Utställningsfråga: två nybörjare

N

nässla

Är det helt vansinnigt att jag som aldrig ställt ut hund ställer min valp själv på hennes första utställning?
Har fått erbjudande av en som har ställt ut en hel del att hon kan ta valpen första gången, men rent spontant så vill jag inte att hon gör det (lång historia varför).
Men gör jag valpen en björntjänst om jag väljer att ta henne själv? Jag har varit med en hel del som åskådare och har blir aldrig stressad eller nervös, däremot har jag som sagt aldrig sprungit i en utställningsring :D

Sv: Utställningsfråga: två nybörjare

Jag behöver också hjälp med just dendära saken! Ska ställa min juniorhund till hösten i Sofiero, men vet inte ett dugg om hur det går till.. :crazy: Ska åka å kolla på någon utställning snart, men hur ställer man hunden , hur ska man ha kopplet m.m.. ?

Självklart ska ni ställa själva om ni vill och vågar :)

Hunden ska kunna gå rakt bredvid er, utan att streta och dra i kopplet (valpar är det inte lika hårt med på den biten ;) ), kunna bli uppställd och känd på av annan + att ni ska kunna ställa hunden snyggt inför domaren.

Det är lite träning innan bara.

Kommer säkerligen att gå hur bra som helst och någon gång måste man ju börja ;)

Okej gnist, :D Men har hört att hundarna ska stå med bakbenen långt isär från varandra och långt bak.. Frambenen ska stå strax under "fram",, eller ja typ bogen.. eller vad det heter :angel::D och halsbandet ska sitta upp vid halsen för att lyfta fram halsen. eller så tror jag det är med dvschnauzern...

Men sen när man springer och travar med hunden så ska hunden länga på steget, lite svårt med en dvärgshcnauzer säger jag bara! :banana:

Inte alls egentligen :)

Om du tränar hunden (förutsatt att den är vuxen) att enbart trava i ett gott tempo exempelvis när du cyklar, så kommer steget av sig självt, när hunden är tränad ett tag.

Cykla kortare sträckor under turen i din hunds "maxtravtempo". Den ska alltså inte slå över i galopp, då cyklar du för fort. Tänk också på att inte cykla långa sträckor på asfalt eller under dagens varmaste timmar. Tidiga morgnar eller sena eftermiddagar är lämpligast för cykelturer.

Det är heller inte nödvändigt att cykla jättelångt och om hunden är ovan, så räcker det med ½ km per gång några gånger i veckan till att börja med.

I fråga om hur du ska ställa upp hunden, så tror jag inte det skiljer sig så mycket från min ras i grund och botten. Träna att ställa hunden så och sedan kikar du på övriga utställare på utställningsdagen :)
(Finns flera bilder på en uppställd aussie i flera trådar, där jag lagt in bild på hanen min)

Jag tror det kommer att gå jättebra :banana:

Senast ändrad:

Tack för tipsen gnist! Ska testa att cykla med henne ikväll bara för det! Bara ute på gatan men ändåå ;) Joo, det ska nog gå braa! :bow:

Känns bra att höra! Är mest orolig för att valpen ska få dåliga erfarenheter från utställningsringen, men å andra sidan så tillhör ju jag flocken så hon lär i alla fall känna sig trygg, det är ju det viktigaste.
Och i valpklass är det ju ändå inte på blodigt allvar.

Stämmer det att man alltid får gå i bokstavsordning? Efter kennelnamnet? Vore ju skönt att kunna "ta rygg" på någon :D

Är det förresten viktigt att valpar står rätt? Jag vet hur en rottis ska stå, men att få unga fröken att stå så i längre tid än 5 sekunder är än så länge rätt omöjligt :angel:

Japp, det är bokstavsordning som gäller och nej, det är inte jätteviktigt att valpen står perfekt. Det som är viktigt är att peppa valpen att tycka att det är jättekul, så att den senare som vuxen går in i ringen med den utstrålningen och "här kommer jag, titta på mig"-attityden :)

Det låter bra båda delarna :D Än så länge tycker hon att allt är skitskoj rent ut sagt, viftar på svansen åt alla människor hon ser och ju fler som tittar på henne desto mer "på" blir hon.

Vi har några månader ännu på att träna det där med att stå, men jag är tveksam till att hon kommer att ställa upp sig som nån champion precis... Men jag misstänker att hon kommer att älska sina sekunder i rampljuset den lilla divan!

Jag ställde min valp på sin första utställning (Malmö INT) och var själv helt grön; hade inte ens beskådat en utställning tidigare. Och om vi bortser från bottenplaceringen p.g.a. dålig ringträning så gick det riktigt bra.

Första gången min hund skulle ställas som valp så var det tänkt att det var en annan som skulle visa honom men hon hörde aldrig av sig så det blev jag som fick ställa honom, hade aldrig gjort det tidigare och bara tittat på någon utställning innan men annars var vi båda helt gröna. Inte gjorde det saken bättre heller att domare är speciladomare på just min ras (min rasklubb som anordnade en inoff). Atlas ställdes mot 7 st andra hanar, varav 2 st var han kullbrorsor (uppfödarens hane och mammans foderägares hane). Resultatet ? BIM-valp :D:banana: Så det kan gå bra trots att man är grön :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 440
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 378
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka