Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

kl

Hampus ställdes i helgen och det gick superbra:)
Lördag - SKK int, Sundsvall: BH-3, R-Cert
Söndag - SvVK off, Sundsvall: BIR, CERT, BIS-Unghund, BIS-4

Stort grattis till dig och din fina!

Och grattis till alla andra som det gått bra för senaste tiden!

Senast ändrad:

*kl*

Såg att jag och Hatjo hamnade i ringrapporten från Gotland i senaste Hundsport. ;) Hemsk bild på matte, men hunden är ju snygg i alla fall. :D

På uppslaget efter mig och Herax ;) Vilken fin hund du har!

*KL*
Jag tyckte att Sundsvall var lite långt att åka till, så jag följde med uppfödaren till Norge istället... :D Vi hade med oss Kraxen och hans halvsyster Allis.
Hans uppfödare och ägare visade honom, så att jag fick fota och filma lite. Vi hade jätteroligt alla fyra!
IMG_1915.jpg

Fina pojken i ringen, väntar på sin tur.

IMG_1904.jpg

Fin kontakt har han också...

IMG_1930.jpg

Exellent type with good substans. Very goog head with good stop. Exellent neck, topline and tailsetting. Very good faekace (Någon som har en aning om vad det kan vara för ord? Det var lite svårtytt... Det jag möjligtvis skulle kunna tänka mig är ansiktsuttryck...), very good angulation and moves very vell. Exellent coat and temprament.
Exellent, 1:a i kunkurrensklass, CK, CERT, Bästa hane, CACIB, BIM och Norsk utställningschampion!

Roligt med det var att vi var i Gimo, där vi visade för Markku Mähönen, som tyckte väldigt mycket om Kraxen... Nu när vi skulle till Norge hade det blivit ett domarbyte, så vi hade ingen aning om vilken domare det var vi skulle visa för och när vi kommer till ringen står Markku där. Det kändes ganska bra :P

kl

Nu har jag och Ebun varit på vår första (och sista) officiella utställning -Växjö Int.
Åkte ut med buller och bång med ett good pga att hon är för liten. Fick dock kritik med oss hem iaf

2 years on the minimum hight, good female head with good outlines, open ears, dark brown eyes, scissorsbite, good pigmentation
clean neck, good length off back, good tail and angulations, forelegs can be a bit longer, good depth of chest,
healthy coat, shy temp, good ridge moves easily with very nice long steps and good push.

Nu har jag fått den officiella kritik och utlåtande jag ville ha, nu håller vi oss borta från utställningsringarna framöver:laugh:

*knapplån*

Vi var också i Växjö för Lexus debut, och med buller och bång tog vi hem Excellent med CK och en andraplats i klassen. Jag såg nog ut såhär när jag kom ut: :eek: Hade siktat på Very Good då han bara är 10 månader och inte speciellt utställningstränad.. Men skötte sig kanon och fick som sagt jättebra resultat!

Bosson fick Very Good men med husse och matte som var stolta som tuppar för att han skötte sig som en prins, trots att vi trodde det inte ens skulle gå att ställa honom då han har så sjukt mycket energi (trots att vi var ute och cyklade kl 5 på morgonen för att få honom lugnare) och är så glad i andra sheltisar.. Men fy så bra han gick. Dock så tyckte domaren att han kunde röra sig bättre, men tror det beror på att husse debuterade i ringen samma dag..

Här kommer bild på mina grabbar :love:
32803049.jpg

*kl*

Såg att jag och Hatjo hamnade i ringrapporten från Gotland i senaste Hundsport. ;) Hemsk bild på matte, men hunden är ju snygg i alla fall. :D

Det såg jag också och tänkte, men... er SÅG jag ju!!!
Hade jag haft hjärnan med mig på plats så hade jag gått fram och sagt hej:D

Haha, inte lätt att alltid ha huvudet med sig. Nästa chans att se oss blir Stora Stockholm. ;)

KL

Grattis till alla som det gått bra för!

Vi var också i Växjö där jag ställde min unghundshane. Över 90 whippetar anmälda och rätt många åkte ut med VG så vi är nöjda med ett Exc men oplacerat. Kritiken fotade jag:

do_not_copy.gif

Konstaterar återigen att jag behöver utställningsträna, stressa ner och få någon som fotar oss i ringen :D Trevligt var det i alla fall!

Senast ändrad:

Haha, inte lätt att alltid ha huvudet med sig. Nästa chans att se oss blir Stora Stockholm. ;)

Åh, dit kommer inte jag:cry:
Har inte råd plus att jag är gravid och har foglossning som hindrar mig i allt:crazy:
Irriterande då hunden är i perfekt form och jag SÅ gärna vill ställa henne men men, inte mycket att göra..

"Får inte blir mer musklad"? Det var det dummaste jag läst ;)

Eller hur! Helfånigt..
Wahidah fick också sämre resultat på en utställning för att hon var "för tung" pga musklerna. (däremot gick det rätt bra för flera tjocka och omusklade salukis...) Skrattretande nog så tyckte jag just då att det var tråkigt att jag inte kunde visa henne i toppkondition och att hon saknade en del muskler :angel:

Jag vet - trams! Meningen efter konstaterar han dock att hunden är i flott kondition vilket känns lite dubbeltydigt. Antar att en utställningswhippet bara bör tränas efter en cykel eller joggande matte/husse i trav och inte få busa runt och springa i toppfart som den är skapad för och älskar. En sån här kommentar får mig att bli oerhört negativt inställd till utställningsdelen av hundägandet. Varför är det dåligt med mycket muskler, framförallt på låren?! Jag tyder det som att traven i vänstervarv är viktigare för många domare än att hunden går att använda till vad den från början var tänkt som. Tragiskt, tråkigt och tramsigt.

Jag var också i Växjö och nyimportade hanen debuterade, han skötte sig utmärkt, varit i Sverige 10 dgr, aldrig varit någon annanstans än i hundgård typ! lite smått gå/stå tränad sen han kom och sen allt som är runt i kring utställningen, jag m.fl i rasen var grymt impade!
(speciellt när han la sig o sov på rygg inne i buren mitt vid ringen, grabben kan konsten att slappna av!!!)

Dock åkte han ut på Good vilket även den andra hanen i rasen gjorde... (den stod för CH) domaren var väl lite väl snål för alla hundar som va där är jättefina, men rasen faller inte alla i smaken..

Nästa får bli MyDog tror jag... Får väl se!

Blir nyfiken på vad det är för ras? Känns knepigt att en domare ens får ogilla en hel ras helt obemärkt?!

Melli, Vill se bild på din Whippet! :D o bry dig inte om den där lilla kommentaren, alla domare tkr så olika..
Tex, så ställer jag en juniorAussie ibland, på 5 utställningar av 6 har han fått kanonkritik med mkt beröm för hans korrekta huvud o utryck. men på 5e gången åkte han ut på, av kritiken att dömma, hans inkorrekta huvud. gången därpå blev han åter igen hyllad för sitt huvud o placera sig före öppenhanarna blev 2bästa hane med reservcertet ;)

Att domare tycker olika är jag väl medveten om, men när hunden är för välmusklad så klingar det ändå illa i mina öron.

Bild kommer här :D Kass kvalitet, men man ser ändå hur han ser ut i dagsformen.
Khaki.jpg

Här är han alltför utdragen, men bättre ljus.
Khaki_18_manader_gammal.jpg

Hans massiva lår ;)
36211_1319304155.jpg

Senast ändrad:

Alltså.. det är ju rent skrattretande. Khaki har ju inte ens några jättelår. Jag håller med om att han är i bra kondition, absolut, men inte så att jag tänker "oj, mycket muskler" när jag ser honom. Kan ju inte låta bli att undra vad som ses som "bra lårmuskler".

Dessutom... om nu lårmusklerna är för stora, borde inte övriga musklerna också vara det? De musklar sig ju ändå jämnt över kroppen (förutsatt att de inte är skadade eller liknande). Så att det bara är på en viss punkt som musklerna är för stora känner jag mig skeptisk till. Fast.. det här kanske blir lite väl OT. Nåja, Melli, du vet att jag är väldigt positivt inställd till att du prioriterar roliga hundliv före att "se bra ut i ringen". Jag önskar att alla var såna :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 791
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar