Utställningstråden 2014

Sv: Utställningstråden 2014

Kul! :D Det kommer säkert gå jättebra!
Jag såg att PM skulle komma ut på hemsidan och facebook ikväll :)

Halvt KL;

Jag har bara ställt på wachtelklubbens egna utställningar innan, och eftersom det bara är jägare där och det är allmänt halvflummigt så känns det som att Stockholm kommer skilja sig ganska mycket från det… :p

Vill någon förbarma sig så får ni jättegärna skriva en enkel "kom ihåg" om hur det brukar gå till, från att ni kommer dit med allt vad det innebär, till att ni ställer och åker hem…

Det jag är mest nervös över är hur jag ska ta mig in med hunden ordentligt, haha.

Och en annan fråga, min fyller 1 år bara tre dagar innan - måste hon ha ettårssprutan innan eller räcker det med att 12-veckorsvaccinationen är den senaste?
Tror hon måste bli vaccinerad, kolla här: (från utställnings och championatregler)

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot
valpsjuka enligt följande:
• Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio
(10) veckors ålder.
• Hund över ett (1) års ålder: Hund ska vara
vaccinerad vid lägst tio (10) månaders
ålder.Vaccinationen får inte vara utförd
för mer än fyra (4) år sedan.

Se där ja! Tack så mycket!

Då får vi boka tid på onsdagen eller torsdagen innan :)

Det är ingen karens på vaccinering?

Så lite så.
Det står bara om förstagångsvaccination i bestämmelserna. Då är det 14 dagar före som gäller. Men det nämns inget om de efterföljande vaccinationerna!

Men då så, jag antar att det är karens på första vaccinet för minimera chanserna för spridning?

Nu är vaccinering bokat den 16:e ivf :)
Tack igen!

*kl*

För några veckor sedan var jag på utställning med Aysu. Det gick käpprätt åt helvete :(

Sen Aysu kom till mig har hon blivit enormt mycket tryggare i olika miljöer och så mycket mer positivt inställd till andra hundar, så jag trodde inte att utställningsmiljön skulle bli speciellt jobbig för henne, framförallt inte eftersom hon hade hundkompisar med, jag tänkte mata henne med godis och det bara var vinthundar på plats.

Aysu avskydde hela spektaklet. Hon var nöjd när hon var nära sin bästis, men annars var hon så stressad och skraj att hon inte tog emot godis och inte ville göra något annat än försöka hålla koll på allt runtomkring :( Så var hon inte när vi var på utställning för ca 1½ år sedan...

Resultatet? "Good" och en hyfsad kritik. Nu hade domaren nog inte gillat henne oavsett och det var ovanligt många som åkte ut med VG. Men hade Aysu bara varit avslappnad osv hade hon säkert också fått ett VG.

Efter utställningen sprang vi runt i ringen med en bekant och hennes hund (och den var också läskig i början). Jag matade Aysu med köttbullar och vi sprang med andra hunden framför, andra hunden bakom och tränade på att stå. Då var Aysu glad och allt gick fint. Dessutom var det andra bekanta som kom fram och pratade, klappade lite på Aysu och gav henne godis för att få henne nöjd med situationen. Dagen efter åkte vi på lure coursing-träning och då fick hon vara omringad av läskiga hundar men göra det roligaste hon vet.

Så ja, allt slutade ju rätt bra ändå, men hur jag ska göra framöver vet jag inte. Det är en utställningsträning om några dagar som jag funderar på att åka till samt någon inoff-utställning i närheten om ett tag. Det är en stor(!) vinthundsutställning om någon månad också som jag hade tänkt åka till, men vi får nog skippa den...

Usch, jag tycker så synd om Aysu som inte alls är bekväm med tävlingsmiljön längre. Det gick ju så(!) otroligt bra när hon var mindre :(

91684_1395152446.jpg

Olycklig saluki:
72211_1395152450.jpg

Såhär sa domaren i alla fall (konstigt nog ingen kommentar om hur läskigt Aysu upplevde det):
"Very fine in bone, small feet, feminine head, very nice expression, good neck and topline, good angulation front + rear, should like more chest stronger ribcage, not in good coat and hairless areas on chest and upper thighs (hips?), enough drive in reach and front (feet?)."

Lite lustigt annars med kommentar om dålig päls då den glänser något extremt (men det var väl nakna magen och låren som gjorde det) och små tassar... För alltså, Aysu är en liten saluki. Hade hon haft större tassar så skulle hon sett ut som en clown med tanke på hur tunna ben hon har i övrigt.

*kl*

Jag är precis hemkommen från min första utställning någonsin. Det gick faktiskt över förväntan och vi kom hem rätt bra kritik. Det var skitkallt i ridhuset som utställningen hölls i och jag var så nöjd när vi äntligen fick fara hem för fyyy vad jag frös.

https://www.youtube.com/watch?v=ZqYFM-Ekhj8

Jag ser väldigt stel ut på filmen och var det inte av nervositet så var det definitivt av kylan.
Som ni ser på filmen så håller hon svansen väldigt högt och det påpekade också domaren som sa att "det är vanligt bland hanar" trots att jag hade sagt att det var en tik strax innan :p

*kl*
Hoppar in här.
Har planer att ställa lillskiten på en drös inoff innan vi ger oss ut på de större utställningarna. Han är knappt 4 mån nu så har ju inga stora förväntningar på honom än. Fast (jag är absolut inte partisk ;) ) han är riktigt snygg. Det största problemet just nu kommer vara att få clownen att uppföra sig i ringen :S

kl

Har precis anmäl Wissla till sin första utställning och så fort jag tryckt på skicka fick jag för mej att jag tänkt galet.
Anmälde henne till valpklass, alltså upp till 9 månader, nästa klass är junior från 9 månader. Wissla är född 16 juli förra året och utställningen är 11 maj.
Hjälp mej tänka och räkna är ni snälla! :) Har jag gjort rätt som anmält till valpklass och visst hade jag kunnat anmäla till junior också?

Om jag räknade rätt så borde du anmält henne till junior. Hon borde bli 9 mån nu den 16e april och valpklass är väl bara t o m den dagen de fyller 9 mån?

Din hund kommer vara nästan 10månader när utställningen är, och du får bara ställa i valpklass till och med den dagen hon fyller 9 månader. Så du borde anmäla till junior!

o mulles_matte, det var det jag misstänkte. Tolkade det som att jag fick ställa henne i valpklass hela månaden innan hon blir 10 månaden. Tankevurpa!
Ska genast försöka åtgärda mitt misstag :)

Vad tråkigt att hon blev så stressad :(

Ja, hur trist som helst :( Men å andra sidan glömmer jag lätt bort att hon inte bott hos mig speciellt länge. Att på ett drygt halvår gå från att få panik när hon ser andra hundar till att vara cool vid i princip samtliga hundmöten osv är ju utan tvekan bra. Även om hon gör enorma framsteg så gäller det nog att skynda långsamt. Förhoppningsvis har vi ju minst 10 år till att hålla på med olika aktiviteter runtom i hela världen. Vi behöver ju inte hinna med allt redan första sommaren då :)

*kl*

Är det någon som ska på Nationella i Sundsvall till helgen? Jag ska dit och min lilla ska debutera på officiell. Hon går valpklass 6-9 mån så den är ju inte officiell egentligen, men utställningen är ju det. :) Riktigt nervös!! Usch!

Första gången jag ställer valp ''officiellt'' så jag har typ ingen koll på hur deras bedömningar funkar. Någon som kan hjälpa till? Hatar att inte ha koll på vad som händer. Jag vet att det inte är någon kvalitétsbedömning utan bara konkurrens. Men vad händer efter den? Det är ju bästa valpen med HP som går vidare till finalerna, men går tikar och hanar för sig själva i konkurrensen och bästa tik och hane möts för att ta fram vinnaren eller går hanar och tikar ihop redan i konkurrensen?
I finalen sedan, är det gruppfinal eller bästa valp så alla raser går eller hur funkar det? Tycker det står så oklart på skk när man läser. Har som sagt aldrig ställt valp på officiell utställning tidigare, utan de har alltid varit juniorer. :)

Ja, hon har ju ändå haft en helt otrolig utveckling! :)
Det kommer säkert att funka toppen på utställningar om ett tag också, om du vill fortsätta med det :)

Det är samma rutiner som vid officiella klasser, även om resultaten inte registreras. Dvs: hanar mot hanar, tikar mot tikar och sedan BIR och BIM. BIR-valp går vidare till valpfinalen på eftermiddagen, resterande får åka hem :)

OKej tack, vad bra :) Men det är ingen gruppfinal på valparna va? Blir det en valp från varje ras i finalen då? Shit vad många. Nu lär jag knappast behöva bekymra mig om det, men ändå. Känns som det är enklare att köra gruppfinaler med så man får ner antalet i BIS-valp. Eller är det ofta inte alla alla raser har valpar anmälda? Annars blir det ju om man har otur 105 valpar i finalen om det råkar vara valpar anmälda i alla raser :p Känns ju som att det måste vara få valpar anmäla för det mesta då om man skippar BIG?

Jag har aldrig varit med om att de kört gruppfinaler på valp, men det kanske kan variera, det är ju inofficiellt så de får ju göra som de vill. Av tidsskäl skulle jag dock tro att det går snabbare med en stor valpfinal än 10+1 och de därför gör så (och det ekonomiska, färre priser att dela ut). Och jo, det brukar vimla av valpar i finalen, många stannar kvar.

Hur gör de praktiskt om låt säga alla 100 raser som går den dagen har valp som går vidare och alla stannar kvar? Haha lär bli lite trångt :p

Delar upp det i "stora" och "små" hundar och tar in dem i två omgångar, det är det jag har varit med om iaf. Sen kan jag inte tänka mig att det är anmälda valpar i alla raser, men brukar vara 30-40st på de utställningar jag är på.
Oavsett, arrangören vet ju hur många valpar som är anmälda och får ju organisera finalen så den är genomförbar oavsett hur många som deltar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar