Utställnings tråden

Idag plockade Lillebror sitt första cert. Men det är inget att skryta om, för han hade inget motstånd i sin klass :p
Han fick fin kritik av dagens domare, som inte var lika missnöjd med öronplaceringen som tidigare domare varit. Och på ögonfärgen fick han "Ex green!!".

Det var dock en annan kastrathane med (en int. premier), så Lillebror fick inte komma till panel eftersom den andra var snyggare. Nästa katt ska bli en med gigantiska, hängande öron. Så det finns en chans till NOM ;)

Klappade för övrigt på en burmilla för första gången idag. Och jösses vilken underbar päls! Det är tur att jag inte har plats för fler katter, annars hade jag gått bananas och köpt hem en hel kundvagn full av blandade sorter.
Grattis till cert! Tyvärr är det ju så att om nästa katt får superbra öron, så finns det säkert något annat för domarna att klanka ned på. Det är lite tjusningen, den perfekta katten finns inte :).

Grattis till cert! Tyvärr är det ju så att om nästa katt får superbra öron, så finns det säkert något annat för domarna att klanka ned på. Det är lite tjusningen, den perfekta katten finns inte :).
Tackar!
Ja han får ju beröm för allt annars, så öronen är akilleshälen. Tyvärr, eftersom dom utgör så stor del av typen

Cert idag också! :)

Men det är lite trist vid nomineringarna. För dom säger excellent och fantastic om allting, tills dom kommer till öronens placering (form och storlek är excellent det med). Och då känns det så konstigt när man möter en katt som får omdömet great på massa saker, och så vinner den. I min vokabulär är excellent och fantastic bättre än great och då känns det underligt om öronens placering är det som sänker ner honom så mycket. Men, men, inget att hänga läpp för, vi fick med oss två cert från denna helg och det var mer än jag vågat hoppas på :)

Nästa utställning blir i början av januari, tror jag. Har inte fått någon bekräftelse på att vi är med, men det kom ett mail som sa att dom bytt dag på min kategori och undrade om jag fortfarande ville delta trots bytet. Så jag antar att vi kommit med och får en chans att ta hem premiertiteln :)

Cert idag också! :)

Men det är lite trist vid nomineringarna. För dom säger excellent och fantastic om allting, tills dom kommer till öronens placering (form och storlek är excellent det med). Och då känns det så konstigt när man möter en katt som får omdömet great på massa saker, och så vinner den. I min vokabulär är excellent och fantastic bättre än great och då känns det underligt om öronens placering är det som sänker ner honom så mycket. Men, men, inget att hänga läpp för, vi fick med oss två cert från denna helg och det var mer än jag vågat hoppas på :)

Nästa utställning blir i början av januari, tror jag. Har inte fått någon bekräftelse på att vi är med, men det kom ett mail som sa att dom bytt dag på min kategori och undrade om jag fortfarande ville delta trots bytet. Så jag antar att vi kommit med och får en chans att ta hem premiertiteln :)
Hur är det med din ras, kan inte öronen trilla på plats med tid och ålder? Så är det ofta med mco, kaninliknande som små = schysta öron när huvudet breddas och öronen får plats att sjunka.
(Ok, blev nyfiken och kollade standarden, öronen hos OSH har ju inga egna poäng eller vad man ska säga... Det är 25p på huvudet liksom. Då beror det ju helt på domare och vad hen lägger vikt på. Förstår att det känns trökigt att vara så nära, men det kommer. Lillebror är snygg :up:)

Hur är det med din ras, kan inte öronen trilla på plats med tid och ålder? Så är det ofta med mco, kaninliknande som små = schysta öron när huvudet breddas och öronen får plats att sjunka.
(Ok, blev nyfiken och kollade standarden, öronen hos OSH har ju inga egna poäng eller vad man ska säga... Det är 25p på huvudet liksom. Då beror det ju helt på domare och vad hen lägger vikt på. Förstår att det känns trökigt att vara så nära, men det kommer. Lillebror är snygg :up:)
Det enda jag hört är att om huvudet breddar sig så kan öronen se ännu mer toppiga ut. Så vi får väl se, det är inte hela världen om han inte kan nå högre titlar för han är ändå kastrerad och först och främst tänkt att vara sällskap. Och det jobbet klarar han utmärkt :D

Det enda jag hört är att om huvudet breddar sig så kan öronen se ännu mer toppiga ut. Så vi får väl se, det är inte hela världen om han inte kan nå högre titlar för han är ändå kastrerad och först och främst tänkt att vara sällskap. Och det jobbet klarar han utmärkt :D
Ah! Lite olika där då. Time will tell :D Det finns ju katter som blir Supreme utan att ha varit i panel en enda gång, och alla cert räknas även om man råkar vara ensam i klassen. 70% av Sixtens bis har han ju tagit utan konkurrens men vad sjutton :angel:

Nu är både Lumi och Birgitta anmälda till NERKs utställning i slutet av januari. Ska bli otroligt spännande. Det blir Lumis andra utställning och första gången i öppen klass. För Birgitta blir det första utställningen och extra spännande eftersom hon är min eget uppfödda katt :). Även Calle ur kullen ska ställas ut uppe i Örebro båda dagarna. Blir en helhelg!

Dags att börja sy ett burskynke för dubbelbur, då jag aldrig ställt ut två katter tidigare. ;)

Ah! Lite olika där då. Time will tell :D Det finns ju katter som blir Supreme utan att ha varit i panel en enda gång, och alla cert räknas även om man råkar vara ensam i klassen. 70% av Sixtens bis har han ju tagit utan konkurrens men vad sjutton :angel:
Jag funderar på att hårdträna Kakan så hon kan gå och charma huskattsdomare :angel: Planen är att testa henne på ett KM som jag hoppas vi kommer ha nästa år.

Igår sa jag till Boll att om hon varit med på utställning så skulle hon vinna massa rosetter, pokaler och priser. Sen kom verkligheten ikapp mig, och jag fick vackert förklara för katten att nej, det skulle hon inte. För hon skulle kissa ner sig i buren på vägen dit, behöva badas i ett handfat på en toalett, snabbt försöka torkas med handduk samtidigt som det skulle vara massa folk, liv och rörelse omkring så hon skulle skaka av stress. Sen skulle hon nästintill få hjärtattack framme vid domaren, inte få gå vidare p.g.a. att hon inte ens skulle kunna visa hur fin hon är eftersom hon skulle försöka gömma sig. Och sen skulle hon spendera resten av dagen med att försöka gömma sig i kattlådan. Med andra ord: Boll stannar hemma :p

Nu är både Lumi och Birgitta anmälda till NERKs utställning i slutet av januari. Ska bli otroligt spännande. Det blir Lumis andra utställning och första gången i öppen klass. För Birgitta blir det första utställningen och extra spännande eftersom hon är min eget uppfödda katt :). Även Calle ur kullen ska ställas ut uppe i Örebro båda dagarna. Blir en helhelg!

Dags att börja sy ett burskynke för dubbelbur, då jag aldrig ställt ut två katter tidigare. ;)

Kul!
Jag anmälde Räven till den utställningen. Bägge dagarna faktiskt - hoppas att han klarar två dagar och inte dör av uttråkning

Kul!
Jag anmälde Räven till den utställningen. Bägge dagarna faktiskt - hoppas att han klarar två dagar och inte dör av uttråkning
Det går nog bra. Jag har bara ställt två dagar en gång innan. Gick hur bra som helst med den katten. Förvisso en Ragdoll med behaglig aktivitetsnivå :).

Ska bli väldigt spännande med den nya kategoriindelningen också. Känns som det kan göra utställningarna lite jämnare. Ragdollen blir ju helt plötsligt kat 1 och slipper alla skogigar och Maine coon, men istället får vi fajtas med en hel drös PER och EXO bland annat :).

Det går nog bra. Jag har bara ställt två dagar en gång innan. Gick hur bra som helst med den katten. Förvisso en Ragdoll med behaglig aktivitetsnivå :).

Ska bli väldigt spännande med den nya kategoriindelningen också. Känns som det kan göra utställningarna lite jämnare. Ragdollen blir ju helt plötsligt kat 1 och slipper alla skogigar och Maine coon, men istället får vi fajtas med en hel drös PER och EXO bland annat :).
Jag känner att vi slipper er :angel: Synd bara att ni inte tar sibbarna med er... :cautious::laugh:

@cili Jaa, vad kul med fler huskatter! :bump:

Jag känner att vi slipper er :angel: Synd bara att ni inte tar sibbarna med er... :cautious::laugh:

@cili Jaa, vad kul med fler huskatter! :bump:
Haha, det finns ju ett par snygga raggigast i Sverige faktiskt :). Därför ska det bli spännande att se hur "vi" står oss mot PER och EXO som kunnat köra själva på sin kant väldigt länge.

Ni fixar sibbarna! Lite konkurrens är bra att ha :).

@cirkus
Nu var det några år sedan men från det att jag skickade in blanketten tills jag hade beviset hemma så tog det ungefär 2 veckor om jag inte minns fel.

Nån som vet hur fort det går att skaffa ett sånt huskattsbevis?
Sverak brukar ju vara rätt snabba. Har dock inte själv skickat efter något huskattsbevis. Men tänkte bara lägga till att om du planerar att ställa ut så antar jag att det går lika bra för huskatter att skriva "under registrering" i anmälan. Och har man inte fått huskattsbeviset 2 veckor innan utställningen kan man be om intyg från Sverak om att katten är under registrering.

Jag är hemsk, har ju inte ens fått hem kattungen ännu och har redan börjat spåna på burskynke. :o:D

Väggar och tak i vitt. Golvet + ev tillbehör i tyget med mustascher och det som hänger ned från taket mot framsidan av buren i helrosa, för att kunna brodera namnet i vitt.

Vad tror ni? Det är en stackars pojke som ska ha det, men blir lite manligt med mustascher i alla fall :D
byrskynke_tyger_566e743f9606ee71b3424a09.jpg

img_7238_566a7d99e087c301cf1a5b74.jpg

Jag är hemsk, har ju inte ens fått hem kattungen ännu och har redan börjat spåna på burskynke. :o:D

Väggar och tak i vitt. Golvet + ev tillbehör i tyget med mustascher och det som hänger ned från taket mot framsidan av buren i helrosa, för att kunna brodera namnet i vitt.

Vad tror ni? Det är en stackars pojke som ska ha det, men blir lite manligt med mustascher i alla fall :D

Kör på! Härligt med någon som inte tänker att rosa bara är för honor!

Tror det kommer bli snyggt!

Jag beställde tyg till mitt nya burskynke för dubbelbur härom dagen. Är dock osäker på hur jag ska göra med mönstret på golvet. Rutigt? Randigt på något sätt? En del rutigt och resten vanligt?

Tror det kommer bli snyggt!

Jag beställde tyg till mitt nya burskynke för dubbelbur härom dagen. Är dock osäker på hur jag ska göra med mönstret på golvet. Rutigt? Randigt på något sätt? En del rutigt och resten vanligt?

Ja men då måste jag nog köra på det där tyget, tyckte det var så troligt :)

Jag tycker det är så snyggt med lapptäckesgolv, främst för att jag är för oteknisk för att göra det själv!

Ja men då måste jag nog köra på det där tyget, tyckte det var så troligt :)

Jag tycker det är så snyggt med lapptäckesgolv, främst för att jag är för oteknisk för att göra det själv!
Det är faktiskt inte så svårt, och jag har insett att det gör inget om det inte blir heeeelt kant i kant. Gjorde mitt första verk med lapptäckesteknik när jag gjorde senaste burskynket. På håll ser det helt perfekt ut (vilket det egentligen inte är) :). Ingen kommer ju syna golvet direkt :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 427
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka