Utställningstråden 2016

Som andra redan sagt, kritiker på inoff är helt värdelösa då det sällan är domare som kan rasen, ibland inte ens domare överhuvudtaget.
Jag åker bara på inoff med valpar för träningens skull, även om det alltid är kul om de får gå i finalen.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp. Tonto har ju ganska mycket päls och fluff, finns ju aussies med betydligt mindre fluff. @Miao Lyxa har ju fått CERT på utställning, hon är väl mer bruksaussie än utställningsfluff :D

Förstår inte vad du menar.... :angel: :D

10348750_10152222830022582_104810638775544003_o.jpg

Hörrni, om man får r-cacib och ettan redan är cib, måste man då göra något för att få cacibet eller omvandlas det automatiskt?

Idag har vi varit på utställning i Askersund. Millies första på officiell tillställning.
Bir-valp med hp blev vi :D

Kritik:
7 months old, strong but feminin with excellent head expression. Well set and carried ears. Long and strong neck. For the moment topline could be a little bit better. Well set and carried tail. Movement could be better behind, typical movement for this breed. Good presentation. Stabil caracter.

Oplacerad i Bis-finalen, men vi var typ 30 valpar...

Jag är så stolt över henne! Hon uppförde sig så himla bra, stod och sprang i ringen som hon aldrig gjort annat och var bara en nyfiken liten solstråle hela dagen. Inga problem att ligga och sova på rygg med benen i vädret i väntan på Bis-finalen bland alla de andra valparna (alla hade samlats under tak för skugga).

Superduktiga lilla skitungen :love:

Grattis @Lejonelle vars hane blev bästa beauceron-hane! :)

Ammo ställdes på Skånespecialen (rasspecial) idag och fick ett VG, vilket jag är mer än nöjd med.
Hans kritik blev: "16 months. Small size, medium bones. A little feminine head, jaw has to be stronger. Medium eyes. Elegant long neck. Good top - and underline. Chest should be stronger and wider. A little straight angulations. Nice coat, good colour & marks. Harmonic movement"

Jag tror att han kommer få finare kritik när han grovnat på sig lite - det är trots allt det många domare gillar i ringen.

dsc_0100red.jpg

dsc_0131red.jpg

dsc_0123red.jpg

dsc_0134red.jpg

Jag är såååå sugen på utställning! Ser på fb att en svensk dalmatiner blev BIG-3 i Bornholm idag, en annan blev BIG-1 i Ronneby och en tredje blev BIG-1 i Överkalix. Vi själva har lite paus nu, hanen är champion och tiken är bara valp ännu. Vi har inget att hämta direkt.. Hanen räcker inte riktigt till för BIR och att ställa inofficiellt med valpen känns som pengar i sjön. Men nästa helg ska vi ställa i Eskilstuna iallafall, det är ju trots allt hemmaplan.

Blablabla.. En bild från idag :D

13987504_10206813187996025_2999372356868944150_o.jpg

Åh, jag vill verkligen ställa ut, jag tycker verkligen att det är roligt. Har gjort det tre gånger, och även om det bara gått bra på en inofficiell så tycker jag ändå att det är väldigt kul, och en väldigt unik miljö.

Jag kommer nog ställa ut Tinja någon gång mitt i vintern när hon har som mest päls :D Just nu leker hon skabbräv. Tappar något otroligt med päls.

Jag är såååå sugen på utställning! Ser på fb att en svensk dalmatiner blev BIG-3 i Bornholm idag, en annan blev BIG-1 i Ronneby och en tredje blev BIG-1 i Överkalix. Vi själva har lite paus nu, hanen är champion och tiken är bara valp ännu. Vi har inget att hämta direkt.. Hanen räcker inte riktigt till för BIR och att ställa inofficiellt med valpen känns som pengar i sjön. Men nästa helg ska vi ställa i Eskilstuna iallafall, det är ju trots allt hemmaplan.

Blablabla.. En bild från idag :D

13987504_10206813187996025_2999372356868944150_o.jpg
Ställer du inte ryssen?

Jag ska till Askersund imorgon fast utan egen hund. Ska ställa någon åt uppfödarna, ska bli jättekul!
Senast jag ställde åt dem (Norrköping) blev gruppen BIS-2a så vi har lite att leva upp till :nailbiting:.

Sen kan jag inte bestämma mig för om jag ska ställa Jackie i Eskilstuna nästa helg eller gå en utbildning till att bli MH figge istället. På söndagen är det Schäferutställning i Salem och jag ska visa ett par valpar/unghundar och så slängde jag in en anmälan dit på Jackie också. Finns väl risk att Jackie blir överdrivet uppskruvad om folk springer runt och skriker utanför ringen men det kan ju vara kul att se uppfödaren fara som en vante efter henne :D

Fast hon är väl inte dålig? Nu har jag inte sett henne på ett tag,men var inte hon lite mer "nordisk"
Hon är liten och satt och rör sig bra från sidan, det är det viktigaste här :rofl: Hennes största fel är bröstkorgen, den är för rund och kort. I lite högre hull kan vi iallafall maskera att den är för kort, men att den är för rund påverkar ju tyvärr armbågarna. Sen är hon lite knappt vinklad bak också. Med tanke på konkurrensen i Norden så har jag inga direkta förhoppningar på att få henne till champion här.

Hon är liten och satt och rör sig bra från sidan, det är det viktigaste här :rofl: Hennes största fel är bröstkorgen, den är för rund och kort. I lite högre hull kan vi iallafall maskera att den är för kort, men att den är för rund påverkar ju tyvärr armbågarna. Sen är hon lite knappt vinklad bak också. Med tanke på konkurrensen i Norden så har jag inga direkta förhoppningar på att få henne till champion här.
13873183_10206801635987232_7374451552857838390_n.jpg

13679886_10206801635267214_1234492431943965981_o.jpg

Spöa du på henne innan du tog bild nr 2 :nailbiting::p
Alltid! Nej, inte riktigt så illa ;) Jag vet inte hur man säger "GE FAN I ATT LETA EFTER GODIS PÅ MARKEN BARA FÖR ATT JAG TAPPADE EN GODIS EN GÅNG SOM JAG REDAN HAR PLOCKAT UPP OCH DU HAR REDAN UNDERSÖKT DET!!! :rage::rage::rage:" på ryska. Och hon förstod det tydligen inte på svenska.. Så det fick bli strypsnara och det uppskattades tydligen inte :rofl:

Det finn säkert domare till henne med,så illa är det inte om man tittar på bild 1
Det gäller bara att få henne stå så. Hon har en viss tendens till att försöka dammsuga marken. Kräk. Träna kan man ju göra, men hon bor hos fodervärd och dessutom har hon ingen hjärna så nä, jag orkar inte.. :angel:

Ja, det är skrämmande men det är sanningen. Vill man ha en hund som går bra så får man göda lite extra. Det är inte så att jag tycker det är bra på något sätt, men jag är realistisk. Visst vore det bra om man kunde försöka vända domarna men.. Jag tror det är i princip omöjligt.

Jag har faktiskt varit med om en domare som kastade ut måååånga hundar som var för feta. Hon var mycket tydlig med det. Min hund placerade sig mycket bra och fick ingen anmärkan på hullet, så tro inte att han har 10 kg övervikt.. Han ökade 2 kg för att ta championatet och nu när han är färdig är han i normalt hull igen.
Inom min ras stämmer det inte att de behöver gödas för att gå bra. De allra flesta domare håller inne med CK och ibland även excellent om de är i för högt hull. Men det beror säkert delvis vad för ras man har.

Inom min ras stämmer det inte att de behöver gödas för att gå bra. De allra flesta domare håller inne med CK och ibland även excellent om de är i för högt hull. Men det beror säkert delvis vad för ras man har.

Även inom min ras så göder man, tyvärr. Sen är det inte ovanligt att se fläskiga corgis skumpa runt i ringarna, men man blir inte så poppis om man påtalar problemet... :angel:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 613
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar