Utställnings tråden

Han nominerade motståndaren till panel innan han ens haft den katten på bordet (och den var bara med på söndagen, så han hade inte sett den dagen innan).
Fick även höra "Det är ingen idé att du ställer ut den här".
Glad att domaren i lördags var betydligt mer positiv.

Då var det nog honom du såg! Han låg som sagt och sov mest hela tiden när han var i buren, det hände väl inget skoj där inne ;)
Jag är nyfiken i en strut och vill gärna veta vem vi (ni)pratar om. Pm? :)

Jag ska också till V-rås men inte med egen katt utan jag ska hjälpa kattungeköpare som ställer för första gången. Ska bli superkul!!

.
Jag tycker tyvärr att det är flera som är väldigt burdusa i sin hantering. Inte konstigt att det är många som blir stressade. Tycker det ser extra hemskt ut med den behandlingen när det är kattungarna som är uppe. Man ser de där små som bara är nyss fyllda 4 månader som inte förstår något av vad som händer :(. Tycker att det borde finnas något bra system för att lägga in klagomål på domare faktiskt. Inte öppet men så att åtminstone klagomålen kommer fram till SVERAK eller liknande.
Jag ser gärna att domarna har en fast hand, men det ska ju vara en vänlig, mjuk, fast hand i så fall. Det är en del svish upp, snurra 180 grader på en arm i luften, smack ner i bordet, gräv in fingrarna i ansiktet, svish upp i luften igen, vilka tålmodiga katter vi har egentligen. Nog för att man inte ska kunna överklaga domarens bedömningar, men det känns som om man kanske har lite väl liten möjlighet att påverka som utställare. En del domare verkar tyvärr ha fått en del egna, konstiga idéer.

Lillebror ville bara av bordet vid hans bedömning. Med domaren i lördags var han nyfiken och gick runt och kikade. Då var han ändå betydligt mer avslappnad innan söndagens bedömning
Gud så tråkigt, lilla skrutten.

@cili och @Marty: Helt gräsligt att en domare får fortsätta bete sig så. Jag förstår att utställningsmeritering är viktigt om man vill föda upp men om någon hanterade min katt på ett sätt som inte är ok skulle jag ta sagda kisse och gå därifrån samt upplysa arrangören om varför jag gjort så.

SVERAK borde verkligen utforma ett system för rapportering av ej godkänt uppträdande (både för domare och utställare) plus en ordentlig code of conduct så det inte finns några tveksamheter. Jag kommer ju från arabhästvärlden och även om det finns mycket skit i den så är det enkelt att hitta regelverket och hur man ska göra om någon bryter mot det. Kanske inte ger resultat jämt men då har man iaf markerat.
Saken är väl lite att katten inte far illa. Det hade vid många tillfällen kunnat göras trevligare, men det är ingen som tar skada av bedömningen. Det hade bara varit trevligare för alla om bedömningen hade varit lite mjukare, och en katt som får tillräckligt många burdusa domare i rad kommer ju ledsna tillslut. En domare som skadar en katt kommer inte bli inbjuden igen. Dock är det ju en del som får några märkliga idéer som sagt, min uppfödare berättade att när hon var iväg med sin då fertile hane(för länge sedan) så hade en domare liksom smiskat honom med vippan över kulorna. O_o Vad ville hen uppnå med det liksom?

Det går att lämna in en protest, men tror många känner att det lättaste är att helt enkelt låta bli att ställa för såna domare.
Protest
Om anledning finns att protestera mot det sätt varpå utställningen är organiserad, mot vid utställningen fattade beslut, mot någon enskild utställare eller mot någon inträffad händelse, ska protest inlämnas skriftligt till SVERAK.

Kan inte du gå med i en kattklubb och skriva en motion om en CoC? Pretty please? :angel::D
Jag är nyfiken i en strut och vill gärna veta vem vi (ni)pratar om. Pm? :)

Jag ska också till V-rås men inte med egen katt utan jag ska hjälpa kattungeköpare som ställer för första gången. Ska bli superkul!!
Jag kollade domarfördelningen på dackekattens hemsida pga jättenyfiken.:angel:

Precis @Linta. Ibland är det lite för mycket flängande med katterna. Inte gör man sådär hemma med katterna? En kattunge i panelen såg totalt chockad ut av behandlingen :(.

@Corax : Kolla domarförteckningen för söndagen på hemsidan. Han som dömde oriental (OSH b) på söndagen pratar vi om.

För att prata om nåt roligare funderar jag på att ta med Lillebror till BIKs utställning i oktober (framförhållning deluxe!) för att testa som junior (dessutom är det inte så långt att åka).
Är bra sugen på Ädelkattens i december också. Vill ha ut honom i klass 10 (vilket han då är på ädelkatten) innan årsskiftet då dom nya kategorierna börjar gälla.

Eventuellt blir det även ett KM i höst. Vi har i alla fall pratat om att det vore roligt :)

Blir ingen utställning i Västerås :(
Egil skar upp ett köttsår på ena bakhasen efter att ha lyckats häva ner en vass kökskniv från diskbänken. Jourveterinär, rakat ben, stygn och nu en 5-dagars kur Metacam. Han klarade sig väldigt bra ändå, och vi håller tummarna att han slipper infektioner. Det viktigaste är att katterna mår bra, så Egil får kurera sig i lugn och ro och så hoppas vi återkomma på NERK - då tillsammans med lillebror :)

Blir ingen utställning i Västerås :(
Egil skar upp ett köttsår på ena bakhasen efter att ha lyckats häva ner en vass kökskniv från diskbänken. Jourveterinär, rakat ben, stygn och nu en 5-dagars kur Metacam. Han klarade sig väldigt bra ändå, och vi håller tummarna att han slipper infektioner. Det viktigaste är att katterna mår bra, så Egil får kurera sig i lugn och ro och så hoppas vi återkomma på NERK - då tillsammans med lillebror :)

Stackars kisse, håller tummar, tassar och tår för att han blir frisk snart :(

Jag ska ev. ställa ut Isac i Juni i Kalmar! Vår allra första utställning :o Som tur är kommer hans uppfödare oxå dit och har lovat oss hjälp! :)

Men brukar ni bilträna era katter innan ni åker iväg?
Vi har åkt bil två gånger, båda gångerna har han varit åksjuk och gjort i buren... är ju inte så kul att åka 12mil för utställning och så är kisen helt nergeggad i rumpan vid ankomst... :/

Men brukar ni bilträna era katter innan ni åker iväg?
Vi har åkt bil två gånger, båda gångerna har han varit åksjuk och gjort i buren... är ju inte så kul att åka 12mil för utställning och så är kisen helt nergeggad i rumpan vid ankomst... :/

Ifall det hände så finns det förmodligen flera på plats som hjälper dig, mer än uppfödaren! Det är många som råkar ut för det hela.
I ditt fall skulle jag träna på att åka bil! Gärna spraya Feliway i buren innan också. :)

Men vilken otur @Loviiisa. Håller tummarna för att det läker fint, och som tur är brukar det ju växa ut ganska snabbt på benen i alla fall.

@cili: Vilken kategori kommer din tillhöra? Jag är inte helt lyrisk över nya kategoriindelningen. Mina raggisar ska helt plötsligt ställas mot en massa perser och exotic...

@niikon92 : Jag brukar bilträna mina. Med Lumi har vi dock inte hunnit det så hon hade bara åkt hem till oss och därefter till och från veterinären 2 gånger innan utställningen. Vanligtvis brukar jag köra ihop den lilla katten med en av mina stora katter som är erfarna att åka bil, och sen ta med dem till ett par kompisar eller föräldrarna eller så, bara för att få åka bil och inte uppleva något hemskt. Om din redan nu är åksjuk skulle jag satsa på feliway och träna att åka korta sträckor.

@cili: Vilken kategori kommer din tillhöra? Jag är inte helt lyrisk över nya kategoriindelningen. Mina raggisar ska helt plötsligt ställas mot en massa perser och exotic...
Min blir kvar i kategori 4, men det tillkommer massa andra raser där. Hade hellre sett att man delat upp kategori 3 i två skilda delar, än att stoppa in hälften av dom i kategori 4.

Apropå kategorier, hur funkar det utomlands? Kör dom på samma där? Nu har jag inga planer på att ställa utomlands (åtminstone inte det närmsta året eller två), men det vore intressant att veta.

Klistrar in den nya fördelningen för de som inte sett:

KAT 1: PER, EXO, RAG, SBI, TUV
KAT 2: ACL/ACL, MCO, NEM, NFO, SIB, TUA
KAT 3: BEN, BML, BRI, BUR, CHA, CYM, EUR, KBL/KBS, KOR, MAN, MAU, OCI, SON, SNO, SOK
KAT 4: ABY, BAL, CRX, DRX, GRX, DSP, JBT, OLH, OSH, PEB, RUS, SIA, SOM, SPH, SYL, SYS

Min blir kvar i kategori 4, men det tillkommer massa andra raser där. Hade hellre sett att man delat upp kategori 3 i två skilda delar, än att stoppa in hälften av dom i kategori 4.

Apropå kategorier, hur funkar det utomlands? Kör dom på samma där? Nu har jag inga planer på att ställa utomlands (åtminstone inte det närmsta året eller två), men det vore intressant att veta.
Ja, det är samma kategoriindelning i hela Fifé, så det kommer funka likadant som nu :)

Hur blir det nu med domarna?
Tänker eftersom vissa bara är godkända för vissa kategorier, och nu tillkommer det ju katter i två av dom
Har också funderat på detta och jag vet faktiskt inte. Satt och tänkte på det en del i helgen. Måste alla domare diplomera om sig? Tänkte på den domaren som diplomerades på Dackekatten. Han föder ju upp Ragdoll vangligtvis. Diplomerade han sig i kategori 1 för att kunna döma bland annat ragdoll senare? Men då är han ju inte diplomerad för att döma de raserna egentligen?

Jag är supernöjd med nya indelningen! Huskatten berörs ju inte och mina coonisar slipper gå mot massa läskiga raggisar och birmor i nomineringarna... :angel:;) Skämt å sido så tror jag det kommer bli bra med jämnare konkurrens. Bara alla berörda domare hinner och vill lära sig sina nya katter, vad jag har förstått så får dom bekosta det själva och alla var väl inte supertaggade på det.

Jag är supernöjd med nya indelningen! Huskatten berörs ju inte och mina coonisar slipper gå mot massa läskiga raggisar och birmor i nomineringarna... :angel:;) Skämt å sido så tror jag det kommer bli bra med jämnare konkurrens. Bara alla berörda domare hinner och vill lära sig sina nya katter, vad jag har förstått så får dom bekosta det själva och alla var väl inte supertaggade på det.
Har hört att coonisfolket tycker att det ska bli skönt att slippa bland annat Ragdoll. Sverige har ju väldigt bra ragdolls så det har blivit väldigt mycket BIS till ragdolls på sistone :). Jag känner mig lite missnöjd, men jag hoppas på att det uppfyller sitt syfte och det blir jämnare konkurrens... men jag känner mig lite tveksam.

Har hört att coonisfolket tycker att det ska bli skönt att slippa bland annat Ragdoll. Sverige har ju väldigt bra ragdolls så det har blivit väldigt mycket BIS till ragdolls på sistone :). Jag känner mig lite missnöjd, men jag hoppas på att det uppfyller sitt syfte och det blir jämnare konkurrens... men jag känner mig lite tveksam.
Jag tror ni kommer få det superglassigt i kat I :D I alla fall här uppe är det sällan mer än 20 PER/EXO, totalt. Och TUV har jag som flest sett två, en gång, och med tanke på hur snygga SBI och RAG det finns i det här landet så förstår jag om perserfolket är lite byxis.

Gillar oxå den nya uppdelningen - har MCO ;) Birmorna har kommit lite längre o har en mer jämn bas tycker jag, så det är lyxigt när man fått komma upp i NOM som MCO. Ska bli spännande iaf!
Men nojjar för det först nästa år. Nu är nojjan total! Vi ska ställa fyra katter (tre varje dag) i Sandviken. Men mamma opererar sig den 6 maj! = antingen blir hon hemma eller så hänger hon med antagligen påverkad utav smärtstillande eller smärta :nailbiting: Bäst är att vi iaf har en katt som älskar utställning o åker bil fint. En som Varit iväg o tyckte om det lika mkt som pappan som älskar det.
Men sen är det två gröna katter som inte åkt så mkt bil eller ena som inte ens badat nån gång :banghead:
Tur för mig att pojkvännen är borta så han slipper se mig helt förstörd under helgen de timmar jag är hemma:yuck:
Men samtidigt vet jag att jag kommer älska att åka iväg - innerst inne :laugh:

Gillar oxå den nya uppdelningen - har MCO ;) Birmorna har kommit lite längre o har en mer jämn bas tycker jag, så det är lyxigt när man fått komma upp i NOM som MCO. Ska bli spännande iaf!
Men nojjar för det först nästa år. Nu är nojjan total! Vi ska ställa fyra katter (tre varje dag) i Sandviken. Men mamma opererar sig den 6 maj! = antingen blir hon hemma eller så hänger hon med antagligen påverkad utav smärtstillande eller smärta :nailbiting: Bäst är att vi iaf har en katt som älskar utställning o åker bil fint. En som Varit iväg o tyckte om det lika mkt som pappan som älskar det.
Men sen är det två gröna katter som inte åkt så mkt bil eller ena som inte ens badat nån gång :banghead:
Tur för mig att pojkvännen är borta så han slipper se mig helt förstörd under helgen de timmar jag är hemma:yuck:
Men samtidigt vet jag att jag kommer älska att åka iväg - innerst inne :laugh:
Och jag som birmauppfödare tycker vår avelbas är nå kopiöst spretig när det kommer till typ. :o

Och jag som birmauppfödare tycker vår avelbas är nå kopiöst spretig när det kommer till typ. :o

Mkt möjligt, vet att jag som oinsatt på brima fronten ser bara de på show o där är det väldigt jämt bortsett från några nykomlingar som visar sina myskissar :love:. Men kan ju även vara så att jag som oinsatt/ointresserad inte ser skillnaderna i "det vita fluffet" (missförstå mig rätt :)) eller att de på show inte representerar avelsbasen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 426
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka