Utställningstråden 2016

Och göd honom lite extra, det gillar domarna ;)

. Dock går hon bättre när hon är fet än när hon är i normalt hull ;) Men så är det med min dalmatiner också. Han gick skitdåligt tills jag började ge honom dubbel ranson mat, då tog han championatet på mindre än 6 mån.

Förlåt men..
Det är ju inte konstigt att utställningshundar inom många raser är feta och ganska värdelösa (till det de är framavlade för alltså) om man bara viker sig sådär för domarna.
Borde man inte istället försöka ändra domarnas inställning till fetma?
Jag ser fö samma tendenser i min egen ras och jag tycker det är skrämmande!

Förlåt men..
Det är ju inte konstigt att utställningshundar inom många raser är feta och ganska värdelösa (till det de är framavlade för alltså) om man bara viker sig sådär för domarna.
Jag blev så glad när domaren sa till min kompis att hennes tik var tjock! Han sa visserligen till mig att min var för smal också men det var han ju så det var ju rätt.

Jag blev så glad när domaren sa till min kompis att hennes tik var tjock! Han sa visserligen till mig att min var för smal också men det var han ju så det var ju rätt.

Verkar skilja sig enormt raser emellan. En något överviktig Eurasier ser ut som en rund fluff :o

En vinthund med några extra kilo får inte samma boll-look :cool:

Jag var ju på stora stockholm förra året och kände mig väldigt uttittad av alla Aussie-ägarna. Hade ju med mig Tinja som var kanske 9 månader då, för lite miljöträning och sånt. Men vilka blickar jag fick! Där var det minsann bara pälsmonster, de enda som inte var det var inte heller där för att delta. Ägarna stod och sprayade hundarna med jag vet inte ens vad, och jag tror de typ sprayade hårspray eller något på tassarna? Varför gör man det, är det för att de inte ska halka?

Iallafall, då var det definitivt bara pälsmonster som vann. Samma sak när jag var på Tinjas första officiella utställning, de grövsta hundarna med mest päls vann, en hund blev till och med diskad för att den var för slank med för lite päls.

Och borde man inte göra något åt att domare förespråkar fetma hos hund?

Jag vet att tiken som vann BIM på stora Stockholm inte var ett pälsmonster och att ägaren enbart badar hunden innan utställning. ;)

Förlåt men..

Jag kommer inte att göda min hund för att han ska gå bra på utställning. Han ska ju hålla för att jobba i framtiden. :)

Förlåt men..
Ja, det är skrämmande men det är sanningen. Vill man ha en hund som går bra så får man göda lite extra. Det är inte så att jag tycker det är bra på något sätt, men jag är realistisk. Visst vore det bra om man kunde försöka vända domarna men.. Jag tror det är i princip omöjligt.

Jag har faktiskt varit med om en domare som kastade ut måååånga hundar som var för feta. Hon var mycket tydlig med det. Min hund placerade sig mycket bra och fick ingen anmärkan på hullet, så tro inte att han har 10 kg övervikt.. Han ökade 2 kg för att ta championatet och nu när han är färdig är han i normalt hull igen.

Jo, det är ju iförsig logiskt. Pälsglans är väl typ som balsamspray, hamnar det på golvet så blir det ju halt.. Vet inte varför de behöver pälsglans, har deras hundars päls blivit så mjuk att den inte glänser av sig självt längre? Tinjas päls riktigt skimrar när det är ljust.

Och jaha, då vet man en till förkortning :D Och visst har man märkt den trenden.. Själv vill jag ha lång svans på hunden, de använder den så sjukt mycket som balansredskap.
Jag har varit med om domare dom kastat ut aussies med för mjuk päls ;)

Jag har varit med om domare dom kastat ut aussies med för mjuk päls ;)
Det har inte jag, men bra domare! Jag ställde Tinja för nån som hette Benny Blidh eller nånting liknande.. Kommer inte riktigt ihåg. Han gav henne ju fin kritik, men tyckte väl att hans smak var lite väl mycket åt pälsmonsterhållet.

Det har inte jag, men bra domare! Jag ställde Tinja för nån som hette Benny Blidh eller nånting liknande.. Kommer inte riktigt ihåg. Han gav henne ju fin kritik, men tyckte väl att hans smak var lite väl mycket åt pälsmonsterhållet.
Jag vet, jag såg er ;) Min kompis ställde också sin aussie där, hon fick VG. Nu har den 3 cert, 2 BIR, 1 BIM, 1 BIG-2 sen dess. Han tyckte tydligen inte riktigt som alla andra, så häng inte upp dig på hans åsikt ;)

Jag vet, jag såg er ;) Min kompis ställde också sin aussie där, hon fick VG. Nu har den 3 cert, 2 BIR, 1 BIM, 1 BIG-2 sen dess. Han tyckte tydligen inte riktigt som alla andra, så häng inte upp dig på hans åsikt ;)
Jaha haha, vad pinsamt, jag var så sjukt fumlig genom hela grejen :rofl: Men nej, jag har inte hängt upp mig på något, fick som sagt bra kritik i övrigt. Förutom hennes 'stora, slarviga öron' då. Men kolla min ikon, den kritiken får hon minsann tåla, min lilla dumbo. :D
@Fisherling Verkade Benny bra i övrigt? Ska ställa för han i Eslöv. Hört gott om han när han dömer min ras (vill inte ha små tjockisar bland annat).
Jo alltså han var trevlig, han kände igenom henne ordentligt utan att vara för hårdhänt, kommer inte ihåg om han kollade tänderna.. Han sa personligen till mig "hon är fin, men hon faller ju på pälsen" när han känt igenom henne och han sa det på ett vänligt sätt. Har för mig att han sa något om att hon var fin i hullet..

Alltså allt går så jäkla fort och det var min första officiella utställning, så jag kommer typ ihåg det i bitar :rofl:

Benny Blidh kallas inte benny blind utan anledning .......
Fast jag gillar honom som domare,han är trevlig o behöver man en 2a för brukset så är han inte knölig (det är gamla motsvarigheten till dagens g eller vg)

Benny Blidh kallas inte benny blind utan anledning .......
Fast jag gillar honom som domare,han är trevlig o behöver man en 2a för brukset så är han inte knölig (det är gamla motsvarigheten till dagens g eller vg)
Haha, det visste jag inte!
Som sagt, bara ställt för honom en gång, så kan inte riktigt uttala mig om hur han i regel dömer. Men trevlig var han! :up:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 613
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar