Utställnings tråden

Är så otroligt övertaggad inför helgens utställning. Har inte ställt ut sedan i maj förra året, så det kanske har med det att göra :). Mitt dubbelburskynke är till sist klart, och imorgon är det dags för första katten att bada. Enligt domarfördelningen har Biggan (och hennes bror Calle) Donatella Mastrangelo på lördagen och Anne Köhn på söndagen. Lumi har Malin Sundqvist på lördagen och Gerardo Fraga Y Guzmán på söndagen. 4 nya domare för mig, även om Anne har dömt min väns katt en gång när jag var med.

@cirkus Är ni taggade? :D

Oh yes!
Jag har också fått klart dubbelskynket - hade önskat sy en lite sovplats också och kanske en extra gardin, men det hinner jag inte. Jag är i Skåne hela veckan och åker hem först på fredag. Hoppas att sonen och hans flickvän hinner bada Rävapojken eller helst redan har hunnit göra det

Oh yes!
Jag har också fått klart dubbelskynket - hade önskat sy en lite sovplats också och kanske en extra gardin, men det hinner jag inte. Jag är i Skåne hela veckan och åker hem först på fredag. Hoppas att sonen och hans flickvän hinner bada Rävapojken eller helst redan har hunnit göra det
Är lite på samma plan. Sydde faktiskt en sovpuff också, men den blev på tok för liten! Får slita med något annat istället så är vi nog på banan. :)

Sover ni i Örebro?

Är lite på samma plan. Sydde faktiskt en sovpuff också, men den blev på tok för liten! Får slita med något annat istället så är vi nog på banan. :)

Sover ni i Örebro?

Bara jag. Sonens flickvän jobbar på söndagen.
Jag fick inte rum på närmaste hotellet utan på något annat i närheten

Skrytbild på pojkarna

12547469_149009005477228_1232924847_n.jpg

Räven blev BIV men inte NOM hans kompis huskatten Alfons blev 4:a av 10 pojkar!
Tror jag gick förbi precis när han blev NOM :).

Ingen toppendag för mina kissar. Biggan fick förvisso superfin kritik men blev ändå Ex 2 mot en hona som är typ 1,5 månad äldre. Domaren velade dock länge vem hon skulle välja. Hennes bror Calle blev 5/5, men fick väldigt fin kritik han med. Det var 5 superfina bebiskillar. De var väldigt jämna både i ålder och utseende :). Bara en äldre som slog Calle med en hårsmån.

Lumi fick draget cert... Lagom kul. Domaren tyckte hon hade för vek färg. Dessutom påpekade hon att hennes vita går upp lite för långt på frambenen. Har ställt henne en gång tidigare men då påpekade domaren det, och tyckte att det var så lite så man inte behövde bry sig om det. Då var hon till och med nästan på väg att bli NOM. Tänk så olika det kan vara i en bedömningssport.

Henna efter en väldigt intensiv helg :). Bättre utdelning idag, så jag kan avsluta helgen nöjd. Birgitta blev Ex1 mot samma hona som slog henne igår. Och jättefin kritik! Lumi fick sitt CAC, och inga negativa kommentarer om hennes markeringar idag. Tur att domare kan tycka olika ändå!

Lilla Calle blev 4/5 i samma konkurrens som igår, i samma motstånd. Han fick dock superfin kritik idag också. Han har tyvärr små svagheter som lyser igenom och drar ned när han har hård konkurrens. Superkul dock att få omdöme på sina egna uppfödningar :heart.

Enda negativa med helgen är väl att vi hamnade i burarna bredvid en fertil hane som pissade ner både sig själv och hela buren! Stank piss och både Lumi och Calle blev väldigt spända och bittra. Eftersom det var fri burplacering flyttade vi därför på Calle idag för han var närmst. Då blev han lugnare och mot eftermiddagen var han inte riktigt lika spänd när han kom ut buren. :) Kissar hanarna så pass kanske man inte bör åka på utställning...

Henna efter en väldigt intensiv helg :). Bättre utdelning idag, så jag kan avsluta helgen nöjd. Birgitta blev Ex1 mot samma hona som slog henne igår. Och jättefin kritik! Lumi fick sitt CAC, och inga negativa kommentarer om hennes markeringar idag. Tur att domare kan tycka olika ändå!

Lilla Calle blev 4/5 i samma konkurrens som igår, i samma motstånd. Han fick dock superfin kritik idag också. Han har tyvärr små svagheter som lyser igenom och drar ned när han har hård konkurrens. Superkul dock att få omdöme på sina egna uppfödningar :heart.

Enda negativa med helgen är väl att vi hamnade i burarna bredvid en fertil hane som pissade ner både sig själv och hela buren! Stank piss och både Lumi och Calle blev väldigt spända och bittra. Eftersom det var fri burplacering flyttade vi därför på Calle idag för han var närmst. Då blev han lugnare och mot eftermiddagen var han inte riktigt lika spänd när han kom ut buren. :) Kissar hanarna så pass kanske man inte bör åka på utställning...

Gilla på allt utom att ni blev nerpinkade!

Jag är rätt förvånad över att vissa katter dyker upp på utställning efter utställning fast de verkar må skit av att vara där. Förra gången i Örebro hade vi burar i närheten av en kisse som grät precis hela dagen. Sen såg jag den i beömningen och där verkade den okej, men tillbaka i buren grät den precis hela tiden. (den fick massa rosetter och grejer så det var nog en fin katt)

@cirkus
Just det där kan inte jag heller förstå. Jag har sett en katt som verkligen inte gillar det här med utställningar, i buren ligger den gömd för det mesta och hos domaren är den högst ovillig att hanteras och placeringen blir alltid därefter och ändå fortsätter ägaren att ställa år efter år =/ Sista gången vi var på samma utställning hörde jag dock att denne funderade på att sluta ställa katten men ja det återstår att se.

Gilla på allt utom att ni blev nerpinkade!

Jag är rätt förvånad över att vissa katter dyker upp på utställning efter utställning fast de verkar må skit av att vara där. Förra gången i Örebro hade vi burar i närheten av en kisse som grät precis hela dagen. Sen såg jag den i beömningen och där verkade den okej, men tillbaka i buren grät den precis hela tiden. (den fick massa rosetter och grejer så det var nog en fin katt)
Glömde säga grattis till dig också! Champion, BIV och NOM är inte dåligt. Varför ingen panel trots NOM?

Men nej, jag förstår inte heller varför vissa envisas med att åka trots att katten så tydligt mår dåligt av att vara där. Det är så inte värt det! Min absolut första utställning var på NERK för ett par år sedan. Åkte med en annan tjej från ett ragdollforum som jag inte kände. Hennes katt visade stort missnöje, och det slutade med att den smällde hos domaren och blev diskad. Hon provade att ställa en gång till, men då visade han stort missnöje redan i buren så hon ABSade. Den katten blev aldrig mer sig lik. Han blev helt traumatiserad och började attackera ägarna på hemmaplan och var ständigt misstänksam. Slutade med att de fick ta bort honom. Så INTE värt det.

byrskynke_tyger_566fb3402a6b22aa457f8dac.jpg

Jag la upp den här bilden i tråden förut, men jag behöver lite hjälp. Med vilket tyg jag ska sätta vars i buren så att säga, för att få det så snyggt som möjligt. Golv, väggar, tak, puff mm. Hjälp? :o

Jag har sån beslutsångest gällande allt :o

Frasse som ska ha det:

img_9732_56a365b92a6b2286e6e7bef9.jpg

img_9670_56a25b81ddf2b36f3e3fab9d.jpg

@cirkus
Just det där kan inte jag heller förstå. Jag har sett en katt som verkligen inte gillar det här med utställningar, i buren ligger den gömd för det mesta och hos domaren är den högst ovillig att hanteras och placeringen blir alltid därefter och ändå fortsätter ägaren att ställa år efter år =/ Sista gången vi var på samma utställning hörde jag dock att denne funderade på att sluta ställa katten men ja det återstår att se.

Sista gången jag ställde Gullan var han otrevlig hos domaren, domaren vägde öht inte röra katten utan jag fick vända och vrida på honom. Domaren var ändå sugen på att nominera honom :confused: Vi åkte hem istället och efter det blev han pensionerad från utställningar.

Fortsättning på mitt smakrådsinlägg. När jag googlat inspiration hittade jag detta burskynke där jag tycker
byrskynke_tyger_566fb3402a6b22aa457f8dac.jpg

Jag la upp den här bilden i tråden förut, men jag behöver lite hjälp. Med vilket tyg jag ska sätta vars i buren så att säga, för att få det så snyggt som möjligt. Golv, väggar, tak, puff mm. Hjälp? :o

Jag har sån beslutsångest gällande allt :o

Frasse som ska ha det:

img_9732_56a365b92a6b2286e6e7bef9.jpg

img_9670_56a25b81ddf2b36f3e3fab9d.jpg

En fråga som jag glömde, tror ni jag ska satsa på vitt eller creme tyg? Tänkte om hans vita fält kommer se smutsiga ut mot ett kritvitt tyg?

Fortsättning på mitt smakrådsinlägg. När jag googlat inspiration hittade jag detta burskynke där jag tycker

En fråga som jag glömde, tror ni jag ska satsa på vitt eller creme tyg? Tänkte om hans vita fält kommer se smutsiga ut mot ett kritvitt tyg?
Skulle satsa på vitt tyg. Inte creme eftersom du har vita mustascher på det andra tyget, inte cremefärgade.

Vilken färg som du ska ha vart är lite svårt. Man får gå efter tycke och smak. Hade du tänkt ha helfärgad botten eller något mönster (typ schackmönstrat)? Skulle ha taket vitt i alla fall om jag var du för ljusets skull. Kanske med någon rosa/rosamönstrad kant som hänger ned framtill. Bakstycket skulle jag ha vitt antingen på sidorna eller bakstycket, för att det inte ska bli alltför rosa. Alternativt helrosa/rosamönstrad botten och helt vita väggar. Kör på vad du gillar bäst! :)

@Lii
Ja domare är ett släkte för sig sägs det ^^

Angående färgerna så skulle jag köra på vitt vitt :) Sedan vitt tak som @Marty sa men kanske med färgad kant som hänger ner ?

Inne i buren skulle jag satsa på någon av de rosa som fondvägg på bakstycket och sen ha vitt på sidorna och golvet i rosa (alt. rosa och vitt i rutmönster om du törs prova på det) :) Jag har valt att ha mitt mönstrade tyg som fondvägg och sen några detaljer i samma tyg och resten har fått vara enfärgat, golvet är jag väldigt sugen på att göra om i rutmönster även om det är pillrigt men jag får se det beror lite på hur mycket tyg jag har kvar också ^^ (ja lådan ska bytas ut så småningom då den är snäppet för stor)

A4qnZHI.png

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 427
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka