Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

okej tack för ditt svar. Jag trodde att det räckte med att vara SE UCH och sedan få ett cert i exempelvis norge och ett i exempelvis dannmark.

En fråga till =) vad står NO UCH för?

Ja om hunden är SE UCH så räcker det med ett s.k. storcert i Norge och ett i Finland eller Danmark.

NO UCH är Norsk utställningschampion, hette tidigare NUCH.

okej tack för ditt svar. Jag trodde att det räckte med att vara SE UCH och sedan få ett cert i exempelvis norge och ett i exempelvis dannmark.

En fråga till =) vad står NO UCH för?

Smulis har ju svarat men jag förtydligar:

Är man SE UCH räcker det med ett cert i andra länder (de flesta, finns undantag) för att bli champion även där.

Smulis har ju svarat men jag förtydligar:

Är man SE UCH räcker det med ett cert i andra länder (de flesta, finns undantag) för att bli champion även där.

Då hoppar jag in och förtydligar ännu mer:D
Precis som smulis sa måste det i så fall vara ett sk STORcert, så man inte anmäler till "fel" utställning och tror man blir champion fast man inte blir det:)

Vi ha varit i Sundsvalls bhk o ställt Herr P idag. Med väldigt bra resultat! :)

Blev 3:e bästa hane, på sin första junkl utställning! och fick sig ett CK :D Behöver jag säga att matte är nöjd?!

kritik:

Bra storlek, utmärkt helhel. maskulint huvud, bra ögon och öron. Bra hals och överlinje. bra skulderläge, tillräckligt förbröst. Bra underlinje, bra vinklar bak, bra lår, bra ben och tassar. parallella jämna vägvinnande rörelser. effektivt påskjut. bra temperament och arbetslust.

bilder:
pombah_163590554.jpg

pombah-2_163590732.jpg

pombah-3_163590766.jpg

pombah-4_163591075.jpg

pombah-5_163591237.jpg

står för kritik
lite mer uppställning
Fina killen
mattes <3:a
Killen <3
Tar en välförtjänst paus
domaren pratar lite
en barnsligt nöjd matte ^^

Grattis!

Alice var på sin andra utställning igår. Hon blev BIM i 4-6 mån.
Är så stolt över mitt lilla underverk :love:
Vi har inte alls tränat mycket sen förra gången men vilket skillnad! Förra gången var det kängruhopp i ringen 100% men nu travade hon jättefint till och från. :laugh:

Vinnare tikar 4-6 mån
Hederspris
BIM 4-6 mån

Kritik:
Välutvecklad kroppsligt för sin ålder. Vackert huvud. Utmärkta käkar. Väl ansatta öron. Utmärkt pigment. Vacker hals med bra längd. Utmärkt djup i bröstkorg. Samlade tassar. Lagom längd på kroppen. Något kort ridge. Bra form. Härlig bredd på låren. Sträcker ut väl i rörelserna. Väl samlad fram. Lovande tikvalp.

Domaren sa att "hon är oerhört välvisad!" och det blev jag verkligen jätteglad för! :banana:

6255914-ErFJy.jpg

*kl*

Nova ställdes på Backamo's Nationella utställning idag
JUNKL: Excellent JUNKK: 1:A +CK + 2:A Bästa Tik
Med kritiken (smått otydbar): Medium nice girl, good prop, good head, nice neck, good topline good *otydbart* good mover, good temp.
Untitled-9.jpg-for-web-large.jpg

Untitled-11.jpg-for-web-large.jpg

:love:

Tack tack!

KL

Camaro ställdes i Backamo igår och ÄNTLIGEN fick hon excellent igen!
Fånigt att man kan bli så glad över ett litet rött band men :p:D

Kritiken:
Välformat huvud med bra ögon och färg. Bra halslängd. Ganska rak i överarmen. Kort form på bröstkorgen. Tillräckligt vinklad bak. Bra ben och tassar. Rör sig parallellt bak, samma fram. Rörelser från sidan utan anmärkning.

6268424-ytwfD.jpg

6268447-0SgVN.jpg

Vi var på Gotland Dog Show i helgen och åkte hem med det här i bilen:

301214_10150275294614332_514979331_7792870_7685518_n.jpg

Lördag: Excellent, CK, CACIB och BIM
Söndag: Excellent, CK, CACIB, BIR och BIG 4:a.

Domare Lördag: Kenneth Edh
Domare Söndag: Nina Karlsdotter

*KL*
Varning för bildbomb från Gotland Dog Show ;)

IMG_9342.jpg

I ringen på lördagen
"Exellent breed type. Lovley head - expression. Good skull with well set ears. Great front assembly. Exellent topline and tailset. Nicely osculated(osäker på om jag läser rätt där) behind. Moves very freely. Lovley coat and colour."

IMG_9356.jpg

När vi vunnit BlåGula :D

IMG_9429.jpg

I ringen på söndagen
"2 år gammal med harmoniska propotioner och rastypiska linjer. Maskulint huvud, skulle vilja se en aning mörkare ögon. Väldigt fina, välplacerade öron. Fina hals. Goda vinklar fram och bak. Välbyggd kropp och bra svans. Rör sig parallellt och rastypiskt, när han så vill. Trevligt temprament."

IMG_9424.jpg

Vi började med att göra gott intryck, haha! Men sen lugnade han sig så att domaren fick se hur han rörde sig (förklaring till "...när han väl vill") :P

IMG_9437.jpg

Kraxens fina huvud

IMG_9447.jpg

Gos efteråt :love: Glad matte och nöjd Herax. Domaren berömde hans kondition och fina päls :D

Lånar tråden lite, o hoppas det är okej!

Har precis anmält mig och min 7 månaders valp till en inoff utställning i September.
Jag har aldrig ställt ut förut och har väldigt lite koll på allt detta :) Så jag undrar om någon har några tips? Vad ska man tänka på + förberedelser?

Tacksam för svar :bow:

Nu vet jag inte vad du har för ras men om du har en liten ras så kan det vara bra att börja träna på att ställa upp hunden på ett bord, på en handduk eller liknande om du inte har ett trimbord :) Hur just din ras ska stå uppställd kan du nog se på olika uppfödares hemsidor eller kanske på rasklubbens hemsida.

Inne i ringen så ska hunden alltid vara på ens vänstra sida och man går/springer alltid motsols i ringen och hunden ska trava på i ett friskt tempo, inte för fort och inte för långsamt utan lagom så att rörelserna kommer till sin rätt så det får man träna lite på hemma och se vilken takt som är bäst. Håll även avstånd till den som är framför dig i ringen, det är väldigt irriterande med folk som springer/går precis i hälarna på en.

När hunden ställs upp framför domarbordet så tänk på att inte ställa för nära bordet, utan ungefär 2-3 meter ifrån så att inte bordet skymmer hunden och så att domaren kan se den ordentligt :)

När du väl är på plats så är det bara att säga till ringsekreteraren att du är nybörjare så hjälper dom dig med att tala om vad du ska göra, om du ska springa/gå eller om hunden ska ställas upp och så vidare. Om det är något mer specifikt du undrar över så är det bara att fråga, lycka till på utställningen!

Tack så mycket för bra tips! Det är en staffordshire bullterrier, så vi har övat lite uppställning på bordet ;)

Ah ja dom hör ju inte till den stora kategorin direkt ;) Lite annat att tänka på också är kläderna, har du en svart hund så är det inte så lämpligt med svarta byxor då hunden kan "smälta in" med byxorna om man står bakom den. Samma sak med vit hund och vita byxor etc. så kontraster är bra att ha :)

Måste ju bara visa vad min lilla prins lyckats med i helgen! :) Stolt som en tupp är jag! :)

albertprisermellan.jpg-for-web.jpg

Startat helgen med att bli BIR med cert på SDHK's utställning i Luleå. Han blev även bästa junior då han var anmäld i juniorklass. Gick vidare till Junior och BIS final. Slutade som BIS-3 junior & BIS-3!!!!!!!! WIIIHOOOOOOOO:banana:

Dagen efter åkte vi till Norge där blev han igen bästa hane med cert cacib (sitt första) och slutade som bim!!!

Han har gått som tåget i sommar och plockat 2 cert i finland 2 i sverige och nu ett i norge, so då han är 2 år står han för NORDISK championat! Extra kul då han är min första uppfödning!

Ah ja dom hör ju inte till den stora kategorin direkt ;) Lite annat att tänka på också är kläderna, har du en svart hund så är det inte så lämpligt med svarta byxor då hunden kan "smälta in" med byxorna om man står bakom den. Samma sak med vit hund och vita byxor etc. så kontraster är bra att ha :)

Nä, än så länge får hon plats på bordet iaf ;) Ja men det var ju ett bra tips också! Hon är svart så då får jag ha lite ljusare byxor.
Tack så mycket :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 790
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar