Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Ja jag brukar köra med svarta byxor på utställningarna då båda mina är sobelfärgade men förmodligen lär det bli en mörk nästa år så då får det bli ljusgråa byxor så att det passar både med svart/svart-vit och sobel :D

(blå)jeans är inte dumt, funkar utmärkt för min del, har en röd och en svart och båda kontrasterar bra mot det blåa (och så fastnar det inte päls på dem, tycker det ser lite dåligt ut när man kommer in i ringen full med hundhår på människan också och inte på djuret :D )

*kl*

Nu äntligen har jag tid att sätta mig här och rapportera resultaten från Gotland Dog Show!

Först ut på lördagen var vår husky, Storm. Hon var ensam i sin ras och jag tror jag aldrig varit med om en snabbare bedömning! Fick springa lite, sen kollade hon igenom hunden och när jag precis ställt upp henne ordentligt kom ringsekreteraren och viftade med rosetter framför näsan på mig:D
Unghundsklass Excellent, CK, CERT, CACIB, BIR
"Nice young female, correct head and expression, correct neck, body, tail, quarters, movement, coat and temp"
Domare Rouli Kantzou Grekland
IMG_3716.jpg

Sen var det, efter låååååång väntan, Trojas tur.
Championklass Excellent, CK, CACIB 2btkl
"Vackert välformat huvud. Vackra mörka ögon. Utmärkt pigment. Bra öron. Utmärkt hals och rygg. Något kort kors. Svans ok. Tillräcklig kropp, kunde ha lite mer volym. Passande benstomme. Lite veka mellanhänder. Väl vinklad och väl gående. Trång bak, lite lös fram. Ganska urfälld päls som saknar lite ull. Bra struktur på täckhår. Bra färg."
Domare Nina Karlsdotter
IMG_3722.jpg

Lite lustigt att Nina är den ENDA domare som klagar på att hon har veka mellanhänder, gjorde hon sist också. Hon är väldigt petig så jag är nöjd med kritiken. Dock har jag fortfarande svårt att förstå hur hon kunde placera veterantiken 1a då jag , om jag ska vara helt ärlig, tycker den är ful:eek::D Och jag hör när domaren säger " egentligen vill jag placera den tiken först men idag gör jag så här.." Min skitunge åkte på att hon var "ganska" urfälld.. *host host* Ganska var lindrigt uttryckt:D

Kl

Jag ställde Siv (heeler) och Tina (JRT) i helgen. Båda blev BIR med HP men åkte tyvärr ut sen. De fick superfin kritik så det var roligt. Nästa utställning blir Sofiero om lite mer än en vecka. Är det någon mer som ska dit?

KL

Inte min hund men är ändå stolt, Alices mamma vann R-EUROPEAN WINNER 2011 idag i holland!! :bump::bump:
Inte illa 5 månader efter förlossning ;)

Knapplån

Jag och min lilla finska lapphundstik på 4½ månader gjorde utsällningsdebut på en inofficiell utställning 27/8. Första gången jag ställde så det var mycket nytt men hon blev BIG valp och fick HP så jag är mer än nöjd :D

Det tråkiga var att regnet öste ner hela tiden så det gick inte att få nån bra bild :(

312158_10150354700537112_611572111_9810782_2437961_n.jpg

Vi är anmälda till en till inoff nu i september :) mest i träningssyfte, men så roligt!

Kl

Ja då var Sofiero avklarat. Siv fick excellent, etta, CK, Cert och blev sedan BIR. Jag är så otroligt glad!!

100media_imag021_165691290.jpg

Så snyggt Siv - grattis åter igen :D

kl

Vi var på utställning för Svenska Vinthundsklubben (SvVk) igår och Khaki fick excellent men blev första oplacerade i UKL. Kritiken är jag dock väldigt nöjd med och den lyder som följer:

"Utmärkt typ och storlek. Välformat huvud, korrekt bett. Fina öron, lång hals, välvinklad fram och bak, utmärkt över- och underlinje. Rör sig bra från alla håll. Mycket välvisad".

Pälskling :love:

Bild från tidigare i höst
DSC_0864.jpg

*KL*
Vi var på internationell i Gimo igår.

302601_2392150771231_1474760759_32726205_964655554_n.jpg

Exellent, CK, CACIB, Bästa Hane och BIR.
"Exellent type. Correct length of body. Very nice head, nice expression. Exellent neck, forechest and body volume. Very good tailset and angulation. Moves very well. Typical temprament. Very well handled."

Idag har lille Sarek varit på utställning. Han fick en 1:a med HP och blev då BIR. Kritiken blev;

Välutvecklad hanvalp. Maskulint huvud med bra uttryck, kunde dock önskat lite mörkare ögon. Välburna öron, bra hals. Aningen lång i länden och något fallande kors. Harmoniskt vinklad fram och bak. Bra rörelser för åldern. Glad och positiv.

cimg1127.jpg

Grattis!! Var var det?

Vi var på Sofiero, Choican fick Very Good, vilket jag är nöjd med eftersom den domaren är väldigt petig och inte särskilt generös. Vilket fall som är hon för liten, så jag behöver inte förvänta mig några jätteframgångar i ringen:)

Tack! Det var i Lund. Vi har off utställning idag och lite lydnadstävlingar om du vill komma och titta. Grattis till ditt resultat med :)

Tack! Gick det bra för dig? Jag var funktionär också, så jag hade inte tid att stå och kolla så mycket.

Knapp!

Jag lägger in våra resultat här också för alla läser nog inte vinthundstråden :D
Vilja ställdes i lördags på Whippetklubbens officiella utställning.
I hennes klass var dom 10 tikvalpar. Hon gick i klassen 6-9 månader vilket inte direkt är till hennes fördel som 6 månader och 4 dagar gammal. Hon blev oplacerad men jag tycker att hon fick bra kritik!

"6 mån, mycket elegant och feminin. Kunde ha mer underkäke. Bra öron. Lång hals. Välvinklad fram och bak. Kunde vara mer parallell fram. Rör sig med bra drive från sidan men behöver bli stabilare. Trevligt temprament."

Och en bild!
32746441.jpg

Inte så mycket.. Hon går inte speciellt bra och man tröttnar när man bara åker ut med very good hela tiden..

Vill ställa liten söt och lovande valp jue :(

Hoppas få hjälpa en kompis som handler lite. Men nu är det inte direkt säsong..

Tack för tanken! Kram :)

Vad roligt med en lovande början! Det verkar vara stenhård konkurrans i Whippetringarna på utställning, det kan inte vara lätt att placera sig när det är så många med.

Line: Jag tänker också på er ibland, kan inte tänka mig hur det är att förlora en sån ung och pigg hund :(

*KL*

Vi har varit iväg på ett antal utställningar under sommaren och hösten, varav 3 stycken efter 9 månaders dagen.

Första var då i Gimo där vi fick Excellent, JUNKK:1 CK och sedan oplacerade i Bästa tik. Efter det var det tvådagar i Högbo där första dagen resulterade i ett VG och en besviken matte, som hade haft höga förhippningar efter Gimo. Dagen efter fick vi Excellent, 1 i JUNKK men utan CK då domaren tycker att Doris var för orolig då hon skyggade för domaren.
Där var jag klantig och övermodig, hon har brukat tycka att det är lite läskigt när domaren ska fram och klämma men eftersom det hade gått så bra dagen före fick jag för mig att låta henne stå fritt. Det bidrog så klart till att hon tyckte att det blev jobbigt när domaren kom och då kunde jag inte heller hålla i henne som jag hade behövt eftersom mina händer var på helt andra platser... Men man lär så länge man lever ;)

En bild från Gimo

298777_10150830346655551_718155550_20992674_1254085241_n.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 791
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar