Utställningstråden 2016

Jag håller med dobbis, tycker han är jättefin. Är det en speciell "typ" av aussie de vill ha i utställningsringarna eller?
Men ja det är skitkul att ställa på mässan tycker jag, så gör det :D

Vad snällt sagt, tack å hans vägnar. :)

Ingen aning! Har har ju fått HP på två av tre utställningar, blivit BIM och BIR Valp. Men kritiken är dålig. Päls, att han har brant bog, fel på nosfärgen, ögonfärg, för smal, för ranglig osv. Brukar dock stå glad, söt och yster. ;)

Men jag ska åka dit och ställa! Ska bli superkul. :)

Han har fått dålig kritik på utställning innan. :angel: Men det kanske är vad domaren har för smak också. Sen så har vi ju inte lyckats få till rörelserna bra heller. Studsmaskin deluxe.

Det ser ju gärna ut såhär om jag inte har fotgående i språngmarsch. :angel:
Fast hoppen är ju lätta att få bort,sluta gulla o säg till honom,han kan väl NEJ!

Fast hoppen är ju lätta att få bort,sluta gulla o säg till honom,han kan väl NEJ!

Ibland. :angel: Han blir mest ännu gladare när jag blir sur och säger till honom. Då hoppar vi och fjäskar lite mer, eller plockar upp en sten eller ett löv att visa upp. Han är som en 4 månaders valp i skallen.

Vad snällt sagt, tack å hans vägnar. :)

Ingen aning! Har har ju fått HP på två av tre utställningar, blivit BIM och BIR Valp. Men kritiken är dålig. Päls, att han har brant bog, fel på nosfärgen, ögonfärg, för smal, för ranglig osv. Brukar dock stå glad, söt och yster. ;)

Men jag ska åka dit och ställa! Ska bli superkul. :)
Har han ljus nostryffel? ögonfärgen??? Han är väl blåögd? bog,smal o ranglig har med ålder o matvägra att göra,så det borde rätta sig med åldern o mera mat,

Jag vill verkligen verkligen ställa i både Stockholm och Göteborg men går det inte bra nu i Eslöv/Sjöbo så kommer jag inte ställa henne mer. Iaf inte förrens hon blir vuxen. :angel:

Har han ljus nostryffel? ögonfärgen??? Ha är väl blåögd? bog,smal o ranglig har med ålder o matvägra att göra,så det borde rätta sig med åldern o mera mat,

Han har två rosa fläckar. Dom får ha 25% och det ska inte dömmas på hundar under ett år, då den mörknar med åldern. (Han har varit under ett år på de utställningar vi varit på.) Han har ett blått och ett brunt öga och domaren tyckte att det var ytterst störande och skrev att han inte kunde ge HP pga ögonfärgen. (Jag upplyste honom efteråt om rasstandarden och jag tror inte att det var populärt. :angel:)

Och resten lär ändra sig med åldern! Tror dock inte att han hinner bli grövre tills December däremot!

De fula hemska rosa fläckarna som gör honom ful! :rofl:
6_by_tontorollostorm-da9do2d.jpg

Han har två rosa fläckar. Dom får ha 25% och det ska inte dömmas på hundar under ett år, då den mörknar med åldern. (Han har varit under ett år på de utställningar vi varit på.) Han har ett blått och ett brunt öga och domaren tyckte att det var ytterst störande och skrev att han inte kunde ge HP pga ögonfärgen. (Jag upplyste honom efteråt om rasstandarden och jag tror inte att det var populärt. :angel:)

Och resten lär ändra sig med åldern! Tror dock inte att han hinner bli grövre tills December däremot!

Har det varit riktiga domare? Eller inoff domare som typ inte har någon koll? Vilket det låter som på din beskrivning...
Jag bryr mig inte längre i kritiken på inoffar eftersom det sällan är riktiga domare. Tex min förra hane med 5 cert åkte ut utan HP, enda hunden i rasen, inget negativt i kritiken. Ja men tack för det liksom.
En auktoriserad domare vet ju de där sakerna du tar upp :)

Har det varit riktiga domare? Eller inoff domare som typ inte har någon koll? Vilket det låter som på din beskrivning...
Jag bryr mig inte längre i kritiken på inoffar eftersom det sällan är riktiga domare. Tex min förra hane med 5 cert åkte ut utan HP, enda hunden i rasen, inget negativt i kritiken. Ja men tack för det liksom.

Vi har varit på inoff. utställningar. Blir intressant på officiell utställning då! :)

Fast riktiga domare inom Aussie verkar ju inte kunna rasstandarden ändå, om man tittar på vilka hundar som vinner.. Lång och hypertjock päls även på benen (som helst ska stå rätt ut?? Pälsen då alltså), skarpa vinklar i benen, grova som attan, raka höga stop, nästan välvda skallar och öron som skulle passa på Shelties..

Jag vill jättegärna ställa ut, tycker det är roligt, och kommer göra det tills hon får ett VG. Hon fick Good på utställning när hon var helt urfälld, hon föll ju på pälsen då.. Hade annars fin kritik, förutom pälsen och 'stora, slarviga öron'. Ska försöka ställa ut mitt i vintern när hon har som mest päls :D

Hmm.. Aussies kan se så olika ut. De domare du har ställt för @Tonto är förmodligen inte auktoriserade, så du kan skita helt och hållet i deras åsikter. Åk på en riktig officiell, tvivlar på att någon kommer döma ner nos, ögon och päls på Tonto då. Och göd honom lite extra, det gillar domarna ;)

Att det bara är stora, grova aussies med lång päls som vinner är ju inte riktigt sant. Min kompis tik går jättebra, hon är väldigt liten och nätt och har inte alls sådär superlång päls som vissa har. Dock går hon bättre när hon är fet än när hon är i normalt hull ;) Men så är det med min dalmatiner också. Han gick skitdåligt tills jag började ge honom dubbel ranson mat, då tog han championatet på mindre än 6 mån.

Jag var ju på stora stockholm förra året och kände mig väldigt uttittad av alla Aussie-ägarna. Hade ju med mig Tinja som var kanske 9 månader då, för lite miljöträning och sånt. Men vilka blickar jag fick! Där var det minsann bara pälsmonster, de enda som inte var det var inte heller där för att delta. Ägarna stod och sprayade hundarna med jag vet inte ens vad, och jag tror de typ sprayade hårspray eller något på tassarna? Varför gör man det, är det för att de inte ska halka?

Iallafall, då var det definitivt bara pälsmonster som vann. Samma sak när jag var på Tinjas första officiella utställning, de grövsta hundarna med mest päls vann, en hund blev till och med diskad för att den var för slank med för lite päls.

Och borde man inte göra något åt att domare förespråkar fetma hos hund?

Jag var ju på stora stockholm förra året och kände mig väldigt uttittad av alla Aussie-ägarna. Hade ju med mig Tinja som var kanske 9 månader då, för lite miljöträning och sånt. Men vilka blickar jag fick! Där var det minsann bara pälsmonster, de enda som inte var det var inte heller där för att delta. Ägarna stod och sprayade hundarna med jag vet inte ens vad, och jag tror de typ sprayade hårspray eller något på tassarna? Varför gör man det, är det för att de inte ska halka?

Iallafall, då var det definitivt bara pälsmonster som vann. Samma sak när jag var på Tinjas första officiella utställning, de grövsta hundarna med mest päls vann, en hund blev till och med diskad för att den var för slank med för lite päls.

Och borde man inte göra något åt att domare förespråkar fetma hos hund?
Domaren på stora Stockholm förra året dömde sjukt konstigt..

Man får inte spraya nånting alls på hundarna, men ingen bryr sig. Underlaget på stora Stockholm förra året var tydligen katastrof enligt många (mina hundar hade inga problem alls..) så ja, om dom sprayade under tassarna så ville de antagligen få bättre grepp.

Det är stor skillnad på utställningsaussies och bruksaussies, det säger jag inte emot. Men det är lite uppdelat inom utställningsaussie också, och just nu känns det som att det är många mindre extrema hundar som vinner. Dock kanske inte i stil med en bruksaussie. Dessutom föredrar de flesta domare NBT.

Domaren på stora Stockholm förra året dömde sjukt konstigt..

Man får inte spraya nånting alls på hundarna, men ingen bryr sig. Underlaget på stora Stockholm förra året var tydligen katastrof enligt många (mina hundar hade inga problem alls..) så ja, om dom sprayade under tassarna så ville de antagligen få bättre grepp.

Det är stor skillnad på utställningsaussies och bruksaussies, det säger jag inte emot. Men det är lite uppdelat inom utställningsaussie också, och just nu känns det som att det är många mindre extrema hundar som vinner. Dock kanske inte i stil med en bruksaussie. Dessutom föredrar de flesta domare NBT.
Det var ju skönt att veta att det inte var normen!

Konstigt att ingen bryr sig om att anmäla saker som är fel..? Blir man lynchad om man gör det? Och jag har en vän som ställde förra året i en annan vallhundsras, hon sa ingenting om att det skulle varit halt underlag, ingen i hennes ring klagade på det, trots avsaknad av spray.

Och jo, det finns vissa (om än ganska få) lite mer utställningsinriktade (Dual Purpose kanske man ska kalla dem, även om det är tråkigt att Aussien precis som Labben börjar dela in sig i tre kategorier, trots sina ynka ~25 år i Sverige) linjer som jag ändå tycker är helt okej. Lite mer päls men den är fortfarande funktionsduglig, samt att hundarna faktiskt tränar saker så som lydnad, viltspår och freestyle. De linjerna har jag ingenting emot, skulle definitivt kunna tänka mig att använda dem i framtiden när jag har kennel.

Vad är NBT?

Det var ju skönt att veta att det inte var normen!

Konstigt att ingen bryr sig om att anmäla saker som är fel..? Blir man lynchad om man gör det? Och jag har en vän som ställde förra året i en annan vallhundsras, hon sa ingenting om att det skulle varit halt underlag, ingen i hennes ring klagade på det, trots avsaknad av spray.

Och jo, det finns vissa (om än ganska få) lite mer utställningsinriktade (Dual Purpose kanske man ska kalla dem, även om det är tråkigt att Aussien precis som Labben börjar dela in sig i tre kategorier, trots sina ynka ~25 år i Sverige) linjer som jag ändå tycker är helt okej. Lite mer päls men den är fortfarande funktionsduglig, samt att hundarna faktiskt tränar saker så som lydnad, viltspår och freestyle. De linjerna har jag ingenting emot, skulle definitivt kunna tänka mig att använda dem i framtiden när jag har kennel.

Vad är NBT?
Haha ja, man blir lynchad ;) Vi hade en teori att i ringar med pälshundar som folk sprayar pälsglans och skit på så blir nog underlaget halt. I min ras badas hundarna bara, knappt det, så det blir inga "hårprodukter" i ringen som påverkar underlaget.

NBT = Natural Bob Tail, stubbsvans alltså

Domarbyte i Eskilstuna. Blir tokig, har haft domarbyte på nästan alla utställningar i år! Får se hur det här går, 23 hundar anmälda och jag har noll koll på vilka :eek: Första domaren var från Malta, men nu fick vi en svensk.. Liiite skillnad på vad man gillar för hundar i de olika länderna. Jag hade hoppats på att min nätta hundar skulle gå bra, men det kan vi nog glömma nu. 9 hundar mellan min tikvalp och min ch-hane.

Som andra redan sagt, kritiker på inoff är helt värdelösa då det sällan är domare som kan rasen, ibland inte ens domare överhuvudtaget.
Jag åker bara på inoff med valpar för träningens skull, även om det alltid är kul om de får gå i finalen.

Jag tycker absolut inte att du ska ge upp. Tonto har ju ganska mycket päls och fluff, finns ju aussies med betydligt mindre fluff. @Miao Lyxa har ju fått CERT på utställning, hon är väl mer bruksaussie än utställningsfluff :D

Domarbyte i Eskilstuna. Blir tokig, har haft domarbyte på nästan alla utställningar i år! Får se hur det här går, 23 hundar anmälda och jag har noll koll på vilka :eek: Första domaren var från Malta, men nu fick vi en svensk.. Liiite skillnad på vad man gillar för hundar i de olika länderna. Jag hade hoppats på att min nätta hundar skulle gå bra, men det kan vi nog glömma nu. 9 hundar mellan min tikvalp och min ch-hane.

Vilken dag går ni?

Haha ja, man blir lynchad ;) Vi hade en teori att i ringar med pälshundar som folk sprayar pälsglans och skit på så blir nog underlaget halt. I min ras badas hundarna bara, knappt det, så det blir inga "hårprodukter" i ringen som påverkar underlaget.

NBT = Natural Bob Tail, stubbsvans alltså
Jo, det är ju iförsig logiskt. Pälsglans är väl typ som balsamspray, hamnar det på golvet så blir det ju halt.. Vet inte varför de behöver pälsglans, har deras hundars päls blivit så mjuk att den inte glänser av sig självt längre? Tinjas päls riktigt skimrar när det är ljust.

Och jaha, då vet man en till förkortning :D Och visst har man märkt den trenden.. Själv vill jag ha lång svans på hunden, de använder den så sjukt mycket som balansredskap.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 614
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar