varje utställning som är i överhull köper jag, men det säger inte att det är så inom hela rasen.
Jag upplever att många som har den här åsikten inom Cardigan har ganska unga hundar. Vid 2-3 års ålder så tror de att hunden är klar i kroppen, provar att ställa ut den, och när domaren kritiserar att de vill ha mer massa på hunden, så tolkar ägaren det som att de vill att hunden ska vara fet.
Jag trodde också att min hane var klar när han var 3 år gammal. Det var han inte. Nu är han snart 5, och nu förstår jag plötsligt vad domare menar med "mer massa". Han har blivit mycket grövre och bredare än vad jag någonsin trodde att han skulle bli.

Min hane är utställningschampion i Sverige och Danmark. Jag har aldrig tänkt tanken på att göda upp honom. Sedan har han inte det som krävs för att bli BIR, men det är för att han har för små öron, är lite för liten, och lite väl sluttande kors. Vissa domare tycker att hans uttryck och huvud, hans front och armbågar, och hans rörelser uppväger det, och placerar honom i BHKL. Men inte alla, och det köper jag.
Jag önskar att fler kände till sina hundars brister och fördelar innan de yttrar att deras hund inte vann för att konkurrenten var fet. Det är väldigt mycket lättare att förstå en kritik då, och det blir väldigt mycket roligare att ställa ut då också. :)
Fast.. Det du pratar om är två helt olika saker. Det är en sak att skylla på att konkurrenten är fet och inte känna sin hunds egna brister. Det är en annan sak att hunden faktiskt GÅR bättre när den är fet. Du låter lite dryg faktiskt, precis som vi inte fattar nånting. Jag är, och jag tror mångs här är det, fullt medveten om min hunds brister, han är bl.a. lite lång i länden vilket inte blir lika påtagligt när han är i något högre hull. Jag förstår till punkt och pricka vad det står i mina kritiker och håller oftast med.

Jag håller med om att speciellt hanarna inte är klara i kroppen innan dom är typ medelålders, absolut! I min ras är det dock ofta som juniorer fram till BIR, så där kan vi definitivt inte skylla på att de hundarna är mer färdiga än min. Det är stor skillnad på massa och fett. Massa rullar inte över ryggen på hunden..

Och jo, jag har beviset på att min hane går bättre när han är fet. Han hade inte strålande resultat direkt, sällan CK. Jag gödde upp honom och han tog championatet på 6 månader. Sen tog jag ner honom i hull igen och ställde honom för samma domare som han fick cert för en månad tidigare, hon äääälskade honom då, fanns inget fel på honom, och plockade fram honom före champions. Men en månad senare när han var tunnare så var han för lång i länden, hade för uppdragen underlinje, för högt ansatt svans och för brant skuldra. Kommentaren från domaren var då "ett tips; ge honom en macka innan ni ska in i ringen. Hans ländparti blir riktigt dåligt när han är smal."

Åh, jag är också lite sugen på att ställa :p Men Ladda är ju fullcertad för svenskt championat nu, saknar dock sista jaktprovsmeriten som vi ska försöka ta nu i höst. Hon har två CACIB från Sverige så jag skulle ju kunna fortsätta ställa henne utomlands men... Det får kanske bli till våren :)

Otis är ju dessvärre ingen mening att ställa och inte den gamle gubben heller.

Fast.. Det du pratar om är två helt olika saker. Det är en sak att skylla på att konkurrenten är fet och inte känna sin hunds egna brister. Det är en annan sak att hunden faktiskt GÅR bättre när den är fet. Du låter lite dryg faktiskt, precis som vi inte fattar nånting. Jag är, och jag tror mångs här är det, fullt medveten om min hunds brister, han är bl.a. lite lång i länden vilket inte blir lika påtagligt när han är i något högre hull. Jag förstår till punkt och pricka vad det står i mina kritiker och håller oftast med.

Jag håller med om att speciellt hanarna inte är klara i kroppen innan dom är typ medelålders, absolut! I min ras är det dock ofta som juniorer fram till BIR, så där kan vi definitivt inte skylla på att de hundarna är mer färdiga än min. Det är stor skillnad på massa och fett. Massa rullar inte över ryggen på hunden..

Och jo, jag har beviset på att min hane går bättre när han är fet. Han hade inte strålande resultat direkt, sällan CK. Jag gödde upp honom och han tog championatet på 6 månader. Sen tog jag ner honom i hull igen och ställde honom för samma domare som han fick cert för en månad tidigare, hon äääälskade honom då, fanns inget fel på honom, och plockade fram honom före champions. Men en månad senare när han var tunnare så var han för lång i länden, hade för uppdragen underlinje, för högt ansatt svans och för brant skuldra. Kommentaren från domaren var då "ett tips; ge honom en macka innan ni ska in i ringen. Hans ländparti blir riktigt dåligt när han är smal."

Inlägget jag skrev är inriktat på en ras, och du drar slutsatsen att jag pratar om alla raser. Jag är medveten om att individer i vissa raser går bättre som feta, och det tycker jag är förjävligt. Så tycker jag inte att det är inom min och @FrauleinLeos ras dock. Däremot har den blivit väldigt populär på kort tid, och många "nya" (missförstå mig rätt, alla är nya någon gång) verkar anamma den generella uppfattningen om att en hund som går bra i utställningssammanhang måste vara fet. Det tycker jag är tråkigt, och det är det jag reagerar på.

Att experimentera med sin hunds hull för att se hur pass långt man kommer i ringen tycker jag inte är schysst mot hunden. Visst är det domare som sätter vissa trender, och bu för dem, men hundägare som följer trenden endast för att få bättre resultat på hunden är ju minst lika skyldiga till en sådan sak.
Visst har denna trend varat länge inom många raser (min mor berättade att en uppfödarkollega på 70-talet matade sin ena hund med vitt bröd så att det skulle svälla i magen och "fylla ut bröstkorgen"), men det blir ju inte ändring på det för att utställare fortsätter visa upp feta hundar. Tvärtom, visar vi upp våra hundar i fin kondition, så vill jag tro att de förr eller senare också kommer att ta sina titlar. Även om det tar längre tid.

Jag tycker du insinuerar ganska tråkiga saker - att det är min åsikt för att jag har en unghund, för att jag är ny inom rasen/utställning och för att Lasse inte skulle gå bra i ringen. Så är inte fallet. Han är ställd med gott resultat och fin kritik de få gånger jag har ställt. Du får givetvis ha din åsikt men jag tycker det är lite fult att insinuera likt ovan. Jag har en annan erfarenhet helt enkelt. Även min uppfödare har påpekat samma problem och får göda upp sina inför viktigare utställningar, eftersom de går sämre när de är i "sportform". Jag säger knappast att alla som går bra skulle vara feta, så är det givetvis inte. Men det är inte hittepå att en del nog skulle kunna gå ner ett kilo eller två. Jag pratar inte heller om "massa", utan just fett. Jag är medveten om skillnaden. Givetvis är inte min grabb klar än på länge och vi siktar inte på en karriär inom utställning utan inom brukset. Ställer gör jag för nöjes skull och inte för att nå BIS-ringen. Hade jag velat det hade jag blivit tilldelad en annan ur kullen.

Jag har däremot hållt på med utställning i hela mitt liv, det är verkligen inte en ny arena för mig, och jag delar @isafore s erfarenhet av att många hundar ofta går bättre med nått kilo extra. I vissa raser har det helt gått över styr. Därmed inte sagt att corgin skulle vara en av dessa. Om du är intresserad av mina tidigare kunskaper inom ett visst fält får du hemskt gärna fråga istället för att anta att jag är "ny" och att det är därför jag skulle ha de åsikter jag har. Jag tar ärligt talat lite illa upp av insinueringarna i ditt inlägg, känns tråkigt.

Jag tycker du insinuerar ganska tråkiga saker - att det är min åsikt för att jag har en unghund, för att jag är ny inom rasen/utställning och för att Lasse inte skulle gå bra i ringen. Så är inte fallet. Han är ställd med gott resultat och fin kritik de få gånger jag har ställt. Du får givetvis ha din åsikt men jag tycker det är lite fult att insinuera likt ovan. Jag har en annan erfarenhet helt enkelt. Även min uppfödare har påpekat samma problem och får göda upp sina inför viktigare utställningar, eftersom de går sämre när de är i "sportform". Jag säger knappast att alla som går bra skulle vara feta, så är det givetvis inte. Men det är inte hittepå att en del nog skulle kunna gå ner ett kilo eller två. Jag pratar inte heller om "massa", utan just fett. Jag är medveten om skillnaden. Givetvis är inte min grabb klar än på länge och vi siktar inte på en karriär inom utställning utan inom brukset. Ställer gör jag för nöjes skull och inte för att nå BIS-ringen. Hade jag velat det hade jag blivit tilldelad en annan ur kullen.

Jag har däremot hållt på med utställning i hela mitt liv, det är verkligen inte en ny arena för mig, och jag delar @isafore s erfarenhet av att många hundar ofta går bättre med nått kilo extra. I vissa raser har det helt gått över styr. Därmed inte sagt att corgin skulle vara en av dessa. Om du är intresserad av mina tidigare kunskaper inom ett visst fält får du hemskt gärna fråga istället för att anta att jag är "ny" och att det är därför jag skulle ha de åsikter jag har. Jag tar ärligt talat lite illa upp av insinueringarna i ditt inlägg, känns tråkigt.

Det var inte min intention att pika om någonting, och jag ber om ursäkt om du tar illa vid dig. Det var en generell iakttagelse som jag säkert skrev lite slarvigt, såhär i efterhand.
Ska vi ta det på personlig nivå ändå så tror jag att vi har ganska lika bakgrund inom hunderiet, med familj som föder upp hund så man varit runt på utställning och runt hunderiet i stort sedan ung ålder. No hard feelings, alltså.

Att en del hundar skulle behöva gå ner i vikt betyder ju inte att hela rasen har det problemet. Det var det jag gick igång på, och vi verkar ha gått om varandra i frågan. Eller så tycker vi helt enkelt olika, och det är faktiskt okej.

Varning för skrytinlägg.
Ställde på rasspecialen i början på aug, Vega var dessutom inbjuden till trophyn och vet ni vad? Hon vann den!!! Dagen efter så briljerade hon också och blev BIR mot 66 minisar och slutade upp som BIS 2! :eek::eek::eek::bump::bump::bump:

Domarna rent av dyrkade henne och hon skötte sig så fantastiskt hela helgen. :heart
Juste, vi vann även Bodils Minnespris för mini, detta för hennes meriter och titlar i rallyn. Vilken helg alltså, har både en snygg och smart hund.
Jag själv var inte helt efter heller för jag vann visst även tipspromenaden, hahahah. :D

Vad gäller viktdiskussionen så är bullen en ras som tyvärr ofta visas i för högt hull. Jag har bojkottat detta sedan dag 1 och har ofta fått skrivet i kritiken (även denna gång på specialen) att hon är i perfekt kondition och hull/välmusklad. Nu har trenden på feta bullar iaf på minisidan börjat avta och det är jag riktigt glad för.
Bilder från helgen.

Trophyn
IMG_6901_1.jpg

IMG_6909.jpg

BIS
IMG_6980.jpg

IMG_6981.jpg

Bonusbilder
IMG_6877.jpg

IMG_6857.jpg

IMG_6844_1.jpg

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 613
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar